Gå til innhold

Hjelp meg med å velge Range Rover!


Kjohan82

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har så lyst til å kjøpe min første Range Rover. Men så leser jeg, og jo mer jeg leser jo mer redd blir jeg. Det er jo rett og slett så mye slakting av kvaliteten på disse bilene at jeg vet ikke om jeg tør!

 

Jeg ser på denne nå, egentlig litt for dyr. Hadde ikke tenkt å bruke mer enn 200k.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46344598&searchclickthrough=true

Men det er den eneste som tilbyr garanti (bare 3 mnd), og har spurt selgeren om de vanlige tingene, er girkassen byttet eller flushet? hva med luftfjæringen? fungerer all elektronikk? Og ja alt dette skal være i orden. Han sa til og med at turboen skulle byttes neste uke, ikke vet jeg hva det koster. Men så snakket jeg med en annen som har en bil på finn, og han fortalte meg at hvis EGR ventilene går, så må hele karosseriet av, og da koster det 150 000!! Så da tenkte jeg. Er det kanskje like greit å kjøpe meg den billigste på finn? Altså en RR Classic: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46854257&searchclickthrough=true. Men så er jeg jo ikke så handy selv, og jeg vet ikke om jeg får lov til å ta min nyfødte baby i denne :)

 

Kan dere være så snille å komme med noen lyspunkt (jeg trenger ikke så mange), men noe som gjør at jeg tør å gjøre dette uten å være redd for å bli fullstendig ruinert? Eventuelt en sjekkliste som jeg bør følge for å unngå de verste feiltrinnene? For jeg virkelig elsker disse bilene, de har sjel, de har historie, og de får deg til å føle deg som en mann!

 

Mvh Kåre

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje noko lett spørsmål du kjem med - du dreg fram ein L322 til 280´ men lurer på om ein RR frå tidleg 90tall til 45´kanskje er like greitt ?

 

Søk og du vil finne sjekklister ift L322 (der ser det ut som du har spurt om dei rette tinga). Sjekklista ang Range Rover classic er rust. RUST. R-U-S-T. Alt anna kan byttes stort sett billeg og greitt. V8 som ikkje går skikkeleg kan verte ei langt lerret å bleike.. Rustfrie bilar er det sjelden folk vil selge.

 

Skrur du sjølv? Isåfall kan du kanskje bli lykkeleg med vel 200´ og ein L322. Du leitar i nedre prisleie, og driftskostnad blir ikkje lavare med åra på desse bilane. Jope her på forumet kan fortelle om eit svært billeg bilhold, men han gjer det meste sjølv slik eg har forstått det og har nok også kjøpt "rett" bil i første omgang. Kan desverre ikkje svare deg ang EGR ventilar, men karroseriløft til 150´høyres ut som det ikkje har heilt hold i røynda.

 

Viss du er ute etter ein kosebil - kjøp den beste 1. generasjon RR du kan finne for pengane dine, og nyt den. DU sov nok bedre om natta då enn dersom du makser budsjettet på ein L322..

 

just my 5 cents..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Men så snakket jeg med en annen som har en bil på finn, og han fortalte meg at hvis EGR ventilene går, så må hele karosseriet av, og da koster det 150 000!!

Mvh Kåre

 

L322 har selvbærende karosseri og da er det ingenting å løfte det fra. Det er rekkesekser i L322 og jeg mener EGR sitter meget lettilgjengelig i forkant av motoren.

Dette er nok en forveksling med Range Rover Sport og Discovery 3 og 4 med V6 hvor man visstnok løfter karosseriet for å bytte turbo. Men 150000? Det er to uker på verksted det...

 

Å kjøpe en bruktbil hvor nypris var en million eller så har alltid potensiale til å påføre deg ubehagelige verkstedregninger. L322 har mye av den samme teknikken som BMW X5 og er like "dårlige"...

Det er med andre ord nødvendig å ha en buffer for å ta regningene når de kommer. Er budsjettet ditt på 200k vil kanskje en god P38 være mer fornuftig. L322 er en bedre bil. Ingen tvil om det men strekker ikke budsjettet mer enn så vidt til og det ikke er noe for service og reparasjoner kan det bli ubehagelig. Classic er gamle biler med tvilsom sikkerhet selv om de siste årsmodellene ble levert med airbag. P38 er en god mellomting. Fra 99MY med airbag også på siden og et betydelig bedre karosseri enn Classic både med hensyn til ergonomi og sikkerhet. For noe over 100k får du en av de velholdte av siste årganger og har en komfortabel reserve i bakhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vedr. kjøp av L322.

