Gå til innhold

Løse deler i R380-girkasse m/liten historie


TomRH

Anbefalte innlegg

For de som vil gå rett på sak uten historiefortelling, hopp ned til bildet under...

 

Jeg har som enkelte allerede vet en kone som studerer på Rauland, mens jeg bor her på Jæren i mellomtiden.

På torsdag forrige uke skulle hun hjem på en av sine ca biukentlige turer. Hun kjører normalt til Sand, og tar hurtigbåten derifra til Stavanger.

 

Men som kjent så har det blåst en del i det siste, og Haukelifjell ble stengt kort tid før hun kom dit.

Etter å ha ventet noen timer der, og båten i Sand var gått, bestemte hun seg for å kjøre sørover Setesdalen, ned til Evje, og opp via Tonstad osv.

Det gikk fint helt til hun kom til Evje, der hun hadde et lite uhell og skled ut og traff en fortauskant med Astraen. :unsure:

Forstillingen ble slått skeiv (bøyd bærebru viste det seg senere). Siden fjerndiagnose via telefon er litt vanskelig, så kjørte hun forsiktig videre til hun kom til Eiken. Da var klokka ca 2100 torsdags kveld.

 

Der bestemte vi oss for at det ikke var noe lurt å prøve å kjøre resten av turen i ca 30km/t, så jeg skulle leie biltralle og kjøre og plukke henne opp. En tur jeg så for meg ville ta minst 5 timer totalt, så det måtte blir fridag fra jobb på fredag...

Jeg leide en tralle på Statoil Ålgård, og satte avgårde. Det blåste så heftig søravind at bilen hadde store problem med å holde tempoet oppe på E39 nedover B)

 

Når jeg kom litt innover i landet i retning Tonstad, ble det hvitt på veien, og tralla sladda fint igjennom svingene mens jeg hastet det jeg kunne på glatta.

 

Men når jeg hadde ca 12 km igjen før jeg kom til Eiken kunne jeg plutselig ikke gire lenger. Jeg rørte og rørte med rørepinnen, men det var ingen ting å ta tak i nedi der.

Da begynte det å mørkne litt i sinnet, og jeg ante litt mer problem enn lommeboka kan tåle (økonomien går så vidt i null som det er for tiden).

Etter litt fikling fant jeg ut at bilen sto jo fortsatt i gir, så jeg kunne karre meg videre, om en bare i lavgir pga mye svinger og bakker i området. Det tok litt tid å kjøre de neste 12km i ca 30kmt, men jeg kom meg fram. Fikk satt Astraen på planet, stroppet ned, og begynte på en lang og sakte tur hjemover.

 

Utsikten til ca 15 mil i 30kmt gjorde at jeg begynte å tenke på alternative ruter, og vi endte opp med å kjøre ned til Gyland stasjon og ut på E39 litt sør for Moi.

Etter noen kilometer med svak motbakke der, fikk jeg lirket bilen opp i høygir, og tempoet tok seg betydelig opp.

Det viste seg etterhvert at giret jeg hadde var 4. gir, så når jeg først klarte å få den til å gå i høygir, gikk det tålig radig.

Må si jeg er imponert over at bilen klarer seg så bra med ca 2 tonn på kroken oppigjennom alle bakkene :)

Dønn stabil er den også.

Et greit lyspunkt å merke slikt når ting ellers går litt en imot. Bilen blir liksom litt tilgitt for alt trøbbelet den lager for meg da :P

 

Litt interessante ting dukket opp under turen, som at ekstralysene fremme sluttet plutselig bare å virke, og alkoholinsprøytingspumpa kjørte hele tiden av en eller annen grunn, selv om jeg hadde den avskrudd, Men bilen (og vi) kom oss hjem når klokka nærmet seg 5 om natta. På høy tid, for jeg begynte å bli alvorlig trøtt etterhvert...

Seig liten arbeidshest det der.

 

Så da var 2 av mine 3 biler kaputt på en natt.

Kona ble sendt til fjells igjen med toget på mandags morgen, og jeg sitter og lurer på hvor mangen biler en må ha for å være garantert at en har nok fungerende biler hele tiden ^_^ BMWen fungerer riktignok fortsatt, dog med lekk radiator, og er ment solgt ASAP, men likevel...

 

På mandag fikk jeg tak i ny brukt bærebru til Astraen, så nå er den kjørbar igjen. Må bare få tak i ny stålfelg også, så burde den være klar igjen.

 

Og nå i dag klarte jeg omsider å komme meg ned til problemet i girkassen på Defenderen. (litt ubehagelig arbeid å grave seg ned der når det blåser opp mot storm og rennedrevet blåser inn i bilen...)

Foto0110.jpg

Dårlig mobilbilde, men dette er da altså sånn det ser ut nedi girkassa, sett fra der dekselet til girarmen er montert.

