Gå til innhold

Noen som har peil?


Mr.T

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er ganske ny her inne, men lurte på om noen veit noe om denne bilen: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45135179

Kjører nå Freelander 2.2 Plus. Men ønsker en klassisk gammal Range Rover.

 

Ser at det nevnes noe om at girkassa ikke går i lavgir, er det noe som er enkelt å fikse, og er det noe som kan gå gæærnt hvis det ikke blir fiksa?

Sist men ikke minst, er det noe annet man må tenke på før innkjøp av en sånn type RR av sen 90-talls modell?

 

Håper noen har tid til å hjelpe en fersking med dette..

 

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en liten elektrisk motor på transferkassen som skifter fra høy til lav serie, sannsynligvis er det den som har sviktet ( gjerne pga for lite bruk ).

Den bytter du bare hvis det er den.http://www.famousfour.co.uk/new_parts/part_page.php?partID=13222

 

Og selvfølgelig skal dette fixes, det er jo en meget vesentlig egenskap med denne bilen

 

ff006107.jpg

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sist men ikke minst, er det noe annet man må tenke på før innkjøp av en sånn type RR av sen 90-talls modell?

 

 

 

:blink:

 

Ja, det er det. Vi snakker vel om sin tids mest avanserte bil. Om man skal ha en slik og ikke ruineres av verkstedregninger, så bør man lese seg godt opp på bilen slik at man nærmest blir et vandrende oppslagsverk på sin egen bil. (Forøvrig ikke uvanlig i LR-miljøet, enten man har Serie I eller siste Range Rover ^_^ )

 

Først og fremst er det viktig at en slik bil har hatt sine servicer. Girkassen er en gjenganger på feilsiden og bør ha service oftere enn det fabrikken anbefaler. Luftfjæringen er ikke så ille som folk vil ha det til. Når en belg begynner å lekke, må man bytte den. Den har sin levetid, og det er ingen sensasjon om den begynner å lekke. Bytter man ikke, så jobber kompressor og ventilblokk mye mer enn de er laget for, og til slutt blir det en dyr regning som gjerne "den møkkabilen" får skylda for.

 

Blend motorer og O-ringer til varmeapparat er en gjenganger. Her bytter entusiastene dette mye enklere enn verkstedmanualen. (Ved å bore et stort hull eller to innenfor dekslene i kupeen i stedet for å ta ut hele dashbordet )

 

Ved kjøp av bil må man sjekke at alt det elektriske virker, og så lang som mulig få vite hva som er byttet underveis. Noe som kan nevnes er radiator, vannpumpe, kompressor, luftbelger, sikringsboksen i motorrommet (kjent for å bli dårlig med påfølgende mange rare og diffuse feilmeldinger) og sikkert mye mer.

 

Men en velholdt og pen P38 med over 200 000km på telleren har allerede byttet ut mye av det jeg nevner. Det er bare å skaffe seg en oversikt.

 

P38 er en nydelig bil å kjøre, og faktisk en meget kapabel offroader. Jeg er fersk P38 eier, og kan ikke si annet enn at her er det mye bil for pengene. Karrosseriet er lite plaget av rust. Bilen har forøvrig stive akslinger, så her er det ingen bærebroer å bytte. Om du velger bensin eller diesel, er det heller ingen registerreimer å bytte heller. Dette er ting som koster en liten formue på biler som f.eks.Disco3 og Disco4. Når man da kan kjøpe en P38 for samme pris som en service og noen bærebroer til Disco 3 koster, så synes jeg valget er enkelt.

 

Jeg kjenner flere som har kjørt P38 i nærmere ti år, og som har hatt et helt greit bilhold med veldig få feil fordi de vet hva slags bil de har. Men de klager ofte på at kona vi kjøre den bilen hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow!takk for svarene! Da skal jeg sjekke opp og se om det blir noe handel etterhvert, om ikke ovennevnte, så forhåpentligvis en annen på markedet. Blir forøvrig bare mer og mer imponert over all kompetansen her inne på lrforum! Props til dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min '98 modell 4.6 uten å ha mye erfaring med mekking, men er vel litt over gjennomsnittet teknisk anlagt og har ikke hatt bilen på verksted på 5 år. Om du er villig til å bruke litt tid på forumene for å finne løsninger og noen timer i garasjen, da får du utrolig mye bil for pengene. Om ikke bensinforbruk på litt over 1.5 l/m skremmer ville jeg vurdert en V8, kjøpsprisen er omtrent den samme og slik jeg forstår det er dieselen litt undemotorisert, i alle fall om du skal ha tung bil/henger. Kjører selv mye med hestehenger med 2 x 700 kilo gamp og da er V8'en perfekt, men den bruker bensin...

 

Av egen erfaring nå ville jeg i tillegg til det som nevnes over også sjekket bremserørene. Sjekke koblingene som sitter på torpedoveggen passasjerside (http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=69634&p=736198) og rørene ved bakhjulene, så ser du tilstanden. Billige deler, men litt jobb å bytte.

 

Når du tester bilen bør du og sjekke at det ikke er bilde av en oppslått bok på varmekontrollen, da er sansynligvis en eller flere blend motorer gåen. Samme her, ikke så veldig dyrt, men de sitter litt leit plassert så det går noen timer.

 

Når du skrur på tenningen (og kanskje pumper bremsen) så vil bremsepumpen gå. Det er elektrisk pumpe for bremsetrykk på P38. Om du prøver å skille denne lyden fra kompressoren (som kun går når motoren er på), så vil du ved en prøvetur får en god indikasjon på tilstanden til luftfjæringen. Om pumpen går mye mens du kjører så har du kanskje en lekkasje i en belg, luftslange eller i ventilblokken. Helt kurant å fikse, men litt trøblete å finne. Det kan og være at kompressoren trenger ny pakning eller må byttes. Jeg tror det er dette som er årsaken til det frynsete ryktet på luftfjæringen; det kan være vanskelig å finne ut hva som er galt før man 'kjenner' systemet. Men her er det mye god hjelp å få her på forumet og ingen av delene er veldig dyre eller vanskelig å bytte.

 

Pumpen for bremsene vil starte innimellom når du bremser, ca. hver 3-4 oppbremsing. Om den starter oftere eller når du ikke bremser er det enten en lekkasje eller du trenger ny trykk modulator. ca. 1000 spenn og lett å bytte. Viktig at du her klarer å skille bremsepumpe og kompressor for fjæringen, mange som bommer her.

 

Vet ikke så mye om diesel motoren, men om du detter ned på en V8'er så hør etter ventiltikking. Tikkelyden er ofte i stedet eksoslekkasje i manifoil, toppakning eller løse sylinderforinger. Den siste betyr bytte av motor. Fikk nettopp en aha opplevelse da jeg skulle feilsøke min tikking; bruk stetoskop ! (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Stetoskop-20338/). Trodde dette bare var tull, men det er jo nesten som å krype inn i motoren så det kan anbefales! Min tikking kommer heldigvis fra ventiltappene, work in progress.

 

Lykke til !

 

 

Endret av ThomasF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...