Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en super Disco 3 2007 som har gått 137.000. Perfekt bil. Den har bare ett problem. Den tåler ikke minusgrader. Håper noen på forumet her kan hjelpe meg. Dette har vedvart lenge. I dag startet den med et nødskrik i minus 5. Dette PÅ TROSS AV:

 

- At jeg har fjernstyrt webasto som hadde gått i en halvtime i forveien (dvs hele "programmet")

- At jeg byttet alle glødepluggene i april

- At jeg byttet batteri og dieselfilter i april

- At jeg har helt full tank med god diesel

- Ingen feil på diagnoseverktøyet sist jeg sjekket (april)

 

Det som skjer er følgende: Jeg vrir om tenningen. Merker at det er god kraft. Men så visner tenningen hen. Etter to-tre sekunder. Jeg kan veldig lite om bil. Men det føles liksom som om det tenner, men at den ikke får noe drivstoff til å faktisk starte?

 

Når bilen så starter, med et nødskrik, så virker det liksom som bilen starter "litt og litt". Ikke hele motoren på en gang liksom.

 

Ingen feil ellers. Bilen tenner helt fint så sant det ikke er minusgrader. Blir gal av dette. Tips mottas med stor takk.

 

Mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Arild.. du .. jeg har vært borti dette greiene her selv. jævelig irriterende.. Etter at Webastoen har kjørt en stund, så ser du at tempmåleren viser en lunk i kjølevannet. la oss si at det er 53 grader dette vannet holder.

men i motoren i stemplene og sylinderene er det ikke fult så hett. der er det nok ganske kaldt. jeg vil påstå omgivelses temp. i ditt tilfellet 5 blå.

 

Hvis du ser på gløde lampa i instrument panelet når webastoen har gått ei stund og vrir nøkkel te posisjon 2. ved 5 minus ute og motor temp på eks 53 grader ser motor styringa at her ere godt å varmt, trenger ikke gløding og start prosedyre for kald motor uteblir. Som du sier selv bilen starter "litt og litt". den ligger vel på 500rpm og gasspedalen ersponderer ikke? Derfor oppfører motoren seg slik den gjør.

 

Neste gang når bilen er kald. dropp webasto fyringa og prøv å start som vanlig å se hva som skjer da.

 

P.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett skal bilen starte og gå fint når Webasto har gått i en halv time. Dette burde være god tid selv ved -20.

 

Gjort noe med EGR-ventilene?

Kan det ikke være at disse står feil og slipper eksos inn, dvs at kald motor ikke bare får diesel og ren luft slik ECM tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Re. magnes:

 

Nei, glødereleet er ikke byttet. Kan det være her feilen ligger?

 

Glødesymbolet virker å oppføre seg "normalt". Tar vel 10 sek eller noe før det slukker. Så prøver jeg å starte bilen. Men så skjer det jeg beskrev.

 

Re. parrafin23:

 

Takk, men testet det i går. Altså å droppe webasto-fyringa. Bilen oppførte seg ganske likt. Startet vel da på 12. forsøk. Mot 9. i dag. Til gjengjeld var det noe kaldere natt til i dag kontra natt til i går, så kanskje har webastofyringa funket bittelitt?

 

Re. engebo:

 

Nei, har aldri rørt EGR-ventilene. De gir heller ikke feilmelding på diagnoseverktøy... Og om de var gåene skulle jeg vel strevd i oppoverbakker osv. med masse svart eksos? Eller?

 

Mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett skal bilen starte og gå fint når Webasto har gått i en halv time. Dette burde være god tid selv ved -20.

 

Gjort noe med EGR-ventilene?

Kan det ikke være at disse står feil og slipper eksos inn, dvs at kald motor ikke bare får diesel og ren luft slik ECM tror?

enig. Setter en tier igjen på at en av ventilene står litt åpen å lager krøll.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Re Mads SL og simen grimsrud:

 

Så det kan være EGR-feil selv uten feilmelding på diagnoseverktøy og selv om jeg ikke har noen andre indikasjoner på EGR-trøbbel?

