Jump to content
LRforum
Roar Moslet

Roar`s prosjekt/er

Recommended Posts

Lånte bort GammelLandisen til et fototeam, som skulle lage reklamefilm for Nikon kamera her i høst.

Bilen ble levert i Sørvågen, nesten lengst ut i Lofoten her i høst.

 

Her er Youtube videoen der Hundreogtiern deltar :D

https://youtu.be/v_-2LSJgFGU

Edited by Roar Moslet

Share this post


Link to post
Share on other sites

WOW :o  - kul film - fin LR reklame :) og ikke minst Norgesreklame :lol: !

Gratulerer med nydelig filmstjerne i LR familien!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulerer, Roar. Morsomt når det ender med en så godt laget reklame. 

 

og hun fotografen gav tilbake bilen frivillig? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huff, her har prosjekttråd eieren vært sløv igjen. Jeg har lest kommentarene, men skulle bare, ja, og så glemte jeg helt å svare.

Tusen takk folkens for skryt av bilen.

Ja det var veldig moro å være med på dette prosjektet, og dette ga mer smak.

 

Hundreogtiern brukes jevnlig, både på treff, turer og i det daglige. Det saltes ikke her i Gratangen, så bilen brukes hele året. Den sto på 267xxx km ved første pkk etter å ha stått i ro i over ti år, og er nå kommet til 282xxx km på 3 år. 

 

Range Roveren står bare, har sett over den, motoren står, så den må byttes ut, evt så må original motoren heloverhales, men jeg prøver først å finne en brukt 70/80 talls 3.5. Heloverhaling er dyrt og blir siste utvei. Div karosserideler er på vei nordover. Har bare funnet et rusthull!!, og det er til alt overmål lett tilgjengelig.

 

Men det skjer faktisk litt.

Jeg har fablet om "efi" forgasser fra Unaiten(USA) i flere år, og nå endelig....

 

Dette er Fitech sin minste 4 porter, https://fitechefi.com/products/30003/

Jeg kjøpte min fra Sarpsborg Motor, det ble faktisk billigere enn å kjøpe på e-bay, fog fikk flott service og råd av dyktige bilfolk som jobber der.

Jeg har valgt å kjøpe pumpe og slanger og slikt fra Biltema, om det er dumt, ja det får tiden vise.

20190327_111959.jpg20190327_112014.jpg

 

Var faktisk veldig enkelt å montere. Jeg hadde et Edelbrock innsug liggende på lager fra før, så det var bare å hive seg i skruvinga.

20190327_151546.jpg

 

Fått av Strombergene og innsugpakningen, og fikk meg en meget hyggelig overraskelse, her var det pent, med tanke på at motoren har gått 282xxxkm20190327_163059.jpg

 

Edelbrock innsug og Fitech "forgaser" montert

20190328_173803.jpg

 

Det er faktisk utrolig enkelt.

Hiv av det gamle innsuget, komplett

På med et innsug beregnet for en 4 ports forgasser, feks Edelbrock, JWR eller lag et selv av det originale.

Sett på "forgasseren" og koble til pluss batteri, pluss tenning (hvit ledning på alle gamle LRa), koble til en ledning til minus på coil, og en ledning til høytryks bensin pumpe. 

Det er to ledninger til, en til jording på evt AC pumpe, og en til å styre evt el kjøle vifte.

Det er to koblinger til, en er vann temp føler, den er med, men der må man i Edelbrock innsuget få gjenget opp hullet til 3/8" rørgjenge. Det er 1/4" originalt. Dette kan by på problemer, men jeg hadde flaks, en kompis hadde faktisk en slik gjengetapp.

Så må man installere lamdasonde, bore et hull på 20mm og sette på en metallbit med pakning, settes fast med to slangeklemmer. Det blir faktisk tett, men klemmene som er med er alt for store for oss med liten rover8er 

20190328_173753.jpg

 

Så kommer det som er arbeidsomt, å få instalert høytrykksbensin tilførsel. Jeg er fristet til å kjøpe Fitechs fuelsenter 2, men det er litt dyrt. https://fitechefi.com/products/40004/

Jeg har montert Biltema pumpa feil nå, på torpedoveggen, men skal flytte den bak til tanken, monteres på ramma for å prøve å få litt mindre støy, ila uka, så får jeg se om jeg blir fornøyd. Problemet nå er at den bråker noe helt for jævlig.

Så må man lage seg et gasswire feste, jeg lagde et av en bit alu jeg hadde liggende. Jeg må se på dette igjen, da jeg nå bare får halv gass.

20190329_130744.jpg

 

Ferdig

20190329_133948.jpg

 

Ble et ryddig og pent motor rom.

Og funker det ?!????

 

Jeg var skeptisk,

Man skal sette på tenninga 3 ganger, slik at man får kjørt inn nok bensin, så skal man legge inn noen enkle opplysninger på en håndholdt skjerm, antall sylindre(8), kubbiktome str på motor(215 for 3.5l) og hvor tøff kam man har, den er ikke super viktig, man skal velge mellom 1 og 4, der 1 er original og 4 racing, så jeg la inn 1, man velger 2 på en litt tøffere.

