Gå til innhold

Tuscan - Range Rover Classic - 1972


Tuscan

Anbefalte innlegg

Begynner å bli rimelig klar til å kunne komme ut på veien igjen med Tuscan :wub::wub::wub::wub:

- noe lei av denne værtypen siste perioden ??!!!

gallery_2757_261_13576.jpg

 

Satser å komme på tur med RRC-kjenninger:

gallery_2757_261_5508.jpg

 

Helst så mange RRC'er hadde vært herlig å reise på tur med B)B)B) :

gallery_2757_261_74410.jpg

 

 

Men, først skifte av gearkassen ++++

 

;);););)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lørdag, i det fantastiske solskinnet og lukten av vår, tok jeg Tuscan på en herlig tur rundt på krokete RRC-veier på Romerike før han ble satt i garasjen for å skrus i filler.

Må si jeg tenkte; er dette riktig, han går jo så fint ??! :huh::huh::huh:

 

MEN, jeg vet at gearkassa som sitter i ikke fungerer slik den skal, så .....

gallery_2757_261_394546.jpg

 

Interiøret, helt og fint:

gallery_2757_261_403700.jpg

 

Snart klar for gearkasseskift her, ja....:

gallery_2757_261_291089.jpg

 

På undersiden dominerer headers og fleksible eksosrør:

gallery_2757_261_252238.jpg

 

Detaljstudie av stabilisatorstaget foran med braketter og resten av opplegget, gir utrolig fin kjøring i svinger uten at RRC-opplevelsen forringes:

gallery_2757_261_69241.jpg

 

Disse eksosmansjettene fra Vangbo er extreme:

gallery_2757_261_258414.jpg

 

Et hendig verktøy til demontering av midtre crossmember:

gallery_2757_261_48476.jpg

 

Pumpa på gulvet:

gallery_2757_261_238633.jpg

 

Crossmember'n nærmest detter ned:

gallery_2757_261_489569.jpg

 

Snart klart for gearkasseskifte (innmaten i headers'en synes B) ):

gallery_2757_261_352850.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Prosjektet med Tuscan har gått videre siden siste oppdatering med følgende:

 

Den gamle gearkassen kom enkelt ut og enkelte deler må flyttes over før den nyoverhalte kan settes inn.

Her med begge på gulvet:

gallery_2757_261_78157.jpg

 

Jeg inspiserte den gamle, skranglete gearkassa jeg tok ut.

Den er virkelig skranglete og dårlig.

Sjekk den avstanden i transferkassa. Her skal det være et gap på ca 0,10mm og ikke nærmere 2mm !! :o:o:o

Ikke rart den har vært dårlig. Synd at slike selges brukt som 'gode'......

gallery_2757_261_234816.jpg

 

Alle nødvendige deler er flyttet over og gearkassa er klar til og sette inn:

gallery_2757_261_234238.jpg

 

Men, først er det et par mindre del-prosjekter jeg tar før jeg setter inn kassa igjen.

Da jeg overhalte motoren ifjor satte jeg på en ny uoriginal bunnpanne pakning.

Den viste seg å ha litt for dårlig tilpasning og virket som den var svellet ganske mye.

Derfor benytter jeg anledning til å skifte til en ny original Land Rover pakning nå mens gearkassa er ute.

gallery_2757_261_223782.jpg

 

Rent og pent uten bunnpanne:

gallery_2757_261_357187.jpg

 

Ny pakning limt og skrudd på plass :):):)

gallery_2757_261_363371.jpg

 

Del-prosjekt nr 2 er bensintanken og bensinpumpa.

Siden jeg skiftet bensintanken for noen få år siden har jeg slitt med at pakningene ikke er tette.

Det får man virkelig bekreftet med bensintanken ute:

gallery_2757_261_351762.jpg

 

Ny Walbro 255 LPH høyeffektspumpe skal ned i tanken og sørge for at Tuscan får nok av de edle dråper.

Walbro 255LPH bensinpumper skal være gode nok til motorer opp til ca 500hp så det burde holde for Tuscan også .....

