Gå til innhold

Roar`s prosjekt/er


Roar Moslet

Anbefalte innlegg

Jeg lager meg en felles port for mine prosjekter....jeg bytter jo dessverre biler litt ofte, og synes det er dumt å lage mange prosjekt tråder på biler som er innom for diverse oppgraderinger, eller nedgraderinger vil kanskje noen si ^_^ .

 

Jeg får begynne denne tråden med min siste nykjøping, en Range Rover Vouge 3,9i V8, 93 modell på 74 ramme, godkjent karosseri bytte i vognkortet.

Kjøpte bilen av en annen forumbruker i Mo i Rana.

Bilen ble inspisert, handel avtalt og turen nordover ble veldig spennende. Ikke fordi bilen ikke var god å kjøre, for det var den, men den fusket noe djævelsk, hoppa og rista ved pådrag, men gikk fint og pent på flata og nedover bakke.

For de som har vært nord for Rana, og videre nordover til Troms fylke, vet at jeg hadde noen motbakker, så det ble en del risting.

Men hjem kom vi, både jeg og bilen.

DSC_3765.jpg

Jeg fikk med andre felger og dekk enn de som står på her.

 

Jeg skal prøve å bruke denne tråden til å komme med feilsøking og evt løsninger jeg skulle dumpe over i min amatørmessige skruing.

 

Så, jeg får vel begynne med denne fuskingen som plaga bilen når jeg henta den.

 

Det første som jeg oppdaga, var at vakuumklokka var løs på fordeleren. Ble derfor mistenksom på om den ikke gjorde jobben sin, og ganske riktig, jeg sugde det jeg var mann om men fikk overhode ikke til å skape vakuum inne i klokka, og overhode ingen bevegelser på armen som skal dra på tenninga ved belastning på motoren. I tillegg så bytta jeg plugger, til NGK BP6ES, de funker best, punktum. :P

Fikk bestilt ny vakuumklokke, og montert sammen med nye pluggledninger. Det er de som Paddock selger, helt greie.

20131011_174035.jpg

 

Ny og gammel vakuum klokke side om side.

20131011_170531.jpg

 

Men før ny vakuumklokke kom til gårds, så hadde jeg målt luft mengde måleren ved flere anledninger, og fant ut at den ikke var helt gåen, men veldig ustabil. Det ble derfor bestilt ny lmm også, og montert. Ved prøvekjøring så oppførte bilen seg bedre ja, men den ristet/fusket ennå ved belastning. Jeg skal komme tilbake til bilder, linker og forklaringer om hvorfor jeg fant ut at lmm var ustabil.

Men etter at ny vakuumklokke var montert så har motoren gått som ei klokke.

 

Det ligger veldig mye fin informasjon om Rover 8er og spesielt om hvor viktig det er å være sikker på at alt på tenningsiden er i 100% god stand. Så har du en V8er som ikke er helt snill, sjekk opp at tenninga er tipp topp.

RPI har en fin huskeliste som er fin å jobbe etter;

-Ta av vakuum slangen og sjekk om det suger når det gis gass

-Sjekk, hvis montert, vakuum delay modul ikke er blokert

-Sjekk at man ved å suge i vakuumklokken får bevegelse i stift plata/plata der stift eller magnet pick up står, skal bevege seg innpå 15 grader mot klokka.

-Sjekk rotor og fordeler lokk, ingen må ha synlige skader/sprekker

-Sjekk at rotoren ikke er slakk når den står på plassen sin

-RPI er også nøye med at rotoren skal være LR original, altså det skal stå Lucas på den.

-Det skal gå å rotere rotoren med klokka ca 20 grader, når den står på plass, men med god fjærmotstand, og følgelig sprette tilbake til fast plass med en gang man slipper presset.

-Vær sikker på at pluggledningene er i god stand og av godt kvalitet. Silikon anbefalles

-Bruk plugger av god kvalitet, gjerne NGK BP6ES, unngå fancy greier, de kan skape mer trøbbel en gleder.

-Sjekk at top dead center merket, faktisk er tdc, her kan det faktisk være stor forskjell på merket og det faktiske tdc

 

Videre anbefaler de å bruke tenningsforsterker, og det er jeg enig i, og da kan man godt bruke plugg åpning på 0,8-1.0 mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No vel, jeg er absolutt ingen ekspert og gjør mange, mange, feil. Prøver å lære av de, men det går ikke alltid like bra ^_^

 

I dag gjorde jeg noe rart....eller jeg selv synes nå det ble bra og tøft :)

20131103_135551.jpg

 

Fikk av Tom Rossing 4 stk -1" Famous Four fjærer, egentlig for D1 diesel, men de måtte prøves.

