Gå til innhold

Feil på startsperre (og kompressor) på Disco 2 2001


NorwegianDisco

Anbefalte innlegg

Hei Folkens!

 

Jeg har fått meg min første Landrover, en Disco2 :)

 

Jeg kjøpte den uten fungerende luftfjæringsystem, kompressoren jobber ikke. Det ordner seg håper jeg.

 

Hva jeg derimot ikke hadde tatt høyde for var at startsperren ikke ville la meg starte bilen på nytt når jeg hadde kjørt den hjem. Alt fungerte tilsynelatende fint på veien hjem, jeg stoppet og startet, låste og åpnet uten problemer. Nå får jeg startet motoren ved å koble fra batteriet og koble det til igjen, men når jeg skrur av motoren og lampen begynner å blinke i dashbordet er jeg tilbake på start. Når jeg vrir nøkkelen lyser lampen fast og jeg får ingen reaksjon fra startmotoren. Nøklene vil heller ikke låse/åpne bilen.

 

Jeg har bytt batteri i nøkkelen. Jeg har og tatt ut motorstyringsboksen og gjort rent for olje som hadde fulgt ledningene fra motoren. Jeg har bestilt ny (brukt) sikringsboks/IDM (den under rattet) siden jeg har fått høre at den kan lage trøbbel.

 

Må jeg få lest feilkoder for å finne ut av det? Kan det gjøres med en Nanocom eller må jeg på verksted?

 

Tar med største takknemlighet emot alle råd og all hjelp :)

 

(Poster både i bilelektrisk og Discovery 2)

 

Markus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tviler på at det er startsperren som kludrer eet til, men det kan likevel være fint å få fjernet den.

jeg hadde samme problem uten at jeg fant svar på det, det forsvant gradvis når bilen ble brukt. Den hadde da stått ubrukt en hel vinter.

når disse feilene kom manglet jeg også blinklys og strøm til bryterpanelet med nødblink, diesellokket og noen brytere til jeg ikke husker.

 

sjekk batteripolene, sprekker de så blir bilen underlig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk forum! Takk for alle innspill!

 

 

Skal få målt batteriet i kveld. Er det vanlig med svake generatorer?

 

Har prøvd med begge nøkler (og i desperate forsøk, alle knapper i alle posisjoner), men skal prøve låse opp med nøkkelen i. I posisjon I, II eller III?

 

Holder til utenfor Oslo, på Nesodden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanlig med SVAK generator (den kan svikte som alle andre), men det er vanlig at batterier blir utslitt og må skiftes. Husk at du kjører en elektrisk bil.

 

Min hunch går i retning av nøkkelbryterstartsperrefanteriet.

 

Viss batteriet er OK kobler du fra alt som heter alarm og startsperre, og ser hva som skjer. Viss det løser problemet, snakker vi høyst sannsynlig nevnte fanteri som koster deg fem hundre penger eller noe sånt, samt hjelp fra en låsesmed sånn at du kan bruke samme nøkkel overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

 

Ikke vanlig med SVAK generator (den kan svikte som alle andre), men det er vanlig at batterier blir utslitt og må skiftes. Husk at du kjører en elektrisk bil.

 

Min hunch går i retning av nøkkelbryterstartsperrefanteriet.

 

Viss batteriet er OK kobler du fra alt som heter alarm og startsperre, og ser hva som skjer. Viss det løser problemet, snakker vi høyst sannsynlig nevnte fanteri som koster deg fem hundre penger eller noe sånt, samt hjelp fra en låsesmed sånn at du kan bruke samme nøkkel overalt.

 

Når du skriver koble fra alarm og startsperre, mener du da med hjelp av Nanocom? Og akkurat hva er det som koster meg fem hundre penger? (Sorry hvis dumt spørsmål).

 

Og hva er nøkkelbryterstartsperrefanteriet? Er det igjenkjenningen av nøkkelen? For alt fungerte på vei fra forhandleren... Og sluttet å virke hjemme.

