NorwegianDisco Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Hei Folkens! Jeg har fått meg min første Landrover, en Disco2 Jeg kjøpte den uten fungerende luftfjæringsystem, kompressoren jobber ikke. Det ordner seg håper jeg. Hva jeg derimot ikke hadde tatt høyde for var at startsperren ikke ville la meg starte bilen på nytt når jeg hadde kjørt den hjem. Alt fungerte tilsynelatende fint på veien hjem, jeg stoppet og startet, låste og åpnet uten problemer. Nå får jeg startet motoren ved å koble fra batteriet og koble det til igjen, men når jeg skrur av motoren og lampen begynner å blinke i dashbordet er jeg tilbake på start. Når jeg vrir nøkkelen lyser lampen fast og jeg får ingen reaksjon fra startmotoren. Nøklene vil heller ikke låse/åpne bilen. Jeg har bytt batteri i nøkkelen. Jeg har og tatt ut motorstyringsboksen og gjort rent for olje som hadde fulgt ledningene fra motoren. Jeg har bestilt ny (brukt) sikringsboks/IDM (den under rattet) siden jeg har fått høre at den kan lage trøbbel. Må jeg få lest feilkoder for å finne ut av det? Kan det gjøres med en Nanocom eller må jeg på verksted? Tar med største takknemlighet emot alle råd og all hjelp (Poster både i bilelektrisk og Discovery 2) Markus Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Tviler på at det er startsperren som kludrer eet til, men det kan likevel være fint å få fjernet den. jeg hadde samme problem uten at jeg fant svar på det, det forsvant gradvis når bilen ble brukt. Den hadde da stått ubrukt en hel vinter. når disse feilene kom manglet jeg også blinklys og strøm til bryterpanelet med nødblink, diesellokket og noen brytere til jeg ikke husker. sjekk batteripolene, sprekker de så blir bilen underlig også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorwegianDisco Skrevet 8. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2014 Hmmm... Spennende bil dette. Nei, det er nok ikke den i seg selvt, men hadde vært topp å få koblet den ut. Går det med en Nanocom? Sprekker polene? Skal sjekke det! Takk for svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Oskar Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Hvilken spenning har du på batteriet og med ladning? prøv neste gang det oppstår, så trykker du (lås opp) knappen mens nøkkelen er i. prøvd annen nøkkel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nyskje Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Du kan koble ut startsperra med Nanocom ja. Kvar i landet held du til? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorwegianDisco Skrevet 9. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2014 Fantastisk forum! Takk for alle innspill! Skal få målt batteriet i kveld. Er det vanlig med svake generatorer? Har prøvd med begge nøkler (og i desperate forsøk, alle knapper i alle posisjoner), men skal prøve låse opp med nøkkelen i. I posisjon I, II eller III? Holder til utenfor Oslo, på Nesodden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Ikke vanlig med SVAK generator (den kan svikte som alle andre), men det er vanlig at batterier blir utslitt og må skiftes. Husk at du kjører en elektrisk bil. Min hunch går i retning av nøkkelbryterstartsperrefanteriet. Viss batteriet er OK kobler du fra alt som heter alarm og startsperre, og ser hva som skjer. Viss det løser problemet, snakker vi høyst sannsynlig nevnte fanteri som koster deg fem hundre penger eller noe sånt, samt hjelp fra en låsesmed sånn at du kan bruke samme nøkkel overalt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorwegianDisco Skrevet 9. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2014 Ok. Ikke vanlig med SVAK generator (den kan svikte som alle andre), men det er vanlig at batterier blir utslitt og må skiftes. Husk at du kjører en elektrisk bil. Min hunch går i retning av nøkkelbryterstartsperrefanteriet. Viss batteriet er OK kobler du fra alt som heter alarm og startsperre, og ser hva som skjer. Viss det løser problemet, snakker vi høyst sannsynlig nevnte fanteri som koster deg fem hundre penger eller noe sånt, samt hjelp fra en låsesmed sånn at du kan bruke samme nøkkel overalt. Når du skriver koble fra alarm og startsperre, mener du da med hjelp av Nanocom? Og akkurat hva er det som koster meg fem hundre penger? (Sorry hvis dumt spørsmål). Og hva er nøkkelbryterstartsperrefanteriet? Er det igjenkjenningen av nøkkelen? For alt fungerte på vei fra forhandleren... Og sluttet å virke hjemme. MEN, sjekker batteriet først! Hvilke verdier bør jeg ligge på? Rave sier 12,3V på batteri, stemmer det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Oskar Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Hakk 3 før du vrir i start :-) Ved ladning så skal du være over 14.2V og rundt 12V uten at bilen går. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Hvis glødelampen ikke lyser når du vrir om nøkkel til pos 3(?, den før start) så er det ofte startsperren som har slått inn. Er du uheldig og kommer borti låseknappen på nøkkelen mens du vrir om, som jeg har gjort noen ganger, så er det ingen andre tegn til feil enn at den ikke starter. (du skal vel kunne telle antall blink på alarm led'en men jeg husker aldri intervallene.) I så fall må du ta regndansen; late som du går ut av bilen, låse/åpne, late som du setter deg inn igjen, vri nøkkelen til pos 3 og se at bilen gløder igjen (fyi - den hender den ikke gløder men det er som regel når motor er god og varm.) Sier ikke at det er problemet ditt men da vet du hva som skal sjekkes først, det og om girvelger (automat) står i park Nanocom kan koble fra startsperre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorwegianDisco Skrevet 9. