Gå til innhold

Sveisemaske


telindnor

Anbefalte innlegg

Holder på å "skrive" et nytt kapittel i soga om min bilhobby, "SVEISING". Her er jeg på gyngende grunn, for å si det litt pent. Da en hyggelig medforumist forleden dukket opp med et godt brukt MIG apparat kom lysten til å prøve ut morroa ganske kjapt. Prøvde meg på en rep på et takstativ, noen fix på traktoren, litt plater etc så gøyv jeg i går løs på ramma på seriebilen :)

MEnN det største problemet er den elendige maske jeg kjøpte på...hold dere fast...Biltema. Jeg ser ingenting...mer eller mindre...hvor jeg sveiser. Det er rett å slett stummende mørkt inni der. SÅ, hva BØR jeg se etter hva gjelder maske. Går det an å få noe som fungerer bra uten å tømme matbudsjettet for kommende mnd?

 

Et bilde av forsøket...før jeg har pusset eller gjort noe "pynting" altså B)

 

seriebil sveis.jpg

Endret av telindnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til gammeldagse masker.

 

For å kunne sveise mag må du pusse ned til bart rent metall der du skal sveise. Dette er veldig viktig, og minst like viktig er jording. Så fremt det er mulig så jorder du til det stykket du sveiser inn. Om ikke, puss ned til metallet er så blankt som et speil der jordingsklemma skal stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en slik selvblendermaske, veldig kjekt så kan man ha begge labbane på "fatet"

Pluss at man kan justere hvor mørkt det skal være.

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man først har blitt bortsjemt med maske som selvblender (på tidligere arbeidsplass) så er det kjipt og sveise med vanlig maske igjen. Skulle jeg kjøpt ny hadde jeg absolut vurdert og investere i det. Ser det har gått litt ned i pris også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg liker IKKJE justering av lysstyrke eksternt på sveisemaska, det er enklet & greit i vegen. Særlig når ein k*dder innunder trange plasser

Esab er det beste altternativet her. Desverre elendig produktinfo frå Jula si side................ :angry:

Ellers er det litt meir "friske" masker å få på fks finn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du har "tatt" til sveiseapparatet Terje. Meget kjekt å kunne være sjølhjulpen på dette feltet også.

Blir bra dette. :)

Går litt tid til mitt andre prosjekt også (oppgradering på skuta). Sliter ikke med ikke å ha noe å gjøre.

Er innom her også både titt og ofte men har ikke vært så mye arbeid på bilen i det siste (men den er oppe å går altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...