Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
RonnyS

Metabo fettpresse

Recommended Posts

Du mener vel om du kan bruke luft fra kompressoren til å operere denne?

 

Det er nok hansen nippel (den mest vanlige). Du trenger bare en overgang fra hva du enn har på kompressoren til denne.

Kompressoren må kunne levere nok trykk og menge luft.

 

Fordeler med denne er at du kan pumpe uten å bli sliten og det er enklere å komme til.

 

Ulemper er at du merker ikke om det er motstand i det du fyller med grease så man vet ikke om du har riktig mengde. (Ved mindre man bruker apemetoden og greaser til det tyter i alle retninger.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blir nok brukt mest til å smøre kryssa på akslene med. Det kan ikke være så store trykket som skal til for å bruke denne.
Er det mange andre plasser Defenderen skal smøres?

Pressa ligger i boin og jeg er hjemme. Får sjekke kompabiliteten når jeg skal sydover igjen.

 

 

Ronny S

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den er rangert 2-10 bar står det. Vanlig arbeidstrykk på arbeidsluft er rundt 8 bar.

 

På defender er det vel bare kryss som trenger denne formen for presse. (Bremsesylinderen på tilhengerdrag om du har har også nytte av denne)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da blir den store utfordringen å komme seg under bilen.
Defenderen er jo veldig lav … for en mann av min størrelse.
I gamle dager hadde jo alle gårder en bukk å kjøre opp på, eller smøregrav i garasjen. De dagene er over.

 

Ronny S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har da noen bordbiter liggende og et par ekstra hjul?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja,det var jo en mulighet.

 

Hevesett i 10" et annet , kanskje?

 

Eller finne en dyyp grøft og legge den mellom hjulene.

Det funket for kompis ved automatkasseskift på van.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Ronny!

 

Poenget her mtp drift av pressa di er mengde luft i liter den treng. Nippel kan du skifte til det som passer. Er mest truleg 1/4" NPT på pressa. Åssen hu-kopling du har på dine slanger er rein gjettning for oss. Drit forsåvidt i trykket. Luftmengda er ikkje oppgitt. Fritt agitt luftmengde frå ARB kompressorane er temmelig låg, eg trur det blir ei kjedelig langdragen oppleving. Eg kjem vel sjøl til å handle ei 1-hands fettpresse siden det er enklast.

Høgda under aksling kan du egentlig greiast regulere med kjøreramper under hjulane om du ikkje vil investere i anstendig jekk & bukkar.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har prøvd flere utgaver av fettpresser,batteri,luft,220v og manuelle den tiden jeg drev verksted.

Da snakker vi om smøring av div. biler per dag.

Endte til slutt opp med to typer manuelle fettpresser.

Den ene med vanlig hevarm og den andre med enhåndsbetjening.

Se på Biltema nummer 20724 og 20723.

Fettpressene med strøm og luft ble for kranglete å dra rundt på bilene og mye greier å holde rent på en enkel måte.

Den manuelle pressa gikk rett i delevaskeren når den ble for klinete.

De manuelle pressene gir bedre følelse med hvor mye og hvor bra du får smurt.

Hevarmpressen leverer mer trykk og mengde enn enhåndspressa men er litt klønete å bruke på steder du trenger å styre munnstykket så det holder seg rett på nippelen.

Fettpressene får fleksislange mellom presse og munnstykke istedenfor stålrør før jeg tar dem i bruk.

Munnstykker slites og kan med fordel byttes av og til.

 

Men bileier osv. blir litt imponert når man fetter med trykkluft eller strøm ;):D

 

 

 

Edited by gautes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har denne og den funker brillefint. Men var forsiktig for den spretter fort ut det som er av gummitettinger etc.

 

Brukes med andakt og følelse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeg har en med luft og en enhånds manuel. luft saken henter fett ut av en 50 liters dunk. funkernfintfint. dersom det er nye kryss og hele akslingen ligger på benken bruker jeg den lille manuelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå har jeg brukt denne pressa litt, og det fungerer greit med luft fra ARB-kompressoren.
Har brukt den på kryssa, og på en nippel tilhørende styrestaget fremme.

Jeg må si at jeg rett og slett synes dette er praktisk og kjekt. Fett får jeg i patroner som er enkel å bytte ut.

Det fulgte med både rør og fleksibel slange til denne, og jeg foretrekker slangen. Niplene var aldri i linje med muligheten for å komme til med røret.

 

Ronny S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg må sjekke hvilken pumpe som står i bilen. Tror kanskje det kan være en CKMP12.

Slangen er for dekkpumping som fulgte med pumpa. En slik orange spiralslange.

Skal sjekke litt mer når dagslyset kommer tilbake.

 

Ronny S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gått noen dager nå, og så dukke denne opp igjen.
Det er en ARB CKMA 12 compressor jeg har i bilen.

Og fettpressa fungerer fremdeles helt topp.

 

Ronny S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×