Ronny Jacobsen Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Vakkert!! Kommer til å bli en fryd å kjøre Tuscan med den kassa der Vidar. Blir spennende å høre forskjellen i transmisjons-lyd/støy. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 8. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2014 Begynner å bli rimelig klar til å kunne komme ut på veien igjen med Tuscan - noe lei av denne værtypen siste perioden ??!!! Satser å komme på tur med RRC-kjenninger: Helst så mange RRC'er hadde vært herlig å reise på tur med : Men, først skifte av gearkassen ++++ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 9. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2014 På lørdag, i det fantastiske solskinnet og lukten av vår, tok jeg Tuscan på en herlig tur rundt på krokete RRC-veier på Romerike før han ble satt i garasjen for å skrus i filler. Må si jeg tenkte; er dette riktig, han går jo så fint ??! MEN, jeg vet at gearkassa som sitter i ikke fungerer slik den skal, så ..... Interiøret, helt og fint: Snart klar for gearkasseskift her, ja....: På undersiden dominerer headers og fleksible eksosrør: Detaljstudie av stabilisatorstaget foran med braketter og resten av opplegget, gir utrolig fin kjøring i svinger uten at RRC-opplevelsen forringes: Disse eksosmansjettene fra Vangbo er extreme: Et hendig verktøy til demontering av midtre crossmember: Pumpa på gulvet: Crossmember'n nærmest detter ned: Snart klart for gearkasseskifte (innmaten i headers'en synes ): Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 13. april 2014 Forfatter Del Skrevet 13. april 2014 Prosjektet med Tuscan har gått videre siden siste oppdatering med følgende: Den gamle gearkassen kom enkelt ut og enkelte deler må flyttes over før den nyoverhalte kan settes inn. Her med begge på gulvet: Jeg inspiserte den gamle, skranglete gearkassa jeg tok ut. Den er virkelig skranglete og dårlig. Sjekk den avstanden i transferkassa. Her skal det være et gap på ca 0,10mm og ikke nærmere 2mm !! Ikke rart den har vært dårlig. Synd at slike selges brukt som 'gode'...... Alle nødvendige deler er flyttet over og gearkassa er klar til og sette inn: Men, først er det et par mindre del-prosjekter jeg tar før jeg setter inn kassa igjen. Da jeg overhalte motoren ifjor satte jeg på en ny uoriginal bunnpanne pakning. Den viste seg å ha litt for dårlig tilpasning og virket som den var svellet ganske mye. Derfor benytter jeg anledning til å skifte til en ny original Land Rover pakning nå mens gearkassa er ute. Rent og pent uten bunnpanne: Ny pakning limt og skrudd på plass Del-prosjekt nr 2 er bensintanken og bensinpumpa. Siden jeg skiftet bensintanken for noen få år siden har jeg slitt med at pakningene ikke er tette. Det får man virkelig bekreftet med bensintanken ute: Ny Walbro 255 LPH høyeffektspumpe skal ned i tanken og sørge for at Tuscan får nok av de edle dråper. Walbro 255LPH bensinpumper skal være gode nok til motorer opp til ca 500hp så det burde holde for Tuscan også ..... Den 'nye' uoriginale bensinpumpa som sitter i, virker lit for 'spe' i enkelte kjøresituasjoner Med litt tilpasning og justering er den nye pumpa montert og klar til og settes på plass i tanken. Øverst er den originale og nederst Walbro pumpa Alle gummipakninger i tanken er limt med PlasticPadding's rød Gasket pakningssement som tåler bensin. Så får vi se om dette hjelper. Gummi-muffa mellom tankpåfyllingen og tankrøret (det store røret) har jeg tettet eller forsterket ovegangen med selvvulkaniserende tape. Så får vi se om Tuscan nå får nok bensin ved gass-pådrag og en tank som holder mer tett enn slik det har vært til nå. Idag skal gearkassa inn ...