Gå til innhold

Tuscan - Range Rover Classic - 1972


Tuscan

Anbefalte innlegg

Prosjektet med LT95 gearkassen går fremover.

 

Idag var det Intermediate shaft i Transfer kassen som får oppmerksomhet.

Her er tannhjulet fra Mainshaft i gearkassen med velger mellom høy og lavgear.

Velger å beholde lavgear-tannhjulene, mens selector-tannhjulet og høygear-tannhjulet blir byttet i tillegg til rullelagre og trøstelagre.

 

Her Intermediate shaft ute og flankert av nye deler:

gallery_2757_261_419911.jpg

 

Selve Intermediate shaft viser tegn til slitasje på høygear siden og jeg velger også å bytte denne:

gallery_2757_261_202652.jpg

 

Det innerste gamle trøstelageret viser tegn til at her har det vært trangt:

gallery_2757_261_207065.jpg

 

Det nye ser slik ut, med 'hvitt' metallbelegg:

gallery_2757_261_81773.jpg

 

Tydelig at det er noe som ikke har likt seg helt, samt at det gamle 'hvite' metallet ligger på kantene av rulle-lageret:

gallery_2757_261_276010.jpg

 

Her synes velgermekanismen mellom høy og lavgear:

gallery_2757_261_423756.jpg

 

Samme, men valgt den andre veien:

gallery_2757_261_385301.jpg

 

Det skal være en avstand mellom tannhjulene på opptil 0,25 mm. Her er det ikke plass til noe målerblad, så de må nye smalere shims inn:

gallery_2757_261_383760.jpg

 

Særlig det nederste trøstelageret har hatt det trangt:

gallery_2757_261_112355.jpg

 

Det går ikke så fort, men det er fordi det måles og sjekkes for nøyaktige mellomrom og rett rullemotstand.

 

;););)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger anvisningene som står i Workshop Manual for å foreta målingene.

 

- Søkeblad for å måle mellomrom til shims i mainshaft i gearkassen og til shims i intermediate shaft i transferkassen.

- Fiskevekt med snor for å måle rullemotstand i senter-differentialen og layshaft i gearkassen.

 

Siden jeg ikke kan vite eksakt hvilken tykkelse som må til på shims for å få til 'riktig' rullemotstand venter jeg nå på shims i 5-6 forskjellige tykkelser av begge dimensjoner. Disse er nå i transporten.

Deretter blir det bare å prøve seg fram.

 

Heldigvis er shims ganske rimelig, så de jeg ikke trenger kan derfor legges til lager.

 

Må si jeg gleder meg skikkelig til å få en 'ny' gearkasse til Tuscan og få tilbake go'følelsen med å kjøre Range Rover Classic ..... B)B)B)

 

- rimelig lei av backlash i drivsystemet :angry::angry::angry:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner manglende deler å komme i hus :):):)

 

Først ut er å få justert til rett spesifikasjoner for åpninger mellom delene i intermediate shaft i transfer kassa.

Det er her man skifter mellom høy- og lavgear.

 

Her er det helt umulig å få inn et søkerblad, uansett tykkelse:

gallery_2757_261_99816.jpg

 

I hver ende ligger dråpeformete shims som er tilgjengelig i forskjellige tykkelser:

gallery_2757_261_121692.jpg

 

Målet er å unngå at de nye trøstelagrene slites for raskt til slik de gamle ble:

gallery_2757_261_112355.jpg

 

De gamle shimsene var på 3,64 mm, og:

gallery_2757_261_76096.jpg

 

3,80 mm:

gallery_2757_261_236883.jpg

 

Siste uke ble 2 stykk shims på 3,51 mm levert:

gallery_2757_261_39847.jpg

 

Så nå er det mulig å få inn et søkerblad på 0,20 mm mellom shims og trøstelager. Helt etter spesifikasjonene:

gallery_2757_261_128150.jpg

 

Ebay viser seg av og til å være 'risky business'. Jeg søkte ny intermediate shaft og fant en original FRC3507 i Frankrike.