 

MEN, sjekker batteriet først! Hvilke verdier bør jeg ligge på? Rave sier 12,3V på batteri, stemmer det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis glødelampen ikke lyser når du vrir om nøkkel til pos 3(?, den før start) så er det ofte startsperren som har slått inn. Er du uheldig og kommer borti låseknappen på nøkkelen mens du vrir om, som jeg har gjort noen ganger, så er det ingen andre tegn til feil enn at den ikke starter. (du skal vel kunne telle antall blink på alarm led'en men jeg husker aldri intervallene.) I så fall må du ta regndansen; late som du går ut av bilen, låse/åpne, late som du setter deg inn igjen, vri nøkkelen til pos 3 og se at bilen gløder igjen :) (fyi - den hender den ikke gløder men det er som regel når motor er god og varm.)

 

Sier ikke at det er problemet ditt men da vet du hva som skal sjekkes først, det og om girvelger (automat) står i park :D

 

Nanocom kan koble fra startsperre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet å trykke inn knappene med nøkkelen vridd til III. Skjedde ikke noe. Målte 12,2V uten og 14,7V med lading.

 

I går testet jeg den ny-rensede motorstyrenheten, men klarte å forsøke å starte motoren uten den tilkoblet. I dag blinker M og S i panelet, noe som ifølge instruksjonsboken betyr at det er en elektrisk feil i automatkassen... Håper dette er noe som kan avhjelpes med Nanocom?

 

Er det noen som har erfaring med å bytte IDM/sikringsboks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blinkande M+S kan også bety lav batterispenning. Viss du har fikla mykje utan å ha lada kan det vere på sin plass å lade batteriet :) Det kan også vere verdt eit forsøk å koble frå batteriet, holde kablane (+/-) mot kvarandre, før du koblar dei tilbake på plass. Har høyrt rykter om at det nullstiller/fjernar enkelte feilkodar.

 

Når du flyttar girspaken, følgjer då indikatoren i displayet på dashen samt ved girskiftaren med? Ved sliten XYZ-brytar, eller denne brytaren ute av stille, kan du oppleve startproblem. Den startar kun når den står i P eller N.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er batteriet da :) Har satt den på lading. Men 12,2 burde jo være en grei spenning?

 

Displayet følger girspaken, men når jeg kommer ned på D og 3 2 så blinker den bare D i displayet. 1 virker det ikke som jeg kommer ned til. Motoren gikk veldig høyt i varv når jeg kjørte litt fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg venter mer enn 30 sek, blinker startsperre-dioden. Og når jeg vrir rundt lyser den fast, det betyr såvidt jeg skjønner at nøkkelen ikke er "godkjent". Ellers virker alt normalt (bortsett fra at jeg nå ser ut til å ha ødelagt ett eller annet i girkassen i tillegg og M+S blinker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkasse-elektronikken er som regel den første som reagerer på lav spenning så derfor bør man sjekke lading og batteri først.

 

Girkassen er nok ikke ødelagt. XYZ bryterne kan ryke pga fuktighet (bla ligger drenering for AC over denne). Noen har også hatt slitasje på ledningene som går fra shalter til xyz bryteren da de gnages der de passerer toppen av girkassen. Ikke store jobben å fikse heller. Dessverre er xyz bryteren blitt litt dyrere med årene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøv tyv trikset? Ca 2M kabel på 1,5" (el det du har) setter du på ho kabelsko enden, setter denne på innslaget på starteren. Og andre siden legger du imot pluss på batteri. Da får du start. Så slipper du å måtte forlate bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk låne Nanocom av en medforumist! Fantastisk hyggelig gjort!

 

Fikk lest en drøss med feilmeldinger... :) Men hovedmålet mitt var å koble ut startsperren, men til det ser det ut som at jeg må få tilgang til BCU delen av nanocom. Er det slik at jeg må kjøpe en kode hvis den funksjonen er låst på nanocomen? Og må jeg koble opp nanocom'en mot pc, trenger jeg da noe software?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...