Jump to content
LRforum
Roar Moslet

Roar`s prosjekt/er

Recommended Posts

God Nyttår Roar!

Er blinklysane dine spray-boks sota F&B? Dei virkar litt mørke

Sjøl satte eg inn LED i parklysane & flate InPro blinkljos i skjermane på mine Classic, synes det gjorde seg med krev litt arbeid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Godt nyttår :)

 

Ja, dessverre, så er alle lyktene fått sotingslakk på seg...lurer på om at en av de forrige eierne har vært veldig glad i 80 tallet :P

Skal forsøke å vaske de, men har også ute noen søkere for å se om jeg ikke kan få tak i glass som er originale.

 

Fikk som sagt montert ny turbo i dieselpurka, og Intercooler, men sliter med å få noe futt ut av den. Har forsøkt de fleste knepa i boka nå, men det virker som om at det ikke er noe å hente ut av den. Skal ta meg en tur til en som har skrudd og klådd på Mitsu diesel i mange år, å se om han kan finne noen flere hk. Hvis ikke han lykkes....ja da....blir det flere timer ute i frisk luft, er jeg redd.

 

Var forresten ute å kosekjørte med V8ern i går, og fant ut at jeg skulle ta av styrestag beskytteren for å gjøre klar til efi spoiler montasje, ja da oppdaget jeg at den trenger å få litt mer oppmerksomhet. Den har begynt å dryppe kjøleveske i front !!! klarte ikke å se hvor det kom fra, men går utifra at ny vannpumpe må inn.

Har også bestilt ny " engine coolant temperatur sensor" da jeg synes min gir for mye bensin ved kald start. Etter et godt dypdykk på nett, så fikk jeg mange treff på at denne sensoren ofte var utenfor spekk, og måtte byttes. Fant en original Lucas type på ebay for bare 110 Nkr levert i postkassen så det var ikke noe å spekulere på :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ska vi nå itt overdriv :P:lol:

 

Under førstegangstjenesten (for en tid siden....) vasket vi PPK'n med diesel. Vognene ble fine og blanke i "lakken" mens fenriken ble høyrød i fjeset og truet med refs og kakebu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Under førstegangstjenesten (for en tid siden....) vasket vi PPK'n med diesel. Vognene ble fine og blanke i "lakken" mens fenriken ble høyrød i fjeset og truet med refs og kakebu!

 

:D:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Ja, dessverre, så er alle lyktene fått sotingslakk på seg..."

Jeg hadde en gang i tiden en bil med blinklysglass som var lakkert svart matt (fra den tiden da ingen amerikanske biler skulle ha sidemarkeringslys eller for mange blinkelys). "Pusset" glassene forsiktig med stålull og lakket de med klarlakk etterpå (lakken kjøpte jeg på en hobbyforretning. Så ut som melk). Resultatet ble iallefall supert. De så ut som ny! ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for tips Willy, og ja jeg husker den tiden. Min første amcar hadde samme problemet, men jeg fikk tak i ikkelakerte lykteglass, så jeg har aldri prøvd å få det av, eller jo...jeg la vel noen sidemarkeringsglass i bremseveske en gang, det gikk bra den gangen mener jeg å huske.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det fantes i si tid "rense-spray" for å fjerne denne type "sotningslakk" som var so populær på 80 & 90-talet

Lett puss & polering av plast i etterkant kan gje framanifrå resultat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stille på bil siden her, når det nå har sluttet å blåse, snø og regne i garasjen, ja så har noen glemt å fyre :P . Er ikke spesielt moro å skru i 10-12 kalde grader.

Men i dag kom postmannen med ny "engine coolant temperatur sensor", og tempen ute viste bare 8 kalde, så var det jo bare å hive seg i varmedressen å ut å skru. Jobben tar ikke mange minuttene, og dessverre så ble ikke kaldstarten nevneverdig bedre heller. Men nå er sensoren ny, og bilen går pent og bra når den blir litt lunken, så det får være bra for nå.

 

Pga litt kalt ute, så har helgen blitt brukt med dypdykk på nettet, og søkeordene var 4d56t, tuning og turbo.

Etter en del søking, og med en fruktbar samtale med Lafterolf ( en av mange vi to har :) ) så fant jeg noe veldig interessant. Mitsu dieselen har et godt potensiale for både blod trimming, samt en liten tuning for å få litt kraftoverskudd til hverdags.

Jeg fant ut at turboen som står på motoren originalt er alt for liten, og lider av åndenød ved ca 3000rpm slik jeg opplever min.

Kuren tror jeg blir en slik...http://shopping.kinugawaturbo.com/monsterturbocharger4d56t25lpajerotd04-15g5boltsextra50torqueandhp.aspx

Ser ut som Kinugawa Turbo er et seriøst turbo firma for japanske biler.

