Gå til innhold

Hva skjer hvis man kjører med bakseter i varebil og blir tatt i kontro


eilu

Anbefalte innlegg

Til helga skal jeg på fjellet med noen venner. Bilen min er registrert som varebil, med ca. et halvt år igjen til bakseter kan settes inn gratis (har originalsetene og beltene sitter i bilen). Det jeg lurer på er hva som skjer hvis jeg setter inn setene og bruker bilen denne helga og blir stoppet i kontroll, da med to personer i baksetene? At jeg blir pålagt å betale personbilavgift er jeg klar over, men kan jeg få bot eller prikker?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bot og prikk er vel primært et reaksjonssystem på "dårlig oppførsel", å sette inn originale seter og bruke dem slik produsenten har spesifisert vil neppe rammes av dette. Jeg vil tro at det blir en ren monetær utfordring hvor du kanskje vil få et straffegebyr tillagt avgiftskravet, men at dette utferdiges av Toll og ikke av Politi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke lov til å bruke baksetene selv om du har bestilt time osv.

Kun tillatt å bruke seter når det er godkjent,endret,skilt og papirer,inkl.forsikring i orden.

Det ble uttrykkelig forklart både pr. brev og muntlig da jeg søkte om endring og bestilte time.

Du bør nok bare bite tennene sammen og ta plass baki kompisens ringe ekvipasje av annet merke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke lov til å bruke baksetene selv om du har bestilt time osv.

Kun tillatt å bruke seter når det er godkjent,endret,skilt og papirer,inkl.forsikring i orden.

Det ble uttrykkelig forklart både pr. brev og muntlig da jeg søkte om endring og bestilte time.

Du bør nok bare bite tennene sammen og ta plass baki kompisens ringe ekvipasje av annet merke.

 

 

I stand corrected ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er jo en mye mindre bil, altså blir den med alt skiutstyr og bagasje en mye mer utrygg bil å havne i et uhell med. Skjønner jo at forsikringen ikke gjelder i like stor grad, det er min største betenkelighet. Tror også sjansen for å faktisk bli stoppet er liten, spesielt med tanke på været som er nå. Er heller ikke noen stor veg vi skal kjøre, er Oslo-Beitostølen via Dokka og Fagernes. Men blir vel til at jeg biter tenna sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva du gjorde her ;) ? Kanskje er du på fjellet alt og skal ned igjen i morra. Skal ikke preike noe moral, men hvis du har grønne skilter på bilen og det sitter 4 til 5 personer i den...Ja så lyser det jo muffins lang vei excl Sannsynligheten for å bli stoppet for å forklare, er formidabel tenker nå jeg :huh: .

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...