Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Peres

Kalibrering av fordelingskasse D3

Recommended Posts

....er det mulig? Mener å sett info om at fordelingskasse kan "kalibreres" elektronisk vha diagnose utstyr. Jeg har en svak summing fra fremre differensial når jeg slipper gassen og i tillegg synes jeg at det virker som om bilen "henger" litt på fremre drivverk ved store rattutslag i lav fart. Kan dette skyldes mangelfull kalibrering av fordelingskasse? Bilen har nylig fått 168.000 km service hos Brandt uten noen form for anmerkninger. Fremre diff olje ble byttet ved ca 150.000 og det var ingen spor etter slitasje i olja.

Tips?

-Peres, D3 HSE PP MY08

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalibrering av transfer går vel bare på hvor motor skal stå når bilen er i høy eller lav om jeg ikke tar helt feil. Om bilen "henger" foran ved store rattutslag virker det som diffen ikke gjør den jobben den skal gjøre; nemlig utligne hastighetsforskjellen på hjula.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heisann.

 

Hjalp nettopp en kompis med tilsvarende problem, og fikk litt råd og tips fra han som driver 4land i Polen (Land Rover spesialst i Gdansk som er omtalt i div tråder her på forumet)

 

De sa at det ikke nyttet med kalibrering av transfer kasse, og at vi måtte sjekke foringene i front diffen da dette mest sannsynlig er synderen. Måten de gjorde det på var å løfte bilen på en 2-søyle lift og inspiserer foringene mens hjulene ruller i 60-80 km/t.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beklager sen tilbakemelding her, holder meg stort sett på Range Rover forumet.

Ser jeg har skrevet foringer, men mente lagrene. Jeg snakker da om de lagrene som sitter på H./V. aksel og 2 lagre på drivaksel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prøver å legge til noen bilder her....

front diff inside.JPG

front diff.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm, skjønner. Jeg fikk byttet et nål-lager i forlengelsen til stikk-akslingen på høyre side. Verkstedet mente at det var årsaken men ble egentlig ikke noe bedre. Det som er rart er at lyden kun kommer når man slipper gassen og mest i 60km og høyere. Er det slik det oppførte seg på den bilen du referer til Kysi? Ser på det britiske D3 forumet at enkelte sliter med fremre diff, også på D4.

-Peres

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...