Gå til innhold

Roar`s prosjekt/er


Roar Moslet

Anbefalte innlegg

Takker for kommentarer :) , driftig !? næi det vil jeg ikke påstå. Sliter ennå med motivasjonen til store jobber, og det var jo grunnen til at jeg kjøpte denne Pumaen, jeg skulle ikke kjøpe en bil jeg måtte skru i fillebiter for så å sette sammen igjen.....men jeg har nå fått et par utfordringer likevel. Men, nå er clutch byttet og det er forhåpentligvis den største jobben jeg får på ei stund. Har iallefall ikke noe rust å sloss med, og det er veldig motiverende.

 

Har ikke fått koblet batteriene ennå, men kanskje i dag...hvis temperaturen holder seg.

Har vært kaldt her i noen dager nå. Og det må jeg kommentere, endelig kjører jeg en Defender hvor man ikke fryser i :). Har kjørt litt rundt i området de siste dagene, hvor temperaturene har svingt mellom 10 til 25 minusgrader og det er fult mulig å holde sidevinduene fri for dugg og is, og man er varm på hender og føtter :) deilig......

 

Et par bilder må jeg få inn, en medforumist hadde et Momo ratt til salgs, jeg slo til og fikk det montert. Ble mer plass til føttene ja, men bilen ble også tyngre på rattet, og med min skulder skade så spørs det hvordan dette går. Får bruke det ei stund og se.

 

20141220_135303.jpg

 

20141220_135328.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det må jeg kommentere, endelig kjører jeg en Defender hvor man ikke fryser i :). Har kjørt litt rundt i området de siste dagene, hvor temperaturene har svingt mellom 10 til 25 minusgrader og det er fult mulig å holde sidevinduene fri for dugg og is, og man er varm på hender og føtter :) deilig......

 

Ja, du er nå morsom også da. Her i bygda har nå temperaturen sunket til 10 blå. Og Defenderens dårligste side blir mer og mer tydelig. Det blåser OVERHODET ikke varmt av den, før det er kjørt langt, og bare såvidt da også. Når jeg jager den litt mot bakken med henger, blir den god og varm, men det blir litt teit å dra rundt med gravemaskina på planet bare for å få varme i bilen også...

 

Er det noen som har oversikt over hvor PUMA modeller starter prismessig ? Er det 2007 som var første Puma-året ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, JokerS30, da var ikke meningen å ødelegge idyllen rundt en snart 70 år gammel konstruksjon, men....det er deilig med varme fra varmeapparatet :P

 

Jeg har hatt noen Defendere, både diesel og V8`ere, og problemet har ikke vært at motorene ikke har blitt varm, men et alt for lite varmapperatregister, dårlig luft fordelig, og luft lekkasjer fra luftelukene har ikke like positiv innvirkning når gradestokken kryper ned mot 10 kalde og lavere.

Ekstra varmeapparat montert bak har en veldig positiv innvirkning, samt å sørge for at alle pakninger og hull er tette.

 

Puma kom i 2007 ja, og prisene er sånn ca fra rundt 200 og oppover alt etter stand, ser det ut som, av de få som kommer på finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Servo olja er helt ok den, men jeg har ennå ikke hatt en bil, verken europeisk, amerikansk, japansk, vanlig eller 4x4 som har blitt lettere på rattet når man går betydelig ned i str. og dere merker det sikkert ikke så godt, men jeg har en knust venstre skulder, og er veldig var for forandringer.

Jeg har ikke problemer med rattet, men jeg er så dårlig i armer og skuldre og enkelte dager funger de veldig dårlig, og da er det en stooor fordel med en bil som er veldig lett på rattet. Jeg har dager da Capricen er den eneste bilen som ikke er vond å ratte rundt med, og gammel amerikaner er veeeldig lett på rattet.

Så, det er nok ikke bilen det er noe galt med, men eieren/brukeren :)

 

Edit; FL2`n er en flott bil i så måte, alt for lett på rattet i følge mange av mine venner ^_^

Endret av Roar Moslet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik, jeg skal også flushe servoen på Pumaen, uansett, slik at det er gjort. Om det noengang er gjort, aner jeg ikke, bilen er fulgt opp med service hvert år/20.000km, men det vet vi alle, at enkelte ting blir glemt/utsatt....

 

Huff å huff, knuste/knekte kroppsdeler er ikke gøy, håper det går bra med deg, slik at du blir en LR mekaniker vi kan bruke i fremtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

God nytt år folkens....ja da er jula over og vi kan komme oss igang med div forbedringer på våre kjære Land Rovere.