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Blir som nytt dette Vidar. Har en følelse av at Tuscan kommer til å bli flittig brukt i sommer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 17. april 2014 Forfatter Del Skrevet 17. april 2014 Jeg har de siste årene kjørt Tuscan med aluminiumsbelagt skum-dempningsmateriale på undersiden av gearkassetunnelen. Må si at dette har dempet lyden fra LT95 gearkassen til en meget behagelig nivå inne i bilen. Samme sett mot motoren: Sjelden å kunne se innertaket fra denne vinkelen: Når jeg bytter gearkasser på Tuscan, plasserer jeg gearkassen som skal inn på en garasjejekk, jekker opp Tuscan så han står høyt nok på skrå til at jeg kan trille gearkassen inn under ramma: Gearkassen i posisjon under Tuscan's ramme oppe på garasjejekken: Så senker jeg Tuscan ned over gearkassa: Deretter er det bare og løfte og balansere gearkassa på plass. En rimelig grei jobb. Tar selvfølgelig litt tid med enkelte kronglete bolter som skal på plass. Motor, gearkasse og transferkasse får DynoCat 20W-50 Supreme Classic GTR motorolje. Dette er en olje som er spesielt beregnet på litt eldre motorkonstruksjoner som en Rover V8 og LT95 gearkasse. Olja virker særdeles seig og velsmørende. Det skal bli spennende å erfare slik olje på Tuscan. Olje med ekstra tilsetninger av zink og fosfor, slik at gamle Rover'e får rett smøring. At denne olja ikke egner seg om vinteren plager ikke Tuscan. Nye mellomakslinger er handlet inn, slik at slakk i drivverket minimeres mest mulig. Foran kommer en helt ny original Land Rover-produsert mellomaksling, og bak kommer en Hardy Spicer-produsert mellomaksling: Herlig å se at prosjektet skrider fremover...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Artig at du tok med det at kassen faktisk skal under rammen for å komme på plass. Første gang jeg tok ned min så måtte jeg ut og kjøpe en ekstra jekk Jeg klarte ikke balansere girkassen på en jekk så neste gang vurderer jeg å lage en krybbe til den, for bortsett fra det er ikke girkasse bytte så vanskelig! Flott med alle bildene! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Dette blir så bra Vidar! Bra jobba ! Flotte Tuscan får en "ny vår " Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 18. april 2014 Forfatter Del Skrevet 18. april 2014 Takk for hyggelige kommentarer Bakakselen til Tuscan er også med i vårens prosjekt; ombygging fra 10-slines system til 24-splines. Ved en anledning i vinter kom jeg over en ubrukt, fabrikkny 24-splines differntial til RRC til OK pris: Kun nye, ubrukte kontaktflater på tannhjulene : Samtidig kom jeg over en leverandør med komplett ombyggingssett fra 10-splines til 24-splines. Settet består av mange nye OEM og Land Rover-deler av høy kvalitet, som Delphi bremseskiver, Mintex klosser, Timken hjullager, originale Land Rover bolter etc: 24-splines synes tydelig: Demontering av gamle deler går raskt: På med ny spindel: Bremseskive, nav, hjullager, simmering etc er bare å skyve på plass: Den gamle 10-splines drivakslingen med tydelige slitasjespor: Fabrikkny 24-splines kommer inn imorgen etter at diff'en er skiftet: Dermed gir vinterens/vårens Tuscan-prosjekt kun fabrikknye kontaktpunkter gjennom hele drivverket. Forakslingen ble overhalt i fjor med nesten bare nye deler. Ser frem til å kunne starte Tuscan opp og oppleve kjøring på krokete RRC-veier gjennom våren og sommeren - men det er ennå et par timer til i garasjen før siste bolt er skrudd på plass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 18. april 2014 Del Skrevet 18. april 2014 Her går det unna ja, vakkert blir det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 18. april 2014 Del Skrevet 18. april 2014 Den må jo bare bli bedre enn ny når du er ferdig med den! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Rossing Skrevet 18. april 2014 Del Skrevet 18. april 2014 Fy flate for en jobb du gjør med den bilen! ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorden Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Nydeleg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 19. april 2014 Forfatter Del Skrevet 19. april 2014 Takk, takk, ja det blir spennende dette Idag kom den gamle kardangen ut: Rens og ny pakning på plass med rikelig pakningssement, så kom den nye differentialen der den skal være: Drivakslinger, bremsekalippere og bremseklosser kom også på plass: Nå er det heldigvis ikke så langt igjen ..