Gå til innhold

Reparere luftslanger/koblinger til D3?


Franco

Anbefalte innlegg

Skulle skifte kompressorbraketten på D3'en i dag ettersom den var knekt. "Noen" hadde jekket på feil plass... ahem... blush

Pillet av dekselet og så at den var veldig korrodert. Hadde en ny brakett liggend, men problemet var at den øverste luftslangen i bakkant satt helt fast (8mm?). Metallklaven gikk ikke å klemme inn og etter litt lirking og bannskap knakk den til sist. Hel**te!!!

 

Finnes det repkit for slike luftslager? Dvs. slange, skjøtestykker og låsekraven av metall. Hvem selger dem i så fall? Har ikke så lyst å kjøpe et nytt kompressorsett ettersom komporessoren funker greitt.

 

Tips mottas med takk...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke pillet på dette på D3,men andre modeller med luftfjæring og samme problemet løste jeg med deler fra Tess og lignende firmaer.

BG-Nor har også luftslanger,dog i noe begrenset utvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input Gaute. Vi har TESS her i Kristiansund, så forhåpentligvis har de noe i skuffene sine. Erfaringsmessig har TESS (og andre slange/hydraulikkfirmaer) lite kuplinger og overganger for automotive. Hadde et svare strev med å få laget en servoslange i fjor.

 

Den delen som er knekt er kraven som klemmer slangen i overgangen til godset i kompressorhuset. Bildet viser den nederste (6mm?) som det var bevegelse i, men den som knakk var den øverste som er noe større. Den ser ellers lik ut. Er det slike deler du har fått tak i på TESS?

 

 

 

20140118_182732.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt samme delene,tror jeg,men ligner veldig.

Kom til å huske på at jeg fant diverse hos et firma som drev med luftstyrt maskineri.

Lå i begynnelsen av Ole Deviksvei.(Gamle Norgas-tomta)

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gentlemen,

 

Takker så mye, linkene fra Fogga var spot-on! Gaute ga meg håp om at det er mulig å skaffe slikt på hjemmebane, så jeg sender bildene fra linken til en kjenning i TESS. Skal oppdatere tråden når jeg vet om det lar seg gjøre. Hvis ikke er det enklest å klikke seg fram på Britcar ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sannsynligvis enklest å bruke Foggas linker så får du riktig med en gang.

Det ble mye løping rundt på meg den gang.

Frakt går like raskt og pris er vel heller ikke så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan skru ut hele koblingen der. Stor fastnøkkel så kommer den av. Jeg har muligens delene du trenger, faren er ofte at gjengene river seg når du skrur ut koblingen.

 

Det enkleste er å kappe luftslangen på en bein strekke (etter svingen) å ta ned alt å jobbe med det på benken, hurtigkoblingskjøt får du kjøpt på ditt nærmeste lastebilverksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips! Kapper slangene som anbefalt og tar ikke sjansen på å skru ut koblingene. Det var såpass mye korrosjon at gjengene sikkert sitter bedre en hva som godt er. Fikk nettopp melding; TESS har skjøtestykker og slanger. Forhåpentligvis har de også låsekraven, da kommer jeg i mål i morgen uten å måtte bestille fra England.

 

Prøvekjørte nå og fikk meldingen "suspension raising slowly". Kan det skyldes utett kobling fra kompressoren (kraven som brakk), eller er det kompressoren som er i ferd med å takke for seg? Det er et j**la vibrasjonsspetakkel pga løs brakett, så det var vanskelig å høre om det var luftlekkasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en tur til TESS i dag ble det konstatert bomtur. Svippet innom Hydroscand på hjemtur som viste seg å ha en haug med tilsvarende deler, hele koblinger i forskjellige gjengedimensjoner, slanger og skjøtestykker. Kapper slangene og prøver å skifte hele koblingene til uka. Håper det er en fornuftig gjengedimensjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tok ut kompressoren og konstaterte at slangene var 8mm og 10mm.

8mm hurtigkoblingen var i orden med 10mm koblingen var helt pakket igjen av møkk og lot seg ikke åpne.

 

Skrudde av hele 10mm koblingen (se bildet) som viste seg å være 28mm utvendig gjenger, 1mm metrisk :blink:

Optimistisk på at dette var sikkert deler som lå lett tilgjengelig i skuffen på hjemlige trakter ringte jeg Nardo bil som kunne fortelle at det ikke finnes servicedeler til kompressoren med unntak av eksosventil/hus. En ny kompressor ville komme på 11.5 tusen...

 

Boret heller ut innsatsen fra koblingen med et 12mm bor og gjenget opp til 1/2-tom UNF. Hydroscand koblingen til knappe 16 kroner passet da perfekt. Nå er kompressoren på plass og er stille som en mus. :lol:

 

20140127_122534.jpg

 

20140128_184534.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...