Gå til innhold

Wilhelms 110" PU V8.


Willhelm

Anbefalte innlegg

  • Svar 194
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ja Jermund, fikk den leksjonen av mafiaen her nede i ettermiddag :)

Får måle kassa og se hva jeg har plass til. Og høre etter ett med cold crank oppe i skyene :)

 

Blir uansett større enn det som står i:)

 

Fått låne en Mallory fordeler i kveld, som jeg skal sette på og sjekke om det er el tenningen som er ute og kjøre, og at det ikke er noe mer.

Men det ble ikke montert i kveld. Må sjekke ut nummer og slikt så jeg ikke setter pluggledninger på feil. Åtter, Åssen er det på den da?? Har ikke V8 boka, så jeg får vel Google litt.

 

Espen

Fin den där ja Nävestad. Skall följa med här.

 

Får väl kanske ta och starta en tråd för hobbybilen min också, men på ett annat forum då förstås... (Jeep)

 

 

Synes du skal få deg en LR til å ha i de svenske skogene jeg kompis!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bra, Espen! Gassen skal du seff beholde. Hvorfor ikke?!? Du kan jo fortsatt kjøre på suppe, hvis du absolutt vil. Ikke glem at et sånt gassanlegg er verdt en shit load med penger, når det står på bilen.

 

Stå på! Gleder meg til fortsettelsen.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal denne saken på for å prøve.

 

1891258_284056821750238_1221679538_n.jpg

 

Og da stemmer vel kanskje dette bilde med tanke på tennings rekkefølge:

 

image012.jpg

 

20517d1293726244-firing-order-firing-ord

 

Espensommåprøveåfådentilåtenne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig på dagen og det er nok mange som jobber, så jeg får vel bare stole på tegningene og kaste meg i det.

Bor jo på Sørlandet, men i dag måtte jeg ha på litt mer enn shorts.

 

1798103_284232015066052_498433181_n.jpg

 

Og siden jeg ikke er sikker, får jeg merke det slik som det stod, når jeg skal koble det opp igjen.

 

1800218_284232008399386_467437008_n.jpg

 

Så var det å merke slik fordeleren stod, så jeg kanskje klarer å få den tilbake på samme tenningspunkt.

Gammel ut:

1170702_284232001732720_357996946_n.jpg

 

Og "ny" inn.

 

12158_284232011732719_1740169123_n.jpg

 

Provisorisk oppkoblet, men det er kun for å teste. Har en liten elektrisk box på vei over dammen med fly og, siden den kom i brevs form og var så liten og billig.

Men, når da denne nye var montert... så gikk det opp for meg at jeg IKKE kjøpte batteri i går, og det som stod i var nesten flatt....Og på toppen av det hele var det hvitt på veien i dag, så kona tok D3 Vedhenget på jobb.

Da var det bare å sette på laderen og vente....

 

1511778_284232191732701_2060052368_n.jpg

 

Sånn går nå dagene. Får få ut Vedtreet og bytte palss på dem...

 

Her er forøvrig tre gode ting som passer sammen:

 

1925224_284232195066034_1329046102_n.jpg

 

Espen som venter....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbannet også. Neida, høres ikke mye sunnere ut med å kinne på den fordeleren...Må følge litt ledninger og bytte litt på dem tror jeg, for å være sikker.

 

Så bør jeg få noen voksne til å se på det for meg. Grrrr, også har seff han ene voksne begynt å jobbe på dagen og...

Vel, jeg bytter tilbake til den andre ved en passende anledning, men det blir ikke nå, det snør for mye ute.

 

hmmm....

Et mindre tilbakesteg, men snart går den. Om ikke får den bli plukket ned først, og så få den til å gå. He he, den har ikke stort valg, gå skal den.

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm....

Et mindre tilbakesteg, men snart går den. Om ikke får den bli plukket ned først, og så få den til å gå. He he, den har ikke stort valg, gå skal den.

 

står på Espen. du klare dette!!

jeg skal hører med en annen 'voksen' om han har tid å sikke innom deg i morgen. han jobber over veien på den der papir fabrikk. FVN. :P

 

Neil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det var småkaldt ute, og jeg skulle fikle med fordeler og slikt, måtte jeg jammen meg inn å rydde på det som skal bli et "inneverksted" i huset.

Fikk i allefall benken frem fra esker og allskens greier jeg hadde slengt inn deg.