Re Mads SL og simen grimsrud:

 

Så det kan være EGR-feil selv uten feilmelding på diagnoseverktøy og selv om jeg ikke har noen andre indikasjoner på EGR-trøbbel?

Re Mads SL og simen grimsrud:

 

Så det kan være EGR-feil selv uten feilmelding på diagnoseverktøy og selv om jeg ikke har noen andre indikasjoner på EGR-trøbbel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg foreslår EGR er at jeg opplevde tilsvarende for et år siden. Blendet da EGR, resultat: problem borte, men "gul" motorlampe.

Fikk da ikke feilkode lagret før det ble verre, nå er feilkoden der konstant. Kan slette den, men gul lampe og feilkode dukker ganske kjapp opp igjen.

EGR er ikke bra for motor (og miljø), ref hvordan innsuget ser ut på en bil som har gått noen tusen km og hvor EGR ikke fungerer optimalt (min påstand).

Ny påstand: bytte EGR gir kortvarig miljøgevinst og vil om kort tid legge avleiringer i innsug som også kommer inn i forbrenning og skader ventiler og glødeplugger.

 

Meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Re engebo:

 

Jeg har ikke videre forstand på bil. Men har lest på utenlandske fora at EGR er noe dritt man med fordel kan blokke. That said: Jeg orker ikke skummelt gult symbol som popper opp i tide og utide, så OM det er EGR-ventilene mine som har røket kjøper jeg heller nye.

 

Men kan det tenkes at EGR-ventilene mine ikke er ødelagt, men bare er ute av posisjon?

 

Hva med glødereleet?

 

Er det ikke pussig at glødesymbolet fremdeles lyser veldig lenge -- selv etter 30 min med motorvarmer?

 

Kan det være dieselpumpa?

 

Sitter i bilen nå. Snaut 10 minus. Venter på webastoen skal gå en halvtime før jeg tør å starte bilen.

 

Skal forsøke å filme starten så dere kan se.

 

Mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle,

 

Potensielt pappskalle-spørsmål her. Men nå har webastoen surra og godt en halvtime. Men den er fremdeles helt kald å ta på? Virker ikke som den genererer varme i det hele tatt? Er den ødelagt tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webastoen sender ikke varme til kupeen det er det kupevifta som gjør. De er ikke sammenkoblet på bilen din, dersom den er original.

Fyrer Webastoen så blir den DRITVARM. Det er umulig å ta på den når den fyrer. Det kommer også varm eksos med relativt god blås.

Etter 30 minutter skal bilen bli varm (sett nøkkelen i tenninga og den skal gi utslag på nåla) kjenn på kjøleslangene, er de kalle så er det noe gærnt med Webastoen.

 

Dersom du setter nøkkelen i tenninga så skal det komme varm luft fra vifta med en gang. Da funker Webastoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har definitivt ikke fyr på webastoen din, men det løser vel ikke problemet ditt med oppstart!

 

Hvis du har FBH-controlleren fra BAS, kan du sjekke og slette feilkoder. Den låser seg etter tre mislykkede oppstarter.

 

...men hvis du hører lyd fra vifta i webastoen i 30 min uten at den fyrer, er det vel kanskje noe mer fundamentalt galt med den??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har montert fjernstyring på webasto selv, og når den har gått en halvtime starter bil veldig lett, og da UTEN at glødelampe lyser. Uten webasto lyser glødelampe. Websto høres godt, som de over skriver, det suser med en relativt høy lyd, og eksos synes/snøsmelting foran hjulet på førersiden. Også skikkelig varm, så man ikke kan holde på den.

 

Sjekk i bruksanvisning for fjernatyringen din om sletting av feilkode. Utfra det jeg har skjønt kan mye småkjøring "drepe" webasto, dvs brennkammeret. Eliso(oslo avd Praesto) anbefalte meg å trykke på off knappen på vifte hvis bare skulle flytte bil litt hit og dit når under 6 grader, da starter ikke webasto i tide og utide. Den trenger noe tid på start og stopp prosedyre. ( har samme i båten, og der anbefales det å kjøre den på fullt siste minuttene for å brenne rent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Re pertdfem, ESPO og EvenW

 

Ja, er vel liten tvil om at webastoen min da ikke funker som den skal. Eliso Diagnostics skal se på det over nyttår. Martin finner nok ut av det.