Shaften er NOS og det er tydelig den er produsert for lenge siden.

Beskyttende voks har tørket inn og det beskyttende papiret har tydelig holdt på fuktigheten: :o:o:o

gallery_2757_261_217591.jpg

 

Masse smårust som helt har ødelagt den nye 'fine' delen til gearkassa !!!

Bare å kaste :(:(:(

Kommende klage til selger er på gang ...... :angry::angry::angry: :

gallery_2757_261_309360.jpg

 

Derfor kommer nok den gamle shaft inn i gearkassa ....

- ikke helt som planlagt

Endret av Tuscan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at intermediate shaft-akselen i transferkassen har kommet under kontroll, går nå fokus over på senterdifferentialen.

 

Med original shim på 1,70 mm tykkelse som gav '0,0' kg i rullemotstand, samt begrenset erfaring med hvilken tykkelse

som er nødvendig for å få rullemotstand på senterdifferentialen innenfor spesifikasjonene fra Range Rover Workshop

manual, ble derfor ble en hel 'åker' med shims handlet inn i tykkelser fra 1,80 - 2,20 mm:

gallery_2757_261_145073.jpg

 

Shimsen ligger bak lagerskåla til lageret og er litt tricky å få skiftet, men det går ;) :

gallery_2757_261_321307.jpg

 

Inn med senterdiff'en for n'te gang:

gallery_2757_261_127656.jpg

 

På med baklokket med ny tykkelse på shimsen og ny original LR pakning:

gallery_2757_261_1177.jpg

 

Se her, med 2,10 mm shims viser fiskevekta en rullemotstand på 0,85 kg ! - det nærmer seg ..... :

gallery_2757_261_93766.jpg

 

Spesifikasjonene til Land Rover sier ca 6 kg motstand og fra www.aulro.com gir anbefaling til ca 3 kg. Det siste synes jeg virker mest 'riktig'.

Inn med 2,20 mm shims (målt 2,26 mm) og et resultat gjør at senterdiffen kun kan snurres med et svært høyt moment:

gallery_2757_261_317507.jpg

 

Så hva nå ??? :unsure::unsure::unsure:

 

Jeg har kjøpt inn både originalt pakningssett fra Land Rover, samt uorginalt som følger overhalingssettet fra 'shop4autoparts'.

Original pakning fra Land Rover viser en tykkelse på 0,28 mm:

gallery_2757_261_264580.jpg

 

Uoriginal pakning viser en tykkelse på 0,32 mm. Hva betyr det ?? :unsure::unsure::unsure:

gallery_2757_261_292591.jpg

 

Inn med snor og fiskevekt igjen:

gallery_2757_261_97785.jpg

 

Voila (!!!) sjekk den rullemotstanden, bekreftet med begge fiskevektene: B)B)B)

gallery_2757_261_115027.jpg

 

Utrolig hva 0,04 mm gjør med resultatene !!! :o:o:o

 

Perfect, og det virker helt riktig med slik rullemotstand !!! B)B)B)

 

Endret av Tuscan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så endres igjen fokus. Nå til gearkassen og layshaft; den faste kolben med alle gearene på:

gallery_2757_261_330757.jpg

 

Rullemotstanden ble målt til 8,0 kg som er nesten 3 ganger spesifikasjonene.

Derfor ble en 'åker' med tynnere shims bestilt:

gallery_2757_261_84820.jpg

 

Dette ser bra ut:

gallery_2757_261_39497.jpg

 

Når posene åpnes og tykkelsene sjekkes, viser det seg at de er produsert på 'engelsk' vis,

sannsynlig etter dagens pub-besøk ........

