Gå til innhold

Hjelp til kjøp av deler RR P38


DavidA

Anbefalte innlegg

Hei igjen

 

Da kan jeg fortelle at nå som vi visste hvor vi skulle lete etter rammenummeret, så fikk vi det fram klart og tydelig på NAF. Så da ble bilen EU-godkjent også. Det var en lettelse! Det virket til og med som gutta på NAF var lettet på mine vegne. Har 1'er feil på Airbag fault'n og vindusspylerne som ikke funker. Airbagen har jeg ikke fått gjort noe mye mer på ennå, bortsett fra at det ikke gikk å rikle på og sjekke kontaktene på ledningene under setene. Når det gjelder spylevæskepumpa, så har vi nå funnet ut at det er strøm likevel, men verken den gamle eller den nye pumpa går. Kan jeg virkelig ha fått en defekt pumpe fra England? Mekanikeren var og usikker på hvilken av de tre pumpene det er som går til frontruta, men alle tre pumpene ser jo like ut, og det var som sagt ikke liv da vi byttet ut den ene pumpa, tror det var den lengst til høyre, med den nye.

 

Når det gjelder bilde av felgene, så har jeg rett og slett ikke fått til å laste opp bilde her. Men det er jo en aluminiumsfelg som er skadd. Går det an å sveise den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men det er jo en aluminiumsfelg som er skadd. Går det an å sveise den?

 

Ja det går fint, jeg har måttet gjøre det med en av mine 16 tommere. Som sagt så krever det både for og etterarbeide.

 

Dvs, jeg glassblåste felgen ( egentlig alle 4, for de skulle shines opp ) . Fikk den sveiset av en proff alusveiser og etterbehandlet den med kromsyre, to komponent primer, to komponent lakk og klarlakk. Så det er litt arbeide.

 

Selvfølgelig kan du bare blåse / slipe akkurat der hvor sprekken er på innsiden, og så få sveiset den der, det vil sannsynligvis gi minimal overflate skade utvendig. Men du må ha en proff alusveiser.

 

Mvh Brage

 

Hvor stor sprekke er det egentlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja det går fint, jeg har måttet gjøre det med en av mine 16 tommere. Som sagt så krever det både for og etterarbeide.

 

Dvs, jeg glassblåste felgen ( egentlig alle 4, for de skulle shines opp ) . Fikk den sveiset av en proff alusveiser og etterbehandlet den med kromsyre, to komponent primer, to komponent lakk og klarlakk. Så det er litt arbeide.

 

Selvfølgelig kan du bare blåse / slipe akkurat der hvor sprekken er på innsiden, og så få sveiset den der, det vil sannsynligvis gi minimal overflate skade utvendig. Men du må ha en proff alusveiser.

 

Mvh Brage

 

Hvor stor sprekke er det egentlig ?

 

Det er vel egentlig mer en bulk enn en sprekk. Felgen er blitt trykket inn i ytterkant. Forrige eier sa han hadde truffet en stein under terrengkjøring, men jeg skjønner ikke helt hvordan det skulle ha gått til. Jeg har hatt en mekaniker til å prøve å banke ut bulken, men det lak ut luft likevel. Hvordan laster man opp bilde her? Jeg kunne lagt ut bilde av hvordan felgene ser ut, men mener det er originale 16" felger.

Det er pumpa lengst til høyre sett forfra som er til frontruta, det er litt grovere slange på den. De to andre er like.

Odd Bjarne

 

Ok. Det var den vi prøvde. Men da kan det jo ikke bety annet enn at jeg har fått en defekt pumpe fra England. Mekanikeren satte nemlig strøm på den utenfor bilen fra et batteri(går ut fra at han brukte rett strømstyrke), men den gikk ikke da heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan laster man opp bilde her?

