Gå til innhold

brygging av øl!


KethilF

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Finnes det noen ølbryggere her på forumet?

 

Forsøker å finne gode oppskrifter på alt fra lyse sommerøl til juleøl og Stout.

 

Jeg vet det finnes nettsteder og apper, men der er det ikke så mange som sier hvordan det smaker.

 

 

 

Jeg er helt fersk i gamet, men har en mentor med litt erfaring. Vi bommet riktignok på siste brygg, og om 2 uker vet vi om det er noe vi kan hygge oss med i jula, eller om vi må tømme ut 80 halvlitere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det finnes ølbryggere på vbf!

Brygger hver 14. dag :) Sånn ca. ihvertfall. Startet ganske blank, fikk lest meg opp litt og har vel rundt 30 batchers erfaring.

Vi er to som deler på 20 liter vørter, så det blir ikke mange flaskene på hver. Fordelen er man tør eksprimentere en del (har lagd kokos, sjokolade, ingefær, chilli osv øl), ulempen er at det er alt for få flasker hvis man treffer innertieren. :) Kokos og sjokolade er ikke innertier...

Lyse sommerøl er jo gjerne pils, altså undergjæret. (Lavere temperatur og lengre gjæringstid), men du kan fint lage noe pilsish med overgjær også. Amerikanske hveteøl er gode som sommerøl. Jeg har forelsket meg helt i Porter (i stedet for Stout).

Juleølen er du nok for sent ute med dessverre.

Vi er ikke særlig opptatt med å kopiere oppskrifter, å lage ett godt øl er ganske enkelt og med litt basis kunnskap og noen smaksløker i orden klarer alle å komme opp med gode øl!

Lykke til med batchen, vet hvordan den spenningen er!! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (vi) har også så smått begynt å brygge øl. Vi har relativt stort anlegg som vi har lagd med noen gamle varmtvannstanker. Blir vel alt mellom 80 til 100 liter i hver batch. Erfaringen strekker seg så langt til 5 batcher, men vi har en mentor vi kan spørre så foreløpig har vi ikke kastet noe i vasken.

 

Jeg har sett at det ligger en god del oppskrifter her inne:

 

http://forum.norbrygg.no/index.php.

 

Ellers har jeg forstått at det er mange som bruker en app som heter iBrewMaster som skal være ganske kjekk for å finne oppskrifter og gange opp råvarene til riktig menge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...