Gå til innhold

Lekk frontrute D3


Kaarejohan

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Bilen jeg kjøpte i sommer hadde akkurat skiftet frontrute. Når jeg overtok den så hadde den lekkasje, Den ble levert inn hos verkstedet deres i Bergen (men det var ikke de som utførte jobben). De tettet. Fortsatt lekk. Tettet igjen. Fortsatt lekk. Tettet igjen, og nå fortsatt lekk. Sist gang hadde jeg med en Service Bulletin ang. pakninger/klips på A-pillar.

 

Det skal sies at lekkasjene har blitt mindre, men nå i natt har det regnet mye, og da er det godt synlig i gummimatta på passasjersiden.

 

Er det noe disse glassfolkene gjør feil? Det skal vel ikke være så vanskelig å få en tett frontrute?

 

(Har letet rundt her, men virker de som har lekkasje på D3 skyldes mangelfull takluke drenering, og jeg har ikke takluke i min bil)

 

Endret av Kaarejohan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du soltak? VELDIG vanlig med lekasje der pga tette dreneringer, eller lekkasjer i dreneringssystemet! Typisk vann på passasjersida og at det kommer ned langs A-stolpen, ofte ut av Airbagåpningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som beskrevet i første post har ikke eier soltak.

Denne jobb har jeg ikke gjort selv men jeg har fått det utført på min bil og slik jeg fikk det beskrevet så var det viktig at ruta ble limt og fikk tørke skikkelig før bilen ble tatt i bruk.

 

På min bil tok dette en arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå snakket med de. De skal ta ut hele ruten og sette inn igjen. Det var en mulighet for at de ikke hadde truffet ordentlig når den var satt inn. De skal få ha bilen i to arbeidsdager så får vi se.

 

Dårlig utgangspunkt med lekk bil i Bergen :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en gjenganger når de bytter rute på D3 at de ødelegger/ikke bytter clips osv på panelet nederst på ruta. Dette gjør at pakningen ikke er tett der. Da kan vann komme mellom panelet og ruta, og renner inn der klimaanlegget suger inn luft. Og da havner vannet på gulvet på passasjersiden. Spør du meg burde denne byttes automatisk ved rutebytte

Endret av Fogga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fogga: Mener du panelet som går tvers over hele ruta? Jeg måtte tvinge de til å bytte pakninger og klips på A-stolpe panelene, så da tviler jeg de har gjort det på dette panelet. Skal sørge for at dette blir gjort nå hvertfall. Takk for tips Fogga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man få tettet en fuge på en rute som lekker så skærer man ut igjen ruten. Lever bilen til de som skiftet ruten, be de tørke bilen ( Vist dørkteppet er blitt vått så må stoler ut å leppe må lettes i fra dørken å man må sette in tørker i bilen) å fikse lekasjen. Du skal ha igjen en tett bil. (punktum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fogga: Mener du panelet som går tvers over hele ruta? Jeg måtte tvinge de til å bytte pakninger og klips på A-stolpe panelene, så da tviler jeg de har gjort det på dette panelet. Skal sørge for at dette blir gjort nå hvertfall. Takk for tips Fogga!

 

Ja, det panelet. Har sett flere tilfellet etter rutebytte at de setter verktøyet mellom ruta og panelet for å brekke det av. Noe som resulterer i at panelet blir bøyd og ikke holder tett når de setter det på igjen. Det er lett å sjekke selv, om man presser inn panelet i toppen mot glasset. Det skal ikke være mer enn noen få mm bevegelse der; kun at du presser sammen pakningen enda mer. Mao gummileppa i toppen skal ligge tett mot glasset.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikke skiftet rute i høst og lakk når fikk tilbake på passasjerside. Dro tilbake og de tok da av utvendig deksel på stolpen, og der hadde de ikke tatt nok lim/fugemasse på clips, når helte på vann lakk rett igjennom. De kjørte på med "guffe" i clipshull, og det ble tett med en gang, og vært tett siden.