 

Du legger bilde inn i gallery her på forumet først, så limer du det inn fra galleriet med hjelp av bilde linken over her, det er en fremgangsmåte ihvertfall ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva tror dere om spylevæskepumpa? Skal jeg bestille enda en, eller er det noe annet som kan være feil, siden det ikke ble liv i den første jeg kjøpte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei. Jeg tar opp igjen denne tråden. Det nærmer seg EU-godkjenning igjen, og nå kommer jeg vel ikke gjennom med Airbag Fault lysende i displayet. Har det noe for seg å gå til innkjøp av Diagnoseutstyr og bare slette den feilkoden før jeg drar på EU-kontroll? Jeg vet man ikke løser problemet, men det har jo lyst feil i et par år nå uten at noe har skjedd. Eller vil feilen bare dukke opp igjen rimelig kjapt etter at jeg har slettet den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det hjelper.SRS kjører selv diagnose ved hver oppstart. Du må finne feilen å fikse det. Diagnose utstyr er nå alltid bra å ha uansett.

 

Til info: Bak srs lyset i instrument panelet er det 2 pærer, hvis den ene pæren er gåen lyser den andre hele tiden. Feilen din kan være så enkel som at du bare må skifte den ene pæren( dvs du åpner å skifter begge )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tror ikke det hjelper.SRS kjører selv diagnose ved hver oppstart. Du må finne feilen å fikse det. Diagnose utstyr er nå alltid bra å ha uansett.

 

Til info: Bak srs lyset i instrument panelet er det 2 pærer, hvis den ene pæren er gåen lyser den andre hele tiden. Feilen din kan være så enkel som at du bare må skifte den ene pæren( dvs du åpner å skifter begge )

 

Hei, Brage. Takk for svar! Beklager at jeg ikke svarte tidligere. Du mener det kan være så enkelt som en lyspære, altså? Hvor får jeg kjøpt pærer, og er det enkelt å åpne opp instrumentpanelet?

 

Kan jeg spørre deg om flere råd? Jeg har igjen vært på EU-kontroll og fått noen småting jeg må fikse i tillegg til Airbag-fault'en. Som vanlig vil jeg prøve å kjøpe delene fra England. For det første må jeg bytte bremserørene bak pga rust. På Paddocks og Famous Four finner jeg forskjellige typer av Brake Hoses, men syns ikke de ligner de på min bil. Og hose betyr jo slange, og ikke rør, eller kan man bruke slanger i stedet for rørene som er på min gamle røver?

 

I tillegg var det rustet hull i det eksosrøret som går inn i den bakerste potta, om du skjønner hva jeg mener? Trodde først jeg bare trengte røret, men fra bildene på nettbutikkene ser det ut det sitter fast i potta. Uansett er det jo også her mye å velge i. På min bil er det bare et eksosrør på høyre side. Hva tror du? Ser forresten en del av disse bilene har to eksosrør. Hva er greia med det, blir det mer gromlyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei, Brage. Takk for svar! Beklager at jeg ikke svarte tidligere. Du mener det kan være så enkelt som en lyspære, altså? Hvor får jeg kjøpt pærer, og er det enkelt å åpne opp instrumentpanelet?

 

Kan jeg spørre deg om flere råd? Jeg har igjen vært på EU-kontroll og fått noen småting jeg må fikse i tillegg til Airbag-fault'en. Som vanlig vil jeg prøve å kjøpe delene fra England. For det første må jeg bytte bremserørene bak pga rust. På Paddocks og Famous Four finner jeg forskjellige typer av Brake Hoses, men syns ikke de ligner de på min bil. Og hose betyr jo slange, og ikke rør, eller kan man bruke slanger i stedet for rørene som er på min gamle røver?

 

I tillegg var det rustet hull i det eksosrøret som går inn i den bakerste potta, om du skjønner hva jeg mener? Trodde først jeg bare trengte røret, men fra bildene på nettbutikkene ser det ut det sitter fast i potta. Uansett er det jo også her mye å velge i. På min bil er det bare et eksosrør på høyre side. Hva tror du? Ser forresten en del av disse bilene har to eksosrør. Hva er greia med det, blir det mer gromlyd?

