Gå til innhold

Tuscan - Range Rover Classic - 1972


Tuscan

Anbefalte innlegg

Bra jobba Vidar og fine bilder !. Bra at du vil ha den kassa i fortsatt, men må si jeg er veldig fornøyd med å ha satt in R380 fra Ashcroft med longstick på min gamle. Har vokst opp med og lært å kjøre i en 73 med LT95 , så kjenner godt til den klunkingen. 24 splines hjelper sikkert litt også !

 

Ser du har fått på MSD anlegget. Hvordan har du unngått forstyrrelser på signal til ECU ?

 

Lykke til !

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål; hvorfor overhale en LT95 4-trinns gearkasse når det faktisk finnes mye bedre alternativer i nydelige 5-trinns kasser?

 

Det spørsmålet har jeg også stillet meg selv flere ganger. :blink::blink::blink:

 

Sannsynlig ville ombygging til en 5-trinns manuell med 'ny' gearkasse fra Ashcroft, eller enda mer; en 4-trinns ZF-automat, begge blitt billigere enn det prosjektet jeg er i nå med å overhale og bytte ut de fleste delene i min 'gamle' LT95.

Saken er at da går jeg over en 'grense' hvis jeg setter inn 5-trinns eller automat.

 

Den gearkassa jeg har i nå er en sen 4-trinn med 0,996:1 i utveksling.

De sene utgavene av LT95 er mer kultiverte og med lavere lydnivå enn de tidligere fra 70-tallet.

 

Jeg er faktisk veldig fornøyd med min sene 12C (fra 1981) LT95 gearkasse med tanke på gearskifte (fortsatt litt maskulint), støynivå (har også støydempet tunnelen innvendig og utvendig) og utvekslingen (som faktisk er 'litt' overgearet). :):):)

 

Det er det å beholde noe av det 'genuine' Range Rover fra 1969, som konstruktørene i Solihull utviklet og totalt overbeviste BLMC-ledelsen slik at de fikk grønt lys til å ferdigutvikle Range Rover til lansering i 1970.

Det gikk jo ikke slik med prosjektene Rover P8 og Rover P6BS Coupe. Disse prosjektene ble skrinlagt pga at Jaguar var et prioritert bilmerke.

 

Sannsynlig hadde jeg blitt mer enn fornøyd med en nydelig 5-trinns manuell eller en komfortabel automat i Tuscan, men en moderne SUV trenger jeg ikke.

Derimot er Tuscan for meg fortsatt en komfortabel 'genuin' (ikke original) 2-dørs Range Rover Classic, med litt oppgradert interiør og en rimelig frisk Rover V8'er.

Brom, brom, broooom B)B)B)

 

 

Men Tuscan kunne fort ha blitt historie i 1985, året etter at jeg kjøpte han, for en natt oppsto det BRANN i det elektriske anlegget !!!

 

:o:o:o

 

Det var nok i det originale ampere-meteret fra 1972 at en kortslutning hadde oppstått !!

Heldivis slukket brannen av seg selv, men glass og interiør med originale stoler fra 1972 var skadet og måtte skiftes.

 

Fra den brente Tuscan i 1985:

gallery_2757_261_391289.jpg

 

Trist syn (her synes de originale PVC-stolene):

gallery_2757_261_448203.jpg

 

Det må jo ha vært ganske varmt, se frontruta:

gallery_2757_261_134593.jpg

 

Utrolig at brannen slokte av seg selv:

gallery_2757_261_75454.jpg

 

 

I 1985 var de fleste Range Rover'ne fortsatt på veien, så det å få tak i komplett interiør til en Range Rover i Norge var ikke så lett.

Noe internett hadde vi ikke i 1985, så da var det motorblader som var en kilde til informasjon.

 

Faktisk fikk jeg kontakt med et bilhoggeri i Østersund i Sverige som hadde en Range Rover fra 1977 som hadde gått rundt, som jeg kunne kjøpe interiøret fra.

Jeg måtte selv komme opp og skru det ut.

 

Det ble en lang tur fra Leirsund ved Lillestrøm via Trondheim og Storlien til Østersund i en leid Ford Transit.

Tett snødrev, kaldt i Østerdalen, Springsteen - 'Born in USA' dundrene ut av getto-blasteren, sideveis sladd i flere 100 meter på ubrøytede veier i Sverige er minner fra turen oppover.

 

På bilhoggeriet jobbet jeg en hel lørdag med å demontere interiøret med stoler, tepper, ledninger, varmeapparat, vinduer og alt.

Heldigvis sto vi innendørs i en oppvarmet hall og jeg hadde med meg en ansatt som skrudde sammen med meg.