 

avhengig av ditt budsjett for vedlikehold, men det er uavhengig av bil du kjøper. Uansett kjøper man en bil som er noen år så må en beregne noe påkost for vedlikehold. Det er sjelden noen selger en bil hvor alt nettopp er oppdatert...

 

Luftdempere/belger på L322 er ikke kostbart og heller ikke vanskelig å skifte selv.. Jeg har byttet en på min bil og det var fordi det hadde kilt seg en stein innunder gummibelgen som lagde hull. de 3 andre er fra bilen er ny.. (har dog 4 komplette liggende på lager:) )

 

Det som er største påkost på en L322 er girkasse problemer. Noen biler opplever dette fra ca. 150"km, mens andre kjører fint 250 uten å ha noen problemer.. Når det gjelder overhalling av girkasse finnes det billigere alternativer enn de autoriserte her i Norge ..

 

Egr sitter nok slik som Tore sier og er absolutt ikke noe 150 000kr jobb. Turbo sitter også noenlunde tilgjengelig til hvis det skulle være behov for å bytte den. (dette er forøvrig ikke noe mer problem på en l322 enn andre biler..)

 

Du kan se i tråden på min bil hva jeg har kostet på og skiftet av deler. Når jeg kjøpte min bil for 5,5 år siden kjøpte jeg den billigste som var på Finn.

 

på de fleste så vil du se noen kosmetiske ting som ikke har noe for driftssikkerheten å gjøre og det er at det fort mangler noen få pixler i dislplayet under speedometeret. Ja, det gjør det også på min og har gjort det helt siden jeg kjøpte den.. Bryr det meg, Nei :)

 

uansett om du kjøper L322, p38 eller disco II så anbefaler jeg at du setter av 2-3000kr til diagnose med minimum read/clear fault mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du finne en RRC i strøken tilstand kjøper du den (koster fort 100'+) (eller pusser opp en fra bunnen 0g da bruker du hele budskjettet ditt på det.

 

Eller du kjøper den beste P38 av årgan 99+, du kan finne, personlig hadde jeg kjøpt V8, men det er smak og behag :) (mitt valg ;) )

 

Begge disse har delepriser som er behagelige, og de t finnes god hjelp å få på mange forskjellige forum rundt forbi.

 

Nyer RR eler Discovery hadde jeg skygget unna med maks budskjett på 200', disse har en god del dyrere deler en de to første, så man må påregne en del mere i påkost de nærmeste åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og tusen takk for mange gode svar. Jeg hadde positive erfaringer med et alfa forum, da forrige bil var en 159, men dette overgår det meste :)

Jeg føler nok at P38 faller mellom to stoler for mitt bruk. Ikke har jeg følelsen at den er spesielt solid, i tillegg føles den gammel å kjøre langt med tenker jeg (beklager hvis jeg fornærmer noen). Samtidig koster en pent vedlikeholdt nesten det samme som en l322.
Enten blir det en gammel klassiker jeg kan kjøre med frem og tilbake til jobb, eller så vil jeg ha en l322 som kan frakte hele familien også på langturer. Men som jeg skjønner er l322 ikke noe å foretrekke med mindre jeg setter av en relativt stor sum til vedlikehold. Da er spørsmålet om jeg like greit skal kjøpe noe annet nå, og så heller vente med å kjøpe en RR til jeg har råd til en nyere. Jeg kikket litt på Disco 3, men selv de med to seter blir for dyre.

Av de som er til salgs i dag, er noen av disse dere kjenner til og evt vil spesielt fraråde meg fra å kjøpe? http://www.finn.no/finn/car/used/result?PRICE_FROM=30000&PRICE_TO=280000&carmodelmake=0%2F781&carmodelmake=1%2F781%2F1136&carmodelmake=1%2F781%2F2000197&YEAR_MODEL_FROM=2002&YEAR_MODEL_TO=2005&sort=2. Jeg kommer stadig ned til at en fra Presthagen bil vil være det tryggeste. Da har jeg i det minste 3 måneder til å få reparert ting. Da kan jeg jo også sjekke litt før garantien får ut. Jeg tror nok at det er mulig å få presset den ned i pris til 260 000,- Selgeren forteller meg også at girkassen er flushet slik den skal.

 

Kåre

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med hverken classic eller l322, men kan fortelle litt om min erfaring med p38

 

Kjøpte den usett for 2 år siden til tross for mange advarsler og at det var min første LR overhodet.

Fikk den forholdsvis billig pga. manglende EU, men det var bare Lambda sonder.

