Gå til innhold

Steering angle sensoren reagerer ikke på kalibrering


Ramius

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg skiftet øvre del av rattstammen på min L322 i helgen, og etter det så får jeg ikke kalibrert steering wheel sensoren. Jeg vet at sensoren virker for jeg får lest av live verdier fra den når i jeg dreier på rattet med diagnose verktøyet FRA RSW. Men når rattet står i midtstilling så er verdien på ca -2200, og rattet er linjert med hjulene. Det har jeg testet med prøvetur.

Jeg har latt bilen stå uten batteri i over 20 min for å prøve å nullstille, men fortsatt ikke mulig.

Dette betyr da selvfølgelig at jeg får Can bus feil. Dette retter seg hver gang jeg skrur av og på bilen. Men kommer igjen etter at jeg har kjørt 10 meter.

 

Er det noen som har noen formening om hva dette kan skyldes? Alle gode forslag tas imot med takk da jeg holder på og bli gal her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderatorer og admin kan rette titler o.l. Og det er hermed gjort...

 

Å ta strømmen av en bil for å nullstille fungerer ikke på moderne biler. Og i alle fall på ting som ikke er selvkalibrerende. Det ville vært problematisk om en bil som hadde blitt stående strømløs en stund måtte på verksted for opprogrammmering/kalibrering før den kunne brukes.

 

Nå har ikke jeg noen kompetanse på L322 men spør allikevel; Får du kontakt med stabilitetssystemet (for det er vel det som bruker rattvinkelsensoren)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Tore. :)

 

Abs, trekanten i midten pluss 1 til ved siden av Abs lyser, og feilmeldingene "hdc inactive og air suspension inactive" kommer opp. Får ikke noe feilmeldinger på diagnosen ang steering angle sensoren. Og det er ingen feil på bilen når den startes, feilen kommer etter at man har kjørt noen meter. Og forsvinner igjen når bilen skrus av og på igjen med uttak av nøkkelen.

 

Når jeg går på "live" visning på diagnose verktøyet så viser den en verdi på ca -2200 når den egentlig skulle vist 0 når ratt og hjul står i midtstilling.

 

Og den skal jo la seg kalibrere ved fullt rattutslag og begge veier og så midtstilles.

Når batteriet har vært koblet av, så kan jeg kalibrere bort feilen som dukker opp da som det vanligvis må gjøres. Men begynner jeg da og kjøre, så dukker feilen opp igjen.

 

Det virker som om steering angle sensoren ikke vil la seg rekalibrere.

 

Når jeg byttet rattstammen så satt jeg egentlig på den steering angle sensoren som fulgte med den, men den kjente ikke bilen igjen pga feil id. Dette har jeg lest skal la seg løse med det diagnose verktøyet jeg har. Sendte også mail til selger av denne, og han bekreftet det at skulle kunne gjøres med kodings funksjonen som ligger i den.

Fant også den, men sensoren ville ikke la seg kode om.

Det virker som om CAN busen eller ECUen ikke registrerer hverken kalibreringen eller kodings forsøket.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ihvertrall på blackbox-solutions sin diagnose så har du kalibrerings av steering angle sensor. Måtte gjøre det i sommer etter at jeg hadde byttet alt av foringer osv. i understellet.

 

satte hjulene rett frem og klikket på calibrate.

 

jeg klarte ikke å calibrere opp min steering angle ved høyre/venstre vridning av rattet, måtte bruke diagnosen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må gå inn under meny valget abs/etc og ikke under steering som en skulle tro..

 

der finner jeg mulighet for calibrate steering angle.. går jeg inn under steering meny så har jeg kun program new ecu..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...