Gå til innhold

Roar`s prosjekt/er


Roar Moslet

Anbefalte innlegg

Takk for skryt folkens :)

Bilen er tøff den, men jeg har et litt anstrengt forhold til mattsort lakk...kanskje det er mulig å få bilen fin med å legge til noen detaljer ???

 

Nytt eksosanlegg kommer, og det skal opp i 2,5" ja, men det blir nok ei potte under bilen, jeg begynner å bli så gammel at jeg ikke liker får mye lyd.... ^_^

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for skryt folkens :)

...kanskje det er mulig å få bilen fin med å legge til noen detaljer ???

 

Um du hugser den 2-dørte RRC "SALLY" frå Tyskland i kvit som stod på eit D2 V8 understell?

"Snur" du dette kvite konseptet & nyttar dette ilag med din mattsvarte bil er eg ganske sikker på at du kan få til ein pent eksemplat for overskuelige pengar Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, blir dårlig med CNC deler...slikt verktøy finnes ikke her, og jeg kan ikke bruke det heller.

77`n skal bli en litt soft offroader, gate-/vei- bilen er V8ern :D , den er senka og klar :D ....mangler bare spoileren foran.

Og ja, Jefe, de har en td5 110 de, har sett den også, opptil flere ganger blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har gått å irritert meg over Mitsu motoren i 2 dørsen.

Som dere har sett foran her, så har den fått ny bedre turbo og ny kam og ventilarmer, og jo da, ting ble bedre men ikke slik jeg skulle ønske.

Etter mange, og lange, stunder på google så har jeg funnet at Mitsu har begrenset dieselmengden ved ca 3000rpm hovedsaklig pga at de har valgt å bruke en veldig liten turbo. Begrensningen er gjort med å bruke fjærer i guvernør armen som tar av dieselmengden ved ca 3000 rpm, uansett hvor mye man stiller på mengde skruen.

 

Så da vet man det..ja og slik løser man det, red neck stil :D

 

Først så merker man av hvordan gassen står på guvernør armen

20140226_182821.jpg

 

Så skrur man av toppen av dieselpumpen...her er det greit å ikke være redd, men det skader ikke å være litt forsiktig også.

Og her ser man guvernør armen.

20140226_185847.jpg

 

Her er fjærarma tatt ut

20140226_190534.jpg

 

Og her har jeg shimset opp den første fjæra, det er den jeg har sett andre har shimset så derfor gjør jeg det å. Jeg har ikke shimset opp min så mye som jeg ha sett andre har gjort...får prøve med dette først.

20140226_192651.jpg

 

Ja da dette var gjort, så var det bare å skru sammen, og håpe på at motoren ville starte og gå igjen. Og heldig vis, så ikke bare gikk den som før, men den gikk faktisk atskillig bedre også. Kjenner at den fortsatt strøypes på turtall, men jeg kan nå dra den betraktelig lengre.

Får se om jeg skal ta den litt lengre....etterhvert

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Stille fra meg her, men ting skjer hele tiden. Vi hadde nesten fått vårfølelsen her, men nå har vi fått godt over en halv meter med snø de siste 4 dagene, så da har man tid til å se over bilder og legge inn litt her i mine prosjekter.

 

Fikk får en tid tilbake tak i ei takgrind som er tenkt tilpasset en eller annen bil på tunet...prøvelagt på 2 dørsen,

....kan bli bra dette ?

20140310_104942.jpg

 

20140310_104915.jpg

 

4dørsen, har fått ny bensintrykk regulator, bilde av installasjonen kommer senere. Ble litt rappere på gassen, og så håper jeg at drukningen av kald motor blir litt bedre. Har slitt litt med at V8eren har fått for mye bensin når den er kald, og lest meg frem til at en mulig synder er bensintrykkregulatoren. Alle andre sensorer er nye/funnet i orden, så jeg har byttet ut den eneste delen som kan/kunne lage litt krøll. Motoren får for mye bensin ved full gass ennå, så nå har jeg byttet tune resistor, men må nok kanskje finne en annen løsning etterhvert. Har fått lokalisert og kjøpt/fått originale lambda sonder/ oksygen sensorer, så de skal kobles til ecuen ila våren.

