Gå til innhold

Roar`s prosjekt/er


Roar Moslet

Anbefalte innlegg

Olje trykk og tempsensorene har aldri fungert hos meg. Helt til sist gang jeg starta bilen faktisk, DA fungerte dem. :) Har hele tiden tenkt at jeg hadde kobla feil... Men det var bare et halvt år med "tilvending" til at det plutselig var kommet et batteri inn i bilen igjen, etter så mange år. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet Erik, ting må gå seg til skjønner du....alt kan ikke komme med en gang ^_^

 

Så, hva har jeg nå gjort...jo fått iorden kablene som var brent, fått rydda opp litt i de og fjernet viskosevifta fra motoren. Den kunne jaggu ikke bidra mye, der den sto 30cm fra radiatoren uten kappe rundt.

Bilen var utrustet med el vifte, som fungerte og den ble i dag koblet til.

Men, som det heter; to skritt frem og et tilbake.

Og dagens tilbakeskritt kom ifbm at jeg skulle sjekk turboen. Syntes det kom mye olje ut av slangen mellom turbo og innsug, samt at det drypper olje av wastegate ventilen. Med bakgrunn i dette, så plukka jeg av slangene, inn fra luft filter og mellom turbo og innsug, og steike kor mye olje søl det var.

Tok tak i turbin akslingen, og den var slakk ja, noe så djævelsk, så nå trenger jeg turbo også.....ja ja, win some, luse som ^_^

 

I tillegg så har dere vel sett at jeg trenger en ny støtfanger foran !!

Er det noen som har en å avse ???

20131023_100324.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vgt hadde vært konge det Jermund, men den som finnes til 4D56T motoren er for 3.generasjon common rail motor, og elektronisk styrt...det er ikke noe jeg fpr til å fungere på denne motoren. Men turboer finnes, både i forbedret utgave til litt penger, originale for en billig penge, og så får jeg en brukt på fredag for øl-pæng :D

 

YMK; den kan vel kappes og ordnes slik at den ligner litt ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått gjort stort de siste dagene.

 

Fikk ny brukt turbo til 2 dørsen på fredag kveld, og fikk den på plass på formiddagen i dag...enkel skruing, men det ble ikke noe mer futt i maskinisten. Skal bytte diesel filter straks, da det er veldig viktig for Mitsu dieselen, den er veldig følsom på halvtett filter. Så skal jeg montere en turbotrykk måler, for å faktisk se om trykket er som det skal være....og ja, den fikk to nye ekstra lys på fredags kveld, men de var ikke gode, så de må av igjen.

Ja, og så fikk jeg ei eske med original intercooler og luftfilter boks med alle slanger fra en 01 L200, for å montere på 77`n...da blir`n glad tror jeg :D

 

V8`ern har ikke verken blitt mye brukt, eller fått mye stell den siste tiden, så på fredag kveld, fant jeg to fine ekstralys/1000metere og satte på den. Videre lovte jeg at dagens Narvik tur, på julehandel, Bitema og visitt hos medforumist, skulle V8`ern få stå for.

Satte inn batteriet, vred på nøkkelen og brom, den starte utrolig lett. Kan stå flere uker og starter alltid tvært.

 

Vi må vel få inn noe bilde her, ellers så blir tråden kjedelig ^_^ . Beklager dårlig kvalitet på bilde, men jeg hadde ikke noe annet enn mobilen med meg til Narvik i dag, og ville forevige V8`ern foran hyggelig drivstoff priser i Narvik i dag :)

Tidsriktige 1000 metringa å ja ^_^

 

20131221_150346.jpg

 

Må berre si at det er virkelig sjelefred å ta seg en lengre kjøretur i denne, i tillegg så har jeg nå fått bekreftelse på at drivstoff forbruket ikke er avskrekkende heller på lengre turer :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ronny :) , ja den kler det veldig bra. Skal ta bort styrestag beskytteren nå og erstatte den med en efi spoiler, så skal bilen få være slik :)

 

Styrestagbeskytteren skal over på 2-dørsen, den er rufsete, høy og vil kle en mer offroad rettet stil ^_^

Endret av Roar Moslet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VD58663, hmm det er jo bilen jeg har vokst opp i !!! Ser den har fått litt for mange dører og blitt blå :)

Som en kan se på vedlagt bilde så er det ikke så rart at vi ungene fikk en del varige men i forholdet til bil..

Vi kan gjøre en byttedeal, du får en helt ok ramme av meg og jeg får rammen og nummeret i bytte , hehe ;)

Det originale karosseriet ble desverre lakkert hvitt etter at den ble solgt på slutten av 80-tallet. Vi hadde den bilen frem til ca 88.

Den originale motoren fant jeg igjen på et verksted opp i Folldalen. Karroseriet ble plukket av og stod lenge på en gård i Trondheim.

Dette blir jo rene avhandlingen..VD58663.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye en skal lære om sin tidligere bil ser jeg ..

