Tuscan Skrevet 9. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2014 Prosjektet med LT95 gearkassen går fremover. Idag var det Intermediate shaft i Transfer kassen som får oppmerksomhet. Her er tannhjulet fra Mainshaft i gearkassen med velger mellom høy og lavgear. Velger å beholde lavgear-tannhjulene, mens selector-tannhjulet og høygear-tannhjulet blir byttet i tillegg til rullelagre og trøstelagre. Her Intermediate shaft ute og flankert av nye deler: Selve Intermediate shaft viser tegn til slitasje på høygear siden og jeg velger også å bytte denne: Det innerste gamle trøstelageret viser tegn til at her har det vært trangt: Det nye ser slik ut, med 'hvitt' metallbelegg: Tydelig at det er noe som ikke har likt seg helt, samt at det gamle 'hvite' metallet ligger på kantene av rulle-lageret: Her synes velgermekanismen mellom høy og lavgear: Samme, men valgt den andre veien: Det skal være en avstand mellom tannhjulene på opptil 0,25 mm. Her er det ikke plass til noe målerblad, så de må nye smalere shims inn: Særlig det nederste trøstelageret har hatt det trangt: Det går ikke så fort, men det er fordi det måles og sjekkes for nøyaktige mellomrom og rett rullemotstand. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Bruker du skyvelær for å måle alle avstander, eller har du noe mer fancy og nøyaktig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 9. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2014 Jeg følger anvisningene som står i Workshop Manual for å foreta målingene. - Søkeblad for å måle mellomrom til shims i mainshaft i gearkassen og til shims i intermediate shaft i transferkassen. - Fiskevekt med snor for å måle rullemotstand i senter-differentialen og layshaft i gearkassen. Siden jeg ikke kan vite eksakt hvilken tykkelse som må til på shims for å få til 'riktig' rullemotstand venter jeg nå på shims i 5-6 forskjellige tykkelser av begge dimensjoner. Disse er nå i transporten. Deretter blir det bare å prøve seg fram. Heldigvis er shims ganske rimelig, så de jeg ikke trenger kan derfor legges til lager. Må si jeg gleder meg skikkelig til å få en 'ny' gearkasse til Tuscan og få tilbake go'følelsen med å kjøre Range Rover Classic ..... - rimelig lei av backlash i drivsystemet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Spennende å følge med! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 9. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2014 (endret) Minner fra da Tuscan stadig var med på fjellturer Endret 9. februar 2014 av Tuscan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Flotte bilder Vidar, og for all del de tekniske oppdateringene. Er redd jeg faller litt av i detaljrikdommen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 16. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2014 (endret) Nå begynner manglende deler å komme i hus Først ut er å få justert til rett spesifikasjoner for åpninger mellom delene i intermediate shaft i transfer kassa. Det er her man skifter mellom høy- og lavgear. Her er det helt umulig å få inn et søkerblad, uansett tykkelse: I hver ende ligger dråpeformete shims som er tilgjengelig i forskjellige tykkelser: Målet er å unngå at de nye trøstelagrene slites for raskt til slik de gamle ble: De gamle shimsene var på 3,64 mm, og: 3,80 mm: Siste uke ble 2 stykk shims på 3,51 mm levert: Så nå er det mulig å få inn et søkerblad på 0,20 mm mellom shims og trøstelager. Helt etter spesifikasjonene: Ebay viser seg av og til å være 'risky business'. Jeg søkte ny intermediate shaft og fant en original FRC3507 i Frankrike. Shaften er NOS og det er tydelig den er produsert for lenge siden. Beskyttende voks har tørket inn og det beskyttende papiret har tydelig holdt på fuktigheten: Masse smårust som helt har ødelagt den nye 'fine' delen til gearkassa !!! Bare å kaste Kommende klage til selger er på gang ...... : Derfor kommer nok den gamle shaft inn i gearkassa .... - ikke helt som planlagt Endret 16. februar 2014 av Tuscan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Det går kanskje å polere vekk korrosjonen? Med Autosol el. Eller er det så dypt at det ikke går? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 16. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2014 (endret) Etter at intermediate shaft-akselen i transferkassen har kommet under kontroll, går nå fokus over på senterdifferentialen. Med original shim på 1,70 mm tykkelse som gav '0,0' kg i rullemotstand, samt begrenset erfaring med hvilken tykkelse som er nødvendig for å få rullemotstand på senterdifferentialen innenfor spesifikasjonene fra Range Rover Workshop manual, ble derfor ble en hel 'åker' med shims handlet inn i tykkelser fra 1,80 - 2,20 mm: Shimsen ligger bak lagerskåla til lageret og er litt tricky å få skiftet, men det går : Inn med senterdiff'en for n'te gang: På med baklokket med ny tykkelse på shimsen og ny original LR pakning: Se her, med 2,10 mm shims viser fiskevekta en rullemotstand på 0,85 kg ! - det nærmer seg ..... : Spesifikasjonene til Land Rover sier ca 6 kg motstand og fra www.aulro.com gir anbefaling til ca 3 kg. Det siste synes jeg virker mest 'riktig'. Inn med 2,20 mm shims (målt 2,26 mm) og et resultat gjør at senterdiffen kun kan snurres med et svært høyt moment: Så hva nå ??? Jeg har kjøpt inn både originalt pakningssett fra Land Rover, samt uorginalt som følger overhalingssettet fra 'shop4autoparts'. Original pakning fra Land Rover viser en tykkelse på 0,28 mm: Uoriginal pakning viser en tykkelse på 0,32 mm. Hva betyr det ?? Inn med snor og fiskevekt igjen: Voila (!!!) sjekk den rullemotstanden, bekreftet med begge fiskevektene: Utrolig hva 0,04 mm gjør med resultatene !!! Perfect, og det virker helt riktig med slik rullemotstand !!! Endret 16. februar 2014 av Tuscan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 16. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2014 Så endres igjen fokus. Nå til gearkassen og layshaft; den faste kolben med alle gearene på: Rullemotstanden ble målt til 8,0 kg som er nesten 3 ganger spesifikasjonene. Derfor ble en 'åker' med tynnere shims bestilt: Dette ser bra ut: Når posene åpnes og tykkelsene sjekkes, viser det seg at de er produsert på 'engelsk' vis, sannsynlig etter dagens pub-besøk ........ 3 av 5 tynnere shimsene er nemlig tykkere enn denoriginale shimsen !!! Kun 2 kan benyttes !! Etter at de 2 tynnere shimsene er prøvd og sjekket, kommer den originale shimsen inn igjen. Så etter erfaringen med pakningstykkelsene på senterdifferentialen, begynner jeg å sjekke pakningene her også: Ny Land Rover pakning viser 0,26 mm: Pakningen som følger settet viser 0,39 mm: MEN, den gamle pakningen viser 0,31 mm. Med den originale shimsen og den gamle pakningen (som kan brukes) får jeg en rullemotstand på 2,8 kg. Helt etter spesifikasjonene !!!! Forstå det den som kan ?!!! Utrolig hvor mye forskjell 0,05 mm gjør på resultatene. Skulle nesten tro at en 4-trinns LT95 gearkasse har presisjon som en sveitsisk urverk !!!! Hvem hadde trodd det ??!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 20. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2014 Mainshaft er neste ut. Tannhjul, lagre, trøstelagre og syncromesh'er er på plass, slik at mainshaft akslingen kan settes inn: Det ser jo helt fint ut når alt er på plass: Litt sjekk av den ene syncromesh'en og SPJONG - - - alle 3 kulene spretter ut !!!! Dermed ett C-moment for å få de plass igjen: Dette er ikke bare, bare å få kulene på plass her: Etter å ha klundret en stund forsøkte jeg med metall-strappebånd: Kulene pent på plass bak metallbåndet: Etter litt forsiktig jobbing og kulene til syncromesh'en er endelig på plass: Tror dere ikke SPJONG, så var kulene ute igjen !!!!! - så var det bare å begynne på nytt ........ Slik går nå dagan ..... Mainshaft inn i transferkassa var ikke lang nok til å få på shims og klips: - da var det bare og ta alt fra hverandre igjen, sjekke å få det hele inn igjen til alt var korrekt: Så var det inn med det nye lageret til primary shaft fra motor til gearkassa. - tight fit og broren til 'lageret fra helv***' - her på vei ned: Primary shaft på plass: Nå mangler bare nye shims til primary shaft og bak på mainshaft inn i transfer kassa. - en 'åker' med alternativer er bestilt og blir sannsynlig levert på mandag/tirdag. Når nærmer det seg faretruende endelig montering av gearkassa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Står så enormt i respekt det du gjør her!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jschille Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 IMPONERT ! Er i nasegrus beundring over pågangsmotet, håndverket og dokumenteringa. Herlig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Noe av slitasjen og lagermerkene kommer av forurenset og/eller for lite olje. Ser på bildet at fruen er bortreist: Kjempeflott beskrivelse av jobben. Bøyer meg i støvet. Sånne jobber ble det lite av på verkstedet i de dager pga god tilgang på ok kasser den gang disse bilene var innom. Og i dag blir det ikke lønnsomt med verkstedprisene så de kjøper heller ferdig overhalte kasser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Nei, girkasseoverhaling er ikke lenger et kompetansepunkt for lærlinger.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Tips for å holde kuler eller ruller på plass. Bruk godt med fett. Gjør alltid det når jeg bytter kryss..........da holder nålene seg på plass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Dette MÅ bli bra Vidar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Ebay viser seg av og til å være 'risky business'. Jeg søkte ny intermediate shaft og fant en original FRC3507 i Frankrike. Shaften er NOS og det er tydelig den er produsert for lenge siden. Beskyttende voks har tørket inn og det beskyttende papiret har tydelig holdt på fuktigheten: Masse smårust som helt har ødelagt den nye 'fine' delen til gearkassa !!! Bare å kaste Kommende klage til selger er på gang ...... : Derfor kommer nok den gamle shaft inn i gearkassa .... - ikke helt som planlagt Litt for sent kanskje men ta den med til et motorverksted og hør om de kan spenne den opp i veivaksel-slipemaskinen og polere den opp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 22. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2014 Takk for fine tilbakemeldinger. Enig i kommentaren om lønnsomhet med overhaling av LT95 4-trinns gearkasse. Men jeg kom til at jeg ville ha en velfungerende LT95 og med 'alle' deler fortsatt tilgjengelig, synes jeg svaret for meg er enkelt. Det finnes jo etterhvert ganske mange slitne LT95 gearkasser. Egentlig er jobb ganske så rett-fram. Det viktige er å sjekke at rullemotstand og shimstykkelser blir riktige. Når det gjelder intermediate shaft, så kommer jeg med detaljbilde senere idag som ganske tydelig viser hvorfor den er ubrukelig. Gleder meg til å få den montert sammen og skiftet kassa på Tuscan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 23. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2014 Har vist ganske detaljerte bilder av prosjektet med gearkassen. Her er tegning av LT95 gearkassen med transferkassen: - har satt på navn på de forskjellige akslingene: Her er LT95 sett ovenfra: Det som nærmer seg er valget av olje på gearkassa og transferkassa. Ifølge oversikten for UK så anbefales ganske ofte 20W-50 mineralolje: Siden motor og gearkasse er utviklet på en tid da oljene inneholdt mer sink og fosfor enn dagens oljer virker det interessant å vurdere en mineralsk olje some er spesielt beregnet for denne type motorer og gearkasser: Dynocat fra Sarpsborg Motor er en slik type olje. Ser at Dynocat blir mye referert i AmCar-miljøet: Siden Tuscan kun brukes når det ikke er salt på veiene tror jeg 20W-50 mineralsk olje kan fungere utmerket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 23. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2014 (endret) Kveldens økt: Først skiftet simmering og en merkelig treliknende oljepakning for primary pinion shaft: Jeg har alltid brukt Lockheed's Rubberlube til nye simmeringer: Primary pinion og layshaft klare til å monteres i gearkassa: Alle boltene skrudd ut og den tykkeste pakningen på limt på plass med Cyril-liknende pakningslim: Når begynner det å gå fremover !!! - boltene må være ute for å få layshaft på plass: Boltene på plass med Locktight blå og lagt midlertidig til med 4 stk muttere: Morsomt å se at det fylles med nye tannhjul og syncromesh'er: Sist uke ble nytt tannhjul for reversen levert: Det gamle revershjulet hadde virkelig fått 'pusset' tennene siden 1981 .... : Aksling og tannhjul for reversen har kommet pent på plass: Herlig at prosjektet er på vei fremover Endret 23. februar 2014 av Tuscan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 7. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2014 Noen uker er det litt utfordring å få kontinuerlig jobbing med gearkassen, men, men ............ Etter at tannhjulene er på plass i gearkassen, er det tid for å få på plass gearoverføringene. Det er en del kuler som holder gearvalgene på plass. Jeg valgte å holde de der de hører hjemme med hjelp av litt papir under prosessen: Den første av gearoverføringene er revers-armen: Armen er skrudd fast på skruen midt i bildet. Jeg passet på og ikke røre den slik at det bare var å skru armen på igjen: Revers-armen på plass: Inn med 3. og 4. gear velgeren som sitter i midten. Denne har en annen profil enn på tidlige LT95 gearkasser, som er mer rette i profilen: Så var det revers velgeren som skulle på plass: Deretter overføringen for 1. og 2. gear: Det meste er sikret med splittpinner: Alle overføringer på plass: På med lokk med pakning, 3 x fjærer og kuler, samt gearspak: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 7. mars 2014 Del Skrevet 7. mars 2014 Imponerende! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 7. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2014 I transferkassen begynner det også og å fylles opp Den originale velgerfingeren mellom høy- og lavgear var opprinnelig gummikledd. Gummien var borte og den skranglet en del under kjøring, så jeg valgte å skaffe en ny original: Her synes forskjellen ganske tydelig: Høy og lavgear, med velger og overføringer: Her er velger-fingeren mellom høy og lav, på plass med med aksling, o-ringer etc: Ren mekanisk harmoni: Senter-differensialen er kommet på plass: Inn med bakstykket med pakning, drivaksling, lager, simmering etc...: Begynner å likne på en gearkasse: Hendelen for høy- og lavgear skal ha ca 10 graders vinkel, så jeg velger å finjustere når den gamle kassa har kommet ut: Her synes tennene for differensialsperren. Ganske solide greier. Ut i midten kommer fremre drivaksling med låseopplegget for sperren: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 7. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2014 Fra kveldens økt..... Siste runde med shims har blitt levert og dermed de siste bitene på plass. Først ut er å få på plass shim ved primary pinion med låseklips: Så bak på mainshaft inne i transferkassen. Her ble det trangt, men jeg håper det går seg til: Ny oljepumpe med drev i gearkassen. Denne gang levert i metall og ikke i nylon/plast som tidligere. Pakket med Vaselin for sug til å få med seg oljen. På med lokk og pakninger: Baklokket med nytt originalt lager og pakning klar til å støtte mainshaft: Her synes mainshaft i transferkassen: Nå er det gearkasseskifte rett rundt hjørnet ....... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.