Gå til innhold

Lav kjølevæsketemperatur, lunken kupé...


Vaffelmannen

Anbefalte innlegg

Som fersk forummedlem har jeg saumfart tråder, men ikke funnet akkurat dette beskrevet. Jeg er en relativt lykkelig eier av en freelander TD4 2004, den med BMW diesel motor, automatgir, men ingen webasto, så vidt jeg kan se. Har ikke garasje til å skru i, og har bare moderat motivasjon for slikt nå lenger.. Bilen har gått fra 195´ til 225´i mitt eie, og kostet meg 100´ sålangt. Nå kommer seneste service i tillegg. Bilen er rasende kjekk å kjøre og jeg har glede av den.
Saken er som overskriften tilsier lav temp på kjølevæsken, nåla står mellom 10 og 11, og ikke på 12 som den skal. Dermed er kupeén også aldri bedre enn lunken. Var innom motorpool på høvik for å få bekreftet at det kunne være en defekt termostat. En snill mekaniker kjente på slanger o.a og konkluderte med at det var defekt termostat. MEn da jeg kom til skranken for å bestile jobben utført besvimte jeg nesten, da prisen ble oppgitt å være 21000,- for dette byttet. Skulle få rabatt og endte på 17300,-

Det gikk jeg ikke med på og forsvant straks derfra.

 

Derimot har jeg kontakt med Hole Bilverksted, dyktig og fornuftig priser gjennom flere år og biler, og har nylig utført service på bilen. HAn har dog ikke skrudd så dypt på mange freelandere med BMW diesel og derfor spør jeg:
-hvor finner jeg verkstedmanual for denne jobben, så han får jobbet mest mulig effektivt og riktig?

- Har kjøpt inn Haynes boka, er det godt nok forklart der?

-- er det annet som må tas i samme slengen, som det er mer dyrt å ta senere?

-er det mulig å unngå å legge merke til en webasto om den er der?

 

Snakket pris med ham idag, og han tar det på timer, et sted mellom 8´ og 12´. Det er nok det også, minnes mine gamle mercedeser, det var enklere da...

 

Takknemlig for svar og tips og linker til det som må til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttetid er 5.5t på termostaten. Skal ikke være for påståelig her, men det er vanligere at termostaten er permanent lukket ved feil, slik at bilen koker. Klemte mekanikeren på slangene og konstaterte at vannet steg i tanken eller? Ville nok dobbeltsjekke litt her før jeg gikk på denne jobben.

Kjenner du noen som har HawkEye diagnosetester? Denne kan måle både olje og kjølevannstemp. Jeg har denne, men reiser bort i morgen kl 12.00 og blir borte i 2 uker - ellers så kan jeg måle for deg i kveld eller i morgen tidlig. Du bor vel ikke så langt unna Hønefoss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bor ikke langt unna hønefoss, men er i grimstad med bilen og når ikke hjem før du reiser. god reise forresten.

Mht slanger så klemte og befølte han slanger og temp var mildt sagt lunken, men nivået steg ved påtrykk. Nivå i taken var litt over maks, som det vel skal være etter en halvtimes kjøring. Min ide var da at termostat står åpen hele tiden heller enn å være lukket, hvor koking kan påregnes. Har byttet noen av disse på enklere motorer gjennom tidene. Den har vært slik hele min eiertid, nå litt over ett år, og jeg har inntil nylig fått høre at "ja ja, sånn er de motorene bare". Men det er feil, det skal bli varmt i kupéen, og nåla skal peke rett opp, fant jeg ut etter å ha snaket med to andre freelander sjåfører. Så noe er feil, men kan det være noe annet mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er selvfølgelig mulig at termostaten står åpen, men de gangene jeg har byttet termostat så har den vært lukket. Fjæra trekker den vanligvis tilbake til lukket stilling. (Skal se om jeg finner noen bilder av denne)

