Gå til innhold

Endelig en Defender.


fRRode

Anbefalte innlegg

Skal vi se.

 

Bilen gikk nesten uten problemer på Islandsturen.

 

Feil 1, splittchargen fjusket etter en ukes tid. I utgangspunktet ikke viktig, hovedbatteriet fikk alltid nok strøm. Ekstra batteriet fikk lading en gang i blandt. Bestemte meg en ettermiddag for å ta en titt. Tre ledninger med løs kontakt, hadde glemt å stramme dem blush , de Islandske veiene hadde skranglet dem sikkelig løse.

 

Feil 2, løsnet en mutter på kapellet. Tape fikser det meste.

 

Feil 3, To muttre til seteforhøyelsene hadde løsnet.

 

Disse feilene ble utrettet på Island. Ble fort 3 minutter med skruing på hele turen tilsamme.

 

Også begynnet startsperren å surre (trodde jeg). Heldigvis på kaia når jeg skulle hjem. Lang historie kort, det var releet til ecuen som fjusket.

 

Konklusjon, etter 350 mil med kjøring på heller dårlige veier måtte jeg finne frem et nytt rele og en mutter i M.6.

 

 

DSC_1341.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det, den har ekstra spiraler inne i spiralfjæren. Ser ut som om det er orginale fjærer og dempere på den. Bilen veide rundt 2,8 tonn på turen.

 

Var moro å ha dieselbil på langtur, brukte 0,95-1,15 på Islandsturen. Sånt er ikke vanlig for meg.

 

Og vaskebrett var det nok av.

 

DSC_1894.jpg

Endret av fRRode
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok vært en fordel at den var knapp 3t på turen. Min 130 har vesentlig stivere spiralfjær foran og bak (plus extre spiral bak også) en min 110 som har standard spiralfjær.

Jeg har kjørt en del LR 110 og 110 Defender i Island og tror min 130 ville være for stiv for islandske grusveier og fjellveie/tracks hvis den ikke var godt lastet.

Håper du hadde en god tur til Is og fikk rimelig vær på turen.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Blir snart handlet inn litt alu og stål.

 

Ramma er litt brun noen steder. Noen strøk med litt "ruststopper" og maling utenpå og litt tynnstoff innvendig så holder den i mange år til. Tror jeg....

 

DSC_2458.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har bakre del av ramma blitt penere. Skal etterhvert få dytta litt sau inni den. Utvendig så er fremre del rimelig bra, har jo automatisk oljebehandling der.

 

DSC_2470.jpg

 

DSC_2472.jpg

 

Nå venter jeg snart inn noen kvadratmeter med aluminium og noen meter med firkantrør. Så får vi se om jeg får satt dem system. Må bestille litt deler også, eksosanlegget ser så stygt ut når ramma er nymalt. Dessuten er det noen små hull i potta. Bestiller hele anlegget med begge pottene, trenger ikke mer lyd enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Tenkte jeg skulle av med platten på min 130 til våren, å foreta en liten behandling, Er det mange bolter som må løsnes? og ellers er det bare å løfte av?

Endret av joran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tok Smyril. Stoppet på Færøyene et par dager på oppturen. Kommer til å gjøre det samme neste gang.

 

Prisene var: Harnok økt en del pga svak krone.

 

Pris for 1 person og 1 høy bil, når 3 personer deler en lugar ble rundt 11500, (variere litt pga kursen) i tlilegg kom båten til Danmark rund 1-2000 kr.

Pris for 2 personer i dobbeltluger og 1 høy bil ble rund kr 17000,- Pluss danskebåten.

Pris for 2 voksne og 2 barn i firemannsluger men 1 høy bil, rundt 22000,- pluss danskebåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I første omgang, dvs. i vinter, blir dette en lastebil med 2,5 meter langt lasteplan. Ville ikke ha en trang singel cab, så da blir det å knekke noen plater. Det blir intergrert en sikkerllig stålbjelke i den nye bakveggen. Til neste vinter skal det lages en kasse på 2x3 meter med hevetak og seng.

 

Kommer ikke til å selge noen deler, i tilfelle jeg angrer på bygget. Untatt bakre ca 45 cm av taket som ble til overs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...