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Olje ? hva slag merke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Reine påskekrimmen...med løsningen direkte. Utrolig flott arbeid Vidar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Dæven! Her går det så fort unna at jeg ikke rekker lese gjennom engang! KJEMPEBRA ARBEID!!! :) Ser nå at det koster litt óg den jobben der...men blir jo knall til slutt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larre Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 Blir utrolig bra det der . Tipper det skal bli morsomt å starte opp og få prøvd Tuscan når du er ferdig . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 29. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2014 Da har gearkassa kommet inn og jeg har vært ute og prøvekjørt noen timer. Fått justert litt på senterdiffen og det meste virker fint. Dessverre har jeg fått 'et slag under beltestedet' da det viser seg at oljepakning mellom gearkassa og transferkassa har blitt vrengt ut av ett av tannhjulene Resultatet er at gearkassa må ut igjen for at ny simring skal kunne skiftes. Akslingen til spaken mellom høy/lav stenger for skifte. Den eneste måten å komme til denne på er enten å ta ut gulvet eller å ta ut gearkassa. Før dette skjedde var planen å feire vel gjennomført overhaling med innkjøp av nye nedre dørpaneler fra Famous Four. De tilbyr nemlig reproduserte interiørdetaljer til tidlige RRC'er. For ett år siden kjøpte jeg originale Land Rover-produserte (NOS) øvre dørpaneler fra Famous Four, så jeg var spent på fargeforskjellene. Panelene ble raskt levert for en rimelig penge. Ut fra de litt dårlige bildene, samt sett med egne øyne, så kan ikke jeg se noen farge-forskjell i det hele tatt !! Her et detaljbilde: Ser egentlig bra ut: Dessverre får jeg ikke vært ute å kjørt Tuscan i det fine sommerværet før oljepakningen er skiftet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CuckoosNest Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Tuscan blir bare finere og finere! Lærerikt for en amatør er det også! Flotte informative bilder! Er dere på Romerikstur, kom innom på kaffe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 1. juni 2014 Del Skrevet 1. juni 2014 Det blir som regel noen "slag under beltestedet" når man holder på med gamle biler. Men det gjør at det blir mer spennende. Flott jobb du gjør. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 1. juni 2014 Del Skrevet 1. juni 2014 Tuscan er heldig, bra jobba Vidar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 10. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2014 Istedenfor å cruise rundt omkring på Romerike på krokete RRC-veier, slik jeg hadde planlagt tidligere på våren, ble Pinsen benyttet innendørs i garasjen med å ta ut gearkassa på Tuscan. Det er nå snart klart for å kunne skifte simringen mellom gearkassa og transferkassa som hadde sklidd ut av sporet. Eneste mulighet for skifte av denne er med gearkassa ute. Ny simring er bestilt og ifølge trackingen til Royal Mail er pakken på vei til en adresse i ISRAEL :huh: Håper jeg har fått feil trackingnummer og at pakken leveres imorgen. :unsure: Begynner igrunnen å bli klar til å gjøre noe mer enn å skru Range Rover Classic hele tiden ..... ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Ingen grunn til panikk tror jeg. Opplevde det samme en gang, årsaken et at trackingnumrene brukes på nytt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Hadde enkelte andre opplevd det du gjør med bilen din Vidar, er jeg nok redd at i alle fall jeg ville sett etter "noe" annet. Lykke til med fix. Håper den får et langt uproblematisk liv etter siste hands on!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.