BjarneY Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Trenger nye vinterdekk. De gamle er noen sleipe piggfrie som ikke helt passer til nord-norsk kystvinter. Men brede dekk er vel ikke strengt talt det lureste om vinteren. Tenkte på å kjøpe originaldimensjonen til RRC, 205 80 16, eller tar jeg feil der? Men det er ikke mye utvalg. Får opp hakkapeliitta C2 som alternativ som regel. Lurer da på om 1, Er det noen som har erfaring med disse? og 2. Hvorfor brukes det og selges det nesten konsekvent bredere dekk enn denne størrelsen? Er det bare forfengelighet og mote eller spiller det faktisk ingen rolle? Bjarne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 (endret) Før i tia hadde dekk hard gummi og store knaster uten noen form for seiping, eller skjæring som delte opp knastene. Man var prisgitt bilens vekt og smale dekk for å få så stort marktrykk som mulig. Nå har vinterdekk myk gummi og dekkbanen er full av seiping slik at dekket griper godt. Jo større annleggsflate jo bedre grep. På slafseføre vil likevel smale dekk gi bedre grep, men på alle andre vinterfører vil bredde gi bedre grep. C-dekk vil bli for stive, det er forsterka varebildekk. Mange velger 245/75x16" på range rover av de gamle, og det er en fin dimensjon. Endret 22. november 2013 av lafterolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hillestad Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Husk at rulleomkretsen skal være +- 5% i forhold til std dim og load index minimum det som står i vognkort, det er vel hoved regel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorden Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Eg har piggfritt i 235.70/16 på min i vinter. Vurderte større, men så er det den automaten og lock up da.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Er ikkje heilt med på lafterolf sitt resonnement, sjølv om det er klart at dekkteknologien har gått framover. Men det er like klart at det kjem jo mykje an på kva slags føre du reknar med å køyre mest på. Hos meg er det ei slags blanding av innlandsklima og kystklima som fører til mykje is, slaps, snø og allslags nullføre, hålke og alt anna ein kan kome på. Eg svergar til dei ikkje altfor breie dekka, sidan eg ser det som totalt sett meir skummelt med for breie enn for smale dekk. Det vil seie at eg har 245/75-16 på Discoen og 235/85-16 på RRC'en. Ser liten grunn til å kjøpe breiare neste gong. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harald Walberg Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Da jeg hadde COOPER DISCOVERY vinterdekk uten pigg til overs fra min MB Gelandewagen i dimensjonen 225/75-16, valgte jeg å montere disse på min P38 sammen med aluminium felger med ET 37 ( skal være ET 57 ) og kombinasjonen ble utmerket. Rulleomkrets, sporvidde og speedometer ble tilnærmet 100% korrekt, framkommeligheten er absolutt godkjent og null sporing ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IAS Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Er enig med Rolf. Kan sammenlignes med sandpapir. Hvis du tar en bred bit og trykker ned og forsøker å skuve den fram over feks. en planke må du ta i ganske mye. River du av en smal strimmel, sklir den ganske lett selv med samme trykk. Men det er jo selvfølgelig best effekt ved nye dekk (sandpapir) Dess større anleggsflate, dess bedre friksjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BjarneY Skrevet 23. november 2013 Forfatter Del Skrevet 23. november 2013 Har vært innom Amazon og Transporter forum i min bilkarriere, men lrf slår de med god margin. Takk for mange gode svar, lærer masse Originalstørrelsen finnes jo knapt i annet enn lett lastebil utgave og Lafterrolf sitt resonnement var veldig godt. Tipper det blir en mellomting og 235 70 / 16, avviket der er på 0,14%. Burde være godkjent. Men Lorden, du skriver at du vurderte større, men så var det det med automat og lock up? Hva betyr det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Har vært innom Amazon og Transporter forum i min bilkarriere, men lrf slår de med god margin. Vi kaller dette forumet VBF. Verdens Beste Forum. Og det er ikke uten grunn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Er enig med Rolf. Kan sammenlignes med sandpapir. Hvis du tar en bred bit og trykker ned og forsøker å skuve den fram over feks. en planke må du ta i ganske mye. River du av en smal strimmel, sklir den ganske lett selv med samme trykk. Men det er jo selvfølgelig best effekt ved nye dekk (sandpapir) Dess større anleggsflate, dess bedre friksjon. Og så kan du prøve å tømme rømmegraut over planken og gjere eksperimentet ein gong til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vha Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Kjørte med hakka5 i 235/70/16 på min rrc og har hakka7 i samme dim på min disco1, prima dim og ikke noe problem med lockup eller annet. Tror det viktigste er gode dekk, fikk prima pris hos lokal dekkforhandler selv om det kosta litt. Om jeg ikke tipper feil kjører du over sjonfjellet og der ville jeg ikke spart på konfekten lykke til med dekkjakta Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BjarneY Skrevet 23. november 2013 Forfatter Del Skrevet 23. november 2013 Sjonfjellet ukentlig, fjellovergang med snø på kysten er ikke bare morro Godt å høre at det er flere som har gode erfaringer med 235 70 16. Tim Patrick snakket om et kaffetreff på Mo Vidar, ser fram til det. VI skal ha en runde en helg om ikke lenge og mekke litt også. Må ta litt oljeskift og annet smått før EU kontrollen. Apropo et annet dekkspørsmål. Sliter her jeg sitter med å få disse nettbutikkene til å forstå hvilken bil jeg har. RRC 95, ramma er 89, men på 95 så kommer bare HSE opp som alternativ. Vet noen hvilke spec, boltsirkel og annet som gjelder når en skal lete opp felger manuelt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Skal du kjøpe felger ville jeg brukt de Engelske butikkene. Det blir billigst. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 men så var det det med automat og lock up? Hva betyr det? Lock up er låsing av converteren så den ikke slurer, dette skjer rundt 80 km/t. Med større hjul øker denne hastigheten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorden Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Stemmer som Jari seier. Min låsar seg under 80 km't, og med fartsgrensene her omkring passar det meg godt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BjarneY Skrevet 24. november 2013 Forfatter Del Skrevet 24. november 2013 Da skjønner jeg Lorden, takk for svar. Fornuftig det der. Da får det bli en handletur virtuelt sett til England. Takk for all hjelp folkens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BjarneY Skrevet 24. november 2013 Forfatter Del Skrevet 24. november 2013 Da skjønner jeg Lorden, takk for svar. Fornuftig det der. Da får det bli en handletur virtuelt sett til England. Takk for all hjelp folkens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeBe Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Man kan vel si at det det er plass til går bra i forhold til avvik. Angående bredde er det også sånn at det meste går bra, men brede lavprofildekk er ingen god ide. Og så ser det stygt ut Pigg eller ikke pigg pleier å være en annen religiøs diskusjon. Jeg har aldri hatt annet enn piggfritt og kan ikke si jeg har vært nær problemer selv med godt brukte dekk. Pigg er stort sett falsk trygghet, eller regelrett ulempe på våt vei. Lykke til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BjarneY Skrevet 25. november 2013 Forfatter Del Skrevet 25. november 2013 Hadde jeg bodd i et tørrere klima enn Helgelandskysten så hadde jeg vært helt enig GeBE, men her ute veksler det på timen fra fin snø til ren hockeyis og da er det pigg som gjelder er jeg redd. Har jo piggfritt nå og selv om jeg kjører defensivt som fy, har virkelig ikke lyst til å fronte med en Golf, stopper vel ikke før jeg sitter planta oppå taket, så er min kjørestil en ting. Alle andre sin verre å ha kontroll på. Men virkelig enig i å unngå lavprofil, en vederstyggelighet og forferdelig å kjøre på i tillegg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ian928 Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Lock up er låsing av converteren så den ikke slurer, dette skjer rundt 80 km/t. Med større hjul øker denne hastigheten Skyter litt fra hofta her, er det ikke slik at converteren låser seg uansett turtall etter en tid og holder til belastningen kommer over en viss grense? Dette er hva jeg lærte en gang og syns jeg har oppfattet det samme når jeg har kjørt P38en, altså at etter noen sekunder faller turtallet litt. Nå har jeg kanskje ligget over det turtallet som kreves for å få lock-up når jeg har "kjent etter" men syns liksom jeg har opplevd det i bynære strøk også.. Dette burde ha en del å si for bensinforbruket hvis det stemmer at vi kjører med sluring under 80km/t! Og en annen ting er jo faktisk oljetemp på kassa om man kjører med henger og converteren jobber hele tiden? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Det er ganske stor forskjell på hvordan styringa av girkasse/converter arter seg på en f.eks. DSE med 285Nm og en HSE med 390/400Nm. Likeså vil biler med elektronisk styring av motor og girkasse ha en langt mer optimal funksjonn enn der hvor girkassen kun styres av en wire og en governor. Videre har jeg notert meg at ingen av Mercedesene mine har hatt LockUp. Selv 3.2 literen med 194Hk og 460Nm jeg har nå er uten og allikevel går den på 0,65 i snitt. Jeg er dermed litt usikker på hvor viktig den er... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 På td5 er lockup viktig for å senke turtallet. Den går mye oppimot 3000 omdr. Og da renner det diesel igjennom. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Jeg har bestandig holdt meg til 235 dekk vinterstid og vært fornøyd med det. Men nå ble det 265 pga prisforskjellen og jeg merker det godt ved forbikjøring med snøslaps og løssnø i midtrabatten. Dog kan det virke som de biter noe bedre på fast og glatt underlag. Men mine gamle dekk var utslitte,6år, så sammenligningen er nok preget av det. Kjør etter føreforhold,dekktilstand og sjåførens dyktighet så går det bra i vinter også. Vi har ingen biler å miste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamse_bra Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Min erfaring er som Gaute sier. På hardt underlag er brede dekk best, mens på løssnø og slaps er smale best. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.