Har kjørt ca 50000 på den siden kjøp og har kun hatt slitedeler som kostnad.

Foringer fremme, belger bak, overhalt ventilblokk og kompressor pluss noe småtteri.

Har hjullager og støtdempere liggende i påvente av ledig tid

Motor i min bil var gått rundt 40000 når jeg kjøpte.

 

 

Utifra mine erfaringer så angrer jeg ikke på kjøpet til tross for et noe drøyt forbruk.

Min mening er at en LR eier bør kunne skru selv og inneha diagnose

 

Dette fordi det fort blir dyrt når verksted skal feilsøke å prøve seg frem til de treffer rett, noe mange nok har sett i praksis.

 

Til slutt

 

Kjører helst RR på langtur istedet for liten konebil :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt usikker hva du legger i mye penger til vedlikehold. Dessverre er det vel slik at hvis du MÅ sette bilen på verksted for å gjøre ting så finnes det nok billigere merker enn Land Rover å eie. Evnt. er det også mulig å finne noen billigere verksteder enn andre og kanskje det viktigste er at de kan skru på deler du har kjøpt selv. Du tar da en risiko iforhold til om det er feil på del osv. men stort sett så tror jeg det er lønnsomt.

kona har en audi a6 og den også må ha noen slitedeler innimellom.

les som sagt gjennom tråden om "drømmen" i signaturen min så ser du hva jeg har brukt av penger.. bortsett fra siste sommer hvor jeg oppgraderte alt av foringer osv. i understellet har det ikke vært mye påkost. (har nok brukt minst like mye på "menneskebilen" til kona..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler nok at P38 faller mellom to stoler for mitt bruk. Ikke har jeg følelsen at den er spesielt solid, i tillegg føles den gammel å kjøre langt med tenker jeg (beklager hvis jeg fornærmer noen). Samtidig koster en pent vedlikeholdt nesten det samme som en l322.

Enten blir det en gammel klassiker jeg kan kjøre med frem og tilbake til jobb, eller så vil jeg ha en l322 som kan frakte hele familien også på langturer. Men som jeg skjønner er l322 ikke noe å foretrekke med mindre jeg setter av en relativt stor sum til vedlikehold. Da er spørsmålet om jeg like greit skal kjøpe noe annet nå, og så heller vente med å kjøpe en RR til jeg har råd til en nyere.

 

Kjempedødligfornærmet.... ;)

Er det en biltype man av en eller annen grunn ikke har lyst på skal man ikke kjøpe den. Men helt enig i betraktningene er jeg ikke. Og så sammenligner du den aller dyreste overprisede P38 med de billigste L322 og det er ikke helt rettferdig. Det er ca 100k i forskjell mellom de P38 jeg tenker på og de rimeligere L322.

Skal du kjøpe deg en Land Rover av en eller annen type skal du gjøre hjemmeleksa først. Det finnes gode og dårlige eksemplarer av alle typer så å prøvekjøre flere er nødvendig. Både for å finne hvilken modell man egentlig vil ha og å få en følelse med hvordan de forskjellige modellene skal være slik at man kan kjenne igjen de som er for dårlige. Selv brukte jeg vel et par år på å lete før jeg kjøpte min.

Med ønske om enten en klassiker til "småkjøring" eller en moderne til langkjøring faller selvsagt P38 ikke helt inn i bildet. (Men den gjør begge deler helt fint) RRC (+DI og DII) har litt smale døråpninger og er derfor kanskje ikke ideelle mht. å plassere små barn i barnesete osv.

Behovet for en buffer til reparasjoner øker med nypris og alder. Det er slett ikke sikkert at en L322 blir dyrere enn en RRC. Det er slettes ikke sikkert det blir noen store utlegg i det hele tatt men veldig kjedelig om det gjør.

Å kanskje kjøpe noe annet nå og heller bruke tiden godt til å gjøre seg kjent med Land Rovere kan være en plan. Jeg kjøpte en A6 2.8 Quattro Avant når jeg i første omgang ikke fant en P38 jeg likte. Når jeg så et år senere fant en fin P38 fikk Audaen ny eier..

Audaen kjørte jeg flere langturer til Ålesund, Florø og Bergen men det slo meg etterpå at jeg var mer utvilt etter samme langturer i P38.