 

 

Her er det tre typer forfjærer, fra venstre mot høyre; De som sto på Bearmach blue HD, originale 110 diesel og FF -1" diesel

20131103_114152.jpg

 

Bakfjærene, Bearmach blue ett eller annet, de var meget sigene og myke, og -1FF bakfjær

20131103_125839.jpg

 

Har kjørt noen mil med de i kveld, og er faktisk veldig fornøyd. Bilen er stivere ja, oppleves litt som når man i ungdommen senket vanlige biler, og kanskje er fram fjærene litt for harde. Jeg bør kanskje kjøpe 2 nye -1 fjærer fra FF som er beregnet på bensin, de er nok en del mykere. Bak synes jeg de ble helt greie.

Jeg kjører uten stabilisator stag, og de trengs iallefall ikke etter senkningen.

Byttet ikke dempere nå, det sto på noen OME dempere, som er iorden ennå, så de får stå der inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hilsninger. Skrivefør å skrivefør, vel jeg vet om ganske mange som er mye flinkere enn meg, men jeg prøver læll ^_^

 

Da går vi videre i prosjektet med å få V8ern til å brøle uten å hikke og hoppe...

 

Med tenninga oppe å gå, så tok jeg en titt på luft mengde måleren (lmm)/ mass air flow- sensor.

 

Jeg følte at min var ustabil. Bakgrunnen for at jeg mener det, er at jeg oppdaget at bilen hadde en ekstrem eksos temp, temperaturen etter en kjøretur var så ille at det nærmest kokte under panseret. Så jeg mistenkte at motoren gikk alt for magert, og tok et dykk på google og fant ut at man skulle justere lmm mellom 0,9 til 1,5 volt målt mellom ledningene som er rød/sort og blå/rød.

De forskjellige ledningene har følgende funksjon;

Rød/sort, jord

Blå/grønn, luft mengde signal

Brun/orange, +12volt

Blå/rød, co justering

Bilen min hadde så godt som 0 volt :blink: , og det var veldig vanskelig å få justert opp til 1 volt. Den justerbare motstanden var veldig ustabil, verdien gikk like mye opp som ned uansett hvilken vei jeg justerte og spenningen hoppet ved slag/risting på lmm sensoren.

20131104_115529.jpg

Her er den nye under justering, og jeg har nå satt den på ca 1,0 volt. Mulig jeg skulle hatt den litt høyere, men jeg skal få den justert riktig hos et verksted med ordentlig co måler.

20131104_115532.jpg

 

Videre så må/kan man måle selve funksjonen/luft mengden på lmm.

Man setter et multimeter på volt og måler mellom rød/sort og blå/grønn, og leser av spenningen i følgende settinger;

 

Først med tenningen på, men bilen skal ikke gå. Da skal man lese av en spenning på mellom 0,3 til 0,7 volt i følge de informasjoner jeg har funnet på nett.

Men Mark Adams, teknikker hos Tornado Systems, på peker at man skal med tenninga på og motor av, skal få ganske raskt en avlesning på 0,3 til 0,34 volt. De fleste ødelagte lmm vil ha ei spenning på mer enn 0,8 volt, og vil i tillegg bruke lang tid på å komme seg ned mot 0,3 volt.

Min, ødelagte, gikk godt over 1 volt, og brukte en del sekunder på å stabilisere seg på 0,68 volt, altså noe høyt.

 

Her er avlesning av min nye;

20131104_115708.jpg

Så skal det samme testet med motoren gående på tomgang.

Da skal man fortsatt ha multimeteret mellom rød/sort og blå/grønn, og man skal nå se at spenningen skal stige til mellom 1,6 til 1,75 volt. Man får mindre spenning på en 3,5l enn på en 4,6l.

Her er det også mulig å lese evt feil i lmm. De fleste ødelagte lmm vil her gi en avlesning på 2,0 til 2,2 volt, noe som igjen tilsvarer light load og gi alt for feit blanding uten å avgi feil kode. Med verdier over dette, skal man kunne få feilkode.

Min bil var helt i grense land, jeg leste faktisk av 2,2 volt på tomgang :blink: så det var ingen tvil om at lmm på min nye bil var moden for utskifting.

Her er avlesning på min bil på tomgang, noe lavt, så jeg lurer på om jeg kanskje har noe for lav co.

Videre så har jeg nå byttet tune resistor og ikke lest av verdiene etterpå. Og, så er tomgangen min ikke helt god, den vandrer/ jager litt, så her har jeg også en jobb :)

20131104_115739.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så neste kapittel, tune resistor.

 

14cux efi hjernen er lagd slik at den inneholder 5 ferdige programmer med forskjellige fuel maps .

Hvilken fuel map motoren går på bestemmes av hvilken tune resistor som står koblet til ecuen. Motstanden er loddet på to ledninger i den respektive fargen som tune resistoren har. De som er tilgjengelig er;

 

Hvit, 3900 ohm for katalysator biler med lambda/oksygen sensorer

Grønn, 470 ohm for biler uten katalysator UK og Europa

Gul, 910 ohm, Saudi Arabia biler uten katalysator

Rød, 180 ohm, Australia og ROW ( rest of world) biler.