 

Her er bildene jeg fikk med fra NAF

2889_001.jpg

2889_002.jpg

2889_003.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Du trenger en ny bakpotte ja.

De tidlige modellene hadde bare en potte, så da kjøper du bare en. Greia med to potter er vel mest bare en design gimmic, men mulig de gir litt bedre ytelse, men på midten er det bare en uansett så... og du har bare opphengspunkt til en tenker jeg.

 

Hvis du skal kjøpe bremserør fra UK så heter det brake line, - Hose - er som du skriver slange. De fleste kjøper nå metervare med bremserør i kobber på eks biltema og lager / flenser de selv, for det er enklere å få på plass. Dog er det litt jobb å skifte de lange bremserørene.

Originale bremserør er jo i stål ( så de ruster som du ser godt med årene ).

 

Skal du skifte omtrent alt av bremserør fra torpedo og bak, så bør du tenke igjennom prosessen godt først.

- Ett viktig tips er å lage blind plugger til å montere på de rørkoblingene der du kobler av rørene fremme ved torpedo vegg. Dette for å unngå å tømme bremsevæske beholderen og booster uniten. For det skaper deg masse trøbbel med lufting. Det må du unngå!

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og når Brage sier «bremserør i kobber», mener han selvsagt slike som er av en kobber/nikkel-legering som er langt sterkere enn rent kobber, og som du har lov til å henge opp med de samme festepunktene som de originale stålrørene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Høres ut som bremserørene blir en større jobb enn jeg først trodde. Jeg har vel fortalt at jeg ikke har særlig erfaring i å skru. Noen formening om hvor dyrt det blir å få et verksted til å bytte bremserørene? Jeg klarer for øvrig ikke å finne bremserørene på verken Famous Four, Paddocks eller Island4*4, men det lureste er kanskje å gjøre som dere sier å bare kjøpe på Biltema. Fins det mange forskjellige typer og dimensjoner, eller er det bare en?

 

Når det gjelder lyspære i displayet (Airbag fault - problemet), ser jeg det med en gang jeg åpner opp at en av pærene er gåen?

 

mvh

David Andersen

Endret av DavidA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte bremserør på RRC på verksted kom meg på 12 laken for noen år siden.

Kobberrrør, nipler og verktøy fra Gubbdagis koster noen hundrelapper og tar ikke så fryktelig lang tid.

Tok samtlige på D2-en jeg kjøpte i sommer, nå er jo kroppen min litt treg, men om du jobber effektivt er det vel en drøy håndfull timers jobb.

Bremserør i kobber har de i to forskjellige lengder, enkelt nok.

Niplene finner de fort om du klipper av en og tar med ned.

Dashbordpærer er greit å ta i ett røsk når du først har plukket det løs.


Pass på at bremserør er montert i originalklips eller stripset fast med gummislange rundt før visning. Skal ligge fritt uten gnisninger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er kranglete her Brage, men jeg slapp ut gammel bremsevæske til fordel for ny, luftet med hjelp av enkelt lufteverktøy og den ene guttungen på pedalen.

Går fort om man jobber seg inn fra lengste til korteste bremserør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er kranglete her Brage, men jeg slapp ut gammel bremsevæske til fordel for ny, luftet med hjelp av enkelt lufteverktøy og den ene guttungen på pedalen.

Går fort om man jobber seg inn fra lengste til korteste bremserør.

 

Det er ikke kranglete ;) . Veldig fint når du får det til.

Vet bare at mange sliter voldsomt med å lufte Hydraulic booster uniten på RRp38 med ABS og TC, det er en meget spesiell og omfattende prosess.

 

Hvis du bare unngår å tømme den, så kan man lufte på vanlig måte. Du kan likevel skifte all bremse væsken, det er bare å fortsette å åpne på en av kaliperne, etter vanlig lufting er ferdig, og etterfylle i tanken til all bremsevæske er skiftet ut.

 

 

 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...