Gå til innhold

Fremdiff disco 1, hvordan skal den virke?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Mener nå jeg kan litt om differ og hvordan de fungerer osv, men nå er jeg litt forvirret og trenger litt hjelp.

Har heist Disco'n (300tdi) i været, satt bilen i andre gir, (for det er andregiret som har mest hvining osv)

og latt den gått der på tomgang. Da ser jeg at bakhjula snurrer fint rundt, det ene fortere enn det andre, men det er jo normalt. :)

 

Foran er det jeg ikke skjønner.... høyrehjulet snurrer fint og greit. Men venstre står helt stille....prøver med sperre på og av, men ikke forskjell. Dytter litt på dekket i rulleretningen, og da napper det litt i det. Prøver å holde igjen/bremse høyrehjulet, og da napper det også noe i det.

 

Stopper bilen og snurrer mellomakslingen manuelt, da oppfører alt seg slik jeg mener er normal.

 

Er også av den oppfattning av at hjulet på den andre siden av akslingen skal snurre i motsatt retning av hjulet du snurrer. Men hjulet beveger seg ikke i det hele tatt. Bak fungerer det helt fint. Hjulet snurrer motsatt vei av det jeg snurrer.

 

Skal det ikke være slik foran og? Eller er det et slik frihjulsnavopplegg inne i der en plass? Eller har jeg en knekt stikkaksling?

 

Når jeg satte skrutrekkeren mot diffen og til øret syntes jeg at jeg hørte noe rumling av noe slag.

Tappa olja, og synes den var fin.

 

Får ta med meg en voksen og høre. :)

Noen som har noen tanker? :)

 

Mvh. Erik. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett 1 dekk i bakken, bilen i gir & snurr på det som er i været. Kikk på mellomakslingen

Er IKKJE vanskelig dette -_-

 

Ideelt sett skal slik du beskrive dette begge hjulane "trille" når du har løfta dei klar marka. Verden er ikkje alltid ideel :mellow:

EIn knekt stikkalskling MÅ ikkje vises igjen som spon i diffen excl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ja det får jeg gjøre. :-)

 

Ja, Jermund, det stemmer jo såklart! :-D

 

Snurrer jeg hjulet for hånd går mellomakslingen som den skal, men ingenting skjer med hjulet på den andre siden.

Hjula snurer fint og greit, uten særlig motstand.

 

Men med motor gående og bilen i gir virker hjulet nesten låst...

 

Noe abs som tuller og holder igjen? (Om det i det hele tatt er mulig på slik bil...) Har fullt av feilkoder på systemet. Pumpa fungerer, men ingenting skjer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

diffen virker den, kraften går bare letteste vei…. tipper på att bremsecalipperen din henger litt.. jekk opp det hjulet du mener ikke går rundt og drei på det, går mellomakslingen rundt så er det i orden.. går den ikke rundt så er det noe alvorlig galt.. eller gjør som jermund sier,, sett deg inn i bilen og kjør uten att senterdiffen er i lock.. hvis bilen går fremover så virker den.. må du låse senterdiffen så virker den kun på diffen som er i fordelingskassa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, mellomakslingen går jo rundt, så da må det jo være bra. :)

Har kjørt bilen hver dag denne uka, uten senterdiff!

 

Hm, ja, kan jo være så....men det synes jeg er rart, calipper'n er ikke mer enn to år gammel....

Går jo helt greit å snurre hjulet for hånd, men ja, jeg hører klossene såvidt gli innpå skiva.

Blir glad om det bare er dette som er feilen. Plenty med andre dyre ting som er ikkefungerende.

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...