Gå til innhold

Girolje R380 Defender TD5


Joakim

Anbefalte innlegg

Bilen har blitt gradvis verre å få i 2. gir, og tenkte det var på tide med giroljeskift.

 

MTF 94 er omtrent umulig å skaffe. Lokale YX stasjonen sier de ikke kan skaffe, selv om jeg har lest gamle innlegg her på forumet om andre som har fått tak i der.

 

Bestilte denne derfor hos (tidligere) merkeforhandler i Haugesund.

 

Ved oppmøte for henting der hadde de tappet Castrol SMS-X olje på kanne og sa at det var den de alltid hadde brukt.

Godtok ikke dette helt, men etter at personen med ansvar for Land Rover bekreftet at de brukte denne, tok jeg med oljen hjem.

 

Nå etter skiftet er girkassen vanskelig å få i alle gir, ikke bare skrapete i 2. giret som tidligere.

 

Er Castrol SMS-X ok å bruke eller har forhandleren lurt meg? Andre som har erfaring med denne oljen?

 

Noen her med (fersk) erfaring i å skaffe Texaco MTF94 eller andre enda bedre alternative oljer? Vurderer å prøve olje fra Difflock.

 

Hva er offisielt serviceintervall på oljebytte på girkasse? Har tidligere tenkt at det var blitt gjort på 60' service. Pluggene var nye, og limt med locktite og virket som at det aldri hadde vært folk der før....

 

Bilen er en Defender TD5 2004, kjørt 98tusen.

 

Håper noen har tips og råd rundt dette!

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Joakim!

 

Kombabiliteten på disse oljene frå Catrol svarer dei å hos Teknisk i Oslo. Har jobba mykje med den gjengen :-)

 

Det finnes utallige trådar om prøving & feiling av alternative smøreoljer i girkassene på bilane våre. Bruksmønsteret er nok avgjerande...

Personlig heller eg mot å bruke "rett" olje.... Reiser litt om dagane, kan ev hjelpe

 

Du tauer idag kanskje mest med D3? B)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Sender deg en PM angående mulighet for å få tak i korrekt olje.

 

Castrol oljen skal jeg prøve litt til og se om det endrer seg. Har bare kjørt en tur foreløpig, og det var ikke kaldt nok til å være helt sikker på hvordan den ble på 2. giret. Merket bare at alle girene var hardere å få i gir enn vanlig.

 

Både Discovery og Defender liker å taue. I motsetning til Freelanderen som liker best å bli tauet selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale det Vidar . Jeg tok feil ved oljeskift på 77 kassa mi og den likte det ikke . Byttet og fløsjet kassa med riktig olje . Og jeg hadde god girkasse igjen :)

Jeg kjøpte MTF 94 av min lokale Texaco fyringsoljeleverandør. Måtte riktignok kjøpe en kartong.
Vil den gjøre det godt for LT77 også?

 


EWS hadde Texaco MTF 94 i fjor men bare i store dunker . 20-25 L ?

Endret av vassbø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig respons og nyttige tilbakemeldinger og tips!

 

Spesielt til de som har tilbudt meg å hjelpe med å skaffe olje.

 

Løsningen ble Tess etter tips her.

Har fått pris på 123 kr literen + avgift + mva for kartong med 12 stk literflasker.

Regner med at det tar en ukes tid, da det skulle bestilles inn sammen med andre varer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En XY oljeforhandler tar 112,- men selger bare hele kartonger

 

Er den prisen som står i 2012 katalogen fortsatt reell??? Var innom nærmeste XY stasjon der var prisen kr 239,- pr. L!!!! Enten så tar de grov overpris eller så har XY hatt en formidabel prisøkning på denne olja!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...