Settskruen på siden av gaffelen som er festet i "selector shaft" nedi kassa, som girspaken virker mot, har løsnet, med den konsekvens at gaffelen har falt av akslingen den stod på.

 

Jeg vil tro det er en temmelig smal sak å feste på igjen gaffelen og stramme settskrua.

 

Jeg mistenker det blir en god del værre å få på dekselet som skal stå oppå, siden det er temmelig trangt mellom kassa og tunellen over (var vanskelig nok å få den av når gaffelen er løs...)

 

Men hvorfor har denne skrua løsna i utgangspunktet? Den var ikke limt. Skulle den ha vært det?

 

Jeg fikk kassa overhalt for ca 3 år siden av profesjonellt verksted, med deler jeg selv hadde skaffet via Ashcroft, og etter det har synkroniseringen, særlig når kald, vært dårlig. Derfor har jeg nok brukt litt mer krefter på giringa enn hva som er ideellt, men det har egentlig gått helt fint.

Tror dere det kan ha hatt noe å si for at dette skjedde?

 

Noen tips til hvordan jeg kan få dette sammen igjen uten å ta ut hele girkassa?

 

Alle gode råd mottas med takk!

 

Jeg har en halvkronisk vegring for å åpne motor og girkasse, så jeg har aldri vært så langt nedi girkassa før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunnelen mellom fotbrønnene er fjernet, men dette hullet er halvveis under cubbyboksen, og der er ikke mer enn ca 2 cm klaring fra toppen av dekselet til tunellen når det er påmontert. Jeg tror jeg trenger mer plass enn det for å montere det sammen igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært inne på tanken med å jekke ned girkassen litt ja, men det går inn under de tingene jeg vegrer meg for å gjøre, sikkert bare for jeg aldri har gjort slikt før :P

 

Er fester på motor og kasser så fleksible at det å ta ned traversen vil gi nok bevegelse til å vippe den litt ned altså? Litt usikker på antall festepunkter og hvor de er på kasser og motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det virket naturlig med noe låsing på skruen ja. Locktite 270 kanskje?

 

Bilen står allerede i 4., så det passer meg egentlig ganske bra.

 

Driver å leter etter ny olje til kassa når jeg først er i gang. Har funnet MTF 94 til 190kr literen. Høres dyrt ut synes jeg, men det er kanskje normal pris nå til dags?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg bekrefte at girkasse må vippes litt ned for å komme til for montering.

 

Ikke den kjekkeste jobben å gjøre det mens det ifølge værmeldingen blåser full storm, det blåser støv og sand i øynene, før det går over til regn/sludd/snø, og kombinasjonen av jekk og støttebukk for å jekke ramma fra hverandre stadig detter ned igjen.

Men det gikk.

 

Så nå er bilen kjørbar igjen.

Merker at girkassa er tightere enn før, så den har nok vært løs en god stund den settskruen. Burde bli lenge til neste gang nå, siden jeg har renset og limt skikkelig.

 

Nå gjenstår det bare å finne ut hvorfor ekstralys, alkoholpumpe og burtå ikke fungerer som den skal. Mistenker en dårlig jord en plass i systemet, på et eller annet vis forårsaket av leie-hengeren jeg hadde. Time vil sjov....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Endelig!  Der fant jeg en gammel tråd.  Jeg sitter i samme uføret nå men er glad og lettet at det ikke var verre.  Fins det noen beskrivelse på framgangsmåten å få ned girkassa de nødvendige cm-ene?  Jeg har ikke vært under der ennå å sett, men tipper det henger i et feste.  Må mellomakslingene av?

 

Dette er en feil som (nesten) ikke krever delebestilling for å rette.  Kanskje nye skruer til dørkplatene da de som kom ut var meeeget rustne.

 

Edit: Skrivefeil

Endret av Velar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du startet med å sjekke selve girstanga? Synes å huske at det er en settskrue der også som kan løsne. Av med gummipakningen og løsne fire skruer og løft opp girstang med brakett.

 

 

Du trenger ikke løsne noe annet enn festene på girkassen, de som står i ramma. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der dukket det opp noen gamle minner ja.

Jeg husker ikke detaljene i denne jobben, men jeg tror du vil se det som ganske overkommelig å løsne de nødvendige delene for å få løs kassa når du først har kommet deg under. Største utfordringen jeg hadde var å presse rammevangene fra hverandre, viss jeg husker rett. Er nok mye lettere om du har et passende verktøy. Hi-lift er ikke et passende verktøy...

 

Har ikke noe minne om at jeg fjernet mellomakslingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg meddele at det går å stenge kassa uten å løsne/droppe den ned.  Lokket føres sideveis fra passasjer fotbrønn, opp til toppen så litt bakover.  Der droppes de to bakerste skruene inn, lokket slides så fram og på plass. Stagene til transferkassa må fjernes unna vei først.  Så er set bare å bygge opp videre, høy/lav-velger, hovedgirvelger og hovedspaken til sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • TomRH låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...