Gå til innhold

D3: Styresnekke må byttes (sier verkstedet)


grenness

Anbefalte innlegg

Ser det har vært noen tråder på temaet "styresnekke" tidligere, men uten at jeg gikk igjennom alle (kult om flere blir flinke til å skrive "D1:", "D2:", "D3:", "D4:" foran tittel...) så virker det som at alle/de fleste dreide seg om D2.

 

Men jeg har altså vært på 168k-service i dag med min 2007 D3 (det er jo ikke noen fest for lommeboka i seg selv, akkurat), og fikk da påpekt at Styresnekka må skiftes (indikasjonene var lekkasje som @Kaldevass oppdaget, måtte etterfylle servoolje her om dagen).

 

Det triste var prisestimatet, som var på 22.500,- (riktignok SEK, men det er jo omtrent som NOK i disse dager), forhåpentligvis inklusive timer (får et endelig overslag/tilbud en av de nærmeste dagene).

Mulig det ikke er en ublu pris for del + eventuelt jobb, men likevel mye penger...

 

Det som er oppført som del er LR005939.

 

Så hva gjør jeg, kjære medforumister?

1) Bestiller deler fra UK og skrider til verket med alle 10 tommeltotter,

2) bestiller deler og hører om andre kan ta jobben "privat", eller

3) biter tenna sammen, åpner lommeboka og lar verkstedet gjøre det?

 

Mvh

Christopher

 

PS. Bruktbilgarantien utløp vel her for 2-3 uker siden... Takk for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forstått det slik at jobben er ganske så rett fram, men du vil nok behøve en 4-hjulskontroll etterpå ;)
Let litt på nettet, vi fant ny med LR-logo til under 5 lapper i vinter. Bare husk at du har LHD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg også måtte skifte, du må betaler pant på ny snekke om du skaffe det fra UK.

 

4 hjuls kontrol var Kr 1800, mener jobben kostet rett under 10 K + deler... plus olje...

 

Glen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10k for jobben sier vel kanskje at dette ikke er noe jeg skal begi meg ut på selv med nevnte tommeltotter, kald garasje og Biltema-verktøy..?

 

(nå skal jeg på Posten i morgen og hente nytt brennkammer til FBH/Webasto, fikser jeg den jobben selv så kanskje jeg får boost'et selvtrua såpass at jeg tør å kaste meg utpå et styresnekke-bytte?)

 

Christopher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tittet litt i verkstedsmanualen er det ikke rare jobben å bytte "steering rack". Men punkt 5. i demonteringen hadde jeg gjort annerledes. Jeg hadde løsnet belgen innerst og skrudd av indre endeledd direkte av tannstaget i stedet. Da er det lett å skru dette på igjen når ny steering rack er på plass. Om man trenger 4-hjuls kontroll etterpå er jeg ikke helt sikker på da du strengt tatt ikke bytter noen justerbare deler. Men det er kanskje greit for å få ro i sjela.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle deler har toleranser,dvs. varierer litt i mål.

Når du setter sammen ting og tang,spesielt på enkelte biler....,vil du bli overrasket hvor mye endring total det kan bli av og til.

Best å sjekke forstilling.4 nye dekk er dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og tiltro til meg...

Ser også at det er refurbished-enheter å oppdrive både fra kjente deleforhandlere i UK og eBay, så hvis disse er "as good as new" så er jo det lovende mtp sluttsummen.

 

Nå tar jeg som sagt først og hiver meg over FBH-brennkammer-bytte, så gjør jeg en vurdering etterpå. Men er det flere tips/erfaringer så kom med dem - skal også få sjekket gjennom disco3.co.uk i helgen og se om det er noen howto's der, samt finne fram Haynes-boka slik at jeg sammen med verkstedhåndboka (tusen takk, @Fogga) kan danne meg et best mulig bilde av jobben.

 

(...må også avklare med kona, vi har ingen nr. 2-bil så hun bør vel forberedes på at Disco-en muligens er strandet noen dager om jeg hiver meg utpå...)

 

Christopher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i verkstedsmanualen at det står at noen bolter skal kastes når de tas ut. Samme med pakninger, så du trenger dette i tillegg til steering rack.

 

2 x FC114136 (bolt)

2 x LR017002 (nut)

1 x UYX100060L (pakning/o-ring)

1 x CDU2327L (pakning/o-ring)

 

Det er disse jeg klarer å se ut i fra microcat at skal byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Prøvd med Omega 917. Det er reddet mange tannstenger på D3 med det stoffet...

Må vel være verdt å prøve? Er dette smart å bruke i forebyggingsarbeid både i servostyringa og andre steder?? Hvem forhandler Omega 917?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i verkstedsmanualen at det står at noen bolter skal kastes når de tas ut. Samme med pakninger, så du trenger dette i tillegg til steering rack.

 

2 x FC114136 (bolt)

2 x LR017002 (nut)

1 x UYX100060L (pakning/o-ring)

1 x CDU2327L (pakning/o-ring)

 

Det er disse jeg klarer å se ut i fra microcat at skal byttes.

Tusen takk for handleliste :-)

Verkstedet sier også at bytte av styrestag inngår i styresnekke-jobben, betyr det at jeg også trenger å handle styrestag (delenummer..?)

 

 

Prøvd med Omega 917. Det er reddet mange tannstenger på D3 med det stoffet...

Mener du at jeg heller Omega 917 i servoolje-tanken?

Og at det kan hjelpe på mitt problem, eller er skaden allerede skjedd?

Hvis du tror det kanskje kan hjelpe, hva er indikasjonen på at det hjalp - er det at lekkasjen stopper?

 

Mvh

Christopher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for handleliste :-)

Verkstedet sier også at bytte av styrestag inngår i styresnekke-jobben, betyr det at jeg også trenger å handle styrestag (delenummer..?)

 

Og roter/blander jeg begrepene "styresnekke" og "styrestag"?

Verkstedet (Brandt) bruker uttrykkene "Byte av styrstag ingår i styrväxel", og med "styrväxel" så viser de til LR005939.

De sier også at "styrstag högre fram" bør byttes, men de har ikke oppgitt noe delenummer på denne.

 

Mvh

Christopher

(amatør når det gjelder navn på bildeler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her oppe på LR verksted bruker de indre/ytre endeledd som beskrivelse har jeg hørt ang. styrestaget. Ser jeg i Microcat viser tegningen at det skal være med begge indre ledd med belger og alt montert på LR005939. Så da er jo verkstedsmanualen spot on ang demontering med at man løsner ytre endeledd.

 

Så det betyr vel at "styrstag högre fram" inngår i "Byte av styrstag ingår i styrväxel" uten at det koster deg noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for handleliste :-)

Verkstedet sier også at bytte av styrestag inngår i styresnekke-jobben, betyr det at jeg også trenger å handle styrestag (delenummer..?)

 

 

Mener du at jeg heller Omega 917 i servoolje-tanken?

Og at det kan hjelpe på mitt problem, eller er skaden allerede skjedd?

Hvis du tror det kanskje kan hjelpe, hva er indikasjonen på at det hjalp - er det at lekkasjen stopper?

 

Mvh

Christopher

Heller du på Omega i servotanken, vasker rent å kjører noen 100 mil så ser man om lekasjen begynner å gå seg, trenger litt tid til å få stor virkning.

 

Værste som kan skje er at det ikkje blir mindre lekasje. Jeg hadde fylt på stoffet å sett om det ble bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...