Gå til innhold

Varmluft i Defender


safaripaul

Anbefalte innlegg

Jeg har 2006 TD5. For meg har det alltid vært vanlig at det blåser lite fra vifta i defenderen, slik er Landrover. Så at det såvidt lunket litt luft ut på frontruta var helt naturlig, selv om det suger så det uler rundt inntaket til vifta. Jeg har satt inn "Defender vent" for å få litt fart i sakene, uten at dette hjalp nevneverdig. (dette var mye demotering for at montere) defendervent_zps0e08eecb.jpg

 

Nå i juleferien var jeg en tur på hytta og synes det kom mye varme på passasjer siden selv om all luft skulle kommet ut opp på ruta. Jeg undersøkte dette nærmer ved å demontere AC konsollen. Det er kun fem skruer. P1052584_zps2f45138c.jpg

 

Jeg velger å tro at dette er en ny oppdagelse :D . Det viser seg at bak høytalleren på passasjersiden er det laget hull til høytaller selv om AC er montert og høytalleren sitter i denne konsollen. Dette hullet er i luftekanalen og all luft blåser rett ut i AC konsollen. Det er mulig at denne skal være luft tett, men det er den ikke. Jeg tettet dette hullet som er på høytallerens størrelse ved å skru fast en bit fra en gummimatte, laget kun et snitt til høytallerledningen som forsvinner inn i luftekanalen.

P1052585_zps284d9815.jpg

 

Nå har luft på frontruta på høyde med en hårføner B) .Dette må gjelde alle andre som har AC av denne typen montert. Jeg tror at det er fullt muig å komme til bare ved å skru ut høytalleren på høyre side. Dette problemet er ikke på venstre side, der stopper luftekanalen før høytalleren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke AC i min 2006 Defender, men jeg fikk meget forbedret varmlufts volumen ved at bruke gaffatape til at tette luftslanger bak dashboardet mot plast- og gummistussene som de monteres løst på og i.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig Safaripaul!

Jeg hadde denne høyttaleren av ved en anledning og la også merke til den voldsomme luftstrømmen der...utbedringen vil bli kopiert og jeg vil også gjøre som kjartanb sier, det er en del å hente på å tape i overgangene på luftrørene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kommer fortsatt luft ut av luftedysen foran passasjerens kne, den som er like til venstre for høyttaleren? Det er altså lufteslange inn på den dysen, slik at ikke den skal ha luft gjennom det opprinnelige høyttalerhullet bak AC-konsollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kommer fortsatt luft ut av luftedysen foran passasjerens kne, den som er like til venstre for høyttaleren? Det er altså lufteslange inn på den dysen, slik at ikke den skal ha luft gjennom det opprinnelige høyttalerhullet bak AC-konsollen?

 

Der kommer det fortsatt luft ut og i store mengder, Lufttapet kommer etter uttaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2006 TD5. For meg har det alltid vært vanlig at det blåser lite fra vifta i defenderen, slik er Landrover. Så at det såvidt lunket litt luft ut på frontruta var helt naturlig, selv om det suger så det uler rundt inntaket til vifta. Jeg har satt inn "Defender vent" for å få litt fart i sakene, uten at dette hjalp nevneverdig. (dette var mye demotering for at montere) defendervent_zps0e08eecb.jpg

 

Nå i juleferien var jeg en tur på hytta og synes det kom mye varme på passasjer siden selv om all luft skulle kommet ut opp på ruta. Jeg undersøkte dette nærmer ved å demontere AC konsollen. Det er kun fem skruer. P1052584_zps2f45138c.jpg

 

Jeg velger å tro at dette er en ny oppdagelse :D . Det viser seg at bak høytalleren på passasjersiden er det laget hull til høytaller selv om AC er montert og høytalleren sitter i denne konsollen. Dette hullet er i luftekanalen og all luft blåser rett ut i AC konsollen. Det er mulig at denne skal være luft tett, men det er den ikke. Jeg tettet dette hullet som er på høytallerens størrelse ved å skru fast en bit fra en gummimatte, laget kun et snitt til høytallerledningen som forsvinner inn i luftekanalen.

P1052585_zps284d9815.jpg

 

Nå har luft på frontruta på høyde med en hårføner B) .Dette må gjelde alle andre som har AC av denne typen montert. Jeg tror at det er fullt muig å komme til bare ved å skru ut høytalleren på høyre side. Dette problemet er ikke på venstre side, der stopper luftekanalen før høytalleren.