Den 'nye' uoriginale bensinpumpa som sitter i, virker lit for 'spe' i enkelte kjøresituasjoner

gallery_2757_261_66724.jpg

 

Med litt tilpasning og justering er den nye pumpa montert og klar til og settes på plass i tanken.

Øverst er den originale og nederst Walbro pumpa

gallery_2757_261_234047.jpg

 

Alle gummipakninger i tanken er limt med PlasticPadding's rød Gasket pakningssement som tåler bensin.

Så får vi se om dette hjelper.

gallery_2757_261_32268.jpg

 

Gummi-muffa mellom tankpåfyllingen og tankrøret (det store røret) har jeg tettet eller forsterket ovegangen med selvvulkaniserende tape.

 

Så får vi se om Tuscan nå får nok bensin ved gass-pådrag og en tank som holder mer tett enn slik det har vært til nå.

 

Idag skal gearkassa inn ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de siste årene kjørt Tuscan med aluminiumsbelagt skum-dempningsmateriale på undersiden av gearkassetunnelen.

Må si at dette har dempet lyden fra LT95 gearkassen til en meget behagelig nivå inne i bilen.

 

gallery_2757_261_221138.jpg

 

Samme sett mot motoren:

gallery_2757_261_319790.jpg

 

Sjelden å kunne se innertaket fra denne vinkelen:

gallery_2757_261_302556.jpg

 

Når jeg bytter gearkasser på Tuscan, plasserer jeg gearkassen som skal inn på en garasjejekk, jekker opp Tuscan så han står høyt nok på skrå til at jeg kan trille gearkassen inn under ramma:

gallery_2757_261_190774.jpg

 

Gearkassen i posisjon under Tuscan's ramme oppe på garasjejekken:

gallery_2757_261_438686.jpg

 

Så senker jeg Tuscan ned over gearkassa:

gallery_2757_261_4988.jpg

 

Deretter er det bare og løfte og balansere gearkassa på plass.

En rimelig grei jobb. Tar selvfølgelig litt tid med enkelte kronglete bolter som skal på plass.

 

Motor, gearkasse og transferkasse får DynoCat 20W-50 Supreme Classic GTR motorolje.

Dette er en olje som er spesielt beregnet på litt eldre motorkonstruksjoner som en Rover V8 og LT95 gearkasse.

Olja virker særdeles seig og velsmørende. Det skal bli spennende å erfare slik olje på Tuscan.

gallery_2757_261_96471.jpg

 

Olje med ekstra tilsetninger av zink og fosfor, slik at gamle Rover'e får rett smøring.

At denne olja ikke egner seg om vinteren plager ikke Tuscan.

gallery_2757_261_80349.jpg

 

Nye mellomakslinger er handlet inn, slik at slakk i drivverket minimeres mest mulig.

Foran kommer en helt ny original Land Rover-produsert mellomaksling, og bak kommer en Hardy Spicer-produsert mellomaksling:

gallery_2757_261_244372.jpg

 

Herlig å se at prosjektet skrider fremover......

 

B)B)B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du tok med det at kassen faktisk skal under rammen for å komme på plass. Første gang jeg tok ned min så måtte jeg ut og kjøpe en ekstra jekk :)

 

Jeg klarte ikke balansere girkassen på en jekk så neste gang vurderer jeg å lage en krybbe til den, for bortsett fra det er ikke girkasse bytte så vanskelig!

 

Flott med alle bildene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige kommentarer :):):)

 

Bakakselen til Tuscan er også med i vårens prosjekt; ombygging fra 10-slines system til 24-splines.

 

Ved en anledning i vinter kom jeg over en ubrukt, fabrikkny 24-splines differntial til RRC til OK pris:

gallery_2757_261_198043.jpg

 

Kun nye, ubrukte kontaktflater på tannhjulene :):):) :

gallery_2757_261_50756.jpg

 

Samtidig kom jeg over en leverandør med komplett ombyggingssett fra 10-splines til 24-splines.

