Gå til innhold

Hydraulikkolje med vann i.


EHS

Anbefalte innlegg

Jeg har en tank med hydraulikkolje som det er litt kondens i.

 

Pumpa henter fra bunn av tanken og jeg mistenker at vannet samler seg i bunn og pumpa pisker vannet inn i olja så fort jeg starter.

 

1. Vil olje og vann skille seg om tanken får stå?

2. Vil vannet ligge i bunn, slik at om jeg tapper av en liter hver gang før jeg starter, så vil jeg til slutt ha løst problemet?

 

Hilsen Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen oljer skiller ut vannet når det får stå.Andre ikke.

Min onkel hadde over hundre liter med vann-olje til en gammel lassbærer en gang.

Han løste det med å fylle over på fat uten lokk og satte en gammel bunnpannevarmer under.

(så ut som en gammel kokeplate med hjul og hevemekanisme for å få den opp til bunnpanna)

Ikke mye varme,men nok til at det over helgen var fint lite/ikke noe vann igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fint tips. Jeg har en sånn trillbar dødsbranninkubator. Den må jeg lete frem. Husker at den har flettet trekk på strømledningen. Det må være oldefar sin....

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om " ren" hydraukikkolje,så har noen oljer den egenskapen at den emulgerer vann.Dette pga. lang "ståtid" før bruk,og i et hyd.system ( f.eks. i maritimt miljø ) hvor suget går i bunn av tank,skal ikke pumpa starte med å suge vann. Da går det åt hælvete !

 

Ja,den vil skille seg,vann til bunn,men det vil ta "litt tid",og selvfølgelig ut ifra mengde i tank.

 

Men dren i bunn,og at olja får stå i noen dager? Ja,,då tapper du en skvett !

 

RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikkje gammal traktor, EHS? :)

Dei halvpensjonerte eg har startar sommarsesongen med eit lite gløtt på tappeskruane under for å sleppe ut kondens og regn som har hamna i oljen sidan sist dei gjekk. Kan ikkje hugse korleis det er med hydraulikkolje spesielt, men så er det jo mange typar av det - enkelte er jo ikkje olje i det heile, visstnok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet noen år med separatorer i Alfa Laval :) All væskeblanding med to vesker med forskjellig densitet vil separere seg. Jo større forskjellen er, jo fortere vil det separeres. Er væskeblanding emulgert eller kjemisk bundet (tenk frostvæske) er det i praksis samme densitet og vil ikke separeres uten å behandles, enten mekanisk eller med kjemikalier.

 

Det finns oljer med høyere densitet enn vann, feks tungolje til skipsmotorer. Disse kan fortsatt skilles fra vann i en separatorer ved hjelp av å varme til 98 C da oljen utvider seg mere enn vann og derfor får lavere densitet

 

Men in short; ja, det vil skille seg. Vann og smuss vil falle til bunnen. Du kan tappe av dette og bruke oljen :) Har du dårlig tid kan du varme det, det gjør at det separerer seg lettere. Eller du kan kjøpe en separator fra Alfa Laval, men det er litt overkill ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om å "tørke" olja for å få ut alt vann.

 

Motorolje kan ta opp ganske mye fuktighet, men der har man utlufting, som gjør at vannet fordamper og luftes bort ved litt ordentlig langkjøring. Et hydraulikksystem er vel mer lukket? Kanskje det holder å ta av et påfyllingslokk, dette med noe tøy eller liknende, og bruke maskina som normalt en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...