1798194_284289441726976_281914370_n.jpg

 

1920567_284289448393642_1469428978_n.jpg

 

Skal i allefall rengjøre godt, og så se over ledningene, og bytte den sorte boksen på siden når den kommer i posten. Skjønte at den kunne ryke..

 

Men voksne er velkommen ja, for å se at jeg har koblet alt rett :)

 

Uansett veldig moro med Landrover pickup.

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok dette til etterhvert, bruk googel, det er masse fin info om rover 8er på nett.

 

Når du nå går over/overhaler original fordeleren, sjekk også at vakuum klokka virker som den skal :)

 

Gratulere med tøff bil, forresten :)

Bruker Google og YouTube ja :)

Det er to innganger/ utganger på den vakumklokka som er på denne, mens på malloryen som står i nå er der bare en.

Hvordan sjekker jeg at den vakum klokka funker da? Noe enkelt å Google når du er på forum Roar :)

 

Den trenger ikke gå fint enda, bare den har gnist og tenner :)

Så jeg kan flytte den litt alene, uten at jeg må slite meg halvt fordervet :);)

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. :)

Ser du har samme fordeler som jeg har på åtter'n min. (den med blått fordelerlokk)

Hvordan er kontakten fra fordeleren koblet opp til coil? Da jeg monterte på min fikk jeg aldri noen gnist. Fordeleren er ny fra famous four.

Vet du forresten tenningstidspunktet også? (hvor mange grader før eller etter TDC altså. Står ikke nevnt for akkurat den fordeleren i boka...)

 

Fin bil forresten! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere eier sa den bare døde, og ingen gnist Erik.

Men din går jo, hva gjorde du så? Hvordan koblet du det opp?

Jeg må lese på hva TDC er og hvordan den skal stå, har ikke det minste peiling, men håper jeg lærer mens jeg krabber meg avgårde.

 

Er vel på tide jeg leser litt, så det slipper å bli dobbel jobb.no hver eneste gang.

Finner jeg derimot ut av det skal jeg gi beskjed.

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere eier sa den bare døde, og ingen gnist Erik.

Men din går jo, hva gjorde du så? Hvordan koblet du det opp?

Jeg må lese på hva TDC er og hvordan den skal stå, har ikke det minste peiling, men håper jeg lærer mens jeg krabber meg avgårde.

 

Er vel på tide jeg leser litt, så det slipper å bli dobbel jobb.no hver eneste gang.

Finner jeg derimot ut av det skal jeg gi beskjed.

 

Espen

 

Okei, skjønner..

Var ganske ivrig på å starte motoren akkurat da. :lol: Så tok å monterte en stiftfordeler jeg hadde stående i den andre bilen. Visste at den fungerte og hvordan den skulle stilles; 5 grader etter TDC (Top Dead Senter) mener jeg å huske.

Så da ble det start. :)

 

Bare døde? Ikke så mye som kan gå galt inne i en slik en... :blink: Sjekket plugger og coil? Famous Four forklarte meg at jeg måtte ha en mye sterkere coil enn original lukas.

 

Tenkte på hvordan de to ledningene fra fordeleren var koblet opp til coilen. Mulig jeg kobla feil der, og derfor jeg ikke fikk gnist.. Tok rød til + og svart til -. (og da jord til karosseri..)

 

Hvordan er det med bensintilførsel osv? (har bare skummlest..)

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger jo fortsatt et emaljert NLRK merke i min bil som er ditt :). Det skal du vel ha på Vedtreet nå da?

 

Vi har sammenlignet to motorer, Vedskjulet og sin lillebror 110'ern. Begge har V8 og elektronisk tenning, men av forskjellig type. På Vedskjulet så har vi "normal" oppførsel på prøvelampa når vi måler på coilen. Den tenner og slukker ettersom vi tørner motoren. På 110'ern lyser bare lampa konstant. Ut i fra dette så har vi konkludert med at det er her feilen ligger og at vi trenger å fikse "noe" i tenninga.

 

For ordens skyld: 110'ern har fordeler med induktiv giver.

 

Vi må kanskje hente frem noe litteratur her, men jeg kan ikke forstå at coilen kan gi noe spenningspuls uten å få et brudd, så jeg tenker at den lampa MÅ slukke en gang om det skal komme gnist. Det kommer jo heller ingen gnist når vi holder tennkabel til gods, så vi har vel en indikasjon om at vi er på sporet.

 

Vi må vel putte hodet under et panser i morra også da Espen. Ihvertfall om vi skal få bytta rundt på en del biler også.

 

Snakkes i morra!