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2014 Testet å trykke inn knappene med nøkkelen vridd til III. Skjedde ikke noe. Målte 12,2V uten og 14,7V med lading. I går testet jeg den ny-rensede motorstyrenheten, men klarte å forsøke å starte motoren uten den tilkoblet. I dag blinker M og S i panelet, noe som ifølge instruksjonsboken betyr at det er en elektrisk feil i automatkassen... Håper dette er noe som kan avhjelpes med Nanocom? Er det noen som har erfaring med å bytte IDM/sikringsboks? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nyskje Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Blinkande M+S kan også bety lav batterispenning. Viss du har fikla mykje utan å ha lada kan det vere på sin plass å lade batteriet Det kan også vere verdt eit forsøk å koble frå batteriet, holde kablane (+/-) mot kvarandre, før du koblar dei tilbake på plass. Har høyrt rykter om at det nullstiller/fjernar enkelte feilkodar. Når du flyttar girspaken, følgjer då indikatoren i displayet på dashen samt ved girskiftaren med? Ved sliten XYZ-brytar, eller denne brytaren ute av stille, kan du oppleve startproblem. Den startar kun når den står i P eller N. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorwegianDisco Skrevet 9. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2014 Håper det er batteriet da Har satt den på lading. Men 12,2 burde jo være en grei spenning? Displayet følger girspaken, men når jeg kommer ned på D og 3 2 så blinker den bare D i displayet. 1 virker det ikke som jeg kommer ned til. Motoren gikk veldig høyt i varv når jeg kjørte litt fremover. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nyskje Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Dvs at motoren startar og går? Her er ein tråd om trøbbel som var forårsaka av XYZ-brytar som var ute av stille. Billig å sjekke ut om brytaren treng justering, men litt knotete. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorwegianDisco Skrevet 9. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2014 Ja, motoren starter og går hvis jeg starter den innen 30 sek etter at jeg har koblet tilbake batteriet igjen. Skal kikke litt nærmere på XYZ-tråden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Hvis du venter mer enn 30 sekunder hvilke lamper får du da? M+S og kanskje motor lampen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorwegianDisco Skrevet 10. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2014 Hvis jeg venter mer enn 30 sek, blinker startsperre-dioden. Og når jeg vrir rundt lyser den fast, det betyr såvidt jeg skjønner at nøkkelen ikke er "godkjent". Ellers virker alt normalt (bortsett fra at jeg nå ser ut til å ha ødelagt ett eller annet i girkassen i tillegg og M+S blinker). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nyskje Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Eg hadde fått kobla vekk startsperra før eg gjorde noko anna. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Girkasse-elektronikken er som regel den første som reagerer på lav spenning så derfor bør man sjekke lading og batteri først. Girkassen er nok ikke ødelagt. XYZ bryterne kan ryke pga fuktighet (bla ligger drenering for AC over denne). Noen har også hatt slitasje på ledningene som går fra shalter til xyz bryteren da de gnages der de passerer toppen av girkassen. Ikke store jobben å fikse heller. Dessverre er xyz bryteren blitt litt dyrere med årene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nyskje Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Treng du låne Nanocom? Eg kan sende min nedover med kompis som skal til Nesodden i kveld. Då kan du bruke den så lenge han er der. Vil gjerne ha den med nordover igjen når han skal i retur om nokre dagar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorwegianDisco Skrevet 11. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2014 Takk, det var veldig snilt! Er på fjellet (i SAAB) i helgen, men har fått tilbud om å låne Nanocom i Oslo. Skal koble startsperre vekk med det første :-) Batteriet lå på 12,3 12,4 etter lading. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Jeg tror det blir feil å måle etter lading. Spennungen vil synke, og måler du kort tid etter ladingvil du få høy volt. Jeg synes du har for dårlig spenning på batteriet om du ikke har kjørt forbruk mellom lading og måling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Oskar Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Har du prøv tyv trikset? Ca 2M kabel på 1,5" (el det du har) setter du på ho kabelsko enden, setter denne på innslaget på starteren. Og andre siden legger du imot pluss på batteri. Da får du start. Så slipper du å måtte forlate bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorwegianDisco Skrevet 15. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2014 Fikk låne Nanocom av en medforumist! Fantastisk hyggelig gjort! Fikk lest en drøss med feilmeldinger... Men hovedmålet mitt var å koble ut startsperren, men til det ser det ut som at jeg må få tilgang til BCU delen av nanocom. Er det slik at jeg må kjøpe en kode hvis den funksjonen er låst på nanocomen? Og må jeg koble opp nanocom'en mot pc, trenger jeg da noe software? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nyskje Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Nanocom kjøpt til Disco2 skal kunne ta bl.a startsperre også. Får du feilmelding, eller kjem du ikkje inn på den menyen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.