Gå til innhold

Vindusvisker bak nekter å stoppe


Kjell77

Anbefalte innlegg

Er fersk på forumet så tilgi meg om jeg maser om noe som har vært grundig diskutert tidligere. Fant ikke noe om mitt problem ved enkelt søk i alle fall så here goes :

 

Har en 2004 Freelander 1,8 med litt småfeil som seg hør og bør.

Det siste nå er altså at vindusviskeren bak ikke vil slå seg av overhodet. Selv om tenning er skrudd av og nøkkelen tatt ut surrer den og går som om ingenting har hendt.

Min løsning så langt har vært å ta sikringen til den men det kunne jo kanskje være greit å finne en mer varig løsning på problemet.

Noen som har vært borti det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2004 FL1 (diesel) selv, og gikk ut ikveld og prøvet følgende. Tenning av, nøkkel ut, trykke ned bakre vindusvisker bryter: ingen reaksjon.

Antakelse 1: det er ikke strøm til denne bryteren når tenning er av og nøkkel er ute,(i min bil ihvertfall) dermed skal det heller ikke være strøm til den aktuelle sikringen, eller?

Isåfall: Hvor får sikringen til bakre vindusvisker strøm fra da?

Antakelse 2: feilen ligger på batteri-siden av sikringen.

Håper du finner ut av det, blir tungvint i lengden det der...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om det skal være strøm på den sikringen uavhengig av nøkkel og tenning på din bil, må det vel være bryteren som er defekt? Eller kanskje det er to feilkilder i samrøre. Som du beskriver problemet går altså bakruteviskeren uansett hele tiden, for den får alltid strøm. Noe må bryte kretsen for å få den til å stoppe, og det er bryterens oppgave. Feilsøking er morro i teori, men ikke alltid i praksis, har jeg erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kikket i haynes manualen, på ledningsdiagrammet. Om jeg forstår dette rett, og jeg er bare en glad amatør, henger det slik ihop:
Det står strøm til tenningslåsen gjennom sikring FL3 i motorrommet. Men det går strøm til nettopp sikring F38, og videre til bakre vindusviskerrele, i kupeen gjennom FL4, og denne kretsen skal ifølge diagrammet gå utenom tenningslåsen. Så da kan du se bort ifra mitt første svar ihvertfall. Men visker og visker/spylerbryterene på dashbordet får bare strøm når tenning er på og viskermotor får bare strøm om bakluke-lukket føleren er koblet inn (dør lukket). Så hva skal til for å overstyre bryter og tenningslås? Stopper visker når du åpner bakdøren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å gjøre dette komplett:

Når viskere på frontrute står på, så gir ECU beskjed om at visker bak skal begynne å gå når bilen settes i revers.

Dvs. at releet til viskeren mest sannsynlig får +12V konstant, og får et 0V signal fra ECU.

Mistenker releet for å ha brent.

Bytt viskerreleet med naboreleet.

Hvilket rele sier du?

Det husker jeg ikke.

Må evt. sjekke med RAVE i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Gammel tråd, men fant du noen løsning?
Har en freelander 2006, og for noen dager siden ville ikke bakruteviskeren stoppe! Av med tenningen, og alt var normalt!

I dag ville den heller ikke stoppe, og da gikk den med nøkkelen ute av tenningen. Ut og inn igjen med sikringen, og alt var normalt!

Hva skal jeg finne på neste gang?

{;-)

Totto

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...