 

sjekket på min bil samme dag... ikkje sett denne posten... (samme bil06mod) tapet igjen hullet og det blei xtremt bedre luft/blåst til frontruten.... ps der er en også en porolon tetting på lufttilførselen på beina som er dårlig ,vært å sjekke

mvh

alfred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det plass til beina med all den plasten montert under dashbordet? I min er air-con montert i "hanskerommet/dashbordet". Er ikke spesielt imponert over luftstrømmen jeg heller. Får se om sandmogutta får orden på det eller om "det skal være sånn" som er en vanlig forklaring når det gjelder Defender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre plass her enn i 10mod , hullet her i 06 mod er heilt feil , når dette tettes så blir ventilasjon bedre,...ps siderute ventilasjon blir ikkje bedre, men det jobbes med ....... bilde kommer,,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ut i går kveld, skrudde ut høyttaleren og tettet dette hullet. Tok ca. 10minutter. Brukte slik tape som man bruker rundt vinduer når man bygger hus og legger vindsperre, men man kan like godt bare bruke gaffa-tape det vil funke like bra.

 

Resultatet i dag tidlig på vei til jobb er intet mindre enn en REVOLUSJON!!! :D

 

Jeg tror dette er uten sidestykke den absolutt beste forbedringen jeg noensinne har gjort med en Defender.

Stod og tittet på dette hullet tidligere i høst da jeg brukte timesvis på å finne ut hvorfor jeg ikke fikk mer enn en liten fis av luft opp til frontruten, men skjønte da ikke at jeg måtte tette det, det ser jo tross alt ut som om det er laget for at det skal være der.

 

Tusen takk Safaripaul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei

det man må passe på hvis man bruker tape til å tette med er at det blir veldig varmt slik at tapen kan slippe , ikveld tok eg hardehanda på , tok bajonettsag og skar et større hull ifra varmeelementet, klarte det ifra kupen , langt blad ,

hullet som er der er vel beregnet for rattstammen til høgreratt 9x9cm klarte å få et hull på 9x14 , det må no også forbedre luftgjennomstrømmingen , gjett om..

mvh alfred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen bilder av disse forbedringene? Det samme fungerer vel på våre som ikke har AC?

Litt festlig at jeg her en dag stod utenfor bilen og radioen stod på - hørte musikken gjennom luftinntaket til varmeapp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er på grensen til komisk. Jeg har lenge lurt på hvorfor det er slik at når jeg har kjørt bilen en stund med varmeapparatet på og aircon av, kan jeg sett i gang vifta på aircon´en og blåse skikkelig varm luft ut i kupeen i noen minutter.

 

Nå vet jeg hvorfor. Jeg åpnet opp og tettet i dag. Tok meg en halvtime med en isolermatte med teip på ene siden. Mengden luft til frontruta ble muligens doblet, men jeg er kanskje litt subjektiv nå. Uansett, forbedringen er veldig stor.

 

Vedlagt bilde av høyre side. Venstre side er også åpen men der kommer det ikke luft. Muligens er dette på utsiden av luftkanalen.

 

Tusen takk for et veldig godt tips.

 

Varmluft4234.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

det man må passe på hvis man bruker tape til å tette med er at det blir veldig varmt slik at tapen kan slippe , ikveld tok eg hardehanda på , tok bajonettsag og skar et større hull ifra varmeelementet, klarte det ifra kupen , langt blad ,

hullet som er der er vel beregnet for rattstammen til høgreratt 9x9cm klarte å få et hull på 9x14 , det må no også forbedre luftgjennomstrømmingen , gjett om..

mvh alfred

 

 

Har du noen bilder eller beskrivelse? Mye som må av for å komme til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

det man må passe på hvis man bruker tape til å tette med er at det blir veldig varmt slik at tapen kan slippe , ikveld tok eg hardehanda på , tok bajonettsag og skar et større hull ifra varmeelementet, klarte det ifra kupen , langt blad ,

hullet som er der er vel beregnet for rattstammen til høgreratt 9x9cm klarte å få et hull på 9x14 , det må no også forbedre luftgjennomstrømmingen , gjett om..

mvh alfred

 

Det må du forklare litt nærmere.

Må det inn større slange eller er det dette hullet all varmluft fra vifta kommer fra? Bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmeapparatet er montert rett på torpedoen. Hullet i torpedoen er egentlig hullet til rattstammen, de lager ett hull på hver side, og det er ikke stort. Vifta må blåse all luft igjennom dette lille hullet, og om det utvides vil du få veldig mye større effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmeapparatet er montert rett på torpedoen. Hullet i torpedoen er egentlig hullet til rattstammen, de lager ett hull på hver side, og det er ikke stort. Vifta må blåse all luft igjennom dette lille hullet, og om det utvides vil du få veldig mye større effekt.

 

Takker og bukker. Dypt og grasiøst :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.jpg

 

Sveitsisk besøk på månedlig kaffetreff i Tromsø i går. Eberspracher montert under cubby box med dyser alle veier sørget for varme uteb Webasto kjørevarmer. Gjestene sier løsningen er levert orginal fra Eberspracher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...