Gå til innhold

Roar`s prosjekt/er


Roar Moslet

Anbefalte innlegg

På 31.3.2019 den 21.20, Roar Moslet skrev:

Takker folkens, jeg er spent på om dette blir bra, og det tror jeg faktisk.

 

Og ja, lpg er ingen problem å beholde, må bare koble litt på strømsiden, og få meg et tett luftfilter hus, noe jeg er på utkikk etter uansett.

 

Finner tett luftfilterhus for Weber500/ Edelbrock hos RPI: https://shop.v8engines.com/slimline-power-plenum-for-weber-500-and-4-barrel-carburettors-251-p.asp

 

Hvordan fungerer LPG med Flitech? 

Sitter å funderer på en Flitech selv til min D90 med 3.9V8 og Edelbrock forgasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, OJG skrev:

 

Finner tett luftfilterhus for Weber500/ Edelbrock hos RPI: https://shop.v8engines.com/slimline-power-plenum-for-weber-500-and-4-barrel-carburettors-251-p.asp

 

Hvordan fungerer LPG med Flitech? 

Sitter å funderer på en Flitech selv til min D90 med 3.9V8 og Edelbrock forgasser.

Har sett det OJG, men synes det er alt for dyrt. Finnes til ca halve prisen i USA. Jeg driver å lete, og legger ut her når jeg finner noe til litt mer edruelig pris.

 

Det er ikke noe problem, blir det samme som om det var en vanlig 4 ports forgasser eller std innsprøytning. Det som er viktig er at efi'en er avslått når man kobler til LPG'n.

Men jeg skal være ærlig å innrømme at det er mulig jeg nå kutter ut gassen, for nå blir effekt forskjellen betydelig merkbar, så ja, jeg skal få målt det faktiske forbruket litt før jeg tar en avgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut Roar

Husker du sjekket forskjellige løsninger når du hadde Sagmon og jeg hadde den hvite 110'en.

 

Jeg brukte et tett luftfilterhus fra en suburban tror jeg.. 

 

God påske:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Å ja Stefan, du følger med ;):lol:

 

Da har jeg fått brent igjennom noen liter svindyr bensin, og kan vel komme med en liten foreløpig konklusjon.

 

FiTechen fungerer supert. Motoren kjennes ut som den har fått bortimot dobbel kraft, men realiteten er vel kanskje sånn ca 20 hk mer, dette basert på folk med sammenlignbar effekt fra før, og som har vært på rullende landevei og målt. 

Bensinpumpe V3.0 ser ut for å fungere helt supert.

Har hatt et lite skår i gleden, det har vært litt lekkasje på ei dyse på passasjer siden, får oppfølging fra Sarpsborg Motor, men nå ser det ut for å ha trutna ?!?? Virker som noe O-ring greier, følger med, krysser fingre og tær for at det har gått seg til.

Ja og et lite apropos til, sørg for god strøm og godt tilkoblingspunkt til FiTechen, hvis du som leser dette, vurderer å montere inn en FiTech eller lignende. Jeg har hatt litt trøbbel, først hadde jeg et dårlig strømpunkt fra batteriet, og efien fikk hikke, og nå lader dynamoen dårlig, og efien er litt urolig på tomgang, når nå ladespenningen er lav.

Ny dynamo er på tur.

 

Så, til det spennende, bruker jeg mindre bensin ??

Bilen går bedre, har mye bedre respons, er mye artigere å gasse, så....ja...dette kan aldriivæla gå bra, eller kan det?:lol:

 

Har kjørt på den ganske nøyaktig 300 km med bare tullkjøring her i fjorden ( Gratangen ), med mye star- stopp, mye testing. Alle andre biler jeg har testet her hjemme, har brukt like mye på småkjøring her, som dyr bykjøring. Husk det er svingete, bratt og smalt her, så ja, det er ikke biligkjøringsland nei.

F.eks, min forrige Ford, hadde automat, 2.2l diesel, og ikke dieselvarmer, den var driftsvarm etter 8-10km her, mens hvis jeg kjørte samme strekket i Selbu, så fikk jeg aldri opp varmen på motoren. Dessuten er jeg ikke kjent for å kjøre spesielt...tja...tantette heller:lol:

Ja, gjennomsnittet mitt er nå 3 dl lavere enn før, og ser ut til å ligge på 1,8 pr mil, og det er jeg faktisk veldig fornøyd med. 

Langturtall kommer så fort jeg får gjennomført en slik.

 

 

Endret av Roar Moslet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ble en Fitech på meg også. Har en drivstoff pumpe av merke Bosch 165 lph med 5 bar trykk liggende jeg tenkte å bruke sammen med koblingene fra Fitech. La du opp nye drivstoff slanger fra tanken? 

F4D90DAE-A583-41DE-837D-0F4AF0B49009.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Er vel ikke så mange som leser hva en gammel tullkall oppi nord styre med, men her skal det komme noen oppdateringer etterhvert uansett.

Har kjørt en god del med Hundreogtieren min med Fitechen, og må si jeg er veldig fornøyd. Har hatt en del lengre turer, ja ja, alt er relativt da, men det har blitt noen t/r Harstad og det er jo litt, et par ganger via Bjerkvik også, og det har gjort Fitechen glad. Har blitt bedre og bedre, og nå er den blitt forholdsvis billig også, iallefall ifht før.

Den omtalte tomgangen har også blitt fin, etter litt justering og lengre kjøreturer.

Ser ut som jeg nå er nede på ca 1,5l pr mil totalt, men da er det blitt en del mer rolig lang kjøring.

 

Jeg har juster litt, hva og hvordan, kommer senere.

 

Så hva gjør man da, når ting fungerer..?

20191114_164018.jpg

20191114_164313.jpg

20191114_164321.jpg

 

Jo, da hiver man ut motoren....

 

Og gjør klar reservemotoren for installasjon

20191118_091249.jpg20191118_091311.jpg

 

Den originale motoren skal få seg en velfortjent lett gjennom gang, med skikkelig vask, og nye pakninger, før den skal tilbake....kanskje....20191118_091146.jpg

20191118_091136.jpg

 

Motoren som er på tur inn, er en LSE motor arvet av gode venner i Tromsø. Jeg har nå tatt av alt "moderne" utstyr, slik at den ser ut som 3.5l som har stått der.

Grunnen til dette er som dere ser, at original 3.5l trenger sårt nye pakninger hist og pist, pluss at clutch, utløserlager og svinghjulslager var dårlig.

Her på V8ern er det mye enklere å ta motor ut, enn girkasser ned og ut.

 

Mangler litt deler som er på vei ila uka, så får vi se om 4.2l brummar:)

 

Fortsettelse følger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Dårlig med oppdateringer her, og det er dessverre ikke uten grunn....jeg har vært veldig plaga.

 

4.2l som jeg satte inn som reserve/leke motor er alvorlig syk, først viste det seg at toppen på sjåførsiden var 0.45mm skeiv, byttet den, så viser det seg at toppen på passasjer siden også ikke er helt innafor. Fikk to topper fra en tidlig 3.5 efi, fra Lafte, som er helt iorden, men har utfordringer iom at de har "puls air" hull i den fantastiske dimensjonen 5/8 bsf:lol:, som er ganske vanskelig å finne bolter i....så ja, jeg fikk prøvd en, men da fant jeg jo ut at den andre, på passasjer siden ikke var helt frisk.

Så, fikk jeg to fine topper av forumist rett sør for Saltfjellet, en som ikke vi la seg ta av han rådlaus:D:lol:, og nei vi lar itt han ta oss :lol:...vi e jo trøndera:lol:

 

De toppene var/er helt fine, fra en 4.6, montert på, alt tima og tilrettelagt, lufter hælvette etter alle kunstens regler, tror at nå, fxxn, no, er det gull....men nei !!!! Jeg har nok en 4.2l med sprekk i blokka ja!!

Det er fryktelig synd, for jeg må ærlig innrømme at det var behagelig å kjøre hundreogtiern med litt større volum. Syntes ikke at 4.2 var særlig mer moro på turtall, men den var betraktelig sterkere, mer moment sterk, så den ble ennå bedre å kjøre, roligere på en måte. Man kunne ha litt mer "lat stil", for man kunne kjøre på 4. og 5. gir over alt.

 

Så da er det vel bare å brette opp ermene, gjøre som Terje Lingren sier, å få vaska originalmotoren med white spirit og tannbørste, få hivd på noen nye pakninger og få den tilbake, slik at jeg kan få brukt bilen igjen. Savner den veldig....og 28.mars er det årsmøte og trail på Setermoen.

 

Men, om noen i dette langstrakte landet, mot formodning, har en bra motor, på 4.2 liter eller mer, med garantert god blokk, så er jeg veldig interessert. Alt rundt motoren har jeg, og to gode topper også, så jeg trenger egentlig bare ei god grunnblokk med innhold 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Roar Moslet skrev:Men, om noen i dette langstrakte landet, mot formodning, har en bra motor, på 4.2 liter eller mer, med garantert god blokk, så er jeg veldig interessert. Alt rundt motoren har jeg, og to gode topper også, så jeg trenger egentlig bare ei god grunnblokk med innhold 


Du gir ordtaket «har du klave får du ku» en ny betydning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...