5. program er hvis noen sensor ikke fungerer, så går ecuen i en limp home modus som tilsvarer katalysator mode

 

På RRC finner man den under passasjer setet i bakkant. ( på biler med rattet på høyre side )

 

Her, denne sto i min bil, en rød (180 ohm) for Australia.

20131003_155934.jpg

 

Jeg har ikke noe bilde av den, men jeg fikk en 470 ohms motstand fra Håvard Guttormsen her på forumet. Det er veldig enkelt å lage en slik selv, bare lodde en ledning i hver ende av en motstand på minimum 0,5w og koble til der den gamle tune resistoren sto.

Man kan skifte frem og tilbake på disse motstandene, men det må gjøres med tenningen av, hvis ikke så får man feil kode og bilen går i limp home mod.

 

Jeg har nå kjørt noen mil med Europa fuel map, og motoren fungerer bedre nå enn før. Mye mindre svart røyk ved full gass, raskere gass respons og finere og roligere tomgang. Men...den er ennå tørst som en sjømann :D

 

Når det er sagt, så har jeg ikke fått muligheten til å måle bilen på noen lang kjøring etter at jeg kjøpte den. På tur nordover med fusking, hopping og hikke, brukte den 1,64, noe jeg faktisk ikke synes er så ille.

På småkjøring derimot...oi oi, de første tankene, med div feil og tull, så lå forbruket på rundt 2,5l pr mil :blink:

Nå, etter at ting begynner å fungere, så er jeg nede i ca 2l pr mil. Fortsatt litt høyt synes jeg, men skal det bli billigere så må jeg nok få satt opp motoren med oksygen/lambda sensorer. Det blir nok neste prosjekt....kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 4,6 med forgasser ligger javnt på 1,9-2L /mila, samme om jeg kjører hardt eller pent. :) Korte turer lar jeg ex-millen eller 88`n ta seg av, for småkjøring med V8`ern er ikke akuratt billig :D En 3,9I bør vel kunne presses ned i 1,5L på mila når den er helt frisk, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, vel jeg tror ikke man får 3,9l noe mye under 2l på småkjøring nei. På landeveis kjøring derimot så vil man nok få den ned noen dl.

Jeg har hatt noen V8era opp gjennom livet, og en ting er sikkert, de har alle vært glad i bensin. Og det er alltid stor forskjell mellom daglig småkjøring og fin landeveiskjøring.

 

Når det er sagt, så er dette faktisk en av de første Rover 8erne jeg har på tunet som samsvarer med det forventningene med V8er :) Jeg liker faktisk denne bilen og dens motor veldig godt. ( Ja ja, for dere som kjenner meg, så var det moro med Sagmon å da, den gikk godt den å ^_^ )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Stian, Classic er en fin bil.

Var på en liten farsdagsøndagstur i dag, måtte ta noen bilder av skjønnheten :) . Var glatt så inn i ..... enkelte plasser, så fotografen holdt på å gå på rattata mange ganger. Bildene er også litt mørke, de er tatt i 13.30 tiden, men dagslyset er merkbart blitt....mindre lyst :P

Beklager også at bilen er skitten og fæl.

20131110_133355.jpg

20131110_133920.jpg

 

Forøvrig så må jeg få si jeg er kjempefornøyd med senkefjærene til FF. Forfjærene er litt harde, så jeg skal bestille meg to nye framfjærer beregnet til V8, så blir det nok konge.

Bilen er fastere på alle måter, og jeg synes den takler smale svingete veier bedre nå enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydeleg bil Roar.:-) Intressa mi for LR starta for alvor da eg kjøpte min første Classic. Eg brukar å kalla meg ein "Defenderkar", men lyt ha ein Classic attåt for å få ro i toppen.:-)

 

Dei femeika felgane dine er vel ikkje til sals vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenke du på de felgene her ? Tja...mulig...jeg er i ferd med å gjøre meg en "Lorden" :P altså å kjøpe meg ennå en RRC ^_^ , og får da se hvilke felger jeg ender opp med. I motsetning til deg, så sitter jeg faktisk å lurer på å sette 18" på 93`n , på sommerdekka :)

20130923_152808.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yupp dei felgane ja Roar.

Men no har eg jammen sikra meg eit sett i løpet tå dagen. ^_^

 

Som Terje, gler eg meg og til å følge tråden viare, ikkje berre er det ein artig tråd, men og veldig lærerik for oss med EFI og ein hang til eldre RR. :)

Endret av Lorden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

He he, å ja rykta går..... ^_^

 

Men ja, jeg har kjøpt meg en RR til, ikke en L322 ennå, men en 1977 modell med solar motor ^_^ og det originale 3 dørs karosseriet.

Har ikke fått frakt på den ennå, har en som kanskje kunne skaffe meg tog frakt til en vettig pris, men har ikke hørt noe ennå.

Kjerringa er ikke lysten på at jeg skal legge ut på vintertur denne gangen, så jeg får prøve å høre etter for en gangs skyld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...