Gå til innhold

Land Rover 1991 "One Ten"


aadalen91

Anbefalte innlegg

Da er helga vel gjennomført, og det har skjedd ganske mye!

 

Den største jobben var bytte av bak travers. Fikk rivd av det gamle hengerfeste, som regelrett var rusta vekk. Delte den gamle ramma på det laveste punktet og ny travers fra Paddocks ble montert.

IMG_20140301_134358.jpg

IMG_20140301_134427.jpg

 

Tanken måtte ned, og da ble det like godt lagt opp ny dieselslange, da denne var litt morken.

 

Det ble lagt opp strøm til vinsj bak, fra batteri nummer to, som blir å finne under bilen på venstre side. Monterte en 250 A hovedstrømsbryter, som kan betjenes innenfra.

 

IMG_20140301_154217.jpg

Mye ledningsvirvar som tydeligvis gikk inne i ramma, så alt dette måtte ut for å få på plass den nye. Her har det tydeligvis vært noen andre hobbymekanikere før meg, et skikkelig kaos. Men det ble lys i alt til slutt:)

 

Her er et bilde av ny travers på plass.

IMG_20140301_173030.jpg

 

I dag fikk vi også liv i høyre parklys, her var det et kontaktstykke som hadde irret helt vekk.

IMG_20140301_173441.jpg

 

Har montert styrestagbeskyttelse, vet ikke om dette er overflødig da styrestaget ser grovere ut enn originalt, men nå er det hvertfall montert!

IMG_20140301_180748.jpg

 

Flere bilder av ferdig montert travers, her har det også kommet på firkantfeste.

IMG_20140302_180041.jpg

IMG_20140302_180054.jpg

 

Bremserørene ble løftet opp på bak aksel slik at disse ikke kan huke seg fast i steiner etc.

Takk for tips, Lafterolf!

 

Og til slutt, innvendig, det er nå montert stoff rundt setekassene, nye matter og stoff i fotbrønner og over tunnelen. Alt av vaiere til varmeapperatet har blitt smurt opp, så nå beveger alt seg.

IMG_20140302_194324.jpg

 

Meget fornøyd herremann, som gleder seg til ny tur i skogen neste helg på GMS i Skien!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 265
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Et spørsmål som sikkert flere her inne kan svare på. En sperre i bakaksel er under planlegging, men hva er forskjellen mellom ARB sin sperre og Ashcroft? Noe med kvalitet, etc. Ashcroft sin er en god del billigere på de nettsidene jeg har sett på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva er forskjellen mellom ARB sin sperre og Ashcroft? Noe med kvalitet, etc. Ashcroft sin er en god del billigere på de nettsidene jeg har sett på :)

 

Hei

 

Tja.... forskellen ligg mellom anne i navnet :lol:

Ei ARB sperre er ikke eit homogent begrep. Du må sjå kva aksling du har & kva som passer til den, hhv kva du kan få fatt i.

Det er ei stund sidan eg såg bilen din, men tolker eg det rett har du enno original aksling bak. Det KAN vere verdt å vurdere å skifte denne ut til ein Rover aksling med skiver. Dette vil affisere innkjøp av sperre

Ashcroft sine luftstyrte sperrer er kommet som svært attraktive (pris) alternativ til ARB sine produkt. Ashcroft seier dei har hatt "langtidstest" av dei, mens marknaden ikkje har hatt dei i nærleiken so lenge som ARB.

Eg har enno ikkje montert ei Ashcroft sperre men ARB. Deletilgong frå Ashcroft har vore god..... mindre nøgd har eg vore med garanti-avviklinga oppmot nevnte firma.... :mellow:

 

Eit viktig spørsmål du kanslje lan stille deg er om du vil ha ei manuell sperre?

Eg har som sagt ARB i eine bilen & vurderer Limited Slip frå Aschroft framme...

 

Det KAN vere verdt å merke seg at både ARB & Aschroft er dei billigste sperrene i marknaden............. -_-

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ha satt inn 24 splines Detroit, som er enkelt å montere på disse og skiftet til forsterkete stikkaksler og ytterdeler, og opplev 4x4 på nytt, også slipper du kompressor og slanger som er i veien og fryser om vinteren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det virker ganske bra:)

Det er vel dette som er eit av dei store salsargumentane for ARB. Kompressor kan brukes til andre ting enn berre sperra

Kjøper du brukt sperre, sjekk serienummer & typenummer :-) Det er så mykje enklare å gjere dette FØR sperra er montert ifall du treng delar seinare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...