Settet består av mange nye OEM og Land Rover-deler av høy kvalitet, som Delphi bremseskiver, Mintex klosser, Timken hjullager, originale Land Rover bolter etc:

gallery_2757_261_150085.jpg

 

24-splines synes tydelig:

gallery_2757_261_282165.jpg

 

Demontering av gamle deler går raskt:

gallery_2757_261_158617.jpg

 

På med ny spindel:

gallery_2757_261_300242.jpg

 

Bremseskive, nav, hjullager, simmering etc er bare å skyve på plass:

gallery_2757_261_364511.jpg

 

Den gamle 10-splines drivakslingen med tydelige slitasjespor:

gallery_2757_261_126619.jpg

 

Fabrikkny 24-splines kommer inn imorgen etter at diff'en er skiftet:

gallery_2757_261_271188.jpg

 

Dermed gir vinterens/vårens Tuscan-prosjekt kun fabrikknye kontaktpunkter gjennom hele drivverket.

Forakslingen ble overhalt i fjor med nesten bare nye deler.

 

Ser frem til å kunne starte Tuscan opp og oppleve kjøring på krokete RRC-veier gjennom våren og sommeren

B)B)B)

 

- men det er ennå et par timer til i garasjen før siste bolt er skrudd på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk, ja det blir spennende dette :):):)

 

Idag kom den gamle kardangen ut:

gallery_2757_261_63794.jpg

 

Rens og ny pakning på plass med rikelig pakningssement, så kom den nye differentialen der den skal være:

gallery_2757_261_165367.jpg

 

Drivakslinger, bremsekalippere og bremseklosser kom også på plass:

gallery_2757_261_23082.jpg

 

Nå er det heldigvis ikke så langt igjen ..... ;););)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har gearkassa kommet inn og jeg har vært ute og prøvekjørt noen timer.

 

Fått justert litt på senterdiffen og det meste virker fint.

 

Dessverre har jeg fått 'et slag under beltestedet' da det viser seg at oljepakning mellom gearkassa og transferkassa har blitt vrengt ut av ett av tannhjulene :(:(:(

gallery_2757_261_113978.jpg

 

Resultatet er at gearkassa må ut igjen for at ny simring skal kunne skiftes. Akslingen til spaken mellom høy/lav stenger for skifte.

Den eneste måten å komme til denne på er enten å ta ut gulvet eller å ta ut gearkassa.

 

 

Før dette skjedde var planen å feire vel gjennomført overhaling med innkjøp av nye nedre dørpaneler fra Famous Four.

De tilbyr nemlig reproduserte interiørdetaljer til tidlige RRC'er.

ff007815.jpg

 

For ett år siden kjøpte jeg originale Land Rover-produserte (NOS) øvre dørpaneler fra Famous Four, så jeg var spent på fargeforskjellene.

 

Panelene ble raskt levert for en rimelig penge.

 

Ut fra de litt dårlige bildene, samt sett med egne øyne, så kan ikke jeg se noen farge-forskjell i det hele tatt !! :):):)

gallery_2757_261_24849.jpg

 

Her et detaljbilde:

gallery_2757_261_70871.jpg

 

Ser egentlig bra ut:

gallery_2757_261_251725.jpg

 

 

Dessverre får jeg ikke vært ute å kjørt Tuscan i det fine sommerværet før oljepakningen er skiftet.

 

:(:(:(:(:(:(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Istedenfor å cruise rundt omkring på Romerike på krokete RRC-veier, slik jeg hadde planlagt tidligere på våren, ble Pinsen benyttet innendørs i garasjen med å ta ut gearkassa på Tuscan. :(:(:(

 

gallery_2757_261_452800.jpg

 

Det er nå snart klart for å kunne skifte simringen mellom gearkassa og transferkassa som hadde sklidd ut av sporet. Eneste mulighet for skifte av denne er med gearkassa ute.

 

gallery_2757_261_113978.jpg

 

Ny simring er bestilt og ifølge trackingen til Royal Mail er pakken på vei til en adresse i ISRAEL :huh: :huh: :huh:

 

gallery_2757_261_33259.jpg

 

Håper jeg har fått feil trackingnummer og at pakken leveres imorgen.

:unsure: :unsure: :unsure:

 

Begynner igrunnen å bli klar til å gjøre noe mer enn å skru Range Rover Classic hele tiden ..... !

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...