Gå til innhold

Roar`s prosjekt/er


Roar Moslet

Anbefalte innlegg

Takker for heia rop :)

Holde meg unna...øøøø...kanskje ikke ^_^

Og ja, det er godt med fungerende LR på tunet. Tror det må være noe galt med meg, når jeg kjøper noe som det ikke er noe å gjøre med, så kjeder jeg meg så innmari fort, og ender opp med å kjøpe noe som bare trenger litt stell.

Og Tom, du aner ikke hvor nære vi/ho var på å bli Camry eier, men unngikk det denne gangen også :lol:.

Øistein, hadde vi nærmere hverandre så skulle jeg gjerne ha sett over gammel bilen min.

 

For nye lesere, jeg har hatt mange mange Land Rovere dessverre, og gidder ikke (husker vel faktisk ikke blush heller) å ha alle i underskriften min. Jeg er vel på min andre OneTen V8, min tredje OneTen totalt, tror jeg ?

 

Fikk bytta alle fire støtdemperne og en liten motorvask på Discoen i kveld. Bilder kommer senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bilen er fin, og ja jeg har funnet rust, men utrolig lite. Det er et hull i bagasjerommet som skal sveises så fort jeg får audiens i en av mine gode venners garasje her i Gratangen. Så er det begynnende rustangrep akkurat ved batteriet på passasjer siden.

Finner ikke hul i gulv eller dørstokker på innersiden. Er veldig spent på hvordan det ser ut under pynteplastikken på de ytre dørstokkene. Er det så bra som det ser ut foreløpig, ja så denne må få oljebehandlig asap.

 

Fikk som sagt byttet alle 4 dempere i går.

 

Prøver disse denne gangen.

20151208_170812.jpg

 

Jeg må innrømme at jeg var skeptisk, men disse lå på lager og jeg tenker de får duge, inntil videre. Men jeg må innrømme at de faktisk er meget behagelige. Passelig stive, og passelig myke, gir fin kontrollert avdempning. Har merkbart mindre "rulling" i bilen, ja faktisk så merker man ikke så godt at den ikke har stab stag.

 

Tok noen bilder av hvordan jeg bytter dempere foran på Disco/Def/RR, og legger det her da jeg ofte får spørsmål om hvordan man skal gjøre en slik jobb. Jeg gjør det slik LR sin store klokebok/bibel mener det skal gjøres.

 

Først løsne demperen ved akslingen. Man trenger ikke å ta av fremhjulet, men det gir litt bedre plass, og er veldig greit ved sammen setting.

17 mm skrallefastnøkkel og Narviking ( Narviking er storkjæfta vannpumpetang :D, Narvikingan er storkjæfta, sjø :P )

20151208_175804.jpg

 

Så skrur man forsiktig løs de fire skruene som fester støtdemper tårnet

Bruk rikelig med forlengere ^_^, ja å rikelig med penetrerende rustløser olje ^_^

20151208_180157.jpg

20151208_180207.jpg

20151208_180457.jpg

 

Dra så hele greia ut og frem, bytt over til ny demper og sett sammen i motsatt rekkefølge.

Jeg byttet støtdemper tårnene, for de som sto på så ikke bra ut

20151208_180534.jpg

 

I dag oppdaget jeg og Pickup at bilen hadde en stor diesel lekasje, både fra retur banjoen, og dysa på nr3 sylinder. Vi prøvde å skru til, men det ble ikke bra, så her i ettermiddag, så skrudde jeg alt løst, vasket rent og glødet opp alle 3 kobber skiver, så nå ble det tett.

Venter på nye bremseklosser nå, så er den klar til daglig bruk.

 

Forresten, er det noen som har oppskrift på hvordan man kommer seg til å bytte pærer på varmeapparat panelet ? Må man først skru ut midtkonsolen, for så å skru løs platen med panelet på ?

Endret av Roar Moslet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Ronny og Simen, ja det er kjekt at hamstergenet kan komme til nytte ^_^

 

Det finnes rust på denne å, men som sagt lite ifht det som er vanlig på en 90 modell med 217.000km bak seg. Grunnen er nok flere, både at den har hatt bare to eiere de første 207.000 kilometerne, samt at den har gått her i nord, hvor det saltes betraktelig mindre enn sørpå.

Men jeg har et lite rusthull i bagasje rommet, og når jeg holdt på med lysoppgradering så jeg at jeg har noe alvorlig på gang helt foran på innerskjermen på høyre side. Så flakdanning bak blinklyset.

 

Dårlig med bilder, men jeg har holdt litt på med Discoen de siste dagene.

-Byttet bremseklosser rundt baut, og oppdaget at de ytre stemplene går fint, mens de indre foran ikke er helt gode. Får se hva jeg gjør.

-Strammet kingbolt lagret ( swivel pin) på sjåfør siden, ble bedre styrefølelse ja.

-Montert 2 stk Borsch ekstra lys, som også lå å samlet støv, der det ene pina det var splitter nytt :blink:blush:)

-Rettet opp ei skinne på sjåførsetet. Nå får jeg justert lengden, slik at det plass til meg ^_^

-Montert slike Phillips +130% pærer og lysforsterkningskit, ble greit med lys nå.