Så start....og jaggu starta den ikke tvert:D

Har ikke kjørt så mye men, den starter tvert, varm som kald, gitt meg mye bedre gassrespons, mindre eksoslukt, og så kjennes motoren mye friskere ut, som om jeg har fått 10hk ekstra.

Så får vi se om den gir litt bedre økonomi også.

 

Fortsettelse følger :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herlig - blir spennende å følge dine erfaringer med FiTech EFI.

 

Ser fram til nye oppdateringer.

 

Vrom - Vrom !

Share this post


Link to post
Share on other sites

følger spent med, fikk tips om at du var igang med Fitech-konvertinge, og dette ser veldig spennende ut !

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flott at det virker slik reklamen lover :)

Men er det kompatibelt med gassdriften da?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker folkens, jeg er spent på om dette blir bra, og det tror jeg faktisk.

 

Og ja, lpg er ingen problem å beholde, må bare koble litt på strømsiden, og få meg et tett luftfilter hus, noe jeg er på utkikk etter uansett.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette var veldig inspirerende. Faktisk såpass at jeg har begynt å tenke på samme løsningen på tokvarten i seriebilen. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

har samme type men den svarte på jeepen min er til 250hk til 600 hk fungerer helt supert 

DSC_0022.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, Tom Rossing skrev:

Dette var veldig inspirerende. Faktisk såpass at jeg har begynt å tenke på samme løsningen på tokvarten i seriebilen. :D

 

Det har faktisk jeg og Roar pratet om tidligere. Tenkte jeg skulle ta og omarbeidet et innsug jeg har liggende og ta det derifra. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, Vegard Bratland Erikstad skrev:

 

Det har faktisk jeg og Roar pratet om tidligere. Tenkte jeg skulle ta og omarbeidet et innsug jeg har liggende og ta det derifra. :)

Da må vi få høre hvordan det går. Jeg kommer nok ikke igang med noe før til høsten. Er på jakt etter et innsug i mellomtiden.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker for heiarop folkens:)

 

En liten tilbakemelding på et par ukers bruk av bilen med Fitech efi 'forgasseren'

Jeg er super fornøyd.

Motoren er ikke til å kjenne igjen, har fått mye bedre gass respons, utvilsomt mer hk, bedre drag/moment og det ser ut som jeg bruker mindre bensin. Det har jeg ikke testet ennå, men jeg skal prøve å få lagt inn en par tre dager med test ila påska.

MEN, ja det er et stort MEN, ikke gjør som meg, kjøp ikke Biltema inline bensinpumpe, den bråker noe så inn i h#$#e.

Den gjør nesten jobben sin, men klarer ikke helt det heller. Feilen er nok min, for Biltema pumpen krever 10mm slange inn, uten motstand og med mye bensin tilgjengelig, men jeg bruker 8mm, og igjennom den originale matepumpen. Grunnen er at jeg ikke vil bygge om for mye, hvis jeg vil tilbakestille alt til originalt. Så jeg leter etter andre alternativer, der jeg kan bruke den originale matepumpen og så få bygd opp trykk nok til efi anlegget.

Har et par idéer og noe blir prøvd ila påska;)

 

Til Tom og Vegard, og alle andre og for den saks skyld, Fitech sin 2 porter må kunne fungere supert på en tokvart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bensinpumpe V3.0

 

20190416_194558.jpg

 

Dårlig bilde, og her er den ikke satt fast ennå. Skal ta bedre bilder når pumpa er montert ordentlig.

Har montert midlertidig i går kveld, skal teste litt ila dagen.

Fikk en liten tur sent i går kveld, og det lover bra. Nå er det iallefall stilt:D.

 

Pumpa er fra en 300hk Evenrude e-tec, med eget reservoar og høytrykkspumpe som konstant har bensin tilgjengelig. Pumpa kviter seg med eventuel luft også. Bensinen mates fra tanken med den originale elektriske matepumpen.

 

Eneste problemet jeg kan få er at e-tec motorene bruker mindre trykk enn Fitechen skal ha, men den leverer de 4 bar / 58 psi'ene Fitechen skal ha nå.

Pumpa styres jo av trykkregulatoren på Fitechen.

Han jeg fikk pumpa av har kjørt ei lignende, men litt mindre, opp til 7 bar, så, ja, vi krysser fingre og tær, og håper det går bra...ei stund:D

 

Og når jeg nå først er i skrivinga, så må jeg bare få si at jeg har fått ny motor i bilen, han ramli og diverse andre Nord-Norske gloser:lol:, hvor mye bedre motoren går, den er ikke til å kjenne igjen. Jeg har fått en helt annen gassrespons, myye mer futt, og bedre drag/dreiemoment.

 

Nå er det bare forbruket som må testes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spennende og kreative løsninger. Dette er for dem med kunnskap forståelse langt utover det vi "lærlinger" besitter :(

Veldig artig å følge :)

Spent på løsning for 2,25en!

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, Roar Moslet skrev:

Nå er det bare forbruket som må testes.

 

Eventuelt ikke :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutter siden, JokerS30 skrev:

 

Eventuelt ikke :rolleyes:

Å jo da, jeg er ikke skuggeredd, har hatt mange V8er biler oppigjennom tidene, så det må man tåle.

Husk bare at alt over 1-1,2 går på 'hobbykontoen':D:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...