Jeg hadde en 2005 TD4 for en tid tilbake den hadde Webasto under venstre forskjerm, men det har ikke din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett under venstreforskjerm, dvs innenfor plastskjermen. Skal se etter den! De webastoene jeg er vant med var plassert i motorrommet, og hadde en startmulighet i kupéen. Slikt er det ikke inni denne bilen, som jeg har sett. Har montert DEFA med ur, men er ikke brukelig på tur, når hundene må ligge en stund i bilen uten engang den lunkne kupéviften igang. Har apropos det fundert på om det er enkelt eller umulig å gi sigarett tenneren strøm direkte fra batteriet, så jeg kan bruke en IR-matte, så dyrene kan holde varmen. Men det er ikke det viktigste nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der ser man, en DEFORMERT termostat, ikke bare vrang og uvillig altså. Takk for den linken! Da lurer jeg ikke lenger på det. Jeg brukte ei pappplate i fjor vinter, det hjalp noen få grader, men den forsvant i en bilvask, såvidt jeg minnes.
Men jeg hadde et spørsmål til: har lest på forumet om noen originale LR utarbeidete verkstedsprosedyrer til nedlasting. Lette gjennom de linkene som ble oppgitt, men fant ikke for denne modellen. Kanhende mekaniker vil bruke kortere tid om han har de tilgjenelig tenkte jeg. Vil selvsagt lete videre, men om noen vet hvor de finnes og om de finnes,er jeg takknemlig for tips. 5,5 timer + deler, det må jeg kunne leve med å betale for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny utvikling i saken. Det finnes muligens en vei rundt problemet som koster 1/10 eller mindre, og som jeg skulle kunne gjøre selv, til og med. pris ca 600 kr + frakt.

 

Fant dette på http://www.landyzone.co.uk/lz/f9/line-thermostat-mod-td4-215114-2.html ,

 

samt denne påstanden for produktet på Ebay:

 

http://www.ebay.de/itm/370777656691?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649&clk_rvr_id=577903087953

 

The return of our very popular remote thermostat to fix your seized BMW diesel thermostat, 10min fitting time, no more costly repairs for hours of labour to replace the stock BMW part, it really is a 10 min fix as

you leave the bmw part in place. The stat element fitted is 88°C, fixings on the housing are stainless steel and the clamps are high quality zinc plated.

Supplied with hose clamps, you cut the top hose feed to the radiator fit the thermostat, check coolant levels and off you go, fully functioning coolant system, more mpg, heater works etc.

every Rover 75 MGZT should have one of these

 

Er det noen av forumets medlemmer som har brukt en slik løsning? Det er jo genialt enkelt og rimelig om det fungerer som påstått.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp og kjøp.

Satt og tenkte i de baner selv etterhvert som jeg leste meg nedover postene og lurte på hvilket kjølesystem jeg hadde sett med en sånn løsning en gang i tiden.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.

Skal denne eksterne termostaten monteres inline med radiatorslangen?

Hvordan får du sirkulasjon nok til at termostaten åpner tidsnok for å unngå overoppheting av motoren da?

Hvis du ser på settet for 1,8 literen, så har den bypass i systemet.

nå kjenner jeg ikke BMW installasjonen i detalj så jeg kan ikke si noe om sette fra 1,8literen vil passe, men vil anta at dette er en "tryggere" løsning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ditt spørsmål Roy: jeg aner ikke, hverken om denne inline termostaten faktisk passer inni slangen, eller om slangen passer til å sette en inline termostat inn i. Heller ikke om systemet fungerer etterpå. Jeg ser av din utmerkede beskrivelse at termostathuset ser anderledes ut enn det på dieselmotoren, jfr videoen over (flprintzern), men begge har vel samme treveis funksjon.
Ville det fungert om inline termostaten ble satt inn i slangen hvor den røde pilen peker, med teksten"varmt vann fra motor"? Om vannet stoppes der, blir det ikke noe trykk inn i termostaten fra "nedkjølt vann fra radiatorbunn" og vannet sirkulerer i motoren. Men hvis det blir varmt nok skulle inline termostaten åpne og da sirkulerer vannet gjennom radiatoren, men desverre også gjennom den defekte termostaten tilbake til motoren, så da blir det bare en delvis løsning. Hva tenker du om denne teorien?
Kanhende det tryggeste ville være å få kjøpt et termostathus i metall til erstatning for det originale, og sette inn en ny termostat der. Men jeg har ikke funnet et slikt produkt ennå. Samtidig leser jeg flere steder at det er termostaten som blir deformert, så jeg er blitt lettere forvirret av all lesingen.
Allikevel, mange ser ut til å ha satt inn en inline termostat, og for noen fungerer det, for andre ikke. Det er ikke min favorittløsning, men jeg har allikevel bestilt den.
Slik jeg tolker situasjonen, har termostaten kilt seg fast i stilling "Varm motor" pga at huset er laget av plast og noe er blitt deformert. Lite fristende å bytte til samme løsning. Jeg får leve med lunken motor til jeg er sikker på hvor og om en inline termostat passer inn, eller jeg får fatt i et metallhus.Emgasjementet i forumet varmer ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sjekket dette på TD4 biler, men ville anta at enten må den gamle termostaten fjernes, eller så må man risikere for dårlig sirkulasjon (du har ingen garanti for hvilken stilling den gamle termostaten sitter fast i -kan godt være 40% åpning) slik at tilhengerkjøring blir en risikabel greie.

