Gå til innhold

Tuscan - Range Rover Classic - 1972


Tuscan

Anbefalte innlegg

Høres ut som en herlig opplevelse å få ny kraft og ultimat kjøreglede uten verre forbruk enn det??

 

Spørs om det ikke finnes ting som må leses nærmere i tråden din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden din Vidar, er en av de her inne jeg liker / koser meg mest med. Må si det hadde vært hyggelig å fått pratet med deg "live" en gang, og sett bilen på nært hold :)

 

1,4l/mil er faktisk meget bra, som sagt, du har ikke verdens beste utveksling, konstant firehjulstrekk og ganske tung bil, så det skal du være veldig godt fornøyd med. Da fungerer motor, og elektronikk som det skal, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige kommentarer. Det hadde vært trivelig og møtes en gang!

 

En merkelig observasjon av bensinforbruket til Tuscan gjorde jeg slutten av 80-tallet, den gang Tuscan ble brukt daglig året rundt.

 

Vi var en vennegjeng som dro hvert år på sommerturer gjennom Europa. Tuscan var med hvert år på disse turene.

 

AutoBahn gjennom Tyskland var selvfølgelig transportetappe. Tuscan var fullt opp med bagasje og vi var vanligvis 3 eller 4 i bilene.

 

Den gang førte jeg oversikt over bensinforbruket.

Observasjonen gikk på at jo fortere snitthastigheten var, jo lavere bensinforbruk!!

Gearkassen som satt i den gang er den samme som sitter i nå.

Ved hastighet på jevnt 135-140 km/t var bensinforbruket lavere enn ved snittfart på 110-120 km/t.

Snitthastighet på 135-140 km/t er raskt i en Classic på 80-tallet. Vi kom tross alt fra motorveier med max 90 km/t grense.

 

Husker fortsatt at bensinmotoren og drivverket gikk veldig uanstrengt.

 

Morsomt å tenke tilbake på de langturene .......!

 

Monaco - Nice - Cannes - Antibes - St Tropez - St Maxime i en blå 1972 Range Rover !

Endret av Tuscan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende "brukskurve" og historikk du har med denne bilen. Blir vel ikke feil å anta at kjenner bilen relativt godt etterhvert.

 

Unnskyld at jeg "kupper" dialogen ....

Roar....Range Rover Spesial i år er et ypperlig sted å treffe både Vidarer og andre likesinnede. Tror det kan bli et veldig artig treff med storfint besøk og foredrag. Håper det kommer masse LR/RR entusiaster dit! Hadde vært utrolig kjekt å treffe deg også "live" for mange av oss Roar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Lenge siden oppdatering nå.

Tuscan bare går og går siden siste oppdatering. ?

 

Jeg nyter sterk motor som er trekkvillig på lave turtall og veldig kvikk og sterk på høye turtall !!

4 trinns LT95 gearkasse er perfekt med en slik motor. Ligger jevnt i 4. gear fra 40/50 km/t og hele veien opp.

 

Noen ganger lurer jeg på om OD skal monteres - men ikke ennå.

 

Myk gange fikk jeg ved bytte til oljedempere nå i våres.

Synes gassdempere blir litt hardt.

Stabilisatorstag er supert på krokete veier.

 

Jeg kan ikke få sagt nok hvor fornøyd jeg er med CDI tenningen fra Mallory 6EZ og elektronisk fordeler fra Mallory. Alltid perfekt tenning.

 

En oppgradering i høst på styringen gjorde også susen.

 

Morro med Range Rover Classic om dagen ???

IMG_2453.JPG

Endret av Tuscan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Da er jeg igang igjen med favoritt aktiviteten - LT95 gearkasse.

Etter-vinterens prosjekt; flytte innmaten fra en gearkasse som er full av nye deler over i en annen gearkasse + installer overdrive.

 

Ifjor fikk Tuscan byttet til tidsriktige, overhalte akslinger.