Fikk også med meg noen hele dører fra en annen Range Rover.

 

Det ble en lang tur hjem på lørdagsnatten/søndagen med masse fine interiørdeler til Tuscan blushblushblush

 

 

Her er Tuscan med nytt interiør og grønne tinted ruter rundt om:

 

Fra en tur til Geilo i 1986/87:

gallery_2757_261_368123.jpg

 

Andre stilbilder av Tuscan med 'nytt' interiør:

gallery_2757_261_374162.jpg

 

Herlig profil på en Range Rover Classic (tepper bak og trekk til reservehjulet er nytt 81' In-Vogue kjøpt hos P. Bøhler):

gallery_2757_261_283627.jpg

 

I solnedgangen med 'svensk' lyktepusseropplegg, originalmontert i Solihull til Range Rovere solgt i Sverige (ble med fra Østersund):

Her synes 'fishbone' nylon interiøret fra 1977 ganske tydelig.

gallery_2757_261_456399.jpg

 

 

Nei, nå er det nok mimring, nå kaller LT95 prosjekt ....... ;););)

 

Oppdatering følger

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin historie ! Eksotiske turer til det store utland på skattejakt etter friske deler ! Ja de Jaguar-gutta var feige og ville ikke ha noe konkuranse, men heldgivis av den grunn ble SD1 født isteden for den mere Jensen -lignende P8. Litt mere mimring ; fra mitt møte med en av gutta bak Range Roveren : Spen King , hjemme på gården og ut på prøvetur med YVB153H før den gjenomgikk restaureringen. Dette er kun avfotograferte kontaktkopier, så derfor ganske blurry. ( Hmm, burdte vel laget en egen string for dette.)Spen2.jpgSpen12.jpgSpen30.jpgSpen55.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin historie ! Eksotiske turer til det store utland på skattejakt etter friske deler ! Ja de Jaguar-gutta var feige og ville ikke ha noe konkuranse, men heldgivis av den grunn ble SD1 født isteden for den mere Jensen -lignende P8. Litt mere mimring ; fra mitt møte med en av gutta bak Range Roveren : Spen King , hjemme på gården og ut på prøvetur med YVB153H før den gjenomgikk restaureringen. Dette er kun avfotograferte kontaktkopier, så derfor ganske blurry. ( Hmm, burdte vel laget en egen string for dette.)attachicon.gifSpen2.jpgattachicon.gifSpen12.jpgattachicon.gifSpen30.jpgattachicon.gifSpen55.jpg

Wow, et slikt møte må jo ha satt varige spor !!

 

Må ha vært fantastisk å få møte selveste Spen King og YVB153H !!

 

Fantastiske bilder :):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastiske bilder Vidar og Stovika - det her et ytterst historisk materiale.

Flere bilder jeg ikke har sett før her Vidar!!!

Jeg har en Range Rover Register artikkel fra 1986 - året før YVB153H kom til Norge - sender pdf hvis noen vil per pm.

Igjen, fantastisk!

thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt detaljoppdatering :):):)

 

Viktig at man holder kontroll på plasseringen av de 2 halve delene i senter-differential siden den er balansert ved produksjon

gallery_2757_261_175603.jpg

 

Litt slitasjespor etter kronhjulene:

gallery_2757_261_369859.jpg

 

De gamle små kronhjulene og akslingene. Legg merke til akslingene:

gallery_2757_261_252116.jpg

 

Her er det meget tydelig hvilke slitasje det er på de gamle akslingen sammenliknet med de nye.

Kronhjulene en like slitt, så her skrangler det, ja:

gallery_2757_261_81148.jpg

 

Nesten industri-design (!!) blushblushblush

gallery_2757_261_268811.jpg

 

Moro med nye deler helt uten slitasje:

gallery_2757_261_232542.jpg

 

Med litt MOs-fett er de klare for neste:

gallery_2757_261_235721.jpg

 

På med lavserie-tannkansen:

gallery_2757_261_488924.jpg

 

Nesten imponerende med alle boltene til toppen og tannkransen. Lagt til med ca 6,5 kg:

gallery_2757_261_446922.jpg

 

Så var lagerbanene og tannhulet for høyserien på plass. Senterdiffen er klar:

gallery_2757_261_211304.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bildeserie om senterdiff. :) Man kan forstå at det er viktig med rett oljenivå i kassa, når man ser alle smådelene som er inni der. Tror du får en "tight" of fin kasse når alt er satt sammen igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste ut er skifte av bakre driv-stubaksel, simmering, lager, samt lagerskål med shims for senterdiffen.