Men efi spoiler?

Et rungende tja til den . ..

 

Må du ikke tilbakestille formye, bortsett fra det med motorstyringa var den jo prima som den var :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike kor arttig :) , skal si at V8`ern min ha forandra seg ja :) , ja her har man fått billedlig bevis på norsk motorhistorie, ja og et bevis på hva som har vært vanlig for å unngå en del avgiftskroner...

Historien skal jeg prøve å huske, og det er jo kjempe bra du legger det hit Storvika, da blir det nok husket ^_^

Å bytte ramme...hmmm...vet ikke det, iallefall ikke nå.

 

Bilen blir nok bygd slik jeg ønsker det VHA, jeg har nok mine egne ideer og de bruker jeg å følge ^_^

For å være brutalt ærlig mot deg, så har det vært ganske mye jobb å få motoren til å gå rent, og jeg er ennå ikke ferdig. Nå venter jeg på tomgangsventil (bypass air valve ), den har stått dønn fast siden jeg hentet bilen, men har ikke blitt bestilt og byttet før nå, da det var en del andre ting å ta tak i først.

 

Og får å være ærlig, igjen x2, så hadde bilen en stygg vibrasjon fra fremre mellomaksling pga litt for høye fjærer. Når man løfter en LR/RR og retter opp caster vinkelen, så får man ofte, ja nesten alltid, behov for en dobbel leddet fremre mellomaksling. På en bil med BW fordelings aksling. så er ikke det like enkelt å oppdrive. Dette var en av grunnene for at jeg valgte å slippe den ned. I tillegg, så er bilen så fin, og original, at jeg vil få den så original som mulig. Bilen hadde faktisk skulle fått tilbake sine luft belger, det hadde vært konge, men dessverre, så er det blitt ødelagt for mye ifbm fjærning av dette. V8`ern er så fin at den fortjener ikke å bli noe "skogstroll."

 

Og for å være ærlig, igjen x3, så var ikke bilen spesielt stabil å god å kjøre når jeg hentet den.....slakk i foringer, slakk i styresnekke, vibrasjon fra understellet pga ikke helt fullført heving ga ikke akkurat den kjøre opplevelsen en slik bil skal gi. Men du kan få prøve den nå Vidar :)

Er ikke helt ferdig ennå, mangler å få bytta noen foringer, og så er den blitt for stiv foran, så jeg må kjøpe nye fjærer til forakslingen.

 

Og igjen, underkjøringshinder på en bil som ikke skal dykjøres off the road....vellll det er iallefall ikke pent, men en original efi spoiler derimot.... ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stadig noe lære om sin tidligere bil, nesten så du sku ha kjøpt den mens eg hadd den :D:P

Føl fri Roar te å kjøp en Disco1 med det samme du e i gang, treng litt skrutips der og :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et litt bedre bilde av V8ern, her oppe ved Øsevannan på tur til Bjerkvik på lørdaskaffe i dag :)

Jeg synes den kler -1" fjærene

20131228_134006.jpg

 

 

Har også bytta tomgangsventil/baypass air valve også, den kom jaggu like før jul. Brukte ikke mange dagene fra England og hit :)

Nå er tomgangen en god del roligere. Da begynner jeg å ha kontroll på V8ern. Skal bare bytte til en justerbar bensintrykk regulator og så skal jeg sjekke opp temp sensoren som sender signal til ecuen. Mistenker at den ikke helt gir riktig verdi når motoren er kald. Motoren får alt får mye bensin kald, og hurtig tomgangen er ikke helt som den burde være.

 

2 dørsen har også fått litt stell. Motoren har hatt god av ny turbo. Motoren orker litt mer på turtall nå, men er ikke helt der den bør være. Dieselfilteret er ikke utenfor misstanke, så det skal byttes så fort jeg kommer meg til et verksted/delebutikk som har et som passer.

Så har jeg fått ryggelysbryter på plass, men oppdaget at det mangler en del i min girkasse...en liten "spiker" som skal aktivere ryggelysbryteren....dele nr FRC8517...så her er det bare å bestille flere deler :)

 

Skal bestille nye dempere også. Bilen har forholdsvis nye fjærer og dempere bak, av typen Terrafirma, der den ene bakdemperen er punktert og lekker masse olje, så det må nok kjøpes 4 nye. Hva jeg skal gå får vet jeg ikke...har lyst på +5" bak, men denne bilen har jo den originale rammen der venstre demper går fremover som på de nyere bilene, mens den på høyre side går bakover.

Lurer på om de pine -pine festene for +5" demperne passer bak ??!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har 2 dørsen fått litt stell, eller faktisk så har jeg holdt på ganske mye med den.

Montert "tusenmetringer", vaska den utvendig, montert intercooler, bytta styresnekke, osv osv.

 

Bilen ble jo fin etter en ordentlig vask

 

20140106_120029.jpg

20140106_120114.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...