Jump to content
LRforum
Ramius

Ødelagt tiltjustering på rattstamme

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har endelig blitt den stolte eier av en RR 2003 Vogue som vi kjøpte rett før jul.

Det var noen utfordringer med den når vi kjøpte den og det var jeg klar over. Fikk prutet den ned ganske mye pga de feilene.

 

Jeg er rimelig handy og har skrudd bil i bortimot 25år på hobbybasis. Den feilen jeg først har tatt tak i er i og for seg også den største.

Rattjusteringen var ødelagt, både tilt og dybdejusteringen. Dybdejusteringen var det bare å fikse med strips da det var den hvite plastholderen som hadde knekt. Den leste jeg meg frem til både her og på diverse andre LR forum.

 

Tilt-justeringen sliter jeg derimot litt mer med. Der er det 2 av de "ørene" av støpegods som holder rattet oppe som har knekt. Har skjønt at dette er en klassisk feil på disse bilene.

Har prøvd å finne på en løsning som jeg kan gjøre selv, men jeg ser ut til å komme til kort dessverre. Så jeg ser nesten bare 2 muligheter, og det er enten å skifte hele kolonna til en ny eller få sveiset på to nye "ører". Tenker da å sveise på et jern formet som en U i 4-5 mm stål som blir da ca 1 cm lang og 2 cm høy. Vet jeg har veldig lite å gå på i forhold til avstanden mellom den kobberfarvede justeringsbiten som går langs skruen og metallet over, men det går det an å justere ved å legge en skive mellom innfestinger på motor/skrue og godset. Da vil man ha litt å gå på.

 

Men, og det er et stort men. Jeg kan ikke sveise og har ikke sveiseapparat! Er det noen der ute som har en bedre løsning på mitt problem eller vet om noen i Drammens-område som er veldig gode på sånn pirksveising? Hadde vært gull om man kunne fått sveiset på dette uten å ta av rattstammen.

 

Er kjempe takknemlig hvis noen kunne hjelpe. Vil gjerne ha dette i fungerende stand. Har fått låst tilten i posisjon nå, men da jeg og fruen ønsker å ha den på forskjellig sted så hadde det vært fint å ha den justerbar. Har heller ikke lyst til å kjøpe en ny da dette kan komme på alt fra 10k til 25k.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var en hard nøtt å knekke dette Ramius. Er redd du må bytte ut hele komponentet her med den strammingen i støpejern. Sveising av støpejern krever en forvarming av godset på 480 grader C og 700 grader C for event. lodding av metallet. Jeg har både MIG apparat og vanlig eletrisk sveiseapparat her men tror ikke dette blir noe greie på.

 

 

Tommy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men jeg har tenkt på en annen ting. Skal det ikke være mulig å bore i støpejern? For jeg har prøvd å bore i det og det er plent umulig. Noe sier meg at det da er noe annet enn støpejern.

 

Edit: For hadde jeg kunnet bore i det så kunne jeg ha boret, gjenget og så skrudd fast noe. Eventuelt knekke resten av "ørene" også så jeg kunne lagd en "ny" del som jeg kunne skrudd fast.

Edited by Ramius

Share this post


Link to post
Share on other sites

For oss som aldri har hatt gleden av en ødelagt 322 ville ett bilde av defekten vært opplysende ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette er ikke et bilde av min, men et bilde av en brukt på e-bay

. $_3.JPG

 

Det er de to "ørene" til venstre ved den kobberfarvede delen på bildet som har knekt, og da vil ikke rattet stå igjen i øverste posisjon, men bare dette ned til laveste posisjon.

 

Skal se om jeg kan få tatt et bilde av min bil i morgen.

 

Edit: Hei OJG. Ja det ble den. Fikk den ned nesten 30k. Og ja det er en slik jeg trenger, men prisen er helt av en annen verden. Skulle gjerne sluppet billigere unna. For 25k kan jeg klare meg uten justering. ;)

 

Edit2: Mente til venstre. Har rettet det.

Edited by Ramius

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Gratulerer med grom bil,sølvlodding kan og være et alternativ på så små deler,eller sveis med støpejernselektrode

Uansett er det knot ,er det ca 4x12mm flate så er det lite

Går muligens med en liten forsterkning i tillegg på utsiden?

Lykke til

Magne

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er det braketten som er endestasjon for firkantgjengestaget burde det være enkelt å lage en. Ser ut som den er støpt, men lag ny. Drei hylse og sveis på ører.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er det den delen som Lafterolf snakker om så er den jo demonterbar? Kan det være ørene som denne er skrudd fast i det er snakk om ? Dette er i så fall en større utfordring.