 

(Må tilbake til de igjen da jeg fikk en skikkelig steinsprut rett i synsfeltet i jula, så må ha ny rute igjen......denne varte i 3 mnd......)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg bilen tilbake. De tok ikke ut ruten siden de ikke fant noen lekkasje. Først etter lang tid med spyling begynte det å komme vann inn. Lekkasjen kom fra luftinntak til kupe. Filteret klarer å holde på ganske mye vann før det begynner å komme inn. Tror problemet er beskrevet godt av våre britiske venner: http://www.disco3.co.uk/forum/post956630.html#956630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Etter en relativ tørr mnd kom syndefloden i helgen med resulterende våt matte og teppe på passasjersiden. Virker som det kommer inn bak hanskerommet, da det kjennes fuktig ut der. Jeg blir gaaaal. Inn hos bilglassfirma igjen. Det er vel slik at D3 skal gå an å få tett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem på min etter bytte av frontrute. Sjekk at luftfilter som sitter foran på høyre side der er helt og fint og riktig montert. Ett nytt slikt løste problemet for min del (og det var etter runder med rute inn og ut osv).

 

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har bilde av luftintaket? Hvordan kommer man til dette? Mistenker at jeg har samme svakhet. Jeg måtte bytte kupe-vifte etter at jeg kjøpte bilen for ett år siden. Vifta tok nesten fyr en morgen på vei til jobb. Plukket den ut og den så veldig korrodert ut i anker og området ved børster. Tror kanskje at vannintrengning gjennom pollenfilter kan ha sørget for dette.

-Peres HSE PP MY08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Bilglassverkatedet fant feilen. De fant ut at plastdekselet nederst på frontruten ikke ligger helt tett og vannet rennet av rett i luftinntaket. De mente dette var en rar patent, og lurte på om jeg manglet et deksel eller noe. De la på et plexiglass over den delen av luftinntaket som vannet traff under bunnen av frontruten. Dette er i tråd med linken jeg postet tidligere.

 

Jeg vil anbefale alle å sjekke pollenfilteret sitt etter en tung regnskur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde oppe dekslene under ruta i fjor og da så jeg det var limt fast et deksel over luftinntaket. Det så skikkelig hjemmesnekra ut, men forrige eier brukte kun merkeverksted så det må være gjort der. Det funker i hvert fall ser det ut til... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut pollenfilter og stikk inn hånda til vifta. Snurr den rundt og kjenn om den går lett. Skal gå nesten uten motstand og lyd. Min tok nesten fyr når den havarerte.

Ang deksel under ruta: må vindusvisker armer og side lister av for å fjerne dette dekselet? Noe mer?

-Peres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hiver meg på denne. Regner heftig her nå, og kan konstatere vann i fotbrønn på førerside. Har nylig skiftet rute og bilglassfirma sørget for (i følge dem selv) at rute og klips på A-stolpe ble limt skikkelig.

 

Skal listen nede langs ruten ("scuttle panel") være limt på ruten? Noen som har delenummer på nytt panel?

 

Peres, i følge denne tråden må panel på A-stolpe og viskere av. Har du fått fikset lekkasjen? Her er en hjelpsom tråd, som også linker til hvordan man bytter ut panelet: http://www.disco3.co.uk/forum/topic94898.html.

 

Noen som har en guide til å få opp gulvteppet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står lite om vannlekasje på førersiden, men det er her det blir vått i min bil (se bilder). Hva er mulige årsaker? A-ramme? Pollen/luftfilter sitter vel på andre siden, og da skulle det blitt vått på passasjersiden..

 

Beklager kapring av tråd men haster litt med å få fikset dette, spesielt med været vi har her på vestlandet..

bilde 1.JPG

bilde 2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste er å ta ut mattene for å kunne lokalisere (visuelt) hvor lekkasjen kommer fra. Vanskelig å finne med våt gulvmatte. Og uansett greit å få ut matte og få tørket denne skikkelig så den ikke er fuktig over lang tid. Kanskje rengjøre den i samme slengen? Så har du nå gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men.... Dårlig utførelse medfører ikke bare lekasje.

 

I vinter fikk vi en utrolig kjip skranglelyd når vi kjøpte i harde dumper og vaskebrett. Lyden var utrolig vanskelig å spotte da den kom fra "over alt". Vi oppdaget det da vi tilfeldigvsis dyttet på ruta innenifra og merket den var løs. Hell i uhellet var en steinsprut som kom et par dager før. Fikk ny rute og denne gangen ble arbeidet utført korrekt. Skranglelyden forsvant.

 

Ikke rart den var vanskelig å spotte da hele frontruta fungerte som en membran :D .

 

 

Endret av JFB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...