Jump to content
LRforum

Recommended Posts

Jeg er i førstegangstjeneste på setermoen leir, Sanitetsbataljonen. Hvor jeg kjører MB300 Ambulanse. For en forferdelig bil, 4trinns manuell girkasse og toppfart på under 80 kmh. Noen som har noen tips/ triks for å gjøre elendigwagen hværdagen lettere? Eller burde jeg ta defenderen opp hit så fort som mulig? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uansett hva du gjør slår Defenderen alt.

Har kjørt på Trandum en gang i tiden med et par av forsvarets MB 300 på slep.

Det var elendige greier så neste krigen taper vi..... :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dask geneve-korset på en Mb-multi og kall den ambulanse :) Er nokk lite annet en kan få gjort på 300'n uten at det dukker opp en feil på periodisk og "noen" sender den til FLO for fix.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når det gjelder forsvaret og feltvogner skal vel Land Rover folket forholde seg mest mulig i ro....

 

En fenrik på rekruttskolen (for nokså mange år siden...) introduserte Land Roveren på følgende måte: -ja gutter, her ser dere hva vi fikk i retur fra england når vi sendte dem ei kasse salt uer. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Å nei du Gaute....du for en invite når mitt nye kjt er ankommet. Noe annet en MB

 

Får du en sånn LC200 som har vært vært på besøk hos Arctic Truck for noen "små justeringer"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nei gjør nok ikke det...blir for lite for min jobb. Flotte biler LC200, var med å teste de da jeg jobbet hos AT...har brukt mange av de gamle LC 105 AT utenlands på oppdrag. Kjempe kjøretøy, men mangler pansring selvsagt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Husker en demo av den for mange år siden i en slalombakke,tror jeg det var.

Demonstrasjonen gikk fint inntil sideveis helling skulle demonstreres.

Noen hadde glemt at påbygget til forsvaret gjorde bilen adskillig mer topptung enn standard bil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjørte sånn drit når jeg var inne... Sivil amnulanse når ting "hastet".

Eneste gangen den bilen var bra var når vi måtte opp på Andsfjell i mars og det var islagt vei. Med 250++ rallypigg i hvert hjul så hjalp det. Mp ellendigheten med kjetting sto igjen på hovedveien.

Du får trøste deg med at du skal bare lide med den noen måneder til.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vel.... drit og drit, alt har sitt formål, disse bilene er ganske så undermotoriserte i utgangspunktet og enhetsdrivstoffet hjelper ikke på noe. alikevell har forsvarets MB240potet vært steder der det store flertallet av privateide biler aldri vil bli sett ;) pålitelige som sola og månen. hadde den bare hatt en sveivstart som tillegg, så hadde mann aldri hatt et problem...se dette litt i sammenheng med et av mine favoritt sitat "verdens raskeste bil er en leiebil"

 

lavserie og muligheten for å sperre 3 differensialer hjelper på det meste. med forsvarets biler er det lettere og være "modig" mtp hva man utsetter bilen for. disse er så enkle at de kan fikses med ståltråd og tyggegummi. stive akslinger som er lukket til forskjell fra min rr som har stive aksler som er "åpne" jeg mener drivknutene er mer utsatte på min bil.

Ingen tivil om at vi skulle hatt mer motor i de bilene, men de byttes jo sakte men sikkert ut nå :) nyeste tilskudd i garasjen er 09 280cdi, ferdig rigget med alt jåle utstyret vi maser om her :) det er en hissig maskin, men den er blitt mer skrøpelig en den gamle traveren som du ikke får tatt livet av. det holder ikke å skyte den :) den må brukes opp og det har vi ikke tid til ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

vel.... drit og drit, alt har sitt formål, disse bilene er ganske så undermotoriserte i utgangspunktet og enhetsdrivstoffet hjelper ikke på noe. alikevell har forsvarets MB240potet vært steder der det store flertallet av privateide biler aldri vil bli sett ;) pålitelige som sola og månen. hadde den bare hatt en sveivstart som tillegg, så hadde mann aldri hatt et problem...se dette litt i sammenheng med et av mine favoritt sitat "verdens raskeste bil er en leiebil"

 

lavserie og muligheten for å sperre 3 differensialer hjelper på det meste. med forsvarets biler er det lettere og være "modig" mtp hva man utsetter bilen for. disse er så enkle at de kan fikses med ståltråd og tyggegummi. stive akslinger som er lukket til forskjell fra min rr som har stive aksler som er "åpne" jeg mener drivknutene er mer utsatte på min bil.

Ingen tivil om at vi skulle hatt mer motor i de bilene, men de byttes jo sakte men sikkert ut nå :) nyeste tilskudd i garasjen er 09 280cdi, ferdig rigget med alt jåle utstyret vi maser om her :) det er en hissig maskin, men den er blitt mer skrøpelig en den gamle traveren som du ikke får tatt livet av. det holder ikke å skyte den :) den må brukes opp og det har vi ikke tid til ;)

 

mye bra her! facebook-like-button_2.jpg

Edited by isak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...