 

Her er mye demontert:

gallery_2757_261_138650.jpg

 

Det neste blir å justere rullemotstanden til senterdiffen, slik at løs backlash fra diffen kan unngås i mest mulig grad.

 

Bak lagerskåle til senterdiffen sees shims'en (den som er mørkere grå), som finnes i tykkelser med mellomrom på 0,05mm:

gallery_2757_261_217426.jpg

 

 

Det er ifølge workshop manualen 2 metoder å finne rett tykkelse på shims-ringen.

 

Den ene er å montere senterdiff med bakstykket og så måle tykkelsen mellom baklokket og transferkasse-huset.

Så trekker man fra tykkelsen for pakningen mellom baklokket og huset.

Spørsmålet er; får man målt nøyaktig nok ? :huh::huh::huh:

 

Den andre metoden er å montere senterdiff med ny pakning og baklokk med bakre stub-aksel, men uten mellomaksel-flensen.

Den fremre stub-akselen skal ikke monteres.

Så tar man en fiskevekt og snor snurret en del ganger rundt senterdiffen, trekker ut og måler rullemontstanden i kg (ca 3 kg).

 

Lurer på hva som en den beste metoden ?

 

:huh::huh::huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om om du gjør meget grundig arbeid Vidar. Flott med god bildedokumentasjon også, selvom jeg inderlig håper jeg allldri trenger kunnskap om mye av det som du har lagt ut så langt. Gode historier også, som er veldig artige å lese. Kommer jo ikke som noen bombe at du har mye å fare med...ref. nettsiden din. Den er bare heilt tøpp :) Lykke til videre..hold oss underrettet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikveld fortsatte jakten på redusert backlash i Tuscan's gearkasse ^_^^_^^_^

 

Først ble denne lagerskåla byttet ut med skåla til det nye lageret:

gallery_2757_261_217426.jpg

 

Så var det den andre lagerskåla som måtte skiftes. Litt kronglete å skifte slike lagerskåler...

gallery_2757_261_393021.jpg

 

Det å bruke den gamle lagerskåla til i drive inn den nye fungerer utmerket som anlegg (den ble rett etterhvert):

gallery_2757_261_102728.jpg

 

Senterdifferentialen ble prøvemontert med nye lagre/lagerskåler og med ny pakning på bakstykket. Rullemonstanden målte jeg med hjelp av snor lagt flere runder rundt akslingen og deretter trakk jeg den ut med en fiskevekt:

gallery_2757_261_375926.jpg

 

Differential 'sviver' egentlig veldig fint rundt og motstanden måles til ca 0,5 kg.

Fra www.aulro.com anbefales å få en rullemonstand på tilsvarende måte til 3,0 kg.

 

I LR's Workshop Manual står det at med differentialen 'in situ' så skal rullemonstanden måles til ca 6,0-7,0 kg.

Sannsynlig er siste metode med alle tannhjulene i transferkassa på plass.

 

Jeg går nok for 'aulro'-metoden og prøver å oppnå opp mot 3,0 kg i rullemotstand, med kun differentialen på plass.

 

Tykkelsen på den shimsen jeg har, målte jeg til 1,72 mm:

gallery_2757_261_220620.jpg

 

Utvalget fra LR - tykkelser fra 1,65 mm til 2,80 mm (de aller fleste er fortsatt tilgjengelig):

Spørsmålet er hvilken tykkelse som gir optimal rullemotstand?

gallery_2757_261_314742.jpg

 

Jeg går nok for 2-3 alternative tykkere tykkelser, så får vi se hva jeg kan oppnå.

 

 

Forresten den gamle pakningen til bakstykket var 0,80 mm tykk og den nye fra LR er 0,28 mm, noe som må bidra positivt til økt rullemotstand. Jeg lurer på hva rullemotstanden var med de gamle gamle lagrene og den tykke pakningen ??

 

 

PS - Gleder meg allerede til sommeren :wub:

gallery_2757_261_60872.jpg

 

 

Endret av Tuscan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just in case.... Har du testa vekta di, at den ikke er helt "på tur"?

Kan jo være kjekt å vite at den er korrekt før du shimser.

 

Godt poeng ;););)

 

Viktig med så nøyaktige måleinstrumenter som mulig.

 

Vekta er faktisk ganske nøyaktig(når man trekker fra 0,5 kg) og jeg har 2 andre.

Alle 3 skal sjekkes og kontrolleres.

 

Rullemotstanden er faktisk så lav at det ikke gir utslag på mer enn 0,5 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har gearkasseprosjektet gått litt videre.

