Gå til innhold

Range Rover Classic - glede eller en ulempe?


Paulie

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vurderer sterkt å gå til innkjøp av en RR Classic. De holder seg enormt - i hvert fall på utsiden ... Har imidlertid ingen erfaring med Classic, men har nylig kjørt en P38 4,6 L 99-modell. Den var helt topp, men jeg måtte selge pga flytting. Hva sier folket om RR Classic? Er det mye å gjøre med dem? Hva går galt? Og hvordan er kjøreopplevelsen i en Classic? Gi gjerne lyd hvis det er lignende tråder her inne om dette. Er det forresten noen modellen man bør styre unna? Og vil gjerne høre litt om prising av RR Classic, ev. hvordan man skal sikre at de ikke går ned i pris ...

 

Forresten: Gi lyd hvis noen har en Classic som skal selges. ;)

 

Paulie

 

Oslo

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Du finner vel Classic i alle prisklasser. de billigste er stort sett fulle av rust. Det er en bil som ruster mye, så du bør se etter en bil som har vært tatt godt vare på. Ofte må du nok betale mellom 50.000 og 100.000 for en bil i god bruksstand. Kan bare anbefale å kjøre bilen til noen som har peiling på hvor de ruster og få tatt en nøye gjennomgang!

 

Kjøremessig sett er det en gammel bil. Jeg liker den veldig godt, men moderne er det ikke. Er jo mange RRC på forumet her, så garantert flere som har input!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har både en Defender og en 93 mod Classic. Ingen tvil om at RRC`n er best å kjøre. Styr unna luftfjærer og se opp for rust.

Ville vel egentlig ikke anbefale dette som eneste bil, til det er det litt drøyt bensinforbruk..

Min er til salgs(-;

93 mod med 4,6 liter RPI motor (lett trimmet 3,9 liter V8 RRC motor). Eu-godkjent nå og lite rust. Ny automatkasse, pluss mye annet nytt. Står på bukker i verkstedet mitt, så lett å innspisere..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rein glede, intet mindre. :)

 

Godt stell er med å halda verdien vedlike. Eg har hatt mange og synes luftfjøring er best. Ikkje er det så komlisert eit system heller. Sjekk som nevnd rust og atter rust. Stort sett billige delar. Har den eit tight og fint opsett, er den heilt nydeleg å kjøyre. Kan sjølvsagt ikkje samanlignas med ein ny bil, men likeframt herleg.

 

Lukke til i jakta på gobil. :)

 

 

 

 

 

Endret av Lorden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en RRC som jeg vurderer å selge.

 

Det du skal være oppmerksom på er rust bak lykter og egentlig i hele fronten. Kanaler og gulv. Bak er det spesielt tverrbjelken som er litt vanskelig å se, men er mellom støtfanger og bensintank.

 

Min er en 3,5 Efi som bruker endel bensin, men det er så gøy å kjøre at det er det verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg istemmer gledesropet over Range Rover Classic.

 

Jeg har den "nyeste" (94/95 modell) en kan få av RRC'en med softdash interiør,V8 og uten luftfjærer.

Etter mitt høyst subjektive syn en av de beste variantene av RR.

 

Har hatt den siden 1999 og kjørt rundt 190000 lykkelige km (totalt har den passert 230000km)

Hvis jeg ser bort fra slitedeler (bremser, støtdempere, startmotor, gummivarer etc) har det vært svært lite tull.

Riktignok er myyye av slitedeler byttet de siste årene , men kr / år er likevel gunstig.

 

Noe annet småpjusk har det jo vært i løpet av så lang tid , men den "største" reparasjonen jeg kan huske er vel lekkasje i rør til kjøler for automatkasse.

Da måtte den på flakbil hjemmefra.

 

I tillegg har jeg stadig en huskeliste over ting som bør gjøres med dørlåser, el-vindu etc når vårtemperatur og arbeidslyst dukker opp.

 

Typisk LR med andre ord. Aldri helt i stykker , men aldri helt i orden...

 

Rust er nevnt, og bør ikke undervurderes. Det er nok den største risikofaktoren oss som ikke er hobby-sveisere.

Min er tectylert i ungdomstiden og oljebehandlet siden og har klart seg relativt bra. (Lykkelig uvitende ?)

Byttet bakluke og har "uren hud" rundt baklys , panser og støtfangere.
Og selvfølgelig flikket en del på underveis.

 

 

I går ble den PKK/EU godkjent fram til Juni 2016 :Dexcl:D etter bytte av bremserør (som har holdt 20 år).

Stor stemning i heimen.

 

Kjørecomfort er jeg godt fornøyd med.

F.eks. betydelig bedre seter og comfort enn pendletralla mi - Grand Vitara 2006.
Husfruen nekter å kjøre annet enn RR'en.

 

 

Og nei - den er ikke til salgs for noen fornuftig pris :P

 

BjøRRn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gledelig å høre at det er stemning for Classic! Nå må jeg bare titte litt rundt. Satser på noe i løpet av våren. :) Hva sier folket om forskjellen på med og uten luftfjæring?

 

Paulie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkordene er : Vedlikehold,service og antirustbehandling.

 

I praksis ikkje noko anna mòn enn på andre bilar............ -_-

 

Har no min 4. RRC & stortrives. Litt rust & pjusk er der JA, V8 Bensin tar for seg av fluidium JA & ellers er det ei herlig kjøremaskin som matcher automaten godt.

Eg har kjørt 2-3 stk med luft & kan ikkje sjå sjarmen i dette... :mellow: Men eg har eit anna forhold til understell enn mange andre RRC-sjåførar.

Pris & tilgong på deler nytt & brukt er upåklagelig :) Send meg ein PM viss noko skal konretiseres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en tilsalgs -med offroadstuk- 1992 3,9 EFI med manuell kasse.

4 dørs, helskinn og bra med utstyr.

 

Krever litt TLC, men det aller meste av slitedeler har vært byttet i løpet av de siste to år.

 

Ta kontakt på pm om det kan være interessant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...