ovik Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 (endret) 3-4 ganger i det siste har bilen stoppet ved gasspådrag fra tomgang. Fellestrekk er kald motor og fuktig vær. Jeg mener å observere litt ujevn gange på tomgang i forbidelse med disse situasjonene. Det er en 2006 modell med snart 200' på telleren. Mine teorier er tett dieselfilter eller eventuelt noe med luftmengdemåler. Hva tror dere? Endret 25. november 2013 av ovik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaldevass Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Lenge siden filter skift ? Hva seir IID tool om maf verdier Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ESPO Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Hvis dieselfilteret er tett, skulle du vel også merke det ved gasspådrag ved vanlig kjøring? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ovik Skrevet 25. november 2013 Forfatter Del Skrevet 25. november 2013 Det er tid for filterskift - et komplett servicesett ligger i garasjen. Jeg er sykemeldt og ikke i form til å pusle med bilen nå, så derfor teoritiserer jeg foreløpig. En runde med diagnose venter når formen kommer tilbake:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ovik Skrevet 2. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) Da har jeg lest av MAF verdier. IIDtool rapportere 19-20 g/s ved tomgang og kald motor og kald luft. Er det normalt? Nå har ikke bilen stoppet igjen, så kanksje problemet er borte. Jeg håper å få til å bytte dieselfilter snart. Er det noe spesielt å tenke på der? Relevant seksjon i verkstedmanualen min mangler, så jeg trenger noen tips her. Endret 2. desember 2013 av ovik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjellrev Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 For meg høres det ut som en MAF sensor som er skitten/feiler. Klippet dette ut fra workshop manual The MAF/IAT sensor is located on the inlet air duct directly after the air filter box. The sensor combines the two functions of a MAF sensor and an IAT sensor in one unit. The sensor is housed in a plastic moulding which is connected between the intake manifold and the air intake pipe. The MAF sensor works on the hot film principle. Two sensing elements are contained within a film. One element is maintained at ambient (air intake) temperature, e.g. 25°Celsius (77°F). The other element is heated to 200°Celsius (392° F) above the ambient temperature, e.g. 225°Celsius (437°F). Intake air entering the engine passes through the MAFsensor and has a cooling effect on the film. The ECM monitors the current required to maintain the 200°Celsius (392°F) differential between the two elements and uses the differential to provide a precise, non-linear, signal which equates to the volume of air being drawn into the engine. The MAF sensor output is a digital signal proportional to the mass of the incoming air. The ECM uses this data, in conjunction with signals from other sensors and information from stored fuelling maps, to determine the precise fuel quantity to be injected into the cylinders. The signal is also used as a feedback signal for the EGR system. The IAT sensor incorporates a Negative Temperature Coefficient (NTC) thermistor in a voltage divider circuit. The NTC thermistor works on the principle of decreasing resistance in the sensor as the temperature of the intake air increases. As the thermistor allows more current to pass to ground, the voltage sensed by the ECM decreases. The change in voltage is proportional to the temperature change of the intake air. Using the voltage output from the IAT sensor, the ECM can correct the fuelling map for intake air temperature. The correction is an important requirement because hot air contains less oxygen than cold air for any given volume. The MAF sensor receives a 12V supply from the Battery Junction Box (BJB) and a ground connection via the ECM. Two further connections to the ECM provide a MAF signal and IAT signal. The IAT sensor receives a 5V reference voltage from the ECM and shares a ground with the MAF sensor. The signal output from the IAT sensor is calculated by the ECM by monitoring changes in the supplied reference voltage to the IAT sensor voltage divider circuit. The ECM checks the calculated air mass against the engine speed. If the calculated air mass is not plausible, the ECM uses a default air mass figure which is derived from the average engine speed compared to a stored characteristic map. The air mass value will be corrected using values for boost pressure, atmospheric pressure and air temperature. If the MAF sensor fails the ECM implements the default strategy based on engine speed. In the event of a MAF sensor signal failure, any of the following symptoms may be observed: ? Difficult starting ? Engine stalls after starting ? Delayed engine response ? Emission control inoperative ? Idle speed control inoperative ? Reduced engine performance. If the IAT sensor fails the ECM uses a default intake air temperature of -5°Celsius (23°F). In the event of an IAT sensor failure, any of the following symptoms may be observed: ? Over fuelling, resulting black smoke emitting from the exhaust. ? Idle speed control inoperative. ENGINE COOLANT TEMPERATURE SENSOR The engine coolant temperature sensor is located in the top hose at the coolant manifold junction. The ECT sensor provides the ECM and the instrument cluster with engine coolant temperature status. The ECM uses the temperature information for the following functions: ? Fuelling Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ESPO Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Dieselfilteret (under bilen under passasjersetet) på 05 og 06-modellene er litt plundrete å få av de 4 slangene som er koplet på. Jeg sleit med å komme til med hånda. Men det er sikkert noen smarte triks? Lufting i etterkant via ventil bakerst i motoren. Ligger en beskrivelse av hele greia på disco3-forumet med bilder som sikkert noen har linken til. (har den ikke her) her var den: http://www.disco3.co.uk/forum/topic32281.html?highlight=diesel+filter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads SL Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Dieselfilteret (under bilen under passasjersetet) på 05 og 06-modellene er litt plundrete å få av de 4 slangene som er koplet på. Jeg sleit med å komme til med hånda. Men det er sikkert noen smarte triks? Lufting i etterkant via ventil bakerst i motoren. Ligger en beskrivelse av hele greia på disco3-forumet med bilder som sikkert noen har linken til. (har den ikke her) her var den: http://www.disco3.co.uk/forum/topic32281.html?highlight=diesel+filter Lufting gjør men med å slå tenningen av å på 10 ganger å vær gang lar man tenningen stå på i 5 sek. start opp å la turtallet ligge på 3000 rpm i ca 15-20 sek å la motoren gå litt på tomgang. Så slipper du å få spruten i trne å fylle hele motoren med diesel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ovik Skrevet 4. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2013 Hmm Kan man bytte filter på 06 modellen uten å lufte via ventilen i motorrommet - ser ut som det er to meninger om det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ESPO Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Ikke to meninger men to metoder! Metoden som MadsSL refererer til virker jo mye greiere. Har også lest om den! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knockout87 Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Hva skal MAF verdiene ligge på ved varm motor? Får "engine system fault" uten noen lampe som lyser. Finner heller ingen sprekker/lekkasjer ved intercooler. Feilkode P0046-00 unknown. Håper det kan være noe med MAF..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.