 

Tidligere i uken gikk tiden med til å fjerne beskyttende voks på nye deler.

 

Idag har det meste av tiden gått med til å skifte noen lagre og lagerskåler, samt måling av rullemotstand på ny layshaft.

 

Lageret fra 'he***te' var idag lageret på mainshaft mellom gearkassa og transferkassa.

Etter mye strev kom lageret pent på plass. Noe av grunnen kan være at det har en ytre diameter på mellom 0,05 mm mer enn det som satt der.

Hvorfor er et godt spørsmål :huh::huh::huh:

gallery_2757_261_228824.jpg

 

Simmeringen som holder olja igjen i gearkassa, slik at den ikke renner inn i transferkassa var lett match:

gallery_2757_261_424537.jpg

 

Fra gearkasse-siden ser vi her det samme lageret og ny lagerskål til layshaft kolben:

Lagerskåla var også et C-moment:

gallery_2757_261_475662.jpg

 

Skikkelig LR-verktøy som fikk jobbe idag: :wub::wub::wub:

gallery_2757_261_298073.jpg

 

Ny layshaft skal inn med nye lagre:

gallery_2757_261_203209.jpg

 

Med layshaft på plass med lagre, lagerskåler, pakning og selve gearkasselokket påskrudd ble rullemotstanden sjekket med snor og fiskevekt:

gallery_2757_261_542147.jpg

 

Riktig motstand skal være opptil 3,8 kg. Jeg målte 8,0 kg !! :o:o:o

gallery_2757_261_122621.jpg

 

Her synes shimsen som skal ha 'rett' tykkelse:

gallery_2757_261_203118.jpg

 

Rett tykkelse har den ikke med 2,13 mm:

gallery_2757_261_109676.jpg

 

Det må bli noe mindre enn 2,13 mm. Spørsmålet er hvilken tykkelse jeg satser på? :huh::huh::huh:

Utvalget er stort, og de fleste er fortsatt tilgjengelige:

gallery_2757_261_105066.jpg

 

Det å overhale en LT95 gearkasse tar litt tid, men når 'alle' deler fortsatt er tilgjengelige så er det ikke noe problem !

 

;););)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So far so good.

Skal disse lagrene pakkes med fett eller smøres de av olja i kassa?

 

Lagrene 'bader' i olje når bilen er i vanlig bruk.

Jeg velger å bruke litt hjullager fett under montering, sånn just-in-case.

 

De store lagrene med runde kuler har litt fett fra produksjonen, så det virker naturlig.

 

Begge de gamle store lagrene til mainshaft 'lugger' litt innimellom, så det virker riktig å skifte alt som følger med i overhalings kit'et fra www.shop4autoparts.net

 

gallery_2757_261_185353.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren, det her er tøft gjort altså! Skikkelig bra oppdateringer med masse bilder, det liker vi! :-) Stå på, det her blir bra!

 

Ps. Synes jeg selv ble litt puslete, jeg som bare skifter kassa.. :P Har tre stk. Lt95 hjemme som jeg har en fjern plan om å overhale en gang i fremtiden da. Og her kommer du med oppskriften. :) :) Flott-flott! :)

 

Må si jeg savner to-dørsen når jeg ser slike fine bilder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var det mainshaft som skulle fornyes ^_^^_^^_^

 

Siden gearkassa startet livet i 1981 i Tyskland, for senere å leve som fjellgeit på Ål, har jeg valgt å fornye de fleste delene.

Her er utvalget av nye, ubrukte deler til mainshaft:

gallery_2757_261_123327.jpg

 

I prinsippet bare trøstelagrene som følger over:

gallery_2757_261_259215.jpg

 

Den gamle mainshaft med alle tannhjulene. Ny synes bak:

gallery_2757_261_156235.jpg

 

De gamle delene fordelt utover i organisert rekkefølge:

gallery_2757_261_365037.jpg

 

Den gamle mainshaft har gått noen runder, ja:

gallery_2757_261_230970.jpg

 

Litt slitt i syncromesh-systemet på enkelte gear:

gallery_2757_261_87516.jpg

 

Tennene til reversen har blitt 'pusset':

gallery_2757_261_390196.jpg

 

Ikke lett å se forskjell, men her er de nye lagt ut:

gallery_2757_261_407659.jpg

 

 

Vakre ubrukte 'tenner' til reversen:

gallery_2757_261_263755.jpg

 

'Ny' mainshaft klar til mange kilometer med Tuscan i årene som kommer:

gallery_2757_261_255434.jpg

 

Altså en 'ren' jobb ikveld :):):)

 

 

Endret av Tuscan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...