 

Men, jeg koser meg veldig med 4 dørs bilen, og her fikk den lov å jobbe litt for føda, og flytte hjem hengeren min etter utlån. Og JA, vi hadde lite snø, ja vår faktisk, men ei lenger.

 

20140319_130908.jpg

 

Ja og så....har jeg jo selvsagt gått på en handelsmell igjen...i fjor var det Amazon, i år....velll....dette blir sommerens mittlivskrisebil blush Som undskyldning kan jeg nevne at jeg hadde en slik i 3-4 år tidlig på 90 tallet

Håper ingen blir støtt av et par bilder av en gammel Yankee :)

 

20140323_113409.jpg

 

20140323_113426.jpg

 

Og det er ikke min den vite som står i bakgrunnen, bare en som har fått litt stell hos meg fordi eieren er travelt opptatt med å hente opp Skrei.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei igjen folkens...ja her har det jaggu vært dårlig med oppdateringer...steike for en sløving jeg er :)

 

Vel, det har skjedd en del, men kanskje ikke slik dere skulle tro og ønske. Jeg gikk tom utover våren, jeg mistet rett og slett gnisten..totalt. Giddet knapt å lese i mine kjære LR blader, som det kommer to av i mnd, langt mindre å skru. Jeg har en alvorlig skade, som jeg holder litt i sjakk ved å skru, men utover vinteren og våren, ble det vanskeligere og vanskeligere å motivere seg til å komme seg ut å gjøre noe.

Fikk gjort litt med 2 dørsen, og når det kom en forespørsel om jeg ville selge, så var jeg ikke tung å be, den byttet eier.

Så hadde jeg besøk av en god venn, og LR eier, som ville ha 93`n, ja da var jeg heller ikke tung å be.

For jeg var tom, helt enkelt lei av å skru biler helt ned for å bygge de opp igjen :( .

 

Fant ut at FL2`n var en flott LR for en lei entusiast ^_^, trenger bare service iht service intervallene. Ja, nå var jeg ikke mer lei enn at jeg server den hver 12000km isteden for 24000km som LR sier er nok ;) . Vi brukte den til Landstreffet i Elvedalen i sommer, og hadde en kjempe flott tur. Ble litt ertet der nede for at jeg kjørte LadyRover :D , men det bryr jeg meg ikke noe om :P

 

Jeg har som de fleste her vet, kjøpt meg en gammel Chevy, og den har jeg brukt mye i sommer. Den har krevd lite skruing, men gitt meg noen utfordringer som igjen har gitt meg gleden av å løse ved å søke info og løse problemene med noen billige deler og enkle løsninger. Jeg må bare si at det har vært et smart kjøp, for den har vært mye brukt, gitt meg mange gode stunder, og veket til live kjøre-på-tur lysten.

 

Dokker tåle et bilde av den å hær ;)

 

20140530_204907.jpg

 

Såååå, hva gjør man da, når tunet tømmes og man går ubenhørlig mot vinter med bare en bil, ja for Chevy`n skal ikke brukes på vinteren - den er Softis bil :D

Jo man sitter på Forumet, Finn, Autodb, NLRK kjøp og salg og Facebook ved enhver anledning for å finne en bil ??? :huh:

Var ikke jeg lei da ??? Jo jeg var, og er, det, men jeg trengte en bil som kunne dra tyngre henger enn 2 tonn, som jeg kan putte verktøy og utstyr i, uten å være så redd for som jeg er for FL2`n. Så alle mulige og umulige? :huh: kanaler for kjøp/salg ble gjennomsøkt flere ganger pr dag, uten at jeg egentlig fant det jeg søkte. Viste ikke hva jeg ville ha heller, så spennvidden var stor.