Får jeg noe i nærheten av den økningen de påstår, så blir 4D56T motoren stående i 2 dørsen. Motoren passe fint der, og den er veldig behagelig å leve med, lite risting og behagelig lite støy.

Så nå må det bestilles kam- og balanse- reim kit :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vært stilt her ei stund. Kald i garasjen her i nord, men jeg skal ikke klage. Sørpå snør det flatt og oppover kysten herjer den ene fryktelige brannen etter den andre, så jeg skal ikke klage.

 

Her har vi litt snø, tørt men kaldt vær og i går var sola på besøk et par minutter. Og med det i minne og bare 7 minusgrader ute, så var det bare å komme seg i varmedressen og jage kroppen i jobb :)

 

Ikke at det har så stor forumverdi, men flodhesten vår har passert 96000km og da skal det skiftes vesker og filtre

20140129_111733.jpg

 

Og jaggu, mens jeg holdt på med "ny-bilen" så kom postmannen med pakke fra den store verden( fjærne østen) :D

20140129_123340.jpg

 

Som man ser så er det større vifter i kompressorhuset på den nye. Men, jeg er litt skuffet her i kveld, resultatet ble ikke som forventet. Motoren vil liksom ikke noe særlig på litt turtall. Har en mistanke om at noe er galt, og har et ørlite håp om at register reima ikke er helt på riktig plass nede på veiva.

Hjalp en kamerat i går med en japansk diesel kassebil som var lat med å bytte reg reim, og den var ei tann feil. Noe som gjorde stor forskjell fikk jeg tlf om i går kveld etter prøvetur.

Får krysse fingrene å håpe...og håpe på grei temp i garasjen, slik at jeg kommer meg i gang med reg reim skifte :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

bytte til Tdi motor... da er saken biff B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker for støtte, og Glen, drømmen er en 2,8l "Brasil motor", så hvis du sponser, så skrur jeg :D

 

Ble stilt her, grunnen er denne....jaggu ikke rart motoren ikke ville noe særlig på turtall :blink:

20140203_100907.jpg

Så, ny kam måtte bestilles. Viser seg at Mitsu dieselen har hatt en oppgradering en gang på midten an 90 tallet, med å bytte ut vippearmene med rull vipper, så det ble også bestilt.

20140211_141206.jpg

Ny og gammel kam

20140211_141138.jpg

Ferdig vippearm aksling, klar for montering

20140211_142032.jpg

Ferdig, ny balanseaksling reim og register reim, nye tettinger bak kam, veiv og begge balanse akslingene samt ordentlig vask.

Ble bra dette

20140211_152149.jpg

 

Og JA, dette ble bedre. Nå går motoren slik det burde gjøre. Litt finjustering på dieselpumpa nå, og en større intercooler montert i front, så blir dette greit, inntil noen vil sponse meg med en HS 2,8 VGT motor :P:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så får du nyte godt av den ombygningen av turboen?

Hva om balansereima ryker? Vil ikke den ta med seg registret? :blink::blink::blink:

Edited by YMK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk, Ragnar, tja helt vanlig er det vel ikke nei :) , derfor er det jo litt moro å :)

 

Jupp, Yngvar, nå ble det behov for turboen, må som sagt få tukla litt med pumpa nå så blir dette greit. Men, den blir ikke like sterk og sprek som din 300tdi nei, blir vel mer som en frisk, litt oppskrudd std 300tdi kanskje...??

 

Edit; Ja, Yngvar, det er mange som har gjort den tabben på en Mitsu diesel, de bytter reg reim, og gir f.. eller glemmer balanse reima, og så ryker den, og tar registret med seg.

 

Edited by Roar Moslet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har fått gjort litt til med den gamle sorte,

Nye dempere og HD koner bak fra Bearmach...de er virkelig av god kvalitet, litt overkill på denne egentlig. Bilen skal ikke bli et skogstroll, bare en grei lett offroader og daglig bil. Fjærene her bak ser ikke gamle ut. Aner ikke spec, tror det er ett eller annet Terrafirma ??

Og JA, jeg ser jeg får en eksosanlegg jobb snart....

20140213_113415.jpg

Nye dempere og koner foran også, og igjen, HD koner fra Bearmach, fine ting, eliminerer behovet for HD turret securing ring.Fjærene er noen pent brukte, nyovermalte, OME 767. Skal bytte til +2" bremseslanger rundt baut etterhvert tenker jeg, de som står på nå er i grenseland ved utfleks nå

20140213_144250.jpg

Nå ble den noe høy foran, så jeg må gjøre noe med de bak. Mulig jeg skifter fjærer, for de som står der nå er i mykeste laget.

Ja, bilen står sånn ca beint, så litt hengerumpe har man fått...mer i stil med eier nå :P kan man si :lol:

20140214_100730.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mener fortsatt at kona skal ligge underst jeg ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ble bra Roar :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...