Gå til innhold

160-170km i timen - hvilket turtall ligger D3 på da?


EvenW

Anbefalte innlegg

Tradisjonen tro bærer det til alpene i påsken, og det blir første tur med D3'n. Noen som har vært nedover med D3 som har gjort seg noen erfaringer med tanke på forbruk, olje/kjølevæske osv i høy hastighet i 8-9 timers strekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

160 -170 syns eg blei i overkant ift komfort på autobahn.. Blir ein del vindstøy, og du må presse på heile vegen. Eg opplevde at 130-140 passe bilen pent, då lå mitt forbruk (den gong uten takgrind, men på GG AT dekk) på ca 1,15 -1,2 l/mil nedover. Og ja, turtall i 160 blir ca 3000o/min. Den går 180 viss du vil det også. Då får du Statoilkoppen rimeleg raskt.

 

Oljeforbruk 0. Kjølevæskeforbruk 0. Og sånn syns eg det burde ver også. Mads_SL svare kanskje og, han var på langtur nedover ifjor med sin 06.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, skal ikke bruke noe fluids, utenom diesel da. 150km/t er helt greit i en D3. Så mye mer enn det blir nok kanskje på grensen.. Men bilen går nok sikkert oppunder 200.

 

Bilen senker seg vel også litt når du når 160km/t, selv om jeg tror at det ikke er stabiliteten som vil plage deg, men mest vindstøy.

Endret av Sfinx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, farten har jo litt å si på "strekkene" man legger opp til. (Med Lexus'n lå jeg jevnt i 180, med LC gikk det greit i 160, men over det opplevdes som litt stress)

Turtall rundt 3000 o/min høres jo fint ut, motor "koser" seg bare på det turtallet. Vindstøyen vender man seg jo til etter litt tid.

 

Og lærer noe nytt hver dag, visste ikke at det bare var å gange opp med 2 på turtallet, når det er automat, har tenkt at det er avhengig av flere faktorer, bla vesentlig større motstand jo høyere fart, men det kompenseres da sikkert bare med økt forbruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og lærer noe nytt hver dag, visste ikke at det bare var å gange opp med 2 på turtallet, når det er automat, har tenkt at det er avhengig av flere faktorer, bla vesentlig større motstand jo høyere fart, men det kompenseres da sikkert bare med økt forbruk...

Du er nok inne på noe der. Tror ikke det er bare å gange med 2:). Jeg ligger på 2000 omdreininger i 120, dvs jeg ligger aldri i verden på 4000 i 240:)!! Hvis den hadde gått så fort da. Jeg huske ikke i farten turtallet når jeg kjørte i 150, men tror den var rundt 3000 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk, den ligge ikkje å slure på kassa i stabil fart. Kor lenge hadde converteren og olja holdt då? Altså fram med kalkulatoren, den stemme bedre enn hukommelsen.

 

Så jo Sfinx, teoretisk klare du 240 med 4000 o/min -problemet er at du ikkje har nok hestekrefter til å slå luftmotstanden og oppnå det turtallet. Eller meine du at du ligg og slure på girkassa i 120 med 2000 o/min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

160 er ikkje noe problem men en må ligge å trø med gasspedalen å tanken blir fort tom, man blir lei av å holde på å jage snart 3 tonn opp å ned mellom 180km/t til 130km/t hele tiden. Trafikken går i ca 130km/t å i 400 på ytterste feltet... :)

 

Jeg satt på cruice controllen i 140km/t å snittfarten blir nok den samme for da kan en kjøre en dag uten å tanke. I 180km/t så blir bensinstasjonsjakten en del av turen :)

 

Meeen bilen koser seg å min går ca 195 uten at sperren er tatt bort. Hadde den vært borte så hadde der vært mer fart å gå på.

 

Regn med ca 1l pr/mil på autobaan :) motorturtal glemmer en fort av når man blir litt ivri :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Vært mye nedover og kjørt mye og mange forskjellige biler på autobahn og alle bruker mye fuel i høy hastighet:-) ...ifjor kjørte jeg Lexus rx400h, som er hybrid og hadde kun 55liter bensintank, lå jevnt i 180 km/t så da ble det kort mellom stasjonsbesøk....så da går det jo en stund lengre mellom fyllingene med den tanken D3'n har:-)

 

Liker ikke tanken på å ligge å makse turtall i timesvis, men det ser jo ut som det ikke er noe problem, da 3-3500 bare er kos....

 

Gleder meg allerede, ingen bilturer slår det å sette seg i bilen hjemme, cruise nedover Sverige, Danmark og Tyskland og se alpene stige opp i horisonten, med masse flotte steder, fjell og flotte pass, skisteder og deretter møte våren og varmen på sørsiden. Og på toppen av det hele oppleve alt dette i "den beste bilen" jeg har hatt så langt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Gleder meg allerede, ingen bilturer slår det å sette seg i bilen hjemme, cruise nedover Sverige, Danmark og Tyskland og se alpene stige opp i horisonten, med masse flotte steder, fjell og flotte pass, skisteder og deretter møte våren og varmen på sørsiden. Og på toppen av det hele oppleve alt dette i "den beste bilen" jeg har hatt så langt:-)

 

Kan skrive under på det!

har gjort det hver sommer i mer enn 20 år.