 

Jeg fikk montert dobbelt batteri før jul, og i dag...ja da, jeg vet det er 1. nyttårsdag, men været var fint, mildt og innbydende, og jeg måtte finne på "noe" ute i fin været ^_^ Å gå lange turer etter landeveien er ikke "helt meg" ;)

 

Hadde bestemt meg for å ha to delt batteri med skille relee, og kjøpte på "sort" fredag et skille relee fra Paddock, et slikt http://www.paddockspares.com/copperhead-dual-battery-management-system.html og i dag ble det koblet ferdig. Brukte 25mm2 kabel.

 

Ferdig montert, nå må jeg bare få lagt en tilførsel til passasjer sete og en ekstra sikringsboks der til fordeling til forskjellige forbrukere som jeg ikke vil ha på hovedbatteriet

20150101_153638.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg fikk montert dobbelt batteri før jul, og i dag...ja da, jeg vet det er 1. nyttårsdag, men været var fint, mildt og innbydende, og jeg måtte finne på "noe" ute i fin været ^_^

 

Utrolig hva du får gjort utendørs langt der nord i verste mørketida. Og her sitter jeg og gruer meg til å gå ut og bytte et par skvettlapper på Defenderen,... jau jau blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Neverluren, det blir ganske bra :) , bare resten igjen nå ^_^

 

Takk Are Martin, det er bare kle på seg og komme seg ut. Har to, nei farsken, tre varmedresser, fikk en ny i julegave av kjærringa, og to led hodelamper og da er det bare å komme seg ut :) Det er litt som å trimme/trene, det værste er komme seg ut/igang. Når jeg først har kommet meg igang så er det helt greit, bare det ikke regner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Et par nye deler på plass, nye dempere rund baut. Har montert OME sport shocks denne gangen, type 60037 foran og 60039 bak. De bak ble kanskje litt for harde, men bilen ble bedre, selv om jeg er mektig imponert av de originale demperne som faktisk var i ganske god stand etter 152000km :) Hadde det ikke vært for at gummiforingene,spesielt bak, hadde begynt å gi opp, så har jeg nok ikke byttet dempere ennå.

Ble ikke komplett OME denne gangen, skal beholde denne bilen i original høyde ^_^

 

Bilder er populært, men bytte av støtdempere er ikke spesielt spennende eller vanskelig, men jeg vil slå et slag for hvordan jeg foretrekker å gjøre det foran.Jeg bruker å skru løs demperen under først, så tar jeg løs de fire muttrene som holder støtdemper tårnet og tar opp dempertårn med støtdemper i ett stykke

20150114_103618.jpg

 

Så skrur jeg løs den gamle og erstatter med den nye, og skrur sammen igjen i motsatt rekkefølge

20150114_105112.jpg

 

Bilde kun av ny bak...blankt å fint...enn så lenge ^_^...og ja da, jeg bruker spacere ^_^

20150114_100801.jpg

 

Venter på ny egr ventil i posten, den som står på nå kvekker som ei sår gås, så jeg får hve meg i skruinga så fort den kommer, før den jeg nå har setter seg fast. I tillegg så har min nyinnkjøpte starter begynt å krangle :angry:, det er en jobb jeg gleder meg til...nått <_<:P

 

På den positive siden så er jeg begynt å like det nye lille rattet mitt, og det er deilig å kjøre rundt i en Def man ikke fryser i på vinteren, og som klarer å tørke opp gulvmattene ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtdemper tips :)

Skal akkurat igång med å skifte foran på min Defender 90.

 

Den har nettopp passert 200´ km, og gikk fortsatt på originale dempere uten merkbare feil. Men så var det foringene, de begynte å bli slitt, og jobben med så skifte dem bak gikk litt for hardt ut over den ene demperen blush

 

Alltid spennde å følge med på prosjekttråden din, der dukker det stadig opp spennende løsninger og tips B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for skryt TLT, men jeg gjør nå veldig mye dumt også.

 

Jeg kjøper OME fra BG Nor. Jeg prøver disse sport shocksen for første gang, så jeg har ikke så mye erfaring med disse ennå. Men foran er det kun en type å velge, 60037, men bak er det to valg, 60038 for light duty bakfjær, den er faktisk mykere enn original fjæra, og de jeg har montert 60039, som er for 300kg ekstra og oppover. Dette gjelder Def 110 vel og merke. For 90 så skal demper 60037 brukes foran, samme som 110, og bak kan man også der velge enten den mykere 60038 eller 60039.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...