3 av 5 tynnere shimsene er nemlig tykkere enn denoriginale shimsen !!! :o:o:o

Kun 2 kan benyttes !!

gallery_2757_261_216529.jpg

 

Etter at de 2 tynnere shimsene er prøvd og sjekket, kommer den originale shimsen inn igjen. :blink::blink::blink:

Så etter erfaringen med pakningstykkelsene på senterdifferentialen, begynner jeg å sjekke pakningene her også:

gallery_2757_261_143340.jpg

 

Ny Land Rover pakning viser 0,26 mm:

gallery_2757_261_350230.jpg

 

Pakningen som følger settet viser 0,39 mm:

gallery_2757_261_19870.jpg

 

MEN, den gamle pakningen viser 0,31 mm. Med den originale shimsen og den gamle pakningen (som kan brukes) får jeg en

rullemotstand på 2,8 kg. Helt etter spesifikasjonene !!!!

 

Forstå det den som kan ?!!! :blink::blink::blink:

gallery_2757_261_322648.jpg

 

Utrolig hvor mye forskjell 0,05 mm gjør på resultatene.

 

Skulle nesten tro at en 4-trinns LT95 gearkasse har presisjon som en sveitsisk urverk !!!!

gallery_2757_261_32591.jpg

 

Hvem hadde trodd det ??!!!

 

:blink::blink::blink:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mainshaft er neste ut.

 

Tannhjul, lagre, trøstelagre og syncromesh'er er på plass, slik at mainshaft akslingen kan settes inn:

gallery_2757_261_556106.jpg

 

Det ser jo helt fint ut når alt er på plass:

gallery_2757_261_47866.jpg

 

Litt sjekk av den ene syncromesh'en og SPJONG - - - alle 3 kulene spretter ut !!!! :o:o:o

Dermed ett C-moment for å få de plass igjen:

gallery_2757_261_171205.jpg

 

Dette er ikke bare, bare å få kulene på plass her:

gallery_2757_261_329958.jpg

 

Etter å ha klundret en stund forsøkte jeg med metall-strappebånd:

gallery_2757_261_26537.jpg

 

Kulene pent på plass bak metallbåndet:

gallery_2757_261_5697.jpg

 

Etter litt forsiktig jobbing og kulene til syncromesh'en er endelig på plass:

gallery_2757_261_246945.jpg

 

Tror dere ikke SPJONG, så var kulene ute igjen !!!!!

- så var det bare å begynne på nytt ........ :angry::angry::angry:

 

Slik går nå dagan ..... B)B)B)

 

Mainshaft inn i transferkassa var ikke lang nok til å få på shims og klips:

- da var det bare og ta alt fra hverandre igjen, sjekke å få det hele inn igjen til alt var korrekt:

gallery_2757_261_198284.jpg

 

Så var det inn med det nye lageret til primary shaft fra motor til gearkassa.

- tight fit og broren til 'lageret fra helv***'

- her på vei ned:

gallery_2757_261_338085.jpg

 

Primary shaft på plass: :):):)

gallery_2757_261_701173.jpg

 

Nå mangler bare nye shims til primary shaft og bak på mainshaft inn i transfer kassa.

- en 'åker' med alternativer er bestilt og blir sannsynlig levert på mandag/tirdag.

 

Når nærmer det seg faretruende endelig montering av gearkassa B)B)B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av slitasjen og lagermerkene kommer av forurenset og/eller for lite olje.

Ser på bildet at fruen er bortreist:

gallery_2757_261_701173.jpg

 

Kjempeflott beskrivelse av jobben.

Bøyer meg i støvet.

 

Sånne jobber ble det lite av på verkstedet i de dager pga god tilgang på ok kasser den gang disse bilene var innom.

Og i dag blir det ikke lønnsomt med verkstedprisene så de kjøper heller ferdig overhalte kasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebay viser seg av og til å være 'risky business'. Jeg søkte ny intermediate shaft og fant en original FRC3507 i Frankrike.