 

En på jobben hadde samme problem og der ble hele rattstammen byttet til astronomiske kostader... Dette er en klassisk sak der en eller annen luring kunne funnet seg et nisjeprodukt,enten ved å selge en løsning som kan monteres uten å ta ut rattstammen eller reparere rattstammer på utbyttebasis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Få tak i en firkantstang og to lange skruer.

Bor tre hull og fest klossen med nye lange skruer.

Om du får plass til det vet jeg ikke utfra bildet.

 

EDIT:

Mulig denne delen er laget så svak med vilje slik at den gir seg ved bråstopp.

Det gjør ikke løsningen min....

Edited by gautes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sikker på at det ikke er aluminium? Tviler på at man bruker støpejern på slike komponenter. Fargen er ganske lys også...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er de tappene som pilene stopper på inne i firkanten som er knekt. Det sitter 1 på hver side av den "kobbersaken". både på venstre side og på høyre side. Begge de på venstre side er knekt.


Jeg leste også på et utenlandsk LR forum at noen hadde sveiset på/skulle sveise på en ny braket. Finner ikke igjen innlegget. Han hadde/skulle knekke av de resterende 2 og slipe det ned og så sveise på en braket med 4 stk slike "ører"

Bildel_001.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overse mitt innlegg.

Tipset var rep. av feil del.

Den rep. der ser verre ut,ja.

Har ingen tips jeg tør våge meg på uten å beføle delen selv.

 

Edited by gautes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette er laget og montert av mennesker før også. Det må kunne lages noe som er bedre.

Uten tvil lafterolf. Har bestilt en brukt på e-bay for å se hva jeg kan få gjort med min egen. Hvis jeg får fikset den så kan jeg kanskje få solgt den uten for store mellomlegget i forhold til den nye.

 

 

Har dessverre oppdaget noe litt mer utfordrende også. Ser ut til at det er en torque converter lock up feil med den også. Den vibrerer og romler på visse turtall og i visse hastigheter med cruisecontrollen på. Den durer også ekstra når den står i drive i f.eks lyskryss.

 

Så spørsmålet mitt er da... Når denne bilen ble kjøpt fredag 20/12-13 så ble den kjøpt uten 3mnd bruktbilgaranti. Jeg oppdaget disse lydene på mandag 23/12-13. Informerte selger om dette på første arbeidsdag etter jul (fredag 27/12-13)

 

Vil dere si at det bør være selgers ansvar å rette opp i denne feilen?

Jeg fikk et avslag på 25.900,- på den som skulle dekke opp for ødelagt til/inn/ut, knekt glass på høyt bremselys, dårlige sommerdekk og venstre hovedlykt som ikke virket. Disse feilene var det ikke opplyst om i annonsen eller på tlf dagen før. Gamblingen her fra min side var rattet.

Sammen med romlingen i kassa viste det seg også at radio/sat/nav systemet lever sitt eget liv littegrann. Her ser det ut til at nav-CD´en var årsaken. Den var fuktskadet og var ikke original, men en CD-R plate. Det var også fuktighet i forbindelse med sat/nav enheten.

Denne feilen kan jeg svelge innen for avslaget, men syns det er drøyt med kassa.

 

Hva syns dere andre?

Edited by Ramius

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Har dessverre oppdaget noe litt mer utfordrende også. Ser ut til at det er en torque converter lock up feil med den også. Den vibrerer og romler på visse turtall og i visse hastigheter med cruisecontrollen på. Den durer også ekstra når den står i drive i f.eks lyskryss.

 

 

 

er det mellom 1600-2300 rpm spesielt på 4 og 5 gir. mest på 5 tenker jeg.. slak oppoverbakke og 5 gir ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du skriver at du kjøpte bilen uten 3 mnd garantien. Da antar jeg også at du har skrevet under på den avtalen også i kontrakten og bilen blir da " solgt som den står". Når du kjøper bil fra en forhandler har du automatisk 3 måneder garanti på drivverk og motor som oftes. Hvis det er feil som selger burde ha hatt kjennskap til og burde opplyst om til deg og ikke gjort, burde dette også gå inn under denne 3 måneders garantien du hadde men som du har avskrevet deg som du skriver.

Spørs om dette beklaglighvis for deg blir en 50 - 50 deling om selgeren er grei med deg. Du kan lese mer om dette på Forbrukerådets sider om kjøp av bil mellom Privat eller forhandler vedr.garanti.