 

Så får jeg bare håpe at bilen starter her i fjellkulda de neste dagene...

 

Skjønt det er bare 8-10 minus om natten. Burde vært helt greit å få start på den - selv uten webasto. Begriper ikke hva det er. Har plukket opp følgende tips så langt:

 

A) defekt egr

B) Feilstilt egr

C) Gløderelé

D) Dieselpumpa

 

Ytterligere tips mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan stryke dieselpumpa.... Vist den gir så lite diesel at du så vidt får start så klarer den i vært fall ikkje å levere trykk når du belaster motoren. En teori er at den virker bedre når en får litt varme i dieselen men den blir ikkje varm på 1 min å med 1 minutts kjøring så kan motoren vær belastet mye på den tiden.

 

Det er med 90 % sikkert en EGR ventil som står åpen. 9% def glødereele. 1% def. glødeplugger som ikkje virker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Re Mads SL:

 

Tusen takk for svar.

 

Men 1%ern er det neppe - byttet alle glødepluggene i april!

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Denne historien har fått noe nye interessante kapitler. Men la meg først oppsummere:

 

- Disco 3 fra ses 06. Snart gått 140.000

- Betydelige kaldstartproblemer, allerede ved noen få minusgrader

- Når den først starter virker det som den starter litt og litt

- Fått installert fjernstyring på webastoen. Lar jeg den gå enngod stund, så får jeg start

 

Men det skal jo ikke være nødvendig!

 

Så i fjor gjorde jeg følgende:

 

- Bytte alle glødeplugger

- Byttet alle filtre

- Byttet batteri

 

Hjalp det? Nei. Hadde et helvete i julen (da var webastoen også hærpa, men den er nå reparert - måtte ha nytt brennkammer).

 

Så - what's new? Jo, kjørte full service i forrige uke. Alt den vanlige (olje os v + reg.reim). I tillegg har jeg fått sjekket EGR hvor man ikke finner noen feil. Men så viste det seg at oljetemperaturmåleren var gåen. Og, viste det seg, så hadde det gått en sikring som fikk til to av glødepluggene, så det var i realiteten kun fire som funker.

 

OK - tenkte jeg. Nå har vi endelig funnet svaret. ENDELIG! Så disse greiene ble også fikset.

 

Så jeg dro til fjells i helgen med god tro på at jeg ikke igjen skulle oppleve startproblemer... Det var jo ikke mange minusgrader heller...

 

MEN NEIDA! Hadde det ikke vært for den fjernstyrte motorvarmeren hadde bilen stått der oppe fortsatt!

 

Håper inderlig at noen av dere har noen tips. Hva kan det være???

 

Rett svar gir dusør - jeg lover.

 

Mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om er dette på tdv6, men på diesel jeg har hatt før, så lakk det såvidt det var fra retur slanger på diesel, ved dysene og gjorde at måtte kjøre starter lenge når kaldt, skifet disse og mye lettere start både kald og varm.

 

Hvis temp måler olje var gått, kanskje er det flere tempmåle sensorer som også er gått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper vilt at dette er EGR relatert, men jeg lurer samtidig på hvorfor der var gått en sikkring til glødinga.

Etter bytte av denne er der utført noen tester av gløding for å verifisere at glødinga faktisk virker?

Har sikkring gått på nytt?

 

Hade også være intressant å vite hvilken spenning batteriet har etter et døgns stillestående samt hva ladinga er umiddelbart etter at du startet bilen og etter 5 minuttert driftstid.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel test er kanskje å kople på 6 stk eksterne glødeplugger (som du er sikker på virket) og visuelt se at disse blir glødende/varme? Det vil i det minste avsløre om det er noe feil med sensorere/gløde styring/ledninger osv

-Peres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...