 

PS! Frode, nei det er ikke det. Vi prøvde med strøm fra Vedskjulet på mandag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare batteriet/ladingen som er problemet da? Prøvde dere med friskt batteri på mandag? Det enkle er ofte det...enkleste...:-)

Det gjorde vi Frode, plasserte to flotte V8 ved siden av hverandre og koblet sammen. :)

Men jeg skal eliminere det og med nytt batteri.

Kaffe i morgen? Frustrasjon slenge leve!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på under mitt prosjekt og mine(Roar`s) prosjekter, så har jeg skrevet der hvordan ei vakuum klokke skal fungere, og hvordan den er når den ikke er god.

Men sånn kort forklart, vakuum skal ikke brukes på baksiden(mot fordeler) den skal blokkeres, tilkoblingen skal gjøres der den er lik på alle fordelere. Det skal ikke gå an å suge luft igjennom klokka, den skal danne vakuum.

 

TDC er Top Dead Center, og vil si at stempelet på sylinder 1 er helt på topp, samtidig som at begge ventiler på sylinder 1 er lukket.

Dette finner du på følgende måte...skal forsøke å forklare dette enkelt;

 

-Ta ut pluggen på sylinder nr 1, det er den forreste sylinderen på venstre side(sjåfør siden her i Norge)sett bakfra.

-Ta av topp dekselet på venstre sylinder rekke

- Finn deg en tynn metall streng, ståltråd el.l. og stikk den ned i plugg hull nr 1

- Sveiv/dra rundt motoren til du ser at begge ventiler på sylinder nr 1 er lukket

- Når begge ventilene er lukket, så dra motoren litt tilbake sett inn en metalltråd i plugghullet og dra motoren forsiktig. Du vil da se at strengen går opp og ned, Sveiv motoren frem og tilbake til du ser at tråden er på det høyeste.

- Når du har tråden på det høyeste, samtidig som begge ventilene er lukket på sylinder nr 1, ja da har du TDC 0 grader.

-Når du nå setter ned fordeleren, så skal rotoren peke mot der du har satt pluggledningen til nr1 sylinder.

 

Får du dette til, så ser du på veiv reimhjulet om merket der er på rett plass, hvis ikke merk av TDC 0 grader på reimhjulet. Mange motorer har dette feil.

 

Nå skal motoren starte.

Får å finne riktig tenn tidspunkt så må man bruke tenninglampe og motoren må gå. I følge div LR bøker så er det vanlig med en 2 til 6 graders for tenning på en rover 8`er, men det er basert på mye dårligere bensin en det vi har. De jeg har fin tuna har endt opp på en for tenning på mellom 8 og 12 grader.

Jeg har i min tråd skrevet hvordan man finner helt perfekt for tenning, men det tar du når motoren går ^_^

 

Lykke til

 

Og for å understreke, en motor skal ikke ha ettertenning, den skal ha for tenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker gutter!

 

Siden dobbel jobb dott no har slått til igjen, Må jeg stille tenning før jeg går noe videre ja ;)

Denne situasjonen satt jeg meg i selv-selvfølgelig- så da er det i grunn bare å få trillet den ned bakken, få ut Vedtreet og få 110 under tak.

 

Dagens positive er vel at Winchen som jeg trodde var død, faktisk virker:)

Anderson koblingen var bare ikke koblet til batteri:)

 

Siden ståa er som pr dato, får jeg utsette å høre den gå, og begynne å pelle den fra hverandre så vedkommende som skal gå over ramma, får den tilgjengelig, og jeg får gått over akslinger.

 

På tide å skrive handle liste kanskje.

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ymse påståtte uovertruftne fordelere av elektronisk type inklusive dobbelstift er etter min mening kun laget for å lage problem på en god gammel V8. Som det foreslås lengere opp i tråden, lån/ finn en "god gammel" stiftfordeler og du skal se at bilen starter. (guess how I know.) B)

For å teste vakumklokke på fordeler, sett på en slangestubb og sug etter tur fra begge sider, du skal da se at stempelstang beveger seg. Du skal kun klare å suge vakum til et visst punkt viss membran i klokka er tett. :) Sorry Roar fikk ikke med meg at du foreslo det samme. ;)

Endret av corpusviridans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har nå byttet plass med Vedtreet, og står under tak.

Dråget legger kanskje ut en liten snutt etterhvert.

Modifisert garasjen enda mer, så den ble "stor nok" til en 110" foran delehylla mi :)

 

Da kan demontering/ løsning av bolter begynne!

Til uka eller no :)

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...