-Plagdes med håndbrems spaken, knappen er så steike treg, har smurt opp, og det ble bedre, men langt fra bra. Så her setter jeg pris på tips.

 

Nå har jeg igjen å bytte termostat, skylle og rense kjølesystemet, bytte olje, oljefilter, luftfilter, dieselfilter og stramme hjullager venstre bak, så mener jeg faktisk at bilen skal være klar for pkk.

 

Når det er gjort, så kan forbedringene begynne :)

 

Et lite bilde av en artsfrende, som jeg av og til må holde et øye med.

20151212_140808_LLS.jpg

 

 

Endret av Roar Moslet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,så glemte jeg at jeg har byttet alt av pærer instrumentene og brytere. Nå lyser det så fint :)

 

Var litt uheldig å miste ned dekslet under rattet, det var så sprøtt at det gikk i flere biter. Kjente jeg da ble veldig lei meg, da interiøret i denne bilen faktisk er helt og med veldig få merker. Fikk limt det sammen, men det skjærer litt i hjerte at det ikke er helt og uten sprekker lengre :(

20151210_085934.jpg

 

20151210_085952.jpg

 

 

Fikk/fant en sprekk i panelet til varmeapparatet også, men der ser man nesten ikke reparasjonen.

 

20151210_085842.jpg

 

20151210_085904.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har skrevet lite her, kommer litt etterhvert, for jeg har gjort litt ^_^ , selv om garasjen er både hvit og kald ^_^

 

Var på pkk med D1 i dag, null hull :) .

Fikk en voksen kontrollør, han syntes bilen var utrolig fin, bra bremser og god å kjøre.

Jeg har byttet fjærer bak, fant noen hd greier fra Bearmach, altså blå fjærer i std høyde, som jeg har latt være å lakkere sort pga at garasjen er for kald, ( jeg skrur ute, for de som ikke kjenner meg ), og jeg var fryktelig spent på om jeg måtte forsvare meg. Men nei da, han kommenterte de ikke en gang....?!!

 

Bilder av de forskjellige oppgraderingene kommer etterhvert....ja og så MÅ jeg begynne med hunderåtiern :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gule dempere er da ikke ulovlig.

Heller ikke rosa mellomaksling ;)

 

I teorien kan hele understellet være i den fargen du vil. Men knalle farger drar til seg oppmerksomhet fra enkelte kontrollører. Men er fortsatt lovlig.

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Ragnar, ja denne D1en har vokst veldig på meg, så jeg skal gjøre det som er i min makt for å få den i så bra stand som mulig. Og apropos det, så ja da, jeg har funnet rust :( ....i bagasjerommet jeg å, på en bil som har gått veldig lite på salta veier.

 

Noen bilder av elendighet

 

20160222_153758.jpg

 

20160222_153802.jpg

 

Har kappa bort litt kreft....så blir det bestilt nytt komplett golv.

 

20160222_175353.jpg

 

20160222_175358.jpg

 

Ser ellers bra ut, tross alt.

 

20160222_153838.jpg

 

20160222_153916.jpg

 

 


Noen bilder til

 

20160222_153812.jpg

 

20160222_153819.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Tja hva skjer...egentlig litt lite. Er ikke helt i skru form, går rundt en del å bare trør luft i bjella.

 

Discoen er i drift, den er jeg forholdsvis ferdig med så den er i daglig bruk, og er en kjempe bil. Har noe småtteri jeg skal gjøre, men det brenner ikke noen steder der lenger. Jeg ente opp med å bytte golvet, kjøpte nytt fra Vestfold Ships :) .

 

Har kommet et lite stykke på Hunderåti`n, har kappet ferdig og gjort klart for ny bakre travers/crossmeber. Kjøpte komplett 1/4 ramme bak, og den er bare å få sveist fast nå. Men det går dessverre tregt.

20160402_165734.jpg

 

20160402_165715.jpg

 

Og så må noen snakke hart til meg, for jeg er f..n ikke god i hode. I går ettermiddag kjørte jeg en kjapptur til Tromsø å hentet ennå et prosjekt :huh:, som om jeg ikke hadde nok å holde på med :blink::huh:

Ja, ja, vi får se hvordan dette ender............

 

20160523_223732.jpg

 

20160523_223754.jpg

 

Med en egenlaget mitt konsoll med selvkonstruert short shift :D

 

20160524_094322.jpg

 

Bilde av selve short shiften kommer :)

 

Og ettermontert soltak.

 

20160524_094416.jpg

 

Tilstanden på bilen er ikke helt klarlagt ennå, jeg måtte hente den i hundreåskitfart ellers så hadde den endt på huggern.

Første overblikk er ikke ille, bortsett fra at jeg må ha nytt tak og innertak.

Rust er det selvfølgelig, men mye mindre enn jeg trodde i går kveld etter henting.

Flere kule 80 og 90 talls oppgraderinger her ^_^

Mannen jeg hentet den hos, har hatt den siden 1996, men den har ikke vært i bruk siden max 2003.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...