Gå til innhold

Hvilke pakning til Swiwel ball


EspenV

Anbefalte innlegg

God romjul folkens.

 

Oppdaget i dag at RRC`n min hadde market veldig på bakken ved høyre forhjul. Har hatt litt svetting rundt pokalen i lengre tid, men nå er det nok kvelden. Sjekket samtidig olja på diffen, og den var svart og grøtete (På tross av bytte for noen måneder siden). Regner med at fettet har vandret inn i akslingen (hvis dette er mulig?….)

 

Var ingen ulyder når jeg parkerte bilen før juleaften, men merket når jeg skulle bremse ned for å svinge av hjemme at bilen dro veldig til venstre. Regner med at lekkasje da var et faktum, men har nok ikke kjørt veldig lenge med det.

 

Er det noen som har deleoversikt over hvilke pakninger jeg trenger? Og eventuelt har noe liggende på sentrale østlandet en plass? Blir nok trangt å få tak i deler pr. post før nyttår.

 

Bilen er forøvrig en `88 modell RRC med 300 Tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slappt strammet kingboltlager er ofte årsak til simring som ikke klemmer på pokalen. Disse må shimses av og til.

Trekker bremsene kan simring mot hjullager være årsaken der, da renner det fett på bremseskiva. Jeg ville demontert og sett og eeretter ringt Eirik w.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen, pakkning har eg liggande laus. Men eg er samd med Rolf: Mest ruleg er både kingbolt & mogelegvis pokal anløpt. Kit koster frå ca 70 £ pr side komplett med pokal, lager etc.

Jobben er sopass "omfattande" at tar ein seg bryet, då kan ein likefullt gjere fullgod jobb.

Ein lekk simmerring kan haldes liv i anten med "One Shot Grease" eller til naud EP-grease. Ikkje idêelt men i nauden................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips karer. Har vært opptatt med juleaktiviteter i dag, så har blitt dårlig med demontering enda. Fikk derimot tak på EWS og han sendte indre og yttre pakning omgående. Så svarene deres etterpå, så er vel mulig jeg må ha mer deler, men hvis jeg er heldig så har jeg jo da delene jeg trenger.

 

Regner med at det er mulig å se på topp og bunn pinnen om denne er slitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har grautete olje på diffen pga grease fra pokal er vel simring som sitter i akslinghylsa moden for utskifting. Eller du har fått vann i diffolja. Tappa en gang 4,5 liter guffe ut av bakaksling pga litt dypvannskylling etter gjørmebading. Men det er vel helst olje og grease som blandes. Så sammen med resten kan du jo egentlig kanskje overhale hele greia.Evnt indre simring hub vil du vel se lekasje med hjulet av. Gjerne drypp på innsiden av dekk, et jævla klin på bremseskjold osv. Simmringen kan du jo skifte i og med at du må av med huben for å skifte den indre simringen i akslingen. Hvis kingbolt er grei, er det vel lettest å kløyve akslingen innerst, ta ut stikkaksling(huben måtte av ja) skifte simmring i akslingen og simmringen rundt pokalen. Kingbolten sjekker du vel ved å jekke opp bilen og bra i hjulet oppe og nede, Sltasje her gir vel ikke slark sideveis.(Tror jeg). Mens du da er så godt i gang kan du jo skifte hjullager i samme slengen (hvis det skulle være nødvendig) eller bare pakke opp lager med ny grease.

 

Puhh blir helt svett jeg.

 

indre simring aksling, pokalsimring, pakning der du kløyver aksling, medbringerpakning, låseskive og skive hjullager Event. simring hub, hjullager, kingbolt(er) og skims og lager (noen sier den nedre skjelden slites), hylomar blue, og tja kanskje det er nok deler. Føy til eventuelle mangler. Nye bolter medbringer?

 

Detta er vel egentlig kurant jobb hvis du bare har dela.

 

Harrymann

Endret av Harrymann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppløftende ord Morten ;-)

 

Jekket derimot opp og tok av begge hjulene på dagen i dag. Røkket og dro godt i alle retninger og merket ingen slakk i hvertfall. Får se om jeg får demontert ferdig i løpet av helga og ta en full vareopptelling på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett bilen ned. Ta godt tak i hjulet øverst og rykk for alle krefter

Blir vanskelig når jeg har tatt av hjulet…... ;)

 

 

 

 

 

 

 

 

Men takk for tipset. Skal sett på igjen hjulet og sjekke skikkelig Rolf :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg, men har brent meg på tidligre at lager kjennes bra ut når man ikke får belastet dem skikkelig, så sikkert ikke dumt å kjenne etter en gang til før jeg river det i filler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...