 

Det siste jeg vil er å overtale (lure) noen til å kjøpe en bil de selv ikke virkelig ønsker seg. Så gå for magefølelsen. Det er din beslutning, ene og alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vader inn i diskusjonen som en relativt ny RR eier(2 måneder), og har en D2 fremdeles. Leser de betraktningene som de andre kommer med og kan ikke si meg uenig men noe av utsagnene. Hadde jeg vært modig nok til å legge ut samme spørsmålet hadde jeg kanskje vurdert kjøp av en L322 litt annerledes, men valgte å hoppe i det. I kjøpsprosessen fikk jeg noen klare og gode råd, se etter en 05 utgave pga oppgraderingen LR gjorde med El anlegget; de gikk over til optisk (correct mei f I am wrong) Som skal vist være bedre i forhold til strømforbruk i bilen. Radioen er med touch screen og er letter å ha med å gjøre. Det er samme girkassen i min 05 som i 02 til 04 utgavene og vil sikkert, med tiden, måtte gjøres noe med. Siden jeg har en D2 og har gjort det meste på den selv uten om XYZ bryteren, ser jeg ikke helt problemet med å eie en L322. Prisen på delen i England er noe dyrere en for D2’n, men ikke avskrekkende. Etter hva jeg forstår er L322 omtrent like vanskelig å skru på som en D2, om ikke en del lettere i noen tilfeller (høyst subjektiv mening, jeg vet).

 

Kjøreopplevelsen i en L322 i forhold til min 04 D2 er betraktelig bedre. Har en kopis med en D2 og har full bil når de skal til hytta, plass i bakseter er OK, men i RR’n er det bedre.

 

Om budsjettet ditt er slik at du kan se på en 05 FFRR vil jeg absolutt anbefale at du ser på en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rullet 120.000 km med min 2004 Range Rover.

Nå har den passert 260.000 km og den er like stille og behagelig som da jeg hente den i 2010 med 140.000 km på telleren.

Har vært noe slitedeler å bytte på den, men ingen ting uoverkommelig.

Nå skrur jeg selv ganske på bilen når det er noe, så stort sett er det delekostnader som er utgiftene.

 

Tror ikke jeg ville vært skremt av å kjøpe en bil som har rullet 200- 250.000 km og så ville jeg ha kjøpt feilkode leser/sletter eller komplett diagnose.

Ellers så finnes jo RAVE (LR Bibelen) som kan søkes opp på nettet.

 

Har også hatt en P38 og valget falt på den etter å ha prøvekjørt ett par stykker. Valget den gang var mellom S80, XJ-6 eller P38. Kom aldri så langt at jeg fikk prøvekjørt XJ-6, var solgt etter å ha testet P38. Min P38 var remappet og lå mellom 160 og 170 hk, noe som jeg syns kledde bilen godt. Den første jeg testet var "bare" 136 hk.

 

Kunne ennå tenke meg en P38 som bil nr.2 men fruen vil heller ha en D3 som varebil.

 

Uansett, valget er ditt, lykke til med rett valg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en 99 P38 DSE i 3 eller 4 år, kjørte 25 000 km i året. Satte bilen på verksted, lokalt ikke merke, og betalte ca 8000 kr gangen for det. Ingen ting utenom det som blir slitt på vanlige biler. Men topp pakning gikk, så måtte bytte den, men det kan skje andre biler også. Skrudde ikke noe selv på den bilen, og superfornøyd:-)

 

Før det en RRC 95 mod softdash, gikk som en klokke, men rust rust og rust, fikk sveiset/skiftet mye for en ok sum i Sverige. På den skrudd jeg selv, så kostet veldig lite med unntak av rustsveising og lakkeringen. Også her superfornøyd, og byttet kun fordi hadde den lenge og lyst på en P38.

 

Nå ehar jeg en 07 D3 etter noen år med "fornuftige" bil valg. Skrudd litt selv etter "lyst innfall" metoden, men setter den på verksted for service nå, til samme pris som min kjære's nye beetle. Koser meg hver dag i den, og er superfornøyd med bilvalg igjen... :-)

 

Kjøp en RR og la det stå til hvis det er det du har lyst på, sunn fornuft og vanlig bruktbil sjekk kommer du langt med. Glem alle "mytene og ryktene" om hvor dårlig og dyrt disse bilene er, det en bil som alle andre, og brukt er brukt, noen er supre andre dårlige, så gjelder det bare å unngå de siste:-)

 

.....og det gjør du best ved å prøve mange, det er stor forskjell på de og det finnes mange, så bare å lete videre hvis noe lugger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for engasjement, alle sammen. Men jeg tror ikke jeg tør denne gang. Jeg har ikke tid eller evner til å skru selv, og jeg har ikke mulighet til å bruke 40 000 og oppover i serviceutgifter på bil nr 2. Men jeg har bestemt meg for at neste gang bil nr 1 skal byttes, DA blir det RR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...