Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem
Clark Kent

Bygge om til tokrets uten servo

Recommended Posts

1969. Serie IIA pickup 109.

 

Har lyst å bygge om til 2-krets system på min serie2.

 

For å slippe å bytte pedalhus og muligens modde innerskjerm, har jeg lyst å fortsette med muskelkraft, men med muligheten for å fortsatt stoppe skulle en sylinder eller rør ryke.

 

Gitt att jeg får tak i en PDWA valve og en master sylinder med 2 uttak, vil dette passe i den orginale pedalboxen?

 

M.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Gjør ett siste forsøk før jeg monterer bilen med orginal 1- krets.

Har som sagt en mulighet til å bygge om til 2- krets, siden bilen er relativt naken fremdeles.. Har orginale pedalboxer og har ikke lyst på servo. 
Har fått tak i en brukt PDWA valve/ shuttle valve med 5 rør og bryter til lys. Antar denne kommer fra en exmil.
Problemet er å få tak i en master sylinder som kan brukes til 2 krets uten å bytte pedalbox. 

Alt1. Få tak i en pedalbox fra serie3, med forsterker type 50 for å slippe å kutte i skjerm, alltså med servo.
Alt2. Bruke orginal CV type master, lage ett T-stykke og koble de nødvendige 2- rør inn I shuttle valven ved å "splitte" det ene rører som kommer fra master. Ja veit det blir en slags 1,5 krets system. Blir det nok kraft ved å splitte ett rør sånt?
Alt 3. Orginal montasje. En krets, alle egg I en kurv osv..

Jeg trenger alltså en master med "stående" skruer til festene til pedalboxen. Alle jeg har sett har "liggende" fester og rørtilkoblinger på sidene og reservoir på toppen. Jeg vil gjerne bruke den orginale beholderen til bremsevæske.

M.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil nok karakterisere en slik ombygging som bortkastet.

Jevnlig service og vedlikehold av bremser en gang i året eller hver 10.000 km,

avhengig av hva som kommer først, vil jeg påstå er bedre løsning.

Jeg har selv 40ish år bak ratt i eldre biler, aldri mistet bremser brått og brutalt uten forvarsel på vei.

Men 2 ganger under terrengkjøring med avreven slange og rør foran .

Tråkker du hardt på bremsepedalen ved hver oppstart vil du nok merke de fleste tilløp til feil før krisen er der.

 

Mulig jeg har pedalboks mm. liggende,men type 50 sa meg ikke mye.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan bruke servoklokke fra Volvo Amazon. Den kobles inn på bremserør og kan plasseres hvor du vil i motorrommet. Da beholder du pedalboks og master.

 

Enkretsbremser med feks el. nødbrems kan være et alternativ. Kobles feks på kretsen bak eller foran og brukes som håndbrekk.

 

Ellers sier jeg meg enig med Gaute.

Følger man med på lekkasjer, bruker kobbernikkelrør og har friske slanger så har man god kontroll.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Takker for svar. Da tror jeg det blir orginalt med en- krets..

Utifra hva jeg har lest på div nett så er servo "type50" mindre plasskrevende enn "type80" som visst brukes på serie3, uten att jeg har noe mer dokumentasjon på det.

Satser på orginalbil da.

 

M.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg rev av røret h.f. på min 02 Defender i et hogstfelt en sommer .

Det var ikke imponerende effektivt tokretsvirkning.

Faktisk lik nil.

Men godt brekk og lite fart ga rask stopp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×