Men alltid med campingvogn eller bobil.Da er snittfarten sjelden over 80.

Til sommeren blir det første tur med D3 - og 2 tonn campingvogn. Jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte nedover mot Italia i fjor og skulle teste maks speed. Tror jeg kom opp i 180 i en lang nedoverbakke, men da likte ikke discoen seg særlig. Listen langs vinduet spratt av i forsøket så da innså jeg at det bare var og roe ned. Lå jevnt i 120-130 på autobahn da traktoren trivdes best der. Tok servicen før vi la på tur så vi hvertfall hadde bra olje ellers merket vi ikke noe på forbruk av andre vesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også endel turer nedover på samvittigheten, tok min første D2 nedover engang.. Værste jeg har vært med på... Hadde før den en BMW 730, Gud å jeg savnet den når jeg ble tuta og blinket på av hissige tyskere i venstre fila.. Vært litt på tur i DK og nord Tyskland med D3'n.. Ja den er 10 ganger bedre i motorveihastighet enn D2'n men er man glad i litt "morro" på veien ned til skiferie la D3'n stå og velg noe annet... Slitsomt å føle at man flytter på en 10m høy vegg med luft i 18 timer.. Vi har en 2010 318D også.. Det er ikke tvil om hvilken bil som blir brukt på Europakjøring!!

0,60 på mila uanstrengt opp mot 170-180 km/t...

Disco'n er en digg bil, men etter min mening har den ikke noe på en tysk motorvei å gjøre..unntatt å evt cruise i 120 laangt til høyre.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lest til øyet ble vått eller hva det nå heter, på disco3 UK, og ser ut som det er enighet om at 150 km/t er ok, over litt mer anstrengene. Men ser ut som det har litt mer erfaing på å kjøree i høy hastighet og......

 

Så etter å ha cruiset nedover i en LC i 160-170, så bør jo D3'n klare seg bra :-) får skrive en kort reiseblogg på snittfart, vindstøy, forbrul osv når den tid kommer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du får lage en liten rapport. Interessant å høre om:)! Jeg synes hvert fall 150kmt i D3 er helt innafor og null stress.

 

Vi var en gjeng i Tyskland for 12-13år siden som var så heldige å ha 3 leiebiler. En MB E270cdi og en BMW 530d. De gikk 250 uten større problemer, men den tredje.. hold dere fast... En Fiat Punto 1.6 bensin!!! Den gikk faktisk 200 med 4 i bilen, men da havarerte også motoren .. hehe. Uff a meg!! ADAC kom til unnsetningen og fortalte oss forsiktig at vi ikke måtte ligge over 130 med den bilen.. Byttet inn Fiaten og fikk en Golf 4 1.4l. Herregud, det gikk knapt nok fremover. Fikk ikke den bilen over 130 på Autobahn. Om det så var nedoverbakke.

 

Så... Det finnes alltids verre alternativer å "cruise" på Autobahn med enn D3. Så det skal nok bli en fornøyelse så lange man ikke MÅ ligge oppunder 200:-)!

Endret av Sfinx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler er forskjellige, så også D3-er tydeligvis.
Jeg kjørte til sør-Frankrike sist sommer og det gikk over all forventning.
Hadde på forhånd beregnet en snitthastighet på 120-130km/t men fant fort ut at 160 var helt suverent. Ikke plaget av noe støy, men var også alene i bilen (bikkja i bur bak) så jeg brukte selvsagt stereoen flittig.
Testet topphastigheten flere ganger, ca 185 målt med GPS (se skjermdump fra mobilen).
Husk å avbalansere hjulene før turen, det hadde jeg og det gikk som på skinner.
Kjørte samme tur året før med Audi A6 2,7 TDI Allroad, men fant ut at jeg foretrakk D3 særlig pga litt mer oversikt framover.
Kjørte med 20mm senk (IID Tool) og Bluefin chip, uten rails.
Et av de vedlagte bildene viser to værsting-Porscher som viker unna venstrefilen der jeg kommer i godt driv :-)
Hadde sjeldent problemer med å forsvare min plass i venstrefilen, trives bra der da jeg synes det er mindre problemer der med saktegående farkoster, biler som kommer inn fra påkjøringsramper, etc.

Hadde med en flaske motorolje, peilet ved hver drivstoffylling men var aldri noe negativt utslag på peilepinnen.

 

Så min erfaring, riktignok kun fra én tur på kontinentet, er at dette er Gran Turismo-biler gode som noen, maks komfort, bra med krefter, litt tørst blir den jo, masse bagasjeplass, god oversikt over trafikken.

Et stort :-D fra meg!

DSC03968.JPG

DSC03976.JPG

Screenshot_2013-06-18-18-02-59.jpg

IMG_20130618_131049.jpg

IMG_20130619_173023.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for "rapport", påsketur nedover er et av flere av årets høydepunkter :-)

Enig at venstrefil er mest flyt og faktisk "mindre pes" å kjøre i, går mye opp og ned i fart i midt filen. Men det forusetter at man følger med i bakspeilet og holder farten 160+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...