Vurderte D1 og D2, men fant ikke noen D1 som ikke krevde entusiastisk vedlikehold :P og D2 krever en del, hmmm skal vi si timer og kr før jeg ville bli fornøyd og Defender, ja det hadde jeg bestemt meg for ikke å kjøpe, før jeg fikk råd til en Puma, kanskje !??

 

Og plutselig, på Finn, bare 4 timers kjøring fra meg, vestover, ja på yttersia av Andøya, står det en fin 110 Puma til en pris som var en god del over det jeg hadde tenkt å bruke, men så billig at jeg ikke klarte å la være.

Annonsen var kun 1 time gammel når jeg ringte, fikk ikke svar, ringte flere ganger utover lørdag men fikk ikke kontakt. Ringte tidlig søndag formiddag og fikk endelig kontakt. Bilen var brukt av en kvinnelig dyrlege, hun hadde hatt den siden ny, og var hennes 4. Defender. Service utført hvert år, ihht servicehefte. Fikk ennå mer lyst på bilen, og skulle få tenke frem til mandag formiddag. Søndag ettermiddag fikk jeg tlf fra selger, nå hadde de fått 3 bud, usett på bilen, så nå måtte jeg bestemme meg fort.

Etter litt overtalelse fikk jeg lov til å komme utover på mandag for å se, og bestemme meg. De skulle opprette kø ordning bak meg...tusen takk for det :) For handel ble det, til en pen pris :) Noen småting må rettes, mer om det senere, men denne trenger jeg forhåpentligvis ikke å plukke i småbiter.

 

Et par bilder av nykjøpingen;

 

20140812_172223.jpg

 

20140812_172255.jpg

 

Bilen har en del km bak seg, men den har vært på service en gang i året og iht serviceplan til LR, så jeg kjøper heller en slik en med lite km og som ikke har blitt fulgt opp.

Men, den hadde litt lite vann i ekspansjons koppen, og alle bjeller og alarmer ringte i hode mitt. Nå har jeg en bror som har skrudd og jobbet hos Trondheims største Ford forhandler i 18 år, så en tlf til han beroliget meg med at det kun kunne være snakk om en liten vannlekasje en eller annen plass. Og jo da, broder`n hadde rett.

 

Her var det lekkasje;

 

20140812_171746.jpg

 

Det er en o-ring i dette kneet som lekker, men LR selger bare hele kneet. Hos forhandeler her koster dette 1625,- kr, i England rundt £50 pluss frakt og mva, men som sagt, jeg har en bror som kan Ford, en tlf senere og han kunne fortelle at Ford selger bare o-ringen :) til 60,-kr :D den har Ford dele nr; 1098190

Delen ute og her ser man o-ringen, det er bare bytte ut og skru sammen igjen;

 

20140815_142947.jpg

 

Jeg har en liten lekkasje i disse slangene også, disse blir byttet ila uken

 

20140816_113237.jpg

 

Får være nok for denne gangen, bilen skal selvfølgelig få full olje service nå, jeg har kjøpt inn Fluid Film som skal sprøytes på, samt at bak traversen skal rustbehandles og males. Har også bestilt litt kjekt å ha utstyr, så jeg skal prøve å holde liv i tråden min med oppdateringer etterhvert.

 

Og så har jeg fått med meg, at mine så kalte gode LR venner, har satt opp veddemål om hvor lenge jeg har denne før den selges, artikalla :lol: ...håper at dere ikke får rett denne gangen....som sagt, håper :P:lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte at det var biler som hadde byttet eiere da jeg så to-dørsen til salgs igjen. Fint om du holder tråden i gang. Så klarer vi å holde følge med bilbyttene :P



Tror det er helt rett å redusere antall prosjekter når lyst og kropp ikke henger helt med Roar. Lysta kommer tilbake - gi det bare litt tid. B)



Må si at dette var en meget stiilig Defender. Klassisk i stilen. :)


Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roar, den Defenderen må du beholde en stund. Tror dette må være en av de fineste fargene du får på en slik bil :)

Gratulerer igjen B)


Roar, den Defenderen må du beholde en stund. Tror dette må være en av de fineste fargene du får på en slik bil :)

Gratulerer igjen B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...