 

Men som sagt, har ikke løsnet en skrue på TD4.

Det var 18k4 som ble min bane...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men banesår har du vel ikke fått,ennå,Roy?

Ellers er jeg veldig enig med Roy om termostatrestene.

Best å få det vekk for så å sette inn in-line-løsningen.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da himla lang tid det tar å sende inline termostaten fra england, eller kanhende jeg bare er utålmodig. Siste leveringsdato ble oppgitt å være 7. februar, så jeg gir dem noen dager ut i neste uke. Den har vel havnet hos tollvesenet muligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da himla lang tid det tar å sende inline termostaten fra england, eller kanhende jeg bare er utålmodig. Siste leveringsdato ble oppgitt å være 7. februar, så jeg gir dem noen dager ut i neste uke. Den har vel havnet hos tollvesenet muligens.

 

Kommer delene med Royal mail/posten, så hender det at de må "muggle" hos tollvesent noen dager før de går videre.... ERfaringene er at det tar alt mellom 5 dager til 3 uker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er inline termostaten ankommet. Fin og blank er den også. Da jeg fortsatt kun har moderat tro på at egenskruing i friluft vil være tjenlig, vil jeg alliere meg igjen med mekanikeren i Hole, om han har tid. Det svir jo litt mer enn forventet, da den defekte termostaten må fjernes. Men når jobben først skal gjøres skal den gjøres ordentlig og varig. Dermed fristes jeg av:

 

å skifte til nytt termostathus,

og skifte vannpumpen samtidig, for den må visst av underveis. Den er IKKE defekt, men hvor lenge varer den? Bilen er gått 230.000

 

Jeg har forlengst akseptert at bilhold er et tapsprosjekt isolert sett, men fravær av frustrasjon over en bil som stopper opp på det minst ønskelige tidspunkt er jeg villig til å betale for, så det går inn på plussiden. Når den i tillegg tar meg dit jeg vil, bare med enkelte unntak, så blir det ekstra på plussiden. :) Hvor bra blir det da når det er varmt i kupéen også??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg handlet ytterligere deler, original termostat og termostathus, vannpumpe og altså inline termostaten, Det jeg ser er at det er enkelt å fjerne den originale termostaten fra huset, som det ble anbefalt, men når jeg ser på inline termostaten undres jeg, for diameter er ulik på hver av sidene, i slangefestene. Vel og merke har jeg ikke sett slangen mellom termostat og radiatortopp på nært hold, og det bredeste slangefeste har samme diameter som termostathusets slangefeste. Det rimer å skjøte det med et stykke av slangen. Men jeg er spent på om slangen blir smalere opp mot radiatoren. Derfor spiller jeg på to hester inntil videre, ved å ha begge termostene tilgjengelig. Får svaret 6.mars. Var ikke så mye hjelp å få fra leverandøren, de hadde ikke forsøkt å montere på en freelander. Se bilder av delene her.

termostathus og inline termostat.pdf

inline termostatens mulige problem.pdf

temperatur angivelse termostater.pdf

FL1 vannpumpe utside.pdf

FL1 vannpumpe mot termostat.pdf

FL1 vannpumpe innside.pdf

FL1 vannpumpe innside primær sirkulasjon.pdf

termostatens primære sirkulasjon.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det atter sommer i kupéen! Og motoren oppnår normal temperatur (88C), også med vifte og varme på fullt. Deilig!
Men; det ble originaltermostaten som måtte inn, idet mekanikeren i Hole vurderte at inline ikke passet inn i slangen ved termostathuset, som jeg mistenkte, derimot kunne den ha passet i slangen hvor det fra før er plassert en DEFA motorvarmer. Så slik ble det.
Nå vil jeg finne ut om webastoen fungerer.

Dermed har jeg en Specialist Components inline termostat til overs. Vil undersøke om den kan returneres, om ingen på forumet skulle ønske å kjøpe den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...