6B4D2E92-52BE-471A-B51F-D7265E1EC0F2.jpeg

D55CAD52-7C63-4777-A3EA-0B6EF0C379CD.jpeg

A07BB316-10E7-496A-9FD7-1C6A3FA26396.jpeg

D4EB863F-D5A5-4EB6-A93F-D3926D7D4CF3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katastrofen 200 km etter overhaling og nye deler og tannhjul.

 

Trøstelagrene som skal være i lagerbronse kan løftes med en magnet. ‘Kinakvalitet’?

 

Sjekk skadene ....

 

Den med gult (nest nederst) er fra den andre gearkasse og kan ikke løftes med magnet.

 

 

F4147B05-2696-466A-994F-317129E1101E.jpeg

B1C66AEF-B309-4E56-BF7E-2097857563CD.jpeg

10FE9AA6-0F63-411C-AE46-EE249861449E.jpeg

EF0AB0FA-2216-47BC-8502-45ED52FD2632.jpeg

86F2FCF2-554A-4A11-A5C9-F3A07527DEC0.jpeg

23D87C6A-D297-4184-A7B8-F84073922A84.jpeg

A8D418FB-0A43-4AC8-B387-B16AE886BEDF.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, 101 skrev:

De bildene minner meg om mitt LT95 girkassehaveri (transfer box).  Tror nok det var samme problemet.

 

Ja, det ser veldig likt ut. Har din fungert utmerket etter at du fikk ordnet transferkassen?

 

Problemet hos meg er at trøstelagrene er laget av feil materiale. De så ekte ut, men var laget av jern.

Enorm friksjon har tydelig oppstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har fungert, men hvor mange km er jeg ikke sikker paa - det blir vel 1100-1300km.  Det var en av de skivene  (trøstelagrene) som sveisa seg fast og var aarsaken til haveriet.  Inspiserte alt naar jeg pakka kassa sammen igjen, men brukte jo ikke magnet, saa naa sitter jeg her og tenker att jeg burde invistere i litt bronse bare for sikkerhetskyld.  Men, forrige gangen jeg gjorde jobben saa laa jeg paa rygg paa noen pappesker paa en grus parkeringsplass og hvis jeg maa ta denne opersasjonen igjen saa blir det nok noe a-la det samme saa det frister ikke mye!  Muligens saa tar jeg av topp lokket og bruker litt tid paa aa inspisere - hvis det fantes noen i Salten omraadet som hadde skikkelig verkstedplass jeg kunne bruke saa har paagangsmotet blitt bedre - jeg burde gaa en runde rundt bygda med hatten i haanda:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, telindnor skrev:

 

Kult :)

Er nok ikke mange av oss som kan skilte med bilde av SAMME bilen etter såå mange år. 

 

Takk for kommentar, Terje - i 1990 var jeg en erfaren eier av denne Classic'en - med flere Europa-turer gjennomført ned på den Franske Riviera, høyt i de Sveitsiske Alper og de Spanske strender. For ikke å snakke om cruising på Champs Elyses - by night i Paris.

 

Men her snakker vi - 1985 - juni - noen få måneder etter at jeg kjøpte Classic'en B) Perfekt trekkvogn

 

 

 

Untitled-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

Det burde være en smal sak å dreie til trustlager selv?

Men, får man tak i lager-bronse som er egnet for dreiing?

 

Jeg har 4 nye trøstelagre som delepusheren påstår at er originale LR. Prisen tilsier det også.

Så får vi se om kvaliteten holder.

Litt merkelig at de ikke ligger i poser med LR etikett til en slik pris.

Magneten har ingen effekt her ihvertfall.

De har ligget i oljebad en ukes tid nå.

Rolling resistance er justert til specs, så imorgen starter monteringen av kassa igjen.

 

 

 

94E84195-4A06-4C8C-8E0B-2284BF2382A4.jpeg

Endret av Tuscan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...