Shaften er NOS og det er tydelig den er produsert for lenge siden.

Beskyttende voks har tørket inn og det beskyttende papiret har tydelig holdt på fuktigheten: :o:o:o

gallery_2757_261_217591.jpg

 

Masse smårust som helt har ødelagt den nye 'fine' delen til gearkassa !!!

Bare å kaste :(:(:(

Kommende klage til selger er på gang ...... :angry::angry::angry: :

 

 

Derfor kommer nok den gamle shaft inn i gearkassa ....

- ikke helt som planlagt

Litt for sent kanskje men ta den med til et motorverksted og hør om de kan spenne den opp i veivaksel-slipemaskinen og polere den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tilbakemeldinger. :):):)

 

Enig i kommentaren om lønnsomhet med overhaling av LT95 4-trinns gearkasse.

Men jeg kom til at jeg ville ha en velfungerende LT95 og med 'alle' deler fortsatt tilgjengelig, synes jeg svaret for meg er enkelt.

 

Det finnes jo etterhvert ganske mange slitne LT95 gearkasser.

 

Egentlig er jobb ganske så rett-fram. Det viktige er å sjekke at rullemotstand og shimstykkelser blir riktige.

 

 

Når det gjelder intermediate shaft, så kommer jeg med detaljbilde senere idag som ganske tydelig viser hvorfor den er ubrukelig. :(:(:(

 

 

Gleder meg til å få den montert sammen og skiftet kassa på Tuscan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vist ganske detaljerte bilder av prosjektet med gearkassen.

 

Her er tegning av LT95 gearkassen med transferkassen:

- har satt på navn på de forskjellige akslingene:

gallery_2757_261_476043.jpg

 

Her er LT95 sett ovenfra:

gallery_2757_261_440455.jpg

 

Det som nærmer seg er valget av olje på gearkassa og transferkassa.

Ifølge oversikten for UK så anbefales ganske ofte 20W-50 mineralolje:

gallery_2757_261_130653.jpg

 

Siden motor og gearkasse er utviklet på en tid da oljene inneholdt mer sink og fosfor enn dagens oljer virker det interessant

å vurdere en mineralsk olje some er spesielt beregnet for denne type motorer og gearkasser:

 

Dynocat fra Sarpsborg Motor er en slik type olje. Ser at Dynocat blir mye referert i AmCar-miljøet:

gallery_2757_261_72715.jpg

 

Siden Tuscan kun brukes når det ikke er salt på veiene tror jeg 20W-50 mineralsk olje kan fungere utmerket.

 

:):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldens økt:

 

Først skiftet simmering og en merkelig treliknende oljepakning for primary pinion shaft:

gallery_2757_261_575986.jpg

 

Jeg har alltid brukt Lockheed's Rubberlube til nye simmeringer:

gallery_2757_261_341054.jpg

 

Primary pinion og layshaft klare til å monteres i gearkassa:

gallery_2757_261_692481.jpg

 

Alle boltene skrudd ut og den tykkeste pakningen på limt på plass med Cyril-liknende pakningslim:

gallery_2757_261_300939.jpg

 

Når begynner det å gå fremover !!! B)B)B)

 

- boltene må være ute for å få layshaft på plass:

gallery_2757_261_347219.jpg

 

Boltene på plass med Locktight blå og lagt midlertidig til med 4 stk muttere:

gallery_2757_261_124190.jpg

 

Morsomt å se at det fylles med nye tannhjul og syncromesh'er:

gallery_2757_261_288640.jpg

 

Sist uke ble nytt tannhjul for reversen levert:

gallery_2757_261_171637.jpg

 

Det gamle revershjulet hadde virkelig fått 'pusset' tennene siden 1981 .... : :o:o:o

gallery_2757_261_77029.jpg

 

Aksling og tannhjul for reversen har kommet pent på plass:

gallery_2757_261_57938.jpg

 

Herlig at prosjektet er på vei fremover B)B)B)

 

Endret av Tuscan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen uker er det litt utfordring å få kontinuerlig jobbing med gearkassen, men, men ............

 

Etter at tannhjulene er på plass i gearkassen, er det tid for å få på plass gearoverføringene.

 

Det er en del kuler som holder gearvalgene på plass. Jeg valgte å holde de der de hører hjemme

med hjelp av litt papir under prosessen:

gallery_2757_261_79923.jpg

 

Den første av gearoverføringene er revers-armen:

gallery_2757_261_52105.jpg

 

Armen er skrudd fast på skruen midt i bildet. Jeg passet på og ikke røre den slik at det bare var å skru armen på igjen:

gallery_2757_261_204312.jpg

 

Revers-armen på plass:

gallery_2757_261_322340.jpg

 

Inn med 3. og 4. gear velgeren som sitter i midten.

Denne har en annen profil enn på tidlige LT95 gearkasser, som er mer rette i profilen:

gallery_2757_261_282680.jpg

 

Så var det revers velgeren som skulle på plass:

gallery_2757_261_238656.jpg

 

Deretter overføringen for 1. og 2. gear:

gallery_2757_261_317247.jpg

 

Det meste er sikret med splittpinner:

gallery_2757_261_291522.jpg

 

Alle overføringer på plass: :):):)

gallery_2757_261_400384.jpg

 

På med lokk med pakning, 3 x fjærer og kuler, samt gearspak:

gallery_2757_261_339706.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I transferkassen begynner det også og å fylles opp ;););)

 

Den originale velgerfingeren mellom høy- og lavgear var opprinnelig gummikledd.

Gummien var borte og den skranglet en del under kjøring, så jeg valgte å skaffe en ny original:

gallery_2757_261_94724.jpg

 

Her synes forskjellen ganske tydelig:

gallery_2757_261_234846.jpg

 

Høy og lavgear, med velger og overføringer:

gallery_2757_261_389386.jpg

 

Her er velger-fingeren mellom høy og lav, på plass med med aksling, o-ringer etc:

gallery_2757_261_33266.jpg

 

Ren mekanisk harmoni: :wub::wub::wub::wub:

gallery_2757_261_379139.jpg

 

Senter-differensialen er kommet på plass:

gallery_2757_261_629633.jpg

 

Inn med bakstykket med pakning, drivaksling, lager, simmering etc...:

gallery_2757_261_261599.jpg

 

Begynner å likne på en gearkasse:

gallery_2757_261_193632.jpg

 

Hendelen for høy- og lavgear skal ha ca 10 graders vinkel, så jeg velger å finjustere når den gamle kassa har kommet ut:

gallery_2757_261_81531.jpg

 

Her synes tennene for differensialsperren. Ganske solide greier.

Ut i midten kommer fremre drivaksling med låseopplegget for sperren:

gallery_2757_261_291977.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra kveldens økt..... ;););)

 

Siste runde med shims har blitt levert og dermed de siste bitene på plass.

Først ut er å få på plass shim ved primary pinion med låseklips:

gallery_2757_261_117270.jpg

 

Så bak på mainshaft inne i transferkassen. Her ble det trangt, men jeg håper det går seg til:

gallery_2757_261_232701.jpg

 

Ny oljepumpe med drev i gearkassen. Denne gang levert i metall og ikke i nylon/plast som tidligere.

Pakket med Vaselin for sug til å få med seg oljen.

gallery_2757_261_71904.jpg

 

På med lokk og pakninger:

gallery_2757_261_33219.jpg

 

Baklokket med nytt originalt lager og pakning klar til å støtte mainshaft:

gallery_2757_261_219187.jpg

 

Her synes mainshaft i transferkassen:

gallery_2757_261_11575.jpg

 

Nå er det gearkasseskifte rett rundt hjørnet ....... :o:o:o

 

gallery_2757_261_16859.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...