Gå til innhold

girkasse seriebil


Truls Lurås

Anbefalte innlegg

Jeg ville aldri ha kjøpt en brukt serie III kasse og bare satt den rett inn. Det er i utgangspunktet svake/dårlige girkasser, og er de brukt, så er de slitt, sånn er det med den saken. Og de er gjerne herjet med i tillegg. Men - om du overhaler en serie III kasse og får den slik den engang var fra fabrikken i forrige årtusen, da har du en bra girkasse. Det kjennes utrolig godt å kjøre en gammel Land Rover med ny clutch, girkasse hvor alle synkriniseringsringer virker, og alle klunk- klank- og skrapelyder er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kasser fra ashcroft kan være trøblete.

Har du en kort LT77 og er beredt til å flytte motorfester osv ville jeg gått for den ombyggingen, men det er ikke bolt on, og du vil kanskje trenge en tunnell over girkassen også. Minuset blir at orginale matter og isolasjon ikke vil passe.

 

Skal du likevel legge penger igjen i utlandet kan du like gjerne sende boksen nedover til Polen. Tilbakemeldinger om kvalitet og pris virker bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer du en kort LT77 så monter LT230 transfer samtidig og få permanent firehjulsdrift. Det er snillere for stikkakslene også.

 

God idé. Men jeg mener å ha lest at de originale roverakslingene ikke er så glade i konstant 4x4? Ikke selve diffene, men knokkelhusene. Men med roveraksinger kan man jo fremdeles ha frihjulsnav. Og siden dette er en Serie III 109, skulle jo stikkakslingene bak tåle tohjulsdrift i massevis?

 

Men LT77 i seriebil har jeg tro på. Mye mer enn en nyoverhalt originalkasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle ikke kryssene håndtere det snille firehjulsdriften? Amerikanerne bruker kryss de også. Krysset er samme krysset som.på mellomaksel. Blir det svakere når det ligger i knokkelen og bader i olje?

 

Dessuten er stiv firehjulsdrivt mye værre. Jeg tror det er en.myte at det ikke skal være sterkt nok.

Rrc fikk midtdiff nettopp for å spare stikkakslinger, som er samme størrelse som seriebil, og rrc har v8. Midtdiffen er åpen og det vil være minimalt med påkjenning. Riktignok fikk den cv-ledd som er sterkere og tillater mer sving.

 

Frihjulsnav vil ikke fungere. Da må sperra være inne og det blir mye slakk i drivlinjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,25 diesel går godt med litt tidlig tenning. 109" PU som jeg hadde i høst hadde 2,25 diesel med justert tenning. Den drog bedre enn ex-millen (før den fikk trimtopp). Synes ikke den var noe dau i grunn, holdt farta godt i bakkene :) Jeg synes ikke TDI passer i en seriebil, mye triveligere med en god gammel diesel eller bensin ;)

Endret av jermundpr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jermund har vel både kasse og motor med turner topp stående, men du må kanskje kjøpe bilen rundt den og :) ???

 

E

 

Såså! :lol: Girkassa (ex-mill kasse) og drivverket skal jeg ha selv :P Motoren derimot kan nok bli solgt, men bare til en god pris :D

Endret av jermundpr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...