Gå til innhold

Plasmaskjærer eller Skjærebrenner? Kva anbefales


Containercruiser

Anbefalte innlegg

Nokon med erfaring frå begge varianter?

 

Hadde egentlig tenkt å investere i skjærebrenner utstyr, men på en annen side vil eg ikkje ha flasker ståendes..... Kan sikkert dagleie, men er et styr det og.

Vurderer derfor Plasma.... Funker plasma? Kinavare eller må man også her betale det det koster for proffmaskiner?

 

Kva anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på Toolfarm sine Plasmakuttere... Hyggelig pris (i forhold til andre) og kutter 10mm + ståltykkelse.

Ser man på Hyperterm sine kuttere, svindyre maskiner og kutter 6mmm ståltykkelse på dei minste maskinene....

 

Ingen tvil på kva som er best, men funker maskinene til 4-5000,-?

 

En stor fordel med å investere i Skjærebrenner er jo muligheten for oppvarming av stål av diverse grunner...

 

Prismessig om man invisterer i nytt utstyr med kjøpeflasker så blir det en del lapper uansett..... Ikkje lett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
På 11.1.2014 den 8.43, lafterolf skrev:

Til skjærebrenning bruker jeg propan og oksygen. Mye billigere enn acetylen, og virker forbausende godt også.

 

Fortell, fortell. Hva slags propanflasker, regulator? Bruker en vanlige (har x21 utstyr) dyser og bend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handlet selv en brukt esab plasmakutter for noen år siden. Heller det enn en kinamaskin.

 

relativt liten maskin, men kutter helt fint 6-7 mm plate. og det er heller uvanlig at jeg har hatt bruk for å kutte noe tykkere. (selvfølgelig, om du gyver løs på en HEB240 bjelke så vil den nok ha en noe tung dag på jobben, men den funker flott til alt annet).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du tøyer strikken og skjærer opp mot Max av hva plasmaskjærer klarer så får du en stor utgift i forbruksdeler. Kjøp stor nok. Er nok med plasmaskjærer som med alt annet verktøy, kvalitet koster. Men et fenomenalt verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinaplasmaskjæreren min skjærer pent opp til 5-6mm, greit opp til 12 og kommer seg gjennom 12mm. 

 

21 timer siden, lafterolf skrev:

Vanlig industriflaske. Måtte bytte spissen på skjærebrenneren.

Som i større/mindre spiss? Eller annen type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plasmaskjerar å skjerbrennar er i grunn to heilt forskjelige verktøy som i grunn har ganske forskjelige bruksområder,  skjerebrenner er eit mye større multiverktøy enn en plasmaskjerar, men plasmaskjerar blir mye billigere i bruk enn enn skjerebrenner men der er temmeli vanskeli å varme faste skruer og lodde ting med ein plasmaskjerar, å ditto like håplaust å skjere aluminium, kobber å rustfritt med skjerebrenner. Savner ofte å ha eit sånt halvstort flaskesett når noe skal varmest eller lodes,   Har eit sånt mini sett fra jula men det er konstant tomt,  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eg kjøpte ein slik billeg kinadings med plasma, pinnesveis og tig. Skjerefunksjonen er heilt grei så lenge det ein arbeider på ikkje er for tjukt. Eit par-tre mm går fint, men etter det går det treigare. I tillegg går det mykje luft og eg må alltid vente på at kompressoren skal ta meg igjen. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...