 

Tommy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er det ikke regulert av lovverket som sier 6 måneders garanti?

 

Jeg er ingen advokat, men kan noen skrive fra seg ansvar i lovverket?

 

 

uansett vil du ha reklamasjonsrett.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei igjen, du har min største medfølelse. Jeg kikket som tidligere nevnt på denne bilen, men fikk ikke prøvekjørt den(da den stod bakerst og godt parkert inn av minst 2 biler). Jeg oppfattet selger som lite kjent med RR, men sammenlignet den med BMW X5 som den deler bla GM automatgearkasse med. Denne er som kjent ikke å være særlig holdbar og er byttet på mange RR også X5(av den tidlige utgaven) Jeg valgte å ikke kjøpe da automatkassa trolig måtte skiftes når bilen nærmer seg 200 000 km og kassa ikke er tidligere byttet/overhalt( fikk selger til å sjekke med Motorpool som hadde de første servicene på bilen). Mulig en flussing av kassa kan utsette byttet litt, men kommer vel før eller senere (byttekasse koster vel rundt 25000 + arbeid). Du får se hva selger kan få til, men trolig vil heving av kjøpet være veien å gå..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har nok forstått meg riktig Tommy

Jeg mener jo at dette er en så alvorlig feil at det går utenfor en slik avtale. Det ville det sånn som jeg tolker det ved privatkjøp ihvertfall. I følge forbrukerkjøpsloven så kan ikke bilbutikker fraskrive seg ansvaret ved å skrive "selges som den står". Grove skjulte feil og mangler står de fortsatt ansvarlige for. Jeg mener dette er en sånn feil. Jeg mener dette er noe selger burde vært klar over.

 

OJG: Takk skal du ha. Jeg var også litt skeptisk da jeg hadde hørt litt av hvert ang disse kassene, men selger sa da at bilen hadde byttet olje på 125000km og at den derfor ikke trengte ny olje før den nærmet seg 250000km. Jeg følte da at selger hadde kontroll på kassa og tenkte ikke noe mer over det.

 

Jeg kjente litt til at bilen ikke ville stå stille i drive og at den duret mer enn hva jeg er vant til med arbeidsbilen som også er automat (Vito), men slo det bare fra meg som at bilen var sterk og dravillig.

 

Jope: Ja noe deromkring.

 

Hvor langt tror dere bilen vil kunne gå hvis dette nettopp har startet? Med og uten flushing...

Hvis det skulle strande med selger så kan jeg jo selvfølgelig sende den til 4Land i Polen. Men har tenkt å kjøre saken til enten NAF eller Forbrukerrådet sier at jeg ikke har noen sak.

Edited by Ramius

Share this post


Link to post
Share on other sites

bilen går langt selv med denne vibreringen. det er ikke slik at den bråstopper.

 

men du har nok en god sak for å få dette dekt eller delvis dekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er egentlig 5 år etter boka men les gjerne denne linken :

 

 

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10083022

 

 

 

Tommy

Har lest denne Tommy.

 

Biter meg spesielt merke til det jeg har tatt utdrag av under.

 

"Viktig regel!

 

Det kan være verdt å merke seg en spesialbestemmelse i forbrukerkjøpsloven som slår fast at skjulte feil som viser seg innen seks måneder etter at kjøpet fant sted, formodes å ha vært der ved overlevering, og følgelig er en mangel.

 

Her «snus» bevisbyrden, slik at det er selger som må bevise at så ikke er tilfelle."

 

Og jeg mener jo bestemt at denne mangelen MÅ ha vært der før overtagelse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er bare å kjøre på kamerat. Om det er til noe trøst så har jeg også hatt mange "sjulte feil etter kjøp av min P 38 4,6 2000 modell og saken ligger nå til behandling hos Forbrukerrådet etter at selger ikke har gitt tilbakemelding av rekomandert brev sendt han etter 1 måneds eierskap.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette tror jeg -_- . Siden du fikk såpass stort avslag med å si fra deg den påtenkte garantitiden - tror jeg slaget er tapt.

 

Når det er sagt er det flere som har fått reparert kassa i polen for en mye rimeligere penge en det du fikk i avslag på prisen.

 

Til rattstamme problemet, er mitt råd - absolutt ikke prøv å sveise på delen ( med delen fast i bilen ) Hvis den er hard å borre i, så er det jo garatert ikke aluminium heller. skaff ny( brukt ) del og bytt den.

 

Mvh Brage

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...