Gå til innhold

Roar`s prosjekt/er


Roar Moslet

Anbefalte innlegg

Takker for skryt folkens :)

 

Bilen min har 147500km på km telleren, så at det må byttes litt deler er helt greit og forventet. Jeg har nå bare byttet en o-ring, ei vakuum pumpe og klosser bak som utslitte deler, i tillegg har jeg gitt motoren en oljeservice. Ellers er det bare forbedringer som jeg ønsker meg for å prøve å øke komfort nivået ennå et hakk.

Må si det er en forskjell på Pumaen kontra en nyere td5, varmeapparat, seter, 6 trinns girkasse, bedre lydisolering og dashbordet er små ting som iallefall jeg føler at gjør bilen bedre.

 

Mudstuff sin varme-fordeler gjør jobben sin, jeg har endelig fått kjørt en tur der jeg var kald i utgangspunktet og må si at det var deilig med varmt fothus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for skryt folkens :)

 

Bilen min har 147500km på km telleren, så at det må byttes litt deler er helt greit og forventet. Jeg har nå bare byttet en o-ring, ei vakuum pumpe og klosser bak som utslitte deler, i tillegg har jeg gitt motoren en oljeservice. Ellers er det bare forbedringer som jeg ønsker meg for å prøve å øke komfort nivået ennå et hakk.

Må si det er en forskjell på Pumaen kontra en nyere td5, varmeapparat, seter, 6 trinns girkasse, bedre lydisolering og dashbordet er små ting som iallefall jeg føler at gjør bilen bedre.

 

Mudstuff sin varme-fordeler gjør jobben sin, jeg har endelig fått kjørt en tur der jeg var kald i utgangspunktet og må si at det var deilig med varmt fothus :)

 

Enig i det du skriver om Puman sine fortrinn. Mud dekselet skal herved bestilles. Sikkert populært da det står utsolgt på det for tiden. Kos deg videre med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her skjer det lite på min egen bilpark, men litt får man jo gjort innimellom

 

Lydisolering av hjulhusa bak, pluss sideveggene. Slo til på et tilbud på en storpakke med STP Gold hos Ljudia, veldig enkel å jobbe med.

Ble stillere bake, men jeg skal legge tykk filt under originalmattene over hjulhusa itillegg.

 

20140918_091214.jpg

 

20140918_091203.jpg

 

Så har jeg selvfølgelig surfet rundt på verdens weben, og funnet ut at det i høyre hjørne bak er ferdig kabler for ekstra 12v uttak. Fant kabelen og koblet den opp mot en 12v uttak. Denne er 12v uansett om tenningen er på eller av.

 

Her ligger`n Pluss er lilla og sort er minus.

20141004_163149.jpg

 

Hull saga til 12volts uttak

20141004_164430.jpg

 

Ferdig...nå er det 12 voltsutak bak også

20141004_165230.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bytta starter på Puman i dag...det er den værste startmotorbyttejobben jeg noen gang har gjort.

Ingen bilder fra jobben, hadde mer enn nok med å gjøre jobben, og ikke fortape meg i evig bannskap :P:lol:

 

Jeg knota veldig, hadde jeg gjort som klokeboka til LR sa, så hadde det gått litt greiere, men nei da, tullingen skulle jo selvfølgelig høre(lese) på hva folk hadde gjort rundt omkring i den store verden, å skru løs starteren først, det er faktisk veldig enkelt, for så å ta den ned å skru av ledningene.

Men tror dere at det gikk !!, å nei da, og det burde jeg faktisk ha skjønt, for bilfabrikkene spanderer ikke noen cm for mye kabel og det vet jeg da. Men dum som jeg er, så brukte jeg mye tid på å skulle klare å få av ledningene fra en løs starter...det gikk jo selvfølgelig ikke, så jeg måtte skru fast starteren igjen, og da, med mye svette og oppskrapte hender, fikk til slutt skrudd ut mutrene og løsnet ledningen.

Grudde meg veldig til å sette sammen igjen, men det gikk forholdsvis greit, men enkelt var det ikke. Jeg burde vært litt lengre i hendene, tynnere, venstrehendt og sterkere i fingrene....men dum...ja det er jeg...enkelte ganger ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har byttet clutch på Puman i dag, eller egentlig så har jeg drevet å skulle gjort dette i flere uker. Fikk feil på clutchen på en kjøretur for en tid tilbake, og skjønte med en gang at det var ei fjær fra clutch hjerte som hadde hoppet løs, og lagt seg mellom clutch og trykkplata.

 

Prøvde å få delhjelp/ansvar med LR, hvor de skrudde, da det ikke har vært byttet clutch på min, men fikk avslag. De fleste Pumaene mellom 07 og 09 modell har fått byttet clutch både en og to ganger på garantien, da de første hjertene var dårlige.

 

Som sagt, jeg fikk avslag, kjøpte derfor delene av EWS, og måtte vente over ei uke pga at noen ting måtte hentes i UK.

 

Fikk delene tidlig i uken, og hadde på forhånd avtalt å få jobben gjort på et lokalt verksted, men de hadde plutselig ikke tid før langt oppunder jul....ok...da begynner man selv.

Skrudde ned alt på torsdag kveld, det gikk veldig fort, og fikk en kompis (Pickup) på besøk i dag. Vi fikk ned girkassene, byttet simering i bakkant av motor ( den lakk ikke, men jeg skrur ikke ned så mye uten å bytte alt som kan gå istykker etterpå ^_^ ), byttet clutch og trykkplate og byttet utløserlager-slavesylinder. Og så skrudde vi sammen igjen, uten noen spesielle problemer.

 

Her ser man problemet Puma Defenderene kan få, den ene indre fjæra er kommet ut

DSC_0923.jpg

 

Her ser man at fjærene i hjerte er rett og slett utslitte

DSC_0924.jpg

 

Dårlig, uklart bilde, men slik så det ut når girkassene

DSC_0922.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har fått kjøpt og montert litt mer kjekt og ha utstyr :)

 

Først fikk jeg på led tusenmetringer, de gjør jobben helt klart, og sammen med godkjente led hovedlykter ble lysbildet riktig så bra.

H4 led lyktene er fryktelig dyre, men jeg slo til på black fredag hos Paddock og da ble prisen akseptabel. Plasseringen av ekstralysene er ikke der de skal være, men med bortimot null lys hele dagen nå, så ble det prioritert å få de montert før jeg bekymrer meg for det estetiske ^_^

20141214_120810.jpg

 

Så har jeg fått pakke fra Praesto4x4, og der er det flere fine ting. Rakk bare å montere styrbart vindusvisker relee og nye stoppere for 2. dør rad i ettermiddag/kveld. Sistnevnte var noe Glen var overbevist om at alle Defender eiere trengte, jeg var ikke like sikker, men nå, etter montering, så skjønner jeg godt hva han mener. Det er faktisk deilig å kunne åpne den alt for lita døra for fult, slik at man får kommet seg ordentlig inn, spesielt for oss med varebilvegg.

 

Ny og gammel dørsperre

20141216_152551.jpg

 

Montert

20141216_153010.jpg

 

Ble mer åpning ja

20141216_153018.jpg

 

Forresten, ja, ble montert rustfrie skruer på panser og alle 4 dørene i helga...glemte jo selvfølgelig å bestille med skruer til bakdøra

20141214_120751.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns egentlig 80talls defenderne, samt de nyere ( Puma ) versjonen er mye finere enn 90tallere, der alle skulle være mørkegrønne, svarte eller sølvfarget.

Drømmer om å hel-foliere Defendere vår, men har ikke tørt sjekke prisen enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornøyd med 1000-meterne da? Vurderer sterkt samme! Regner med det er e-bay-vare!?

Trenger ikke slike forlengere på døra mi jeg. Har så stor slakke etter eller annet sted i den koblingen, at døra faktisk kan åpnes lenger enn på bildet ditt....

Om det er et godt tegn vet jeg ikke enda da.... :huh::P

 

Flott bil! Du gav virkerlig puma'n en skikklig face-lift med led-lyktene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker gutter, for skryt blush

Er enig med deg Joker, farge valget utover 90 og tidlig 2000 tallet var mye sølv og sort, og jeg er utrolig glad for at dyrlegedama ikke valgte tak i samme farge som bilen :) Keswick green, med hvite felger og tak :wub: , er enig med deg Glen.

 

Tusenmetrene er ebay vare ja, etter tips fra Lorden i hans tråd "Evergreen", og jeg er fornøyd. De lyser veldig godt og langt, men de kunne godt ha hatt bedre spredning, men jeg har vridd de pittelitt ut til hver side, og da ble det bra. Og sammen med H4 led lyktene har dette blitt veldig så bra for små penger, og lovlig....ja H4 lyktene iallefall, men det er faktisk E-merking på ekstralysene å, men ingen referanseverdi ^_^, så de er vel ikke helt etter boka...!?!!

 

Jeg vet ikke jeg Erik, om du har ødelagt noe :D . Man kan justere åpningen litt med disse dørstopperne, og døra på sjåfør siden går så mye opp at den går fremover bilen, jeg får justere passasjer siden hvis jeg finner behov.

 

Som sagt Andreas, en Def er voksen Lego, og tilpassingene vil komme, men ikke like mye og like offroad relatert på denne som de forrige bilene mine. Vi har mistet muligheten til å kjøre offroad her nordpå og jeg satser derfor mer på å gjøre bilen praktisk for turer og daglig bruk.

 

Flere oppgraderinger er allerede i hus, så det kommer mer :)

Endret av Roar Moslet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at dokker finner interesse i mine små jobber :)

 

Ble gjort litt i kveld å. Glen (Praesto 4x4) ringte og lurte på om jeg skulle montere doble batterier i Pumaen, for han hadde kommet over en ny leverandør av ei flott krybbe/plate for å kunne montere to 90 At batteri i batterikassen på Defender. Supert svarte jeg, for det hadde jeg faktisk planer om :)

 

Fikk delene her om dagen, ja sammen med det som ble montert over her, og ja, dobbel batteriplata var flott.

20141217_140356.jpg

 

20141217_140432.jpg

 

Så, det var bare å komme seg ut og jobbe, først ut med startbatteriet og fjern den originale batteriplata

20141217_140613.jpg

 

20141217_141045.jpg

 

20141217_141517.jpg

 

Så var det bare å få tredd ned den nye platen, og skru den fast. Man bruker de originale hulene, og nye skruer og skiver er med.

 

20141217_142753.jpg

 

Deretter ned med batteriene, det var trangt, men det gikk med litt solid overtalelse, og ja, festene i veggen for jekkarmen må bort.

 

20141217_144759.jpg

 

Brettet/platen er lagd slik at batteriene går i lås på to kanter, og så bruker man opp de originale batterifestene med nye kile/metall plate for å låse de sammen på den tredje siden.

 

Jeg har koblet ekstrabatteriet til et skille relee, men mer om det i morgen....nå er det natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål:

 

Ligger det ferdig 12 v bak i 06 110 TD5 og? Eller gjelder det bare Puma?

Har ikke sjekket selv altså, men vil gjerne ha noe slikt baki der.

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens, her har det kommet inn kommentarer ja.

 

Først, jeg har et Biltema 100Ah og et originalt LR 90 Ah batteri i min nå. Grunnen til to forskjellige er at jeg trodde originalbatteriet var dårlig her i høst, men det viste seg at det kun var snakk om et dårlig startinnslag på starteren min. Men da var allerede nytt batteri kjøpt inn på Biltema og jeg fikk derfor et til overs, som måtte brukes ^_^ .

 

Joker, det finnes flere løsninger for doble batterier i Defender, både dyre og billige, pluss som fRRode har gjort, lagd selv :) Om min løsning passer td5, vet ikke, men det skulle ikke forbause meg, send en mail til Praesto4x4 og spør :)

 

Til Erik og Willhelm, på td5 aner jeg ikke om det er en ferdig kurs for 12volt bak i bilen, men på Puma er det det ja. Ligger bak høytaleren høyre bak, lilla er konstant +12 v og sort er jord.

 

Har kjøpt meg Momo ratt i kveld, fått det montert, men ingen bilder....jeg gadd ikke...er minus 7-8 grader ute, og jeg frøys, men skulle bare....ja dokker skjønne :lol:

 

Batterikoblingen ble ikke ferdig i dag, jeg fant ut at jeg manglet et par kabelsko til 35mm2 kablene jeg skal bruke. Så de siste bildene får dere vente litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har kjøpt meg Momo ratt i kveld, fått det montert

 

Vi har Momoratt i vår Defender. Skapte masse oppstyr når bilen ble omregistrert til personbil.

To biltilsynsgubber brukte sikkert 20 minutter på å studere, diskutere, diskutere mer studere mer, før en av de høylydt proklamerte " dette rattet kan vi dessverre ikke godkjenne uten papirer "

 

Min replikk " OK, beklager, jeg visste ikke at jeg trengte papirer når ting allerede er skrevet inn i vognkortet skapte litt røde øreflipper, for i iveren etter å notere en mangel hadde de glemt å sjekke om rattet faktisk var ført inn fra før. Jeg var ondskapsfull nok til å bare la de surre bort tida si......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi har Momoratt i vår Defender. Skapte masse oppstyr når bilen ble omregistrert til personbil.

To biltilsynsgubber brukte sikkert 20 minutter på å studere, diskutere, diskutere mer studere mer, før en av de høylydt proklamerte " dette rattet kan vi dessverre ikke godkjenne uten papirer "

 

Min replikk " OK, beklager, jeg visste ikke at jeg trengte papirer når ting allerede er skrevet inn i vognkortet skapte litt røde øreflipper, for i iveren etter å notere en mangel hadde de glemt å sjekke om rattet faktisk var ført inn fra før. Jeg var ondskapsfull nok til å bare la de surre bort tida si......

:D , som man reder, ligger mann :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...