Gå til innhold

Er frostvæske giftig....


radovan

Anbefalte innlegg

Vanskeleg å samle opp alt når ein står ute i utegarasjen og mekkar mellom bygene. Blir synda ein del her, dessverre. blush

 

http://snl.no/glykol%2Fgiftighet

Står her at det ikkje er godt å få på seg.

 

Slik er det vel og med olje, kondensfjernar o.l.? Har aldri merka noko akutt skade, men eg prøvar å bruke hanskar no. Ikkje slik som då eg var i mopedalderen og var marinert i ulike petroleumsprodukt 24/7.

Kan hende det er langtidsverknader, slik smo proleblem med dei knogintive eevvnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sommeren var typisk barnearbeide å smøre siloene med kreosot i sommervarmen. Med blikktak over var det kokvarmt, og vi smurte til vi spydde og ikke holdt balansen.

 

Tror det er mere enn bare olje og frostvæske som har påvirket helsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hydraulikk olje og trafoolje (turbin olje vet jeg lite om), er giftig, og det har vært godt kjent i min bransje (offshore / skip hydraulisk utstyr) i så lenge jeg har jobbet der (25 år), har flere eldre eks kollegaer som har blitt alvorlig syke av hydraulikkolje.

Hansker og åndedrettsvern (dersom det er olje i lufta) er viktig når man jobber med disse oljene.

 

Motor olje og gir olje er på langt nær så giftig, men vær forsiktig med den også dersom du jobber med det jevnlig, spesielt gir oljer :o

Endret av grunneieren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje direkte bra for helsa, ver forsiktig med oljer også, hydraulikkolje er noe orntli svineri, jobber med dette stort sett dagli så går med noen par med engangshansker i året, en eg jobber sammen med har utviklet en form for alergi mot olje, skal ingen ting til før att huda hass blir tørr å sprekker ved eksponering av olje, det er nokk att han skal fylle diesel på bilen sin,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt yrke (helsevesenet) er det ikke uvanlig å utvikle allergi mot hansker. Latex brukes ikke lengre. Nitrilhansker har overtatt, og er "tettere" ift bakterier, men enkelte reagerer på disse også, så de bruker en annen type igjen. Neste problem de får er at de utvikler problem med fuktighet pga hyppig bruk av hansker (..og hyppig håndsprit på hendene).

 

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hansker av alle typer er blitt et "must" i mange yrker nå pga reell og ureell bekymring for møkk,flis,kutt,bakterier,temperatur,osv.

Hvordan dette ender blir spennende.

 

Gautefortsattubekvemmedhansker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en sak i lokalavisen her hvor det stod om mange katter som måtte avlives pga akutt sykdom og underlig adferd, tror det var 9 stykker. Det ble foretatt obduksjon av den siste som ble skikkelig syk, og det viste seg å være frostvæske de hadde fått i seg. Det som er litt dumt med glykol er jo at det er litt søtsmak og det lurer nok mange dyr til å drikke/slikke det i seg.

 

Det var jo en skandale i Frankrike (eller Tyskland) hvor det var en vinprodusent som hadde tilsatt små mengder av stoffet i vinen for å få mer sødme. Det gikk ikke så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn frostvæske er ikke farlig.

Det er basert på propylenglykol, som er et vanlig tilsetningsmiddel i alt fra tannkrem til ferdigmat. Og er godkjent kjølemiddel i næringsmiddelbransjen (næringsmiddelmaskiner som trenger kjøling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn frostvæske er ikke farlig.

Det er basert på propylenglykol, som er et vanlig tilsetningsmiddel i alt fra tannkrem til ferdigmat. Og er godkjent kjølemiddel i næringsmiddelbransjen (næringsmiddelmaskiner som trenger kjøling)

 

Denne sikkert: Antifrost Natur: http://bestmarin.no/Produkter/Motor--og-tilhengerutstyr/Olje-og-kjemikalier/Frostv%C3%A6ske/Frostv%C3%A6ske--Antifrost-Natur-3-ltr--928648-p0010765725

 

Jeg kjøpte en 5kg med propylenglykol PEG 1500 for trestabilisering.

Dette var bittesmå flak som blandes med vann og røres ut.

 

Kanskje det finnes andre muligheter å få i PEG på til annen pris enn det jeg betalte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...