Gå til innhold

Bremsecaliper som henger.


Tottoei

Anbefalte innlegg

Mitt høyre forhjul blir varmt når jeg har kjørt litt, og skiven blir først varm. Hvis jeg gir caliperen et lite dunk med enden av latmannsarmen triller den fint til neste gang jeg bremser.Tror dere det er stempelet som går tregt, eller kan det være klossene som kiler seg? Jeg har prøvd å ta ut klossene og rense de og holderen for rust, og sjekket at de to glidepinnene ikke sitter fast. (Den ene har en slags gummiforingen men den andre er helt glatt, skal det være slik?)

{;-)

Totto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig bremsestempelet som går tregt.

Dvs. at dette må tas fra hverandre og gjøres rent, og sikkert fjerne litt gravrust på stempelet.

Oftest kan både ringer og støvtetting benyttes på nytt, og det fungerer greit noen år igjen.

 

 

Dette er nok ikke etter boka, men noe jeg lærte meg da jeg var i tohjulingsalderen, og har benyttet flere ganger på firehjulinger også.

Sist på en Freelander for noen uker siden...

 

Fremgangsmåte:

Ha ny bremsevæske tilgjengelig.

Finn fram en planke som kan kiles mellom bremsepedal inntrykket og sete.

Løsne bremsekalipper og sett ei bøtte under.

Pump bremsen til stempelet popper ut -Pass på å etterfylle mer bremsevæske underveis.

Når stempelet popper ut, setter du planken mellom pedal og sete.

Da stenger du bremsekretsene, og systemet renner ikke tomt for bremsevæske.

Skru av bremseslangen fra kalipperen, og ta alt med port på benken og gjør det rent.

400-papir er fint å ta grader/gravrust med.

Ta ut og gjør ren støvkopp og pakningsringen innenfor.

Også nede i sporet på kalipperen.

Sett det hele sammen igjen, press/ skru/ lirk stempelet forsiktig på plass, og press det i bunnen av klipperen.

Løsne luftenippelen nå som alt er lett tilgjengelig.

Skru fast bremseslangen igjen, og monter kalipperen på bilen igjen og sett på bremseklosser.

Sjekk for bremsevæske, og fjern planken og luft bremsene.

Plutselig har du fine bremser igjen...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel ta en sjau til uka! Litt upraktisk å måtte ut å banke på caliperen hver gang jeg har brukt bremsen!

Skal det da holde å lufte den caliperen jeg har jobba med?

Og abs'en skal ikke finne på noe tøys?

{;-)

Totto

PS.

Skal igang med å montere kjøleveskevarsler, er det ingen fare for at tanken sprekker der man skrur skruer i den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremser har med sikkerhet å gjøre. Jeg ville aldri foretatt meg noe annet enn å byttet til ny calipter. I tillegg koster det ikke skjorta, og da vet man at man ikke får bremser som låser seg under kjøring/bremsing, med de følger det kan få spesielt på vinterføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett at bremser har med sikkerhet å gjøre. Derfor er det viktig at det er rent og fritt for rust der. Det er ikke alltid man har en bremsekaliper liggende når jobben gjøres. Jeg har et ganske bra utvalg av deler, men må nok innrømme at bremsekalipre er noe jeg ikke tar meg råd til å ha noen liggende sånn i tilfelle. Forøvrig så er ikke bremser rakettforskning og enhver som har vist at de kan skru på en land Rover påstår jeg at kan "overhale" en bremsekaliper. Hvis man kan kalle rengjøring og fjerning av skitt for overhaling. Du har da en bremsekaliper som gjør tjeneste i mange år til. Men om man har tilgjengelig og helst vil bytte med nytt, er selvsagt nytt, NYTT. bare husk da å kjøpe original del og ikke den billige Kinavarianten. Da stoler jeg heller på den overhalte gitt, så lenge det er en original og ikke nettopp en billigdel man overhalte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...