Gå til innhold

Sveise styresnekke


siglis

Anbefalte innlegg

Jo godtfolk; dagens utfordring;

 

Har over lang tid prøvd å få fatt i styresnekke til 80'n, men de er, ref Gaute, like vanlige å få fatt i, som hønetenner...

 

Derfor har jeg tenkt, eller lurt litt på, å kutte ned ei snekke fra en 86" som jeg kjøpte av en god forumist.

 

Spm er da; ytterrøret er av "mild steel" og er greit å sveise. Men hva med selve akslingen? Hvilken type stål er dette. Har en meget dreven sveiser på jobben.

 

Noen som har peiling og gode svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er enig med deg der Gaute. Brudd må unngås. Må se på mulighet for å forsterke. Samt må finne ut hva slags stål det er.

 

Må finne ut hvordan den ser ut i andre enden, dvs den som ender nede i selve snekka. Kanskje enklere å modifisere der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg åpnet en sånn nå. Men hvis jeg husker riktig er kuleskruen maskinert direkte i nedre del av rattstammen. Den er vel også herdet. Ingen god ide å prøve å gjøre noe i den enden.

Gautes forlag om å lage nye splains etter kapping er kansje det greieste.

 

Alternativt ville jeg vurdert å slaglodde den med bronselodd eller sølvlodd. Det er en undervurdert gammel metode som tåler mye dreiemoment hvis det er gjort riktig.

Kapp rattstammen på et egnet sted og bor ett hull i den ene enden.

Drei en tapp som passer i hullet i den andre enden.

Da får du en sentrert skjøt som sannsynligvis blir rett.

Rens godt!

Varm opp og lodd sammen.

 

Alternativt lag hull og tapp så det blir lett presspassning og sveis skjøten med TIG (Skaff en ordentlig sveiser)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er å kappe og sveise. Lag et rør som du skjøter med. Røret bør ha god godstykkelse og med så stor ytterdiameter som mulig. Du må kanskje dreie ned akselene noe for å få plass i rattstammerøret. Akselende stikkes inn i røret (sveises altså ikke kant i kant).Tilpass rør og aksel så det blir tight. Mye lettere å få til rett og en mye sterkere løsning. Stålkvalitet og sveisbarhet må selvfølgelig kontrolleres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er no liksom naturen til karbonstål at det kan herdes med varmebehandling. Men det herdes da ikke av sveising forde. Det trengs avkjøling. På SIIa er akselen ikke herdet. Kun skruen i snekka er overflateherdet. På SIIa er akselen 19mm og røret er over 31mm innvendig. Tipper forholdet er lignende på SI. Dvs at det er masser av plass til å få til en sterk skjøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da leser jeg det slik at om man sveiser karbonstål blir det ikke herdet ved sveising hvis man bare lar det avkjøle seg "naturlig".

Jeg har sveist litt av hvert og av og til har det blitt brudd nær sveisen.Så jeg er litt over?forsiktig med sveis av enkelte ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudd i randsonen av sveisen kommer forde området ut mot kaldt stål kjøles ned raskere enn det som er lengre inn mot kjernen av sveisen. Du får en herde effekt i et smalt område. Denne randsonen nøytraliseres ved å varme opp igjen og kjøle ned på en kontrolert måte. I produksjon og reparasjoner på emner hvor materialkvaliteten er kjent har vi sveiseprosedyrer som beskriver hvordan det skal gjøres. I et tilfelle som dette hvor det gjøres hjemme og materialet er ukjent må det brukes litt mere skjønn...

 

Om du dreier tapp og hull, eller lasker med en større hylse spiller ingen rolle. Så lenge du sveiser vil du få randsoner som må bearbeides.

Hvis du slaglodder får du ikke denne herde effekten, og i realiteten vil du faktisk få en vel så sterk kobling som ved sveising.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Av og til er man heldig.

Satt vel en underlig sak på denne hvis jeg ikke husker feil.

Hadde det vært en sliten orginalsnekke burde den blitt hyllevarmer inntil noen "bygger" ny av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer det Gaute. Det satt ei snekke fra en gammal VW. Den fungerte i og for seg greit den, men det den var tilpasset til et lite GT ratt så skaukjøring medførte senebetennelse.... Mulig jeg kunne mikka til noe med ratt, men foretrekker den originale, så nå er livet bra. Når jeg i tillegg får henta noen bremsedeler hos deg er det kun